Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte för att vara taskig men jösses vad mediokert din gamla 70-200 presterar! Jag antar att det är 100%, f2.8 och 200mm, men är detta i kant eller centrum? Det hade inte varit mycket att tveka på om man har så stora skillnader mellan det nya och gamla, oavsett om det kostar +10 papp i mellanskillnad. Om den nu fokuserar rätt så är det ju minst lika stor skillnad på ett bra och dåligt ex av gamla versionen som mellan den nya och gamla.

Den nya versionen verkar nu vara på väg ner lite i pris iallafall i utalandet, priset gick snarare upp än ner en tid efter introduktionen. Jag såg t ex att kamera-express nyss sänkte den från 2198 euro till 2145 euro.

Vad gäller priset, såg nyligen att Rajala har inbyteskampanj dvs "gamla" 2,8is till 2,8isII med ett inbytespris
på drygt 12000. Antar att kan vara en ide om man har ett risigt men fungerande objektiv?
 
Har tagit några tusen bilder med den nya zoomen under rätt besvärliga förhållanden på Slottet i Stockholm. Jag tycker att motljusegenskaperna verkar bättre än den gamla - det brukar vara ett gissel bland telezoomar. Men jag har inte gjort några direkta jämförelser.

IS:en är tydligt förbättrad, men folk ska ju stå stilla också. Så jag fick ändå vrida upp ISO till 12.800 som mest.

Bättre närgräns på 1,2 ökar flexibiliteten. Men man ska nog ändå tänka på att det är glugg som kan skrämma på nära håll.

Att motljusskyddet sitter ordentligt fast med ett lås är ju toppen. Det gamla satt sladdrigt, men jag har inte haft problem med att det trillade av. Men risken fanns och irritationen fanns ju hela tiden där.

Bilden är tagen direkt ut ur kameran och med rätt låg kontrast inställd i kameran.
 

Bilagor

  • MF100428-Scouterna-_MG_8452.jpg
    MF100428-Scouterna-_MG_8452.jpg
    49.5 KB · Visningar: 764
nya objektivet har bättre motljusegenskaper än det gamla, inte alls lika flarebenäget vilket också gör att AF fungerar mycket bättre .
 
Snabb fråga till dom som redan har Mk II,

Är det samma stativfäste som på föregångaren ?
Kan man flytta över en RRS el liknade snabbfäste utan problem ?
(Det ser likadant ut på bilderna, men om någon har båda versionerna tillgängliga så ä det enkelt att kolla.)

/Göran R
 
Vad gäller priset, såg nyligen att Rajala har inbyteskampanj dvs "gamla" 2,8is till 2,8isII med ett inbytespris
på drygt 12000. Antar att kan vara en ide om man har ett risigt men fungerande objektiv?

Dock gör Rajala prisavdrag beroende på inbytesobjektivets skick, jag bytte in lillasyster (f/4 -> f/4 IS) och fick 200 kr avdrag för ett(!) synligt dammkorn. Så ett risigt f/2.8 ger kanske inte fullt så mycket pengar, men det kan ju vara idé ändå.
 
Pontus... Jag + säkert många fler skulle va tacksamma för att se lite bilder tagna med gluggen i fråga + 1,4X extender, i jämförelse mot 300/2,8 IS på samma motiv. (även 2X vore kul att se)
 
200+ 2gr konverter = 400mm är acceptabelt men har inte mycket att hämta mot exv 400/5,6
Jag har testat combon och ett steg nerbländat dvs bl8 är resultatet OK .
Återkommer med 300/2,8 is och 280mm från zoomen
 

Bilagor

  • Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    48.7 KB · Visningar: 680
Tackar Mikael!

Ja då kanske de va en dum idé att sälja sin 300-a å bara köra nya 70-200-an..
 
Tackar Mikael!

Ja då kanske de va en dum idé att sälja sin 300-a å bara köra nya 70-200-an..

Jag är nästa inne på att sälja 300'at, det är så sällan jag känner att jag behöver det. Känns som den högre upplösningen i 1D4 och nu med nya 70-200 räcker i 99% av fallen. Körde mycket mer med 300 förut för att få kanonskärpa, men man blir latare och latare när man inte behöver bära på det nu för tiden.... Jag har ju ett 500 att ta till när det är långt, så jag känner att mitt 300 kommer nog bara bli stående framöver...
 
Jag är nästa inne på att sälja 300'at, det är så sällan jag känner att jag behöver det. Känns som den högre upplösningen i 1D4 och nu med nya 70-200 räcker i 99% av fallen. Körde mycket mer med 300 förut för att få kanonskärpa, men man blir latare och latare när man inte behöver bära på det nu för tiden.... Jag har ju ett 500 att ta till när det är långt, så jag känner att mitt 300 kommer nog bara bli stående framöver...

Jag har ju nästan samma setup som du. Men jag ser mitt 300:a främst som ett 420/4, och då kompletterar det 70-200/2,8 bra. 300/2,8 med 1,4x är väldigt mycket smidigare att släpa runt än ett 500/4.

I helgen provade jag nya 70-200/2,8 IS med 2x-konverter. Resultatet blev så bra att jag på allvar kan tänka mig att använda den kombinationen på jobb.
 
70-200 MK2 200 mm + konverter 1,4 full öppning, handhållet 400iso kort slutartid (jag tar oftast mina bilder utan stativ)
Enastående bra
Hela bilden
 

Bilagor

  • m1.jpg
    m1.jpg
    22.9 KB · Visningar: 607
Jämförelse 70-200/2,8 is mk2 med 1,4 konverter=280mm samt 300/2,8is
bl 4,0. Bilderna tagna från samma ställe, utsnitten motsvarar 280 respektive 300mm.Kamera på stativ och självutlösare.

Hela bilden
 

Bilagor

  • a3.jpg
    a3.jpg
    35.4 KB · Visningar: 590
mittutsnitt, motsvarande 280mm och 300 mm bl4
övre bilden zoomen som klarar utsnittet mycket bra även i jämförelse med 300/2,8 is.
 

Bilagor

  • a1.jpg
    a1.jpg
    37.9 KB · Visningar: 594
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.