Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att bilden till höger ser bättre ut än något exemplar jag någonsin testat (6st tror jag, vara fyra som var "våra") får man ju säga att det nya verkar ruggigt stabilt! Beroende på hur efterbehandling osv gått till skulle man nog kunna tro av detta exemplet att det är skarpare än det fasta 200F/2.8.

Ja.
Den suddigare bilden till höger (det gamla objektivet) är bättre än något jag själv sett på 200mm på de lånade 70-200 jag hade till 1Ds3. -Förutsatt att de är ganska obehandlade. Och det är dessutom klar ytterligare skillnad i positiv riktning upp till det nya enligt testbilden.

Ja.
Den suddigare bilden till höger (det gamla objektivet) är bättre än något jag själv sett på 200mm på de lånade 70-200 jag hade till 1Ds3. -Förutsatt att de är ganska obehandlade. Och det är dessutom klar ytterligare skillnad i positiv riktning upp till det nya enligt testbilden.

Mitt "gamla" 70-200 är utvalt efter att ha testat ett antal 70-200, dessutom är det nyligen justerat av Intervision vad det gäller AF från 70-200mm
Bilderna är exakt lika omhändertagna i raw med samma uppskärpning
Mitt 70-200 2,8is är nu till salu och i nyskick, endast några repor på motljusskyddet.
samma sak med mitt 24-105, jag fick förfrågningar om detta objektiv tidigare av folk som ville köpa det men har varit utomlands

Så är någon intresserad av ett bra 70-200/2,8 is för 11000:- som är kalibrerat av Intervision i mycket bra skick eller ett Canon 24-105 /4 som är ställt vad det gäller AF och av Intervision och vad det gäller 8 referenspunkter (vanligtvis ställs objektiven på 2 punkte dvs ytterändarnarna ) och är i absolut bästa skick , pris 8000: - maila mig så är två bra objektiv som är genomtestade och uppmätta på väg till dig som är intresserad.

Senast ändrad:
Tack för jämförelsebilderna på juridicum. Den nya versionen presterar onekligen bra, och den förbättrade kontrasten gör nog en hel del på bilder tagna i starkt solljus. Mitt 70-200 verkar vara ungefär likvärdigt med Mikaels efter vad jag sett på mina bilder, men det innebär ju ändå att det saknas en bit upp till den nya versionen.

Här är en bild jag tog på en lekplats efter justeringen, avståndet är ca 10-12 m. 200mm f2.8, framkallad till jpg (högsta kvalitet) i DPP med defaultinställningar (skärpa 3). Översiktsbilden är sen neddragen till 1280 bredd i PS, medan närbilden är en 100%-bild, bara beskuren ingen vidare behandling utan bara omsparad i PS (kvalitet 9). Den ger kanske inte så mycket för att kunna se skärpan på objektivet, fokuseringen ligger på en av de gulröda rullarna och bilden är tagen i en vinkel mot dem så de främre och bakre ska vara oskarpa.

Översikt http://blog.bahnhof.se/data/filestorage/images/50749/overview.jpg
100% centrum http://blog.bahnhof.se/data/filestorage/images/50749/beskruen.jpg

Senast ändrad:
Var ute på stan med nya 70-200/2.8 II idag. Fy fan vilken fantastisk optik, jag som gillade min f/4IS, men det här är definitivt vassare ändå. Kanske lite pga att man kan släppa bakgrunden lite mer pga ljusstyrkan, men det är ett pling och en skärpa som är enorm, det här är definitivt mitt bästa objektiv och nya favorit.

Jag var på Hegethorns i lördags för att testa 70-200/2,8 IS II.
Nya II versionen är som alla andra L-objektiv, stabilt byggda och känsla av kvalite.
Jag blev imponerad över den snabb och mycket tysta autofokusen, man hör knappt av objektivet när man testar fokusen. vackert!
Objektivet väger ca 1,7kg och det ihop med min 7d+batteri grepp gör att balansen känns bra.
Men tyvärr tyckte jag att det blev lite för tungt att dra runt på det när man ska fota cross och enduro mm så jag testade Canon 70-200/4 IS med en vikt på ca 800g och den fick följa med i väskan hem.
Jag tappade ett bländarsteg men kände att vikten fick vara avgörande i denna omgång.
Hoppas inte jag förlorade för mycket i skärpa och kvalite, fokusen är inte lika snabb samt den hörs något mer än 2,8 II.
Vill passa på att berömma butiken för mycket trevligt service då man får testa objektiven innan köp samt språka lite med dom lärda gubbarna :)

Ibland blir man positivt överraskad, nya 70-200/2,8 is mk2 är ruskigt bra, jag har nu använt det och jämfört det med andra bra objektiv som jag har exv 85/1,2mk2 100/2,8is macro .
Mest förvånad blir jag över den förbättring som den nya IS ger mig jämfört med gamla 70-200.
Att objektivet inte går att skilja från 85an eller 100mm macro på bl 2,8 säger en hel del om zoomens optiska egenskaper men att jag på 200mm bl 2,8 och 1/20sekund får så bra resultat som jag nu får är enastående med tanke på min egen skakighet som inte blir mindre med åren.
Jag har idag utvärderat min zoom på 100mm och där är den lika bra eller tom bättre än 100mm IS macro, en svag tendens till ca kan ses i vissa bilder jämfört med macron men inget störande.
AF fungerar perfekt med mina av Intervision AF justerade 5dmk2 hus och ingen tendens till felfokusering.

I skenet av en svag lampa, 200mm bl 2,8 och 1/20sek

Bilagor

• Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    35.8 KB · Visningar: 772
När en zoom har bättre kantskärpa än ett fast 100mm macro på bl 5,6 så börjar man bli lite fundersam.
Speciellt som 100mm macron inte på något sätt är dåligt utan otroligt skarpt. ( jag skall köra om testen igen )
Håller 70-200 jämnhet i produktionen så är detta ett av Canons bästa objektiv och kanske det bästa av alla vad det gäller 70-200 zoomar, det finns ett liknande tryck i bilderna som mitt 300/2,8 is uppvisar.

Det kanske är början på en ny era. Snart får vi byta ut alla objektiv...

Det tycks ju vara en 14-24:a på gång... De har i alla fall sökt patent och med tanke på hur medelmåttig 16-35:an är så.... Fast 14-24/2,8 är lite klumpigt för min smak

När en zoom har bättre kantskärpa än ett fast 100mm macro på bl 5,6 så börjar man bli lite fundersam.
Speciellt som 100mm macron inte på något sätt är dåligt utan otroligt skarpt. ( jag skall köra om testen igen )
Håller 70-200 jämnhet i produktionen så är detta ett av Canons bästa objektiv och kanske det bästa av alla vad det gäller 70-200 zoomar, det finns ett liknande tryck i bilderna som mitt 300/2,8 is uppvisar.

Har testat mitt nya 70-200 och kan bara hålla med! Det är stor skillnad mot mitt gamla. Utvecklingen går framåt! Bifogar bild på utvecklingen 1D3 + 70-200/2.8IS kontra 1D4 + 70-200/2.8 IS II. Bilderna tagna på iso 800.

Bilagor

• PA4_3184.jpg
    PA4_3184.jpg
    52.3 KB · Visningar: 711
Ju mer man ser, ju mer imponerad blir man. Skärpningen på förra exemplet kunde väl dock varit mer anpassad till var och en av exemplen... :)

Jag var väldigt tveksam till "värdet" per krona för förra 70-200F/2.8IS, men detta är en helt annan sak.

Man blir glad, gjorde ett jobb och gick sedan på stan, några satt och åt utanför Stortorget och det som imponerar mest är hur bra gluggen är på full öppning.
200mm bl 2,8

Bilagor

• Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    49 KB · Visningar: 699
200 bl 2,8 , lägg märke till de små fula 2 gubbarna nere i högra hörnet.
Det är ett jäkla tryck i objektivet och precis som med 300/2,8 is så blir det något bättre vid nerbländning men mittvärdena på full öppning är redan Canon.

Bilagor

• Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    35.6 KB · Visningar: 690
Har testat mitt nya 70-200 och kan bara hålla med! Det är stor skillnad mot mitt gamla. Utvecklingen går framåt! Bifogar bild på utvecklingen 1D3 + 70-200/2.8IS kontra 1D4 + 70-200/2.8 IS II. Bilderna tagna på iso 800.

Inte för att vara taskig men jösses vad mediokert din gamla 70-200 presterar! Jag antar att det är 100%, f2.8 och 200mm, men är detta i kant eller centrum? Det hade inte varit mycket att tveka på om man har så stora skillnader mellan det nya och gamla, oavsett om det kostar +10 papp i mellanskillnad. Om den nu fokuserar rätt så är det ju minst lika stor skillnad på ett bra och dåligt ex av gamla versionen som mellan den nya och gamla.

Den nya versionen verkar nu vara på väg ner lite i pris iallafall i utalandet, priset gick snarare upp än ner en tid efter introduktionen. Jag såg t ex att kamera-express nyss sänkte den från 2198 euro till 2145 euro.

Senast ändrad:
Inte för att vara taskig men jösses vad mediokert din gamla 70-200 presterar! Jag antar att det är 100%, f2.8 och 200mm, men är detta i kant eller centrum? Det hade inte varit mycket att tveka på om man har så stora skillnader mellan det nya och gamla, oavsett om det kostar +10 papp i mellanskillnad. Om den nu fokuserar rätt så är det ju minst lika stor skillnad på ett bra och dåligt ex av gamla versionen som mellan den nya och gamla.

Den nya versionen verkar nu vara på väg ner lite i pris, priset gick snarare upp än ner en tid efter introduktionen. Jag såg t ex att kamera-express nyss sänkte den från 2198 euro till 2145 euro.

Det är inte bara gluggen som skiljer, det är 2.8 på båda och bilden från 1D3 är ju uppräknad till 1D4 storlek samt att 1D4 har bättre upplösning på iso 800. Hade jag satt gamla gluggen på 1D4 huset hade skillnaden varigt minde. Det jag ville visa var att det har hänt saker med den nya kameran och ny gluggen.

Den gamla gluggen är inte dålig, båda mina 70-200/2,8IS presterade lika och även med jämförelse med andra så var dom liknade. Det är den nya som är BRA! även 1D4 är bättre en 1D3 :)

jag har idag verifierat dvs gjort om jämförelsen mellan 100mm macro is och 70-200/2,8 is mk2
zoomen är lika bra på 100mm som 100mm macro är, dessutom vinjetterar zoomen mindre än 100mm macro på 2,8

utsnitt bild 100mm bl 2,8 med 100mm macro och nya zoomen 70-200 på 100mm

Bilagor

• Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 812
Inte bra att läsa såna här trådar då man får konstiga tankar och dom kan då inverka negativt på ekonomin :)

Jag har bara ett ord att säga om glugen-enastående bra och det redan från bl 2.8.
100mm bl 2.8

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    65.7 KB · Visningar: 809
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar