Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
haha, men tänkte så här, om jag säljer min f/4-zoom och 135:an, och dessutom säljer min gamla 100-300L och 70-210/3.5-4.5 och även slutligen mitt Sigma 120-400 OS och istället köper nya Canon med en 2x konverter, det skulle ju göra mkt plats i fotoskåpet. Samtidigt, tänk om jag kommer sakna mina gamla objektiv, särskilt 100-300L skulle ju kännas lite sorgligt.
 
haha, men tänkte så här, om jag säljer min f/4-zoom och 135:an, och dessutom säljer min gamla 100-300L och 70-210/3.5-4.5 och även slutligen mitt Sigma 120-400 OS och istället köper nya Canon med en 2x konverter, det skulle ju göra mkt plats i fotoskåpet. Samtidigt, tänk om jag kommer sakna mina gamla objektiv, särskilt 100-300L skulle ju kännas lite sorgligt.

Ser att du slog till ändå! Kul. Nu väntar iallafall jag på en snabbrecension. Bättre eller sämre än f4 IS?
 
Jo, tänkte att det var fredag så jag var precis nere på Fotokungen och köpte den. Jag avlägger rapport, har ju tänkt använda den med 2x konverter också i hopp om att den i vart fall är minst lika bra som mitt Sigma 120-400 som jag nu säljer. Men det lär den ju vara vad jag förstått av Digital Pictures testbilder.
 
Jo, tänkte att det var fredag så jag var precis nere på Fotokungen och köpte den. Jag avlägger rapport, har ju tänkt använda den med 2x konverter också i hopp om att den i vart fall är minst lika bra som mitt Sigma 120-400 som jag nu säljer. Men det lär den ju vara vad jag förstått av Digital Pictures testbilder.

GRATTIS !

Just det ja, FREDAG. Vi andra får nöja oss med en flaska "rödtjut", enda likheten mellan dessa inköp är nog vikten 1,5kg !! Men Ef 70-200 f/2.8 is MkII kan nog ge en viss berusning den också
och ger säkert ett snabbare beroende. I morgon får vi lida oss igenom rusdryckens efterdyningar när du är ute och bekantar dig med din nya "leksak". Liver ÄR inte rättvist.

Lycka till !
 
GRATTIS !

Just det ja, FREDAG. Vi andra får nöja oss med en flaska "rödtjut", enda likheten mellan dessa inköp är nog vikten 1,5kg !! Men Ef 70-200 f/2.8 is MkII kan nog ge en viss berusning den också
och ger säkert ett snabbare beroende. I morgon får vi lida oss igenom rusdryckens efterdyningar när du är ute och bekantar dig med din nya "leksak". Liver ÄR inte rättvist.

Lycka till !

Äsch, jag skall dricka vin också, måste ju fira nya gluggen. Tack för gratulationen i alla fall.
 
Som sagt, avlägg gärna rapport ang skärpa, om den har lika bra skärpa som t.ex. 300/2,8 IS... om du får "wow-upplevelse"
 
Som sagt, avlägg gärna rapport ang skärpa, om den har lika bra skärpa som t.ex. 300/2,8 IS... om du får "wow-upplevelse"

Det kan jag ju redan nu svara, självklart kommer den inte ge en wowkänsla som 300/2.8, men det var ju ett väldigt dåligt exempel eftersom det är bland de bästa fasta teleobjektiv som finns. Men jag har nu precis kommit hem från jobbet och testat lite första bilderna, tyvärr med min 500d bara eftersom det var den som låg i väskan. Normalt skall jag förstås ha den här gluggen på fullformatskamerorna, vore ju kapitalförstöring annars. Kan konstatera att den ger schyst bokeh, att jag på ett par bilder misstänker bakfokus, se bifogat porträtt som är någon timme gammal, att IS:en funkar kalas och att det är tungt som fan. Bilden tagen på 200 mm på crop, f/2.8, 1/200 s.
 

Bilagor

  • 031 (Medium).jpg
    031 (Medium).jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,179
och en till, för att se bokehn, men verkar skarpt som fan, inte roligaste gråvädret att plåta i, mest testfoton. Har inte fixat dem något, utan direkt ur kameran.
 

Bilagor

  • 041 (Medium).jpg
    041 (Medium).jpg
    11.8 KB · Visningar: 1,173
Är bokeh bara bakgrundsoskärpa? Har inte riktigt blivit klok på det. Alltså skillnaden på DOF och bokeh. Vet ni skillnaden?
 
Har haft objektivet ifråga sedan onsdag kväll, tyvärr så är det mycket som pockar på uppmärksamheten just nu och vädret är svinkallt duggregn, inte det mest inspirerande att ge sig ut.

Min stackars sjuka hund fick vara fotomodell för ett prov i torsdags..
Det är MED EF1,4x och vidöppet dvs f:4 (2,8plus converter) 1/80 sek ! Handhållet... med en 5D2
Bilden är något beskuren och förminskad för web:

http://www.webdog.se/lenstest/lyn_1.jpg

och så 100%
http://www.webdog.se/lenstest/lyn_2.jpg

Nå är det bättre än det gamla Mk1, jag tycker jag ser en markant skärpeförbättring med bländare 4 eller större öppning, samt att mikrokontrasten är bättre. Nå är det värt pengarna? Även om det är lite kejsarens nya kläder så tycker jag att det är riktigt bra, och der är ju huvudsaken.
Fast jag skulle nog byta mot en frisk hund.... och behålla det gamla Mk1
 
Imorgon blir det sol och då blir det roligare att testa det, men som det känns nu så är det den absolut bästa zoom jag har provat och som man med glädje bara använder på största bländaren, det är verkligen pling i bilderna och jag ångrar inte uppgraderingen från 70-200/4IS en sekund.
 

Bilagor

  • 020 (Medium).jpg
    020 (Medium).jpg
    16.8 KB · Visningar: 1,404
Var ute en snabbis i kylan... är förvånad över resultatet! Känns väldigt lik min135/2 i färg/kontrast och faktiskt skärpa, trots att jag kör vidöppet 2,8! Här behöver jag inte blända ner ett steg för att få "optimal" skärpa, precis vad jag längtat efter.

Gillade verkligen mitt Mk1 så mycket att det ALLTID satt på kameran som default, mitt i särklass mest använda objektiv, men det nya Mk2 tar nästan andan ur mig!
Det skall verkligen bli kul att fota mer när vädret blir drägligt!

Näe nu mot mataffären, det var vist extrapris på nudlar, 10 paket för 30 spänn räcker hela veckan :)
Tror att det finns lite ketchup kvar i kylen, då slipper man skörbjugg.
Lite får man lida för ett nytt objektiv
 
Har haft objektivet ifråga sedan onsdag kväll, tyvärr så är det mycket som pockar på uppmärksamheten just nu och vädret är svinkallt duggregn, inte det mest inspirerande att ge sig ut.

Min stackars sjuka hund fick vara fotomodell för ett prov i torsdags..
Det är MED EF1,4x och vidöppet dvs f:4 (2,8plus converter) 1/80 sek ! Handhållet... med en 5D2
Bilden är något beskuren och förminskad för web:

http://www.webdog.se/lenstest/lyn_1.jpg

och så 100%
http://www.webdog.se/lenstest/lyn_2.jpg

Nå är det bättre än det gamla Mk1, jag tycker jag ser en markant skärpeförbättring med bländare 4 eller större öppning, samt att mikrokontrasten är bättre. Nå är det värt pengarna? Även om det är lite kejsarens nya kläder så tycker jag att det är riktigt bra, och der är ju huvudsaken.
Fast jag skulle nog byta mot en frisk hund.... och behålla det gamla Mk1

Självklart, en "bästa vän" går inte att värdesätta i pengar. Hoppas vovven kryar på sig, så du kan
njuta fullt ut av din "värsting-zoom".
 
Imorgon blir det sol och då blir det roligare att testa det, men som det känns nu så är det den absolut bästa zoom jag har provat och som man med glädje bara använder på största bländaren, det är verkligen pling i bilderna och jag ångrar inte uppgraderingen från 70-200/4IS en sekund.

Nähe, inte EN en enda sekund. Ok, då är det bara att börja spara då......jag som tycker så mycket
om mitt 70-200 f/4 is.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.