Annons

Ny på LightRoom 4.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Kapar lite i tråden..

Om jag vill flytta min lrmapp med katalog och bilder till tex en extern hårddisk och få lr att hitta dem igen, hur gör man ? går det ens?

Det är bara att flytta dina bilder (med bibehållen mappstruktur) och din lrcat-fil dit du vill. Sen dubbelklickar du på lrcat-filen på den nya platsen så startar LR med den databasen. Eftersom du flyttat bilderna så kommer LR inte längre att hitta dem, och det visas frågetecken på dem. Högerklicka på en bild, välj "Find missing photo" och ange var de numera är lagrade. Alla övriga bilder ska hittas automatiskt.

Om du trycker "i" så "togglar" visningen av bildinformation. Default är väl filnamn, ISO, slutartid etc.

Det finns också en inställning där du själv kan välja vad som skall visas, har inte LR uppe nu men det finns nog under view meny.

Med i så visas inte kamera, utan lite annan infirmation. Har inte hittat någon inställning för att kunna se vilken kamera bilderna är tagna med i LR.

En annan möjlighet kanske vore att kamera på något sätt kom med i mappen vid import, idag är mapparna enbart i dagsdatum. Problemet för mig är att om jag tömmer en kamera så läggs dessa in i tex två mappar för två dagar. Så redigerar jag dessa och markerar favoriter etc. Sedan kanske några dagar senare så tömmer jag en annan kamera och då läggs dessa bilderna in i samma mappar som redan jag gått igenom, jag måste då ha koll över vilka bilder jag har granskat och vilka jag inte har, det borde finnas något enklare sätt. Såg vi import att man kanske manuellt kunde ange något namn på mappen, så man kanske själv kunde skriva in kamera får man med både datum och kamera?

Man har ju, enligt licensen, rätt att köra LR i både en DeskTop och en LapTop.
Finns det någon enkel metod att överföra metadata till bilderna från DT till LT utan att spara ner metadatan i bildfilen?
Hur går det till? Enkla tips var man kan läsa om metoden tas tacksamt emot.

Markera de bilder du vill ha med och välj "Exportera som katalog...", för över filerna till den andra datorn och välj "Importera från annan katalog...".

Sedan får du fundera på om du vill ha originalen (raw filerna) på båda datorerna eller bara den ena. Det blir nog enklast att bara ha dom på en dator.

Markera de bilder du vill ha med och välj "Exportera som katalog...", för över filerna till den andra datorn och välj "Importera från annan katalog...".

Sedan får du fundera på om du vill ha originalen (raw filerna) på båda datorerna eller bara den ena. Det blir nog enklast att bara ha dom på en dator.
Det skapades en ".xmp" fil vid importen. Även till de RAW-filer jag inte hade bearbetat ännu.
Jag ville bara ha över RAW-filerna och få metadatan i databasen till LR.
Vad gjorde jag för fel?

Det skapades en ".xmp" fil vid importen. Även till de RAW-filer jag inte hade bearbetat ännu.
Jag ville bara ha över RAW-filerna och få metadatan i databasen till LR.
Vad gjorde jag för fel?

Kolla din inställning under "Catalog Settings" "Metadata" och rutan "Automatically write..."

Om den är ikryssad så skapas xmp-filerna löpande så fort du gör en förändring. Om du t ex har en preset som du använder redan vid importen så kommer ju alla bilder att vara "ändrade" och då få xmp-filer.

Jag har gjort två virtuella kopior av en porträttbild. Har sedan gjort mängder av justeringar på de två bilderna. Nu skulle jag vlija överföra en exakt beskärning från den ena till den andra utan att få med mig fler inställningar. Hittar inga mått och placeringsuppgifter av beskärningen.
Kan man överföra endast en inställning mellan två bilder?

JPG för att visa på bildskärm

Vad är skillnaden i resultat, för bildskärm, om man exporterar en RAW till JPG eller skriver ut en RAW till JPG?

Vilket brukar Ni göra?

Vad är skillnaden i resultat, för bildskärm, om man exporterar en RAW till JPG eller skriver ut en RAW till JPG?

Vilket brukar Ni göra?

Exportera är det jag använder för att ta ut bilder för att visa t ex på fotosidan.
Skriva ut till jpg har jag inte använt men jag skullenyttja det om jag vill visa en layout t ex kontaktkarta eller diptyk där en eller flerabilder ska finnas i samma eller olika format på samma "utskrift"

Instämmer med Tony.

Jag använder export i 99% av fallen.

Fördelen med utskrift till JPG är att det ger vissa begränsade möjligheter till layout, text mm så för vissa speciella fall kan det vara användbart.

Någon skillnad i kvalité kan jag inte se.

I tidigare versioner av LR var det problem med färgprofilerna vid utskrift till JPG men det fixades i någon av uppgraderingarna (3.någonting kanske?).

LR och PS

Tack alla hjälpsamma människor som skrivit ovan.

Har en fråga till.

Börjar trivas bra med LR och tycker det räcker till det mesta. Börjar ändå fundera på om jag ska skaffa PS?

Om jag vill använda båda? Vad skapar jag då för problem? Kan de samexistera eller får jag någon form av dubbellagring av bilder? Att metafilerna är olika förmodar jag, men de är ju förhållandevis små.

Jag jobbar inte själv med PS men det bör gå alldeles utmärkt att jobba med båda.

Det enklaste är väl att jobba på som vanligt i LR. När du har en bild i LR som du vill jobba mer på i Phototshop så väljer du "Edit in Photoshop" och bilden öppnas automatiskt upp där med de justeringar som du gjort i LR. Sedan fortsätter du redigera i PS och när du stänger får du valet att addera den redigerade varianten till LR.

Bör vara helt automatiskt, men någon som jobbar med båda kan nog berätta mer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto