Annons

Ny på LightRoom 4.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipset! Ska kika lite på det.
Har kommit igång lite och den största frågan för mig är var ändingar sparas och hur originalet påverkas. Är det där ändringen sparas eller är det separat? Jag talar om RAW.

Allt du gör i LR sparas alltid och automatiskt i katalogfilen (databasen). Om du vill kan du även spara det mesta (men inte allt) till originalfilerna. Manuellt gör du det genom att markera de filer du vill och trycker Ctrl-S (save metadata to file) eller så går du in i inställningarna och kryssar i en ruta att metadata alltid ska sparas till fil. Detta kan eventuellt påverka prestanda lite eftersom allt du gör hela tiden ska skrivas till filer. Om det är JPG, TIFF eller DNG så sparas metadatat till den faktiska originalfilen, men om det är något annat format (t.ex. proprietärt råformat som NEF, CR2, ARW m.fl.) så skapas istället en parallell XMP-file (sidecar file) med informationen.

Allt du gör i LR sparas alltid och automatiskt i katalogfilen (databasen). Om du vill kan du även spara det mesta (men inte allt) till originalfilerna. Manuellt gör du det genom att markera de filer du vill och trycker Ctrl-S (save metadata to file) eller så går du in i inställningarna och kryssar i en ruta att metadata alltid ska sparas till fil. Detta kan eventuellt påverka prestanda lite eftersom allt du gör hela tiden ska skrivas till filer. Om det är JPG, TIFF eller DNG så sparas metadatat till den faktiska originalfilen, men om det är något annat format (t.ex. proprietärt råformat som NEF, CR2, ARW m.fl.) så skapas istället en parallell XMP-file (sidecar file) med informationen.
Det var intressant (och perfekt för mig). Jag lagrar alla RAW på en stor NAS-disk som ligger på nätet och som backuppas automatiskt till en annan stor NAS-disk som också ligger på nätet fast på annan ort av brandsäkerhetsskäl.

Bilder på NASen kan inte årterskrivas av vanliga program eftersom den inte ingår i mitt lokala nät. Det kräver http eller ftp som vi har satt upp det. Däremot kan de läsas av alla program.

Det innebär, om jag förstått Dig rätt att dessa RAW på NASen skulle kunna ingå i LR eftersom LR inte skriver i originalfilen?

Ja det borde funka tycker jag. Du har alltså läsrättigheter till NAS'en via nåt vanligt fildelningsprotokoll, men för att lägga upp nya bilder så måste du köra FTP eller HTTP?

Ja det borde funka tycker jag. Du har alltså läsrättigheter till NAS'en via nåt vanligt fildelningsprotokoll, men för att lägga upp nya bilder så måste du köra FTP eller HTTP?
Precis så!
Det är ett NAS-system som jag tillhandahåller för hela släkten, och närmaste vänner, att lagra och byta bilder med varandra på.
I mitt nät ingår den men lägger jag upp via utforskaren blir det behörighetsproblem för övriga. Det är väl något schabbel mellan Windows 7 64-bit (min dator) och Linux som är OPet i NASen.
För att det ska funka väl så måste alla köra http eller ftp. Det gör ju inte så mycket "Total Comander" fungerar ju bra för att ladda upp och ner via ftp. Däremot gör det inget att läsa via det lokala nätet bara man inte skriver tillbaka.

Har testat med import från NAS-en. Verkar fungera super.
En liten fundering till. Om jag importerar hela mappstrukturen för RAW från NASen till LR. Vad händer då när jag kompletterar NASen med bilder? Måste alla nya bilder på NASen, som läggs i den befintliga mappstrukturen, ändå impoteras ?

Senast ändrad:
Har testat med import från NAS-en. Verkar fungera super.
En liten fundering till. Om jag importerar hela mappstrukturen från NASen till LR. Vad händer då när jag kompletterar NASen med bilder? Måste alla nya bilder på NASen, som läggs i den befintliga mappstrukturen, ändå impoteras ?

Ja, du måste alltid importera bilderna till Lightrooms katalog. Det finns dock en autoimportfunktion som du kan använda. Jag är dock inte säker på att jag skulle rekommendera det. Jag har aldrig valt att använda den i alla fall eftersom jag vill ha lite kontroll på vilka bilder jag katalogiserar i Lightroom.

Ja, du måste alltid importera bilderna till Lightrooms katalog. Det finns dock en autoimportfunktion som du kan använda. Jag är dock inte säker på att jag skulle rekommendera det. Jag har aldrig valt att använda den i alla fall eftersom jag vill ha lite kontroll på vilka bilder jag katalogiserar i Lightroom.
Det låter intressant om man kan begränsa autoimporten till den struktur som är definierad. Har bara RAW i den. Då skulle jag kunna lägga alla nytagna där och successivt skrota de som inte ska sparas.

Om man då tar bort bilden från LR men lämnar kvar den på disk - den importeras väl inte gång på gång då?

Tack för tipset! Nu har jag hittat det jag sökte. Det är snarast "Synkronisera mapp" som jag var ute efter.

Det låter intressant om man kan begränsa autoimporten till den struktur som är definierad. Har bara RAW i den. Då skulle jag kunna lägga alla nytagna där och successivt skrota de som inte ska sparas.

Om man då tar bort bilden från LR men lämnar kvar den på disk - den importeras väl inte gång på gång då?

Det kan jag inte svara på, men om man raderar en bild från Lightrooms katalog och samtidigt låter bilden ligga kvar i en mapp som Lightroom skannar av, då tror jag att det blir en ny autoimport.

Jag använder som sagt inte den här funktionen just därför att jag tappar kontrollen över vad som importeras.

Nu har jag importerat hela lagret av RAW-bilder från NAS-disken.
Verkar bli suveränt bra. Då har jag tillgång till samtliga mina RAW bilder direkt i LR utan att behöva belasta datorns diskar. Och snabbt blev det. Gäller bara att ha en bra struktur på lagret.

Om jag vill att metadatan ska följa med RAW-filen när jag flyttar den, t.ex. med utforskaren, hur bör jag bete mig då? Finns det något sätt att flytta en RAW och få metadatan att peka på den nya platsen utan att spara den med RAW-filen?

Om jag vill att metadatan ska följa med RAW-filen när jag flyttar den, t.ex. med utforskaren, hur bör jag bete mig då? Finns det något sätt att flytta en RAW och få metadatan att peka på den nya platsen utan att spara den med RAW-filen?

Om RAW-bilden är importerad till LR så bör du flytta den inifrån LR. På så vis håller LR koll på allting och du behöver inte bry dig. Metadatat hänger med eftersom det är sparat i LR's databas. Om du däremot flyttar en importerad fil utanför LR så kommer ju LR att tappa kontakten med den, och inte längre veta var den finns lagrad. All övrigt information om bilden finns fortfarande i LR, men LR vet inte var bilden är lagrad. Du måste då högerklicka på bilden i LR och välja "Find missing photo" och visa var den numera är lagrad.

En RAW-bild som inte är importerad till LR kan du ju däremot flytta som vilken annan fil som helst. Det är ju bara en fil.

Kör du LR och har "importerat" dina bilder till programmets databas( vilket är det normala ) så ska du göra allting inifrån LR. Börjar du fippla med utforskaren (flytta, byta filnamn, ändra mappstruktur etc) så vet ju inte Lr:s databas vad som hänt. Iofs kan man alltid uppdatera genom ny synkning men rådet är ändå att göra allting inifrån LR.

För egen del har jag tröttnat på alla RAW-format och XMP- "sidecarfiler" så jag konverterar allt till DNG vid importen till LR. Smidigt tycker jag.

Edit: Haha, Robert, du hann före mig denna gången också....*långsam*

Om RAW-bilden är importerad till LR så bör du flytta den inifrån LR. På så vis håller LR koll på allting och du behöver inte bry dig. Metadatat hänger med eftersom det är sparat i LR's databas. Om du däremot flyttar en importerad fil utanför LR så kommer ju LR att tappa kontakten med den, och inte längre veta var den finns lagrad. All övrigt information om bilden finns fortfarande i LR, men LR vet inte var bilden är lagrad. Du måste då högerklicka på bilden i LR och välja "Find missing photo" och visa var den numera är lagrad.

En RAW-bild som inte är importerad till LR kan du ju däremot flytta som vilken annan fil som helst. Det är ju bara en fil.
Det är något i beskrivningen (LR) som gör att poletten inte faller på plats. Hur flyttar jag RAW-filen innifrån LR?

I library-mode (biblioteksläge på svenska?) så tar du helt enkelt tag i bilden (håller ner muspekaren på själva bilden) och drar den till den mapp du vill i vänstra panelen.

Men frågan är också: varför vill du flytta bilder? Att använda mappar för att organisera sina bilder är ett ganska ineffektivt sätt. En bild kan bara vara lagrad i en enda mapp, men den kan via keywords och collections "finnas" i många olika sammanhang.

Jag använder enbart datumbaserade mappar, och här är min förklaring varför: http://sprng.me/el6ht

I library-mode (biblioteksläge på svenska?) så tar du helt enkelt tag i bilden (håller ner muspekaren på själva bilden) och drar den till den mapp du vill i vänstra panelen.

Men frågan är också: varför vill du flytta bilder? Att använda mappar för att organisera sina bilder är ett ganska ineffektivt sätt. En bild kan bara vara lagrad i en enda mapp, men den kan via keywords och collections "finnas" i många olika sammanhang.

Jag använder enbart datumbaserade mappar, och här är min förklaring varför: http://sprng.me/el6ht
Det har visat sig att LR inte kan radera bilder på NAS-disk på nätet. Därför går jag först igenom dem på en lokal disk.

Det har visat sig att LR inte kan radera bilder på NAS-disk på nätet. Därför går jag först igenom dem på en lokal disk.

Och varför kan inte LR radera dem där?

För att du skall kunna flytta bilder TILL NAS-en måste du ha skrivrättigheter på NAS:en. Om du skall kunna RADERA dem måste du förstås ha dessa rättigheter. Tänk också på att om du vill kunna skriva meta-data till xmp-filerna så måste du också ha skrivrättigheter där!

Och varför kan inte LR radera dem där?

För att du skall kunna flytta bilder TILL NAS-en måste du ha skrivrättigheter på NAS:en. Om du skall kunna RADERA dem måste du förstås ha dessa rättigheter. Tänk också på att om du vill kunna skriva meta-data till xmp-filerna så måste du också ha skrivrättigheter där!
Jag har alla rättigeter som finns på NASen. Jag administrerar den. Har inga problem varesig över utforskaren i det lokala nätet eller med Total Commander. Har heller inga problem att importera dem till LR. Synbart är det inte heller problem med att radera dem i LR. Problemet är att de ändå är kvar utan att LR ger minsta meddelande.

LR talar t.o.m. om att bilderna finns på en disk som saknar papperskorg och frågar om jag vill ta bort filen utan möjlighet att ångra. Jag svarar ja men ändå finns bilden kvar både via LR och via Utforskaren.

När du väljer radera så bör du få ett val,

a) ta bort från databasen

b) ta bort från databasen OCH hårddisken

Om du väljer b skall förstås filen försvinna från NAS:en. Gör den inte det så är det något "knas".

Jag har alla rättigeter som finns på NASen. Jag administrerar den. Har inga problem varesig över utforskaren i det lokala nätet ellet med Total Commander. Har heller inga problem att importera dem till LR. Synbart är det inte heller problem med att radera dem i LR. Problemet är att de ändå är kvar utan att LR ger minsta meddelande.

Låter märkligt. LR ska enligt allt jag hört kunna hantera bilder på nätverksdiskar. Däremot kan inte själva katalogfilen (LR's databas) ligga på en nätverksdisk, eftersom det är en enanvändardatabas.

Däremot har jag hört beskrivas att när man raderar en bild från disk inifrån LR så kan det ibland ta en stund innan den faktiskt försvinner från disk. Som nån sorts "säkerhetsbackup" ifall man skulle ångra raderingen. Vad händer ifall du raderar en bild på NAS'en inifrån LR och sedan avsluta LR. Är bilden kvar på disken? Om du sen startar LR igen, är bilden borta ur LR? Borta från disken, eller kvar?

Eller är det så att du står i nån collection eller liknande när du raderar i LR? För att en bild ska raderas från disk i LR så måste man befinna sig i en mapp i LR, eller i "Previous import" eller "All photographs". När man då markerar en bild (eller flera) så poppar det upp en dialogruta som frågar om man bara vill ta bort bilden ur LR's katalog (databas) eller om man även vill radera den från disk. Står man däremot i en collection, marker en fil (eller flera) och trycker på delete, så får man ingen poppup, utan bilden tas helt enkelt bara bort ur denna collection. Bilden finns fortfarande kvar i LR, och förstås även på disken. Vill man radera från disk inifrån en collection så får man ta til det något okända specialkommandot Ctrl-Alt-Shift-delete. Då raderas bilden från disk utan en enda fråga. Så man får vara försiktig där.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto