Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny på LightRoom 4.1
- Trådstartare Henry Fredrikson
- Start datum
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jag har faktiskt börjat fundera på om det är något med behörighetsuppsättningen i NASen som jag inte riktigt förstått. Eftersom vi är många på den, med varierande operativsystem (Linux, Windows, Mac, iPhones, iPads) så används de flesta protokollen och allt är inte riktigt logiskt förklarat där, åtminstone inte för mig.I denna fråga är det inte ens en fråga om risk/sannolikhet. Jag har rätt.
Jag har bara en 120GB SSD i min huvudsakliga maskin. Men jag har 12TB lagringsutrymme i en NAS där jag har mina bilder och allt annat. LR har absolut inga problem med det.
Nu står jag i besked att bygga en ny maskin, och den kommer att få 632GB SSD som DAS för arbetsyta varvid NAS kommer att bli lagringsyta.
AFJ
Aktiv medlem
Den stora nyttan med att ha allt på NAS är dels storleken men framförallt att den backupas automatiskt till en likadan NAS på annan ort. Dessutom är vi ett tiotal familjer som använder NAS-systemet av samma skäl - lagra och utbyta bilder.
Jag vet ju inte hur du jobbar men en möjlighet borde kanske vara att låta LR jobba mot lokal disk. När du är klar med all behandling från en session exporterar du ut till JPG och låter dina bekanta ta del av dessa färdiga JPG-bilder. Då finns ju inget direkt behov av att låta LR jobba mot NAS:en - då undviker du i alla fall problemet även om du inte löst det.
För backup är det ju enkelt, kör ett enkelt robocopy kommando som synkar upp dina originalfiler till NAS:en för vidare säkerhetskopiering.
Personligen skulle jag inte vilja dela ut mina RAW-originalfiler till 10 familjer.
atotowi
Aktiv medlem
Har nu testat lite här hemma och jag lyckas inte få det att se så gräsligt som du. En viss skillnad kan man se om man inte lägger på slutskärpa jmf med maxskärpning som drar lite åt det håll du visar.
Båda bilderna nedan är exporterade från LR4.1 och med rätt mycket slutskärpa, jpeg och sRGB:
Båda bilderna nedan är exporterade från LR4.1 och med rätt mycket slutskärpa, jpeg och sRGB:
Bilagor
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jag vet ju inte hur du jobbar men en möjlighet borde kanske vara att låta LR jobba mot lokal disk. När du är klar med all behandling från en session exporterar du ut till JPG och låter dina bekanta ta del av dessa färdiga JPG-bilder. Då finns ju inget direkt behov av att låta LR jobba mot NAS:en - då undviker du i alla fall problemet även om du inte löst det.
För backup är det ju enkelt, kör ett enkelt robocopy kommando som synkar upp dina originalfiler till NAS:en för vidare säkerhetskopiering.
Personligen skulle jag inte vilja dela ut mina RAW-originalfiler till 10 familjer.
Däremot delat alla mappen för JPG där alla har läsrättighet av allt men bara skrivrättigheter i den egna familjens mapp.
Tillkom efter att vi började tycka att utbytet av bilder mellan familjerna blev betungande. Du vet - man lovar att dela med sig från en fest men det blir aldrig av. Numera behöver man aldrig bryta det löftet. Däremot är nog användningen lågfrekvent utom mellan mig och mina barn. Men man håller alltid sitt löfte genom att säga "De finns snart på NASen".
Tillägg:
Det bästa med NASen, som den som deltar får fördel av, är att den automatbackupas mellan två geografiska orter över fiberlan.
Senast ändrad:
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Det hängdet inte ihop med det andra Windowsproblemet. Det hängde ihop med att eftersom jag fram till nu kört FTP så konfigurerade jag aldrig färdigt CIFS vilket jag glömt av. I och med LR så tas ju det protokollet ibruk. Hade inte definierat tillåtna hosts i CIFS.Det där måste hänga ihop med problemen i din windowsinstallation som vi konstaterat i tidigare tråd.
LR som program har inga sådana problem. LR som program bryr sig inte om var något ligger eftersom LR enbart anropar operativystemets API'er för att manipulera filer.
Nu är det problemet ur världen. Tack för att Du övertygande upplyste mig om att det ska gå problemfritt. Då är det lättare att angripa ett problem än när man misstänker att det finns svårigheter.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jag utgår från att det är "Export" jag ska göra? Det finns ju även en möjlighet att "skriva ut" till JPG?Har nu testat lite här hemma och jag lyckas inte få det att se så gräsligt som du. En viss skillnad kan man se om man inte lägger på slutskärpa jmf med maxskärpning som drar lite åt det håll du visar.
I exportdialogen finns "Utdataskärpa". Där ska man bestämma till vad JPGn ska användas. Hur gör alla som fotar i JPG? Vad jag vill åstadkomma är en JPG-fil som, om inte med allra yppersta kvalitet, kan användas till det mesta. Som man gör i CPP. Det har fungerat bra för mig. LR köpte jag egentligen för att jag skaffade en skrivare.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Problembilden jag visar är hårt beskuren men CPP hanterar det bättre än LR så som jag förstått LR hittills.
atotowi
Aktiv medlem
Jag utgår från att det är "Export" jag ska göra? Det finns ju även en möjlighet att "skriva ut" till JPG?
I exportdialogen finns "Utdataskärpa". Där ska man bestämma till vad JPGn ska användas. Hur gör alla som fotar i JPG? Vad jag vill åstadkomma är en JPG-fil som, om inte med allra yppersta kvalitet, kan användas till det mesta. Som man gör i CPP. Det har fungerat bra för mig. LR köpte jag egentligen för att jag skaffade en skrivare.
Japp, Export om du "bara" vill ha en JPEG-fil.
I Utdataskärpa kan man om man vill lägga på en slutskärpning för det ändamål man vill publicera/visa bilden. Har man en "färdig" JPEG från t ex en kompaktkamera där redan kameran lagt på skärpa etc så kan man klicka bort Utdataskärpa och slippa lägga på den ytterligare en gång.
Utdata skärpa brukar läggas på med en radie som är ca 1/200 av upplösningen:
Skärm 72 DPI/PPI -> ca 0,3 och utskrift 240 DPI/PPI -> ca 1. Radien anger hur bred de mörkare/ljusare fälten ska vara vid en tonövergång. Så skärpa för utskrift som man granskar vid 1:1 ser mer skärpt ut än en som skärpts för skärm. Men detta spelar bara roll om man verkligen anpassar bildens storlek efter mediet. Så om man bara gör en utskriftsvänlig version som man sen betraktar nedskalad på sin skärm så blir den automatiskt lite mjukare. Men drar man upp den till 1:1 så kan den se lite överskärpt ut. Så i ditt fall skulle jag skärpa för utskrift.
Skriva ut till JPEG kan jag tänka mig två användningsområden för.
1. Man använder LRs templates för att skapa ett kollage eller layout med en eller flera bilder som som man t ex vil ha som en bild på en hemsida eller skriva ut via nån utskriftstjänst.
2. Man "säljer" Prints och vill kunna skicka en bild direkt från t ex en hemsida för utskrift. Då gör man klart en print med där man redan lagt in profil mm så är det bara att köra den rakt av.
Jo, har man beskurit en bild hårt och sen tvingas skala upp den igen och skjuta in fler pixlar så kan man ju få lite problem. Ska man ha det riktgt bra så behöver man ju anpassa metoden efter hur bilden ser ut - ingen metod är ju perfekt.Henry Fredrikson sa:Problembilden jag visar är hårt beskuren men CPP hanterar det bättre än LR så som jag förstått LR hittills
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Men innebär det Du skriver att den skärpning man gör och sitter och tittar på på skärmen inte har någon betydelse för expoerten? Den har jag utgåt från att den är basen i hela jobbet.
atotowi
Aktiv medlem
Men innebär det Du skriver att den skärpning man gör och sitter och tittar på på skärmen inte har någon betydelse för expoerten? Den har jag utgåt från att den är basen i hela jobbet.
Jo, det är klart den har.
Skärpa läggs på i flera steg och av flera anledningar.
1. en grundskärpa/källskärpa för att korrigera AA-filter och Bayer interpolering etc som gör att RAW-filen är lite oskarp.
2. Detalj skärpa för att lyfta fram detaljer etc
3. Kreativ/Effekt skärpa
4. Slutskärpa - anpassa till hur bilden ska visas
Steg 1 behövs för alla RAW-bilder och är en kobination av kamera och objektiv. Med bra profiler för kamera och objektiv så kan man automatisera detta steg.
Steg 2 Motsvara den ytterligare skärpa du lägger på själv i LR för att ta fram detaljer, strukturer etc.
Steg 3 Görs för at ta fram en effekt - lokalt pålagd skärpa mha mask/pensel
Steg 4 Det som görs i Exportdialogen, en anpassning för hur bilden ska visas.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Steg 4 ser jag inte användningen av. Vad har man för nytta av en skärpning som man inte kan kontrollera före utförandet?Jo, det är klart den har.
Skärpa läggs på i flera steg och av flera anledningar.
1. en grundskärpa/källskärpa för att korrigera AA-filter och Bayer interpolering etc som gör att RAW-filen är lite oskarp.
2. Detalj skärpa för att lyfta fram detaljer etc
3. Kreativ/Effekt skärpa
4. Slutskärpa - anpassa till hur bilden ska visas
Steg 1 behövs för alla RAW-bilder och är en kobination av kamera och objektiv. Med bra profiler för kamera och objektiv så kan man automatisera detta steg.
Steg 2 Motsvara den ytterligare skärpa du lägger på själv i LR för att ta fram detaljer, strukturer etc.
Steg 3 Görs för at ta fram en effekt - lokalt pålagd skärpa mha mask/pensel
Steg 4 Det som görs i Exportdialogen, en anpassning för hur bilden ska visas.
atotowi
Aktiv medlem
Steg 4 ser jag inte användningen av. Vad har man för nytta av en skärpning som man inte kan kontrollera före utförandet?
Är man riktigt noga gör man Steg 2-4 i PS md lite olika metoder.
Men med rätt angivna parametrar så kommer man ganska långt på ett enkelt sätt i LR.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
OK. Tack för hjälpen såhär långt. Får se om jag kommer att trivas med LR. Vill se på skärmen vad man kan vänta sig för resultat. Tycker inte om överraskningar som inte syns i förväg.Är man riktigt noga gör man Steg 2-4 i PS md lite olika metoder.
Men med rätt angivna parametrar så kommer man ganska långt på ett enkelt sätt i LR.
erro.se
Aktiv medlem
LR's export-skärpa har ju en viss "intelligens" inbyggd som bl.a. tar hänsyn till storlek på den exporterade bilden. För att se vad som händer är det ju inte svårare än att ta en och samma bild och exportera den upprepade gånger, med var och av de olika skärpealternativ som finns. Man får väl en känsla efter ett tag vilken variant man gillar.
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jag har gjort det för många fall men ändå kommer det kraftiga överraskningar ibland. Får hoppas jag får en känsla för vad som är lagom men jag ogillar att man inte alltid ser vad som är på G.LR's export-skärpa har ju en viss "intelligens" inbyggd som bl.a. tar hänsyn till storlek på den exporterade bilden. För att se vad som händer är det ju inte svårare än att ta en och samma bild och exportera den upprepade gånger, med var och av de olika skärpealternativ som finns. Man får väl en känsla efter ett tag vilken variant man gillar.
atotowi
Aktiv medlem
Jag har gjort det för många fall men ändå kommer det kraftiga överraskningar ibland. Får hoppas jag får en känsla för vad som är lagom men jag ogillar att man inte alltid ser vad som är på G.
Som sagt du kan ju alltid klicka bort Slutskärpningen i Exportmodulen då läggs ju ingen ytterligare på.
afe
Aktiv medlem
Jag tycker LR 4.1 (och tidigare) brukar ge ett mycket bra slutresultat vad gäller skärpning, men man kan få bättre resultat om man gör det själv i PS i stället. Det kräver förstås en hel del merarbete, som jag oftast är för slö på att ens fundera på att lägga ned.
Kan det möjligen vara så att du lagt på alldeles för mycket skärpning på bilden i full upplösning? Om du gör så att det ser knivskarpt ut i den upplösningen och sedan exporterar och skärper igen blir det knasigt.
Det finns en utmärkt artikelserie om skärpning här på FS under Artiklar (sök på skärpning) som är väl värd att läsa om man vill ha så bra resultat som möjligt.
Kan det möjligen vara så att du lagt på alldeles för mycket skärpning på bilden i full upplösning? Om du gör så att det ser knivskarpt ut i den upplösningen och sedan exporterar och skärper igen blir det knasigt.
Det finns en utmärkt artikelserie om skärpning här på FS under Artiklar (sök på skärpning) som är väl värd att läsa om man vill ha så bra resultat som möjligt.
ArneB
Aktiv medlem
Jag har gjort det för många fall men ändå kommer det kraftiga överraskningar ibland. Får hoppas jag får en känsla för vad som är lagom men jag ogillar att man inte alltid ser vad som är på G.
Du kan ju alltid exportera från LR och välja Skärpa för blankt eller matt papper. Då kan du ju öppna bildfilen och se hur skärpningen blev innan du väljer att skriva ut.