ANNONS
Annons

Ny på LightRoom 4.1

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Detta är min första start av LightRoom och jag har en fråga jag behöver hjälp med så att jag inte gör bort mig.
Har sedan många år en väl utarbetad biblioteksstruktur för mina bilder som jag helst inte ändrar. Det första LR ber om är import av bilder.
Måste man acceptera det eller kan man med någon metod arbeta i den struktur jag redan har?

Om du redan har en katalog sedan tidigare så vill du inte importera igen.

Vad händer när du startar LR? Får du upp en import-dialog direkt? Avbryt den isåfall. Sen borde du kunna välja nåt i stil med "File -> Open catalog" i menyn. Och sen leta upp din befintliga katalog. Eller om du vet var din katalogfil är så är det väl bara att dubbelklicka på den så ska LR starta med den.

Har du precis uppgraderat till 4.1? Ifrån vilken version isåfall?

Om du redan har en katalog sedan tidigare så vill du inte importera igen.

Vad händer när du startar LR? Får du upp en import-dialog direkt? Avbryt den isåfall. Sen borde du kunna välja nåt i stil med "File -> Open catalog" i menyn. Och sen leta upp din befintliga katalog. Eller om du vet var din katalogfil är så är det väl bara att dubbelklicka på den så ska LR starta med den.

Har du precis uppgraderat till 4.1? Ifrån vilken version isåfall?
Jag köpte 4.0 som jag fick idag. Sedan konstaterade programmet att jag skulle uppdatera till 4.1.

Jag frågar eftersom jag för länge sedan köpte ett fotoprogram som stökade runt rejält i min maskin och vill inte råka ut för det igen.

Om du inte har Lightroom förut, så är svaret att bilderna inte flyttas när du importerar dem till Lightroom. De läggs upp i lightroomkatalogen och där kan du sortera och dela upp eller gruppera dem hur du vill. Bilderna i lightroomkatalogen har bara en referens till var de är fysiskt placerade på din hårddisk.

Har du alltså aldrig kört LR förut? Och du har isåfall inte någon befintlig katalog att öppna? Isåfall måste du förstås importera dina bilder, eftersom importen är LR's sätt att bli medveten om att bilderna finns, och var de är lagrade.

Impoirt behöver däremot inte innebära att du flyttar bilderna. Du kan importera med valet "Add" (lägg till på svenska kanske?). Då ligger bilderna kvar där du har dem.

JA, det står en liten text högst upp på importsidan "Lägg till" om du har svensk version.
När jag installerade var det default så "Flytta" blev aldrig aktuellt.

Hej, jag har liksom du en mappstruktur på disken som jag inte vill sabotera. Och svaret på din fråga är nog som redan sagts att du importerar bilderna till LR med alternativet "Lägg till" markerat i importdialogen (högst upp i mitten har jag de olika alternativen i min arbetsyta). Vad som sker vid import är då egentligen inte ett dugg med dina bilder, däremot så skapas pekare i LRs databas (filändelse lrcat nånstans på din disk) till bilderna där de redan ligger i din mappstruktur. (Jag var ganska tveksam/bekymrad när jag gav mig på det där första gången, men nu känner jag mig bekväm med det - när man greppat vad som händer är det inga bekymmer.)

Testa förslagsvis att importera en mapp med ett fåtal bilder i först. I importdialogen bläddrar du fram mappen till vänster och ser till att "Lägg till" är markerat. Välj sen "Importera" nere till höger och LR börjar registrera dina bilder i databasen. Då dyker de upp i Biblioteksmodulen (i samma mappstruktur).

Lycka till!

Har du alltså aldrig kört LR förut? Och du har isåfall inte någon befintlig katalog att öppna? Isåfall måste du förstås importera dina bilder, eftersom importen är LR's sätt att bli medveten om att bilderna finns, och var de är lagrade.

Impoirt behöver däremot inte innebära att du flyttar bilderna. Du kan importera med valet "Add" (lägg till på svenska kanske?). Då ligger bilderna kvar där du har dem.
Nej, detta är första starten och jag måste ju ha något att arbeta med. Samtidig vill jag inte dra igång en stor importcirkus. Jag har 50.000 bilder i mina bibliotek.
Vad händer med berabetningsdata om jag använder "Lägg till". Sparas de på separat ställe, tillbaka i importfilen eller följer enbart exportfilen? Säker dumma frågor för den som vet hur LR fungerar.

Nej, detta är första starten och jag måste ju ha något att arbeta med. Samtidig vill jag inte dra igång en stor importcirkus. Jag har 50.000 bilder i mina bibliotek.
Vad händer med berabetningsdata om jag använder "Lägg till". Sparas de på separat ställe, tillbaka i importfilen eller följer enbart exportfilen? Säker dumma frågor för den som vet hur LR fungerar.

Hur ser din mappstruktur ut idag?

Om du är lite osäker så behöver du ju inte importera alla 50.000 bilder på engång. Börja med några få. Eller kopiera några bilder till ett annat ställe och gör en testkatalog och importera till den. Lek och lär. När du sen är mogen så gör du en ny riktig katalog och importerar dina riktiga bilder dit.

"Bearbetningsdata"? Hur menar du med det? Hur har du hanterat/redigerat dina bilder förut? LR läser bilderna och deras metadata i form av EXIF, IPTC och XMP. Allt lagras i LR's databas (katalogen).

Hur ser din mappstruktur ut idag?

Om du är lite osäker så behöver du ju inte importera alla 50.000 bilder på engång. Börja med några få. Eller kopiera några bilder till ett annat ställe och gör en testkatalog och importera till den. Lek och lär. När du sen är mogen så gör du en ny riktig katalog och importerar dina riktiga bilder dit.

"Bearbetningsdata"? Hur menar du med det? Hur har du hanterat/redigerat dina bilder förut? LR läser bilderna och deras metadata i form av EXIF, IPTC och XMP. Allt lagras i LR's databas (katalogen).
Jag har tre sorters bilder:
1. Skannade digitala bilder. Ligger i min "titta struktur".
2. Digitala bilder från kameror som levererat JPG. Ligger i min "titta struktur".
3. Bilder från digitala systemkameror där jag enbart fotograferat RAW. Där har jag JPG i min "titta struktur" och RAW i en separat "lagringsstruktur". RAW-bilderna innehåller editeringsinformation från DPP.
4. Till detta kommer alla RAW jag kommer att ta.

Om du vill fördjupa dig i LR ordentligt (och då menar jag ordentligt) rekommenderar jag George Jardine's (googla) två nya video tutorials. En för Librarymodulen (16 delar) och en för Developmodulen (18 delar). Bättre gudier finns inte. Du får en komplett genomgång av alla funktioner på ett mycket trevligt sätt. Tillsammans med massor av bra tips om filnamn, organisation m.m. Föreslår att börja med Library och lite hands-on då och då mellan filmerna. Det är oerhört mycket fakta och dessutom en hel del info om vad som händer "bakom kulisserna".

Guiderna kostar ca 25 dollar styck och är värda varenda krona. Mycket välgjorda och mycket fylliga.. Om du tar dig tid med dom så behöver du inget annat. Här får man verkligen klart för sig hur kraftfullt detta program är! Du blir dessutom FS nya LR-guru! ;-)

Lycka till!

(Tack Jani för tipset)

Senast ändrad:
Tack för tipset! Ska kika lite på det.
Har kommit igång lite och den största frågan för mig är var ändingar sparas och hur originalet påverkas. Är det där ändringen sparas eller är det separat? Jag talar om RAW.

Tack för tipset! Ska kika lite på det.
Har kommit igång lite och den största frågan för mig är var ändingar sparas och hur originalet påverkas. Är det där ändringen sparas eller är det separat? Jag talar om RAW.

De ändringar du gör sparas i Lightrooms databas om du inte angett något annat. Normalt så ändrar LR aldrig i originalfilen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto