ANNONS
Annons

Ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa fråga. Lx100 har den bara manuella inställningar? Jag har tidigare fotograferat med automatiska inställningar (porträtt, landskap mm) på min Nikon. Måste jag bli en bra mycket mer kunnig fotograf för att klara av en lx100 eller är det bara att "klicka och det blir en ok bild"?
 
LX100 har lika bra automatik som alla andra kameror i klassen, så du behöver inte lära dig allt på en gång. Däremot är den tack vare sin storlek och fysiska knappar och rattar lättare att hantera manuellt när och om du vill göra det än vad mindre kameror är.
 
LX100 har lika bra automatik som alla andra kameror i klassen, så du behöver inte lära dig allt på en gång. Däremot är den tack vare sin storlek och fysiska knappar och rattar lättare att hantera manuellt när och om du vill göra det än vad mindre kameror är.

Det låter bra! Jag vill gärna lära mig mer! Men hur snabb är lx100? Kan den fotografera serietagningar? Kan jag se någonstans hur många bilder per sekund den kan ta? Jag testade gx7 i butiken idag och den tyckte jag var snabb! Jag tyckte däremot inte att rx100 II var speciellt snabb när jag tog kort, men jag kanske hade fel inställning i. Ni får stå ut med dumma frågor för jag vill verkligen göra ett bra val av kamera nu! :)
 
Dum fråga igen, men har alla kameror autofokus? Och är antalet fokuspunkter viktiga? Är det bättre med fler?
 
Jag måste nog undra om trådskaparen inte har googlat på de olika kamerorna. Internet kryllar av recensioner, tester, och användarerfarenheter. Youtube kanske inte är så dumt att kolla in för att få en någorlunda realistisk upplevelse av ex LX100, eller GX7 (som jag själv råkar vara väldans nöjd med), eller vadsomhelst. I forum som detta blir saker lätt väldigt teoretiska...
 
... blev tipsad om Canon Powershot G7 X Mark II av säljaren. Hur är denna i förhållande till lx100 (ja, jag vet att den kostar mer men jag vill ändå veta).

Mindre sensor, lite snabbare kamera, men saknar sökare.

Och kan någon förklara för mig (på ett lätt och begripligt vis) vad det är för skillnad på Canon Powershot G7 X Mark II och Canon Powershot G1 X Mark II?

G1X har en större sensor än G7X, ungefär samma storlek som i Panasonic LX100, men jämför du LX100 och G1X skulle jag nog säga att LX100 har en lång rad fördelar.

Canon G1X har precis som Panasonic LX100 en "nästan Four Thirds"-sensor, dvs inte fullt dubbelt så stor yta som en entumssensor.

G3X, G5X, G7X och G9X har precis som Sony RX100 (II, III eller IV) entumssensor.

Dum fråga igen, men har alla kameror autofokus? Och är antalet fokuspunkter viktiga? Är det bättre med fler?

I stort sett alla kameror har någon form av AF ja.

Det är generellt en fördel med många fokuspunkter, men siffran säger inget generellt om autofokusens prestanda. Tyvärr finns ingen tydlig siffra eller något mätvärde som visar fokusprestanda, vilket ju mest beror på att autofokus är svårt att bedöma - AF-systemet i en kamera kan vara blixtsnabbt och pålitligt i bra ljus, men kasst i svagt ljus. En annan kamera kan ha ett AF-system som känns lite segt i dagsljus, men i gengäld inte tappar nämnvärt i prestanda när ljuset bli svagare. Plus att de alla hanterar rörliga motiv lite olika.
 
Jag har googlat! Men för mig är allt detta med kameror väldigt förvirrande och jag blir nästan mer förvirrad av att läsa recensioner. Det finns ju så många kameror med bra recensioner, hur ska jag veta vilken av dem som jag ska satsa på? Jag tänkte att hjälpen på detta forum skulle ge mig lite mer klarhet. Dessutom kan jag ställa en massa dumma frågor här som inte alltid Google kan besvara åt mig.
 
Mindre sensor, lite snabbare kamera, men saknar sökare.



G1X har en större sensor än G7X, ungefär samma storlek som i Panasonic LX100, men jämför du LX100 och G1X skulle jag nog säga att LX100 har en lång rad fördelar.

Canon G1X har precis som Panasonic LX100 en "nästan Four Thirds"-sensor, dvs inte fullt dubbelt så stor yta som en entumssensor.

G3X, G5X, G7X och G9X har precis som Sony RX100 (II, III eller IV) entumssensor.



I stort sett alla kameror har någon form av AF ja.

Det är generellt en fördel med många fokuspunkter, men siffran säger inget generellt om autofokusens prestanda. Tyvärr finns ingen tydlig siffra eller något mätvärde som visar fokusprestanda, vilket ju mest beror på att autofokus är svårt att bedöma - AF-systemet i en kamera kan vara blixtsnabbt och pålitligt i bra ljus, men kasst i svagt ljus. En annan kamera kan ha ett AF-system som känns lite segt i dagsljus, men i gengäld inte tappar nämnvärt i prestanda när ljuset bli svagare. Plus att de alla hanterar rörliga motiv lite olika.

Tack för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar! Jag känner mig dock fortfarande osäker på vilken kamera jag ska välja! Känns som om jag aldrig kommer att kunna bestämma mig!

En fråga till, innebär en snabbare autofokus mindre suddiga bilder?
 
Det är ju just det forumet är till för - att kunna ställa frågor och diskutera. Det blir jättetråkigt om man alltid hänvisar till Google :)
 
En fråga till, innebär en snabbare autofokus mindre suddiga bilder?

Nej, det innebär bara att du kan ta bilden snabbare. Om autofokusen är långsam kan det göra att du missar en ögonblicksbild. Om autofokusen är osäker och missar fokus, eller fokuserar på fel sak, kan det däremot göra att motivet blir suddigt, men det har egentligen inte med hastigheten att göra.
 
Tack för era svar! Jag funderar starkt på att köpa lx100. Men innan jag gör det har jag en fråga. Jag var och tittade på kameror idag och blev tipsad om Canon Powershot G7 X Mark II av säljaren. Hur är denna i förhållande till lx100 (ja, jag vet att den kostar mer men jag vill ändå veta). Och kan någon förklara för mig (på ett lätt och begripligt vis) vad det är för skillnad på Canon Powershot G7 X Mark II och Canon Powershot G1 X Mark II?

Tack för all hjälp!

Canonen har mindre sensor vilket är en nackdel inomhus då den samlar mindre ljus. Canoncameran har dock fler bildpunkter (pixlar) vilket är bra ifall du ska göra väldigt stora bilder, men det lär nog inte märkas mycket skillnad förrän kring A2 storlek. Skriver du bara ut i A4 , A3 eller visar på skärm spelar det ingen roll. Eventuellt kan de många pixlarna snarare vara ett problem eftersom sensorer med hög pixeltät ofta ger mera brus vid svagt ljus. Det finns dock inget enkelt fysikaliskt samband som säger att det ska vara så, det är dock vanligen på det viset, men man kan inte säga något säkert förrän man sett bilder från canon cameran vilket inte jag har gjort.

Den kan även ta färre bilder per sekund än Panasonic LX1000, LX100 har även möjlighet till kortare slutartider än Canoncameran vilket gör större möjlighet för skarpa rörliga barn. LX100 har även en aning ljusstarkare objektiv som tillsammans med den större sensorn kommer att ge bättre lågljusegenskaper.

LX100 har dessutom sökare, vilket är en fördel om du fotograferar ute i soljus, och gör kameran lättare att hålla stilla om du behöver använda långa slutartider p.g.a. svagt ljus inomhus..

Kort sagt får LX100 är det klart bättre valet för din del.
 
Canonen har mindre sensor vilket är en nackdel inomhus då den samlar mindre ljus. Canoncameran har dock fler bildpunkter (pixlar) vilket är bra ifall du ska göra väldigt stora bilder, men det lär nog inte märkas mycket skillnad förrän kring A2 storlek. Skriver du bara ut i A4 , A3 eller visar på skärm spelar det ingen roll. Eventuellt kan de många pixlarna snarare vara ett problem eftersom sensorer med hög pixeltät ofta ger mera brus vid svagt ljus. Det finns dock inget enkelt fysikaliskt samband som säger att det ska vara så, det är dock vanligen på det viset, men man kan inte säga något säkert förrän man sett bilder från canon cameran vilket inte jag har gjort.

Men det här med pixeltäthet och brus har väl diskuterats på många ställen i många former. Att hög pixeltäthet ofta ger mer brus stämmer om man tittar per pixel. Men om man har fler pixlar blir det ofta inte mer brus vid samma utskriftsstorlek. För att istället gå tillbaka vad Martin påpekade tidigare, jag tror att det handlar mycket om kunskapen hur man använder kameran, inte om det blir lite mer eller mindre brusigt. Huvudfrågan om hur trådskaparen ska få skarpare bilder ligger i att lära sig hur kameror och deras AF-system fungerar. Det spelar ingen roll om man tar många, icke-brusiga bilder om alla ändå är ur fokus :-D
 
Men, och det här är ett viktigt men ... Vi kan dividera om sensorstorlekar och autofokus hur länge som helst, en av de viktigaste delarna i prestandan hos en kamera sitter i fotografen :) Jag hoppas du inte tar illa upp, men när det gäller att få skarpa bilder hjälper det enormt mycket med träning och att lära sig hur kameran fungerar. Det handlar om att lära sig vilka slutartider som behövs för att låsa vissa rörelser, om hur man undviker att kameran blir lurad (som att skapa mer avstånd till motivet och kanske se till så det finns färre saker som autofokusen kan bli lurad av. Det handlar om att lära sig olika trick för att öka ljuset (som att för rörliga motiv fungerar ofta extra lampor bättre än blixt). Dagens kameror är små tekniska underverk, men de behöver fortfarande vår hjälp, och ju bökigare förhållanden, ju mer hjälp behöver de :)

Det är verkligen detta jag tror är huvudpoängen. Om man inte kan få skarpa bilder med en Nikon 1 (som jag visserligen inte testat mycket, men vet ungefär hur den funkar) för att man testat allt utom att köra på M, då är det inte i första hand kameran det handlar om, utan som jag sa i förra svaret, att lära sig hur det fungerar.

Hur fotar jag mina barn/barnbarn inomhus så att de inte blir suddiga är en ganska vanlig fråga. Då gäller det först att förstå varför bilderna blir suddiga. Alla kamerorna som nämnts som alternativ i tråden tror jag funkar bra för att ta någorlunda bilder av barn som rör på sig utomhus. Inomhus vet jag inte alls, men det ställer ju krav på kamera och på hur mycket ljus det finns.

ISO1600-6400, f1,4-2,8 och 1/100-1/500 är inställningar jag ofta har inomhus för att lyckas få skarpa bilder. Detta är kanske svårt att få till på kompaktkameror (eftersom jag ofta inte ens varit nöjd med min D700 vid dessa förhållanden), och blixt är väl bättre som alternativ skulle jag tippa. Beror lite på hur bruskänslig man är. Blixt lägger dock på ytterligare en dimension som jag tror Matildha inte alls ska lära sig än, även om det nog i kombination med extra lampor är det allra bästa alternativet med en kompaktkamera skulle jag tro, om man nu kan styra blixten på ett bra sätt.

Precis som Martin påpekar, jag tycker att det handlar om att man behöver lära sig hur autofokussystemet funkar.

Matildha, det finns som jag ser det fyra huvudsakliga orsaker till att bilderna blir suddiga på ett oönskat sätt:
1. Slutartiden har varit för lång och du får något som kallas rörelseoskärpa. Det syns tydligast när t.ex. barnet är suddigt, men en sak som står precis bredvid är skarp. Eller att bara huvudet är suddigt och resten av kroppen är skarp. Om man inte vill ha brusigare bilder vid denna situation, behöver man kompensera med antingen större bländare (mindre f-tal). Annars får man höja ISO-talet.
2. Slutartiden har varit för lång och kamerans rörelser har varit för stora. Det är alltså fotografens skakningar som gör att bilden blir suddig. Då är hela bilden suddig. För att motverka detta finns bildstabilisering, antingen i objektiv eller i kamera.
3. Kameran har fokuserat på fel punkt. Detta kan i sin tur bero på flera orsaker, bl.a. på för långsam autofokus, men ofta också på att kameran luras, som Martin sa, av något. Ofta något mönster, t.ex. så är ett sofftyg ett typiskt sådant mönster hemma hos oss. Att fokusera på ögon kan också vara sådär när det är dåligt med ljus. Mina kameror fokuserar hellre på t.ex. hårstrån eller kläder. Det finns många andra skäl, och där påverkar också antalet fokuspunkter resultatet. Träning och tester är viktigt för att veta vad som funkar och inte funkar i olika situationer som dessa.
4. För kort skärpedjup. Mao, bara en liten del är i fokus. Resten blir suddigt. Det kan vara en bra sak, men i kombination med 3 så blir det inte alls som man vill ha det. Träning och erfarenhet, samt koll på kamerans AF-system är huvudpunkterna för att undvika detta.

Slutsatsen jag drar från denna tråd och det jag skriver ovan är att du behöver lära dig hur man motverkar dessa fyra punkter. För det kommer nog inte någon av de nämnda kamerorna vara den begränsande faktorn.
 
Men det här med pixeltäthet och brus har väl diskuterats på många ställen i många former. Att hög pixeltäthet ofta ger mer brus stämmer om man tittar per pixel. Men om man har fler pixlar blir det ofta inte mer brus vid samma utskriftsstorlek. För att istället gå tillbaka vad Martin påpekade tidigare, jag tror att det handlar mycket om kunskapen hur man använder kameran, inte om det blir lite mer eller mindre brusigt. Huvudfrågan om hur trådskaparen ska få skarpare bilder ligger i att lära sig hur kameror och deras AF-system fungerar. Det spelar ingen roll om man tar många, icke-brusiga bilder om alla ändå är ur fokus :-D

Jo, visst är det så, men anledningen till att man vill ha fler pixlar är väl ofta att man vill kunna göra större bilder eller plocka ut "delförstoringar". Så att jämföra samma utskriftsstorlek kanske inte är så relevant i de flesta fall.

Helt klart har du och Martin rätt om kunskapsbiten. Kanske läge för TS att gå en fotokurs förutom att skaffa ny kamera. När man väl vet hur den fotografiska processen fungerar blir det lättare att experimentera och utforska sin kameras möjligheter på ett systematiskt sätt.
 
Det är verkligen detta jag tror är huvudpoängen. Om man inte kan få skarpa bilder med en Nikon 1 (som jag visserligen inte testat mycket, men vet ungefär hur den funkar) för att man testat allt utom att köra på M, då är det inte i första hand kameran det handlar om, utan som jag sa i förra svaret, att lära sig hur det fungerar.

Hur fotar jag mina barn/barnbarn inomhus så att de inte blir suddiga är en ganska vanlig fråga. Då gäller det först att förstå varför bilderna blir suddiga. Alla kamerorna som nämnts som alternativ i tråden tror jag funkar bra för att ta någorlunda bilder av barn som rör på sig utomhus. Inomhus vet jag inte alls, men det ställer ju krav på kamera och på hur mycket ljus det finns.

ISO1600-6400, f1,4-2,8 och 1/100-1/500 är inställningar jag ofta har inomhus för att lyckas få skarpa bilder. Detta är kanske svårt att få till på kompaktkameror (eftersom jag ofta inte ens varit nöjd med min D700 vid dessa förhållanden), och blixt är väl bättre som alternativ skulle jag tippa. Beror lite på hur bruskänslig man är. Blixt lägger dock på ytterligare en dimension som jag tror Matildha inte alls ska lära sig än, även om det nog i kombination med extra lampor är det allra bästa alternativet med en kompaktkamera skulle jag tro, om man nu kan styra blixten på ett bra sätt.

Precis som Martin påpekar, jag tycker att det handlar om att man behöver lära sig hur autofokussystemet funkar.

Matildha, det finns som jag ser det fyra huvudsakliga orsaker till att bilderna blir suddiga på ett oönskat sätt:
1. Slutartiden har varit för lång och du får något som kallas rörelseoskärpa. Det syns tydligast när t.ex. barnet är suddigt, men en sak som står precis bredvid är skarp. Eller att bara huvudet är suddigt och resten av kroppen är skarp. Om man inte vill ha brusigare bilder vid denna situation, behöver man kompensera med antingen större bländare (mindre f-tal). Annars får man höja ISO-talet.
2. Slutartiden har varit för lång och kamerans rörelser har varit för stora. Det är alltså fotografens skakningar som gör att bilden blir suddig. Då är hela bilden suddig. För att motverka detta finns bildstabilisering, antingen i objektiv eller i kamera.
3. Kameran har fokuserat på fel punkt. Detta kan i sin tur bero på flera orsaker, bl.a. på för långsam autofokus, men ofta också på att kameran luras, som Martin sa, av något. Ofta något mönster, t.ex. så är ett sofftyg ett typiskt sådant mönster hemma hos oss. Att fokusera på ögon kan också vara sådär när det är dåligt med ljus. Mina kameror fokuserar hellre på t.ex. hårstrån eller kläder. Det finns många andra skäl, och där påverkar också antalet fokuspunkter resultatet. Träning och tester är viktigt för att veta vad som funkar och inte funkar i olika situationer som dessa.
4. För kort skärpedjup. Mao, bara en liten del är i fokus. Resten blir suddigt. Det kan vara en bra sak, men i kombination med 3 så blir det inte alls som man vill ha det. Träning och erfarenhet, samt koll på kamerans AF-system är huvudpunkterna för att undvika detta.

Slutsatsen jag drar från denna tråd och det jag skriver ovan är att du behöver lära dig hur man motverkar dessa fyra punkter. För det kommer nog inte någon av de nämnda kamerorna vara den begränsande faktorn.

Min gissning är att orsaken till Matildas problem med Nikon 1 är att hon hade en ljussvag kitzoom (10-30/3.5-5.6?). Då hamnar man lätt i läget att man får rörelseoskärpa för att motivet rör sig eller ( något mindre sannolikt p.g.a. bildstabilisering) att man skakar på kameran. Vad det gäller AFsystem så kan man minska risken att man fokuserar på ovidkommande föremål genom att bara aktivera centrumpunkten och låsa avståndet på den punkt man vill ha skarp och sedan komponera om bilden. Med lite ljusstarkare optik som t.ex. 18/1.8 hade det förmodligen gått bättre.

De kameror vi har talat om på sistone i tråden är ljusstarkare, så det bör ge bättre chans, men fortfarande gäller att hålla kameran stadigt, trycka av mjukt och se till att slutartiden är kort nog för att det inte ska bli rörelseoskärpa. Andra knep för att få skarpare bilder kan vara att ta stöd mot fasta objekt i omgivningen, typ ta stöd med arbågarna mot en bordskiva och hålla kameran mot ögat/huvudet för ökad stabilitet, eller kanske luta sig mot en vägg.
 
För att besvara några tidigare frågor från trådskaparen:
1. Alla kompakterna som diskuterats har helautomatiska, halvautomatiska och manuella exponeringslägen
2. Med snabb autofokus syftas hur snabbt de fokuserar på stilla motiv och detta har inte att göra med följande autofokus på rörliga motiv. Eftersom åtminstone i grundläget alla kommer tillåta exponering bara om motivet är i fokus så blir långsam AF endast irriterande och snabbheten påverkar minimalt huruvida motivet är i fokus eller ej.

Jag instämmer med föregående inlägg att tyvärr kommer resultaten inte bli tillfredsställande för TS om hon bara köper en ny kamera då hon lär bli lika besviken som resultaten med Nikon 1 kameran. Man behöver lära sig inställningarna. Detta sagt så saknar hon en kompaktkamera idag så denna måste ändå inköpas och det är utifrån råd ges. Men lär man sig kameran och begränsar sig till stilla motiv kan alla kaneror som diskuterats ge väldigt bra resultat under rimliga förutsättningar.

Jag skulle själv inte lägga ut ett premium för en helt ny modell dock som t ex G7X II då det ändå är 90% samma som G7X men ny. Hellre spara pengarna och kanske lägg på t ex en blixt längre fram om blixtsko finns.
 
Tack för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar! Jag känner mig dock fortfarande osäker på vilken kamera jag ska välja! Känns som om jag aldrig kommer att kunna bestämma mig!

En fråga till, innebär en snabbare autofokus mindre suddiga bilder?

Om vi börjar med frågan om snabbare autofokus ... Så blir svaret nog ja, nej och kanske :) Det beror på, dels på hur kameran är inställd, dels på vad du menar - en snabbare autofokus kan ge färre suddiga bilder. Men har kameran väl missat fokus, ja då blir bilden suddig hur snabb autofokusen än är. Sedan kan som några andra påpekat kameran vara inställd så att den vägrar ta en bild tills den är rimligt säker på att ha hittat fokus. Det låter ju lockande, men då återstår problemet att kameran inte alltid hittat den fokus man var ute efter (fokus på fel ställe) eller att kameran blir irriterande långsam (eftersom den väntar, och väntar, och väntar på att hitta fokus).

Mer allmänt , och jag hoppas du inte tar illa upp ... Jag tror ärligt talat den bästa investering du kan göra just nu är att hitta en fotokurs av något slag - det kan om inte annat göra fotograferingen mycket roligare :) En fotokurs brukar ge många aha-upplevelser och plötsligt kan du själv besvara många av dina frågor. Att knäppa semesterbilder i bra ljus kräver inga tekniska förkunskaper. Men när man börjar göra svårare saker, som att fotografera snabba hundar eller barn inomhus, ja då har man stor glädje av att förstå lite mer om hur tekniken i kameran fungerar och kanske i synnerhet hur dess automatik "tänker" - automatiken har ju sina begränsningar och när man börjar förstå dem börjar man också ganska automatiskt förstå hur man undviker problem som orsakas av begränsningarna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar