Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SLUSSBRUDEN

Aktiv medlem
Det är nu dags för mig att gå över från de billiga kompaktkameror jag använt och köpa mig en riktig kamera. Jag kan inte mycket om fotografering, är självlärd och har läst en del på olika forum.

Jag ska alltså köpa en ny och känner mig helt vilsen. Jag känner för något, men så hittar jag negativ information om den och blir bara mer och mer förvirrad.

Jag är som sagt nybörjare, men jag kommer använda kameran mycket. Det blir mycket foton på människor och inomhus, men även en del bilder vid surfning, snowboardåkning och liknande.

Just nu läser jag mest om Nikon D40 och Canon eos 450D. Min pappa som bor i Asien och reser mycket där och Amerika ska jämföra lite med priser och se om det är såpass mycket billigare än hemma att det kan vara värt krånglet.

Hur som helst, vad rekomenderar ni för en nybörjare med ganska höga krav? Hört att kitobjektivet till Nikon är rätt dåligt. Bör jag köpa med objektiv direkt? Samma gällande Canon?

Angående minneskort skulle jag vilja köpa två st med kanske 2GB, så om något skulle hända med ett av dom så har jag ändå ett annat. Är det något annat än väska och minneskort som jag bör köpa i första vevan?



Är jättetacksam för alla svar!
 
Vänta nu, tyckte försäljaren att en kompaktkamera skulle ta bättre bilder än en system?

Kan möjligtvis vara lättare att ta en bild iom att den gör det mesta automatiskt. Men detta gör absolut inte slutresultatet bättre.
F.ö kan du även köra på automatik på en system ock få betydligt bättre resultat.


Iofs, efter att snabbt kollat upp Olympusen verkar den vara rätt ok. Stor nackdel är ju dock att du inte kan varken byta optik eller blixt.


Och som svar på din fråga så hade nog jag, i dagsläget valt en 450D, men det är nog å andra sidan bara för att jag har canon nu och är väldigt nöjd.
 
Han tyckte det skulle bli bättre bilder speciellt eftersom jag kanske inte har råd med många olika objektiv, jag vart lite övertygad då, men sen kom jag hem och läste och blev mest förvirrad.

Olympusen har plats för annan blixt, går lätt att fästa på.

Jag är ändå osäker
 
Ah ok, ser fortfarande inte att det står med bland specifikationerna. Men om du säger de så :)

I övrigt tar den xD-kort vilket känns som att det är utgående. Har många kunder på jobbet som aldrig lyckas hitta dom. Annan nackdel var att den drivs på AA-batterier. Visserligen uppladdningsbara kan jag anta, men fortfarande...

Som sagt, mer valmöjligheter med en system. Men det kräver ju också att man sätter sig in i hur kameran fungerar.
 
Hej! En stor fördel med en systemkamera är att bilden tas snabbare när du trycker på avtryckaren, medan det är en längre fördröjning på en kompakt kamera. Det gör att det du ser i sökaren när du trycker av är den bild som får./Tjobbe
 
en system kamera är bättre på det mesta även om en kompakt som olympusen verkar ha mycket finnesser.
en system kamera som D40 tex startar mycket snabbare klar att fota me så
fort strömbrytaren slagits om den har mindre fördröjning mellan du trycker på avtryckaren snabbare autofokus mindre brus så det går att använda högre iso värde.
ett bra nybörjar paket är Nikon D40 med 18-55 komplettare sedan med ett 55-200 vr så kan du fota det mesta kostar ca 6500 för allt hos cyberphoto.
här kan bla läsa om d40
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm
 
Prioriterar du litenhet, zoomomfång, pris och allt-i-ett bör du välja kompakt.
Prioriterar du bildkvalitet, utvecklingsmöjlighet, snabbhet i start, avtryck och autofokus, är en system ett bättre val.
 
Jag har själv en Nikon D60 som jag är jättenöjd med.
Men när det gäller instegskameror så har alla märken bra och prisvärda kameror.
Nikon D40 och D60
Canon 1000D och 450D
Sony a200, a300 och a350
Pentax K200D
Olympus E-420 och E-520

Alla märken har för och nackdelar.
Det är bara att ut och klämma och känna, den som är skönast att hålla är nog den du ska välja. Om du känner någon som redan har systemkamera kanske du ska välja samma märke, då kan ni låna objektiv och annan utrustning av varandra.
 
.......
Alla märken har för och nackdelar.
Det är bara att ut och klämma och känna, den som är skönast att hålla är nog den du ska välja. Om du känner någon som redan har systemkamera kanske du ska välja samma märke, då kan ni låna objektiv och annan utrustning av varandra.

Som föregående inlägg, skaffa dig en kamera som är bekväm. Annars kommer den inte med i alla lägen. Kvalitén mellan märkena är inte så stor.

/Arne
 
Försäljaren tyckte att jag istället skulle satsa på kompaktkameran Olympus sp-570 uz.
Vad tror ni?
Jag tror det är en alldeles utmärkt kamera till vanlig fotografering. Men om du -- som du skriver -- vill ta bra bilder på surfare och snowboardåkare kommer du att bli besviken. Problemet är att med den kameran tas bilden ett par tiondels sekunder efter att du trycker på avtryckaren. Med en bra systemkamera slipper du det problemet. Du kommer också att ha större chans att få skärpa på t ex en snowboardåkare som rör sig snabbt över backen.
 
Prioriterar du litenhet, zoomomfång, pris och allt-i-ett bör du välja kompakt.
Prioriterar du bildkvalitet, utvecklingsmöjlighet, snabbhet i start, avtryck och autofokus, är en system ett bättre val.

Tack så mycket för alla era svar! Jag tror faktiskt det lutar åt en Canon EOS 450D. Sen får vi se vad jag kommer fram till med objektiv och allt.

TUSEN TACK
 
Jag tror faktiskt det lutar åt en Canon EOS 450D. Sen får vi se vad jag kommer fram till med objektiv och allt.

Ett tips är att kolla på Sigma 18-50/2.8 och Tamron 17-50/2.8, två mycket prisvärda och ljusstarka normalzoomar. Om du inte börjar med kit-gluggen, de brukar vara ganska prisvärda.
 
Jag har läst allt ni skrivit och de mail jag fått. Fick höra mycket om ett objektiv, Tamron 18-250, vad tror ni om det? Det har fått bra betyg i recensioner och fick svar från en man som ansåg att det var det enda objektivet jag behövde till att börja med, vad tror ni?

450D blir det, objektiv är jag fortfarande osäker på, men ännu mer osäker är jag på blixt. Någon som har tips? Jag kommer nog ta mycket kort inomhus, men som sagt även på stranden och i snowboardbacken, svårt att veta hur mycket man behöver som nybörjare.


Ta hand om er allihopa och ha en underbar helg!
 
Jag har läst allt ni skrivit och de mail jag fått. Fick höra mycket om ett objektiv, Tamron 18-250, vad tror ni om det? Det har fått bra betyg i recensioner och fick svar från en man som ansåg att det var det enda objektivet jag behövde till att börja med, vad tror ni?

450D blir det, objektiv är jag fortfarande osäker på, men ännu mer osäker är jag på blixt. Någon som har tips? Jag kommer nog ta mycket kort inomhus, men som sagt även på stranden och i snowboardbacken, svårt att veta hur mycket man behöver som nybörjare.

http://www.photozone.de/canon-eos/2...rical-if-macro-canon-lens-test-report--review
Ett test på objektivet du var intresserad av. Jag har inte hört ngt om det förut, så jag vågar inte säga om det är bra eller dåligt.

Canon 430EX II ska vara en riktigt bra blixt. Men om du är i behov av en blixt märker du efter ett tag. Du behöver nog inte köpa den med en gång. Viktigare att köpa ett bra objektiv.
 
Jag har läst allt ni skrivit och de mail jag fått. Fick höra mycket om ett objektiv, Tamron 18-250, vad tror ni om det?
Det är ett fantastiskt zoomomfång. Fast jag tycker du ska fundera på Canons kitglugg, den nya 18-55 med IS, kompletterad med Canons 55-250. Det blir billigare än Tamron-zoomen, bättre ljusstyrka, bildstabilisering -- och utan att ha jämfört själv är jag nästan säker på att de optiskt är bättre.
 
http://www.photozone.de/canon-eos/2...rical-if-macro-canon-lens-test-report--review
Ett test på objektivet du var intresserad av. Jag har inte hört ngt om det förut, så jag vågar inte säga om det är bra eller dåligt.

Objektivet är hyggligt skarpt enligt mätningarna, men det har två fel som man får ta ställning till.

1. Rätt hög CS på full brännvidd. Se de lila kanterna på: http://www.photozone-i1.de/8Reviews/lenses/tamron_18250_3563_canon/samples/IMG_2270-01.jpg
2. Tunnformig distortion på 18mm: http://images.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_18250_3563_canon/thumbs/IMG_2220-01.jpg

Du måste själv bedöma om det är ett problem för dig.

Canon 18-55I + 55-250IS ger IS samt bättre bildkvalitet till priset av sämre bekvämlighet.

Per.
 
...
1. Rätt hög CS på full brännvidd. Se de lila kanterna på:
...
Du menar förstås CA (Chromatic Aberration) här.
Detta är emellertid inget allvarligt problem, eftersom det är väldigt lätt att korrigera i ett bildbehandlingsprogram.

Samma gäller den höga distorsionen i vidvinkelläget (mycket vanligt), som också är lätt att korrigera efteråt.

Skärpa, däremot, går inte att göra mycket åt i efterhand, och här har Tamron uppenbarligen lyckats förvånansvärt bra. Superzoomar brukar ju annars inte vara mycket att hänga i granen när det gäller skärpa.
 
Jösses, jag har bara råd med ett objektiv till att börja med.

Canon EF-S 18-200mm f/3,5 - 5,6 IS släpps snart, eller kanske Sigma 18-200mm OS ?

Jag är jobbar och pluggar, men har inte allt för mycket pengarna. Samtidigt vill jag inte lägga upp halvmycket pengar på ett objektiv som jag kommer vara missnöjd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.