Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har i ett tidigare inlägg frågat vad jag ska köpa för kamera för att ta bättre bilder i dåligt ljus.
Efter inlägget har jag varit och provat olika modeller och kombinationer där jag fick nya funderingar.
Testet kan nog inte kallas vetenskapligt men jag har försökt att använda samma inställningar på alla tre kamerorna (tror jag).
Här har jag provat min D90 mot D7200 och D610.
Är det normalt att det är så stor skillnad mellan kamerorna?
Jag upplever det som om att jag har fel inställning på min D90.
Den bild som enligt mig stämmer bäst med verkligheten är D7200.
/J

Bilagor

• _DSC6632.JPG
    _DSC6632.JPG
    375.4 KB · Visningar: 78
  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    376.6 KB · Visningar: 81
  • DSC_0054.JPG
    DSC_0054.JPG
    372.8 KB · Visningar: 80
Jag har ju inte haft någon D90 utan en D80 och har nu en D7200 men det finns ju en massa inställningar man kan göra i D7200 (som jag inte kommer ihåg om de fanns allihopa på D80.)

Dels har man vitbalans med sina grundlägen dagsljus, glöd, blixt osv, dels picture control. Färgrymden brukar vara inställd på sRGB men jag vet inte om det påverkar färgerna.

Där kan ju finnas lite olika inställningar som kan vara olika mellan kamerorna. De har ju också olika processorer som skapar jpg-bilden (om du inte har råfilernaoch skapat jpg i datorn.

Ska man jämföra kameror får man gå igenom dessa parametrar och se att de står lika.

Jag tycker att du inte lyckades med att ta bra bild på någon av kameror (och dess tillhörande objektiv)...

Vad har du använt för objektiv? Manuella inställningar eller?

Fotona tagna utanför Scandinavian Photo ser jag ;)

Tror färgerna är mest pga dåliug VB. Du skulle ha kört RAW och använt manuellt VB.
Fundering. Du ska köpa en nyare, bättre kamera för att få bättre bilder i dålligt ljus?! Då tycker jag det är konstigt att du valde gå utomhus och fota. Varför inte fota inomhus med mindre bländare och högre ISO?

/Stefan

Hej

Det finns en site som heter dpreview.com De försöker göra mer vetenskapliga tester av kameror och på senare tiden har de haft möjligheten att man själv ställer in de olika kamerorna i droplister. Då får man se hur sensorerna hanterar brus, färger etc. Kolla in där vad du kan hitta.

Med vänlig hälsning,
Peter

Hej igen,
Får börja med att be om ursäkt för att jag inte var riktigt tydlig.
Dagen innan var jag inne och testade D7200, D610 och D750 mot min D90, inomhus med olika ISO-tal för att se hur stor skillnaden var, Jag använde mitt egen Sigma 17-50 2,8 till D90 och D7200 och Tamron 24-70 2,8 till D610 och D750 eftersom att om jag går upp till FF så måste jag ju byta objektiv också.
Det jag upptäckte då var att bilderna blev mörkare med mitt Sigma- objektiv så jag åkte tillbaka dagen efter för att fråga om jag hade gjort något fel. Då gjorde vi detta test utomhus med ett Nikon 24mm objektiv och upptäcker att det är stor skillnad i färgerna till nackdel för min D90.
Så frågan är, är det så stor skillnad mellan olika modeller (ganska säker på att jag hade samma inställningar på alla kamerorna) och kan jag göra något åt det på min D90.
Fick förslag på färgprofilering, hur gör jag det?
/J

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto