Absolut, men en annan fotograf som fotograferar porträtt i sin egen stil eller gillar gatufoto med en stil där bilderna gärna kan vara gryniga och inte ogärna till och med kan innehålla lite oskärpa i vissa delar där det bidrar till en annan typ av känsla och mystik eller så i bilden behöver kanske inte alls ha den typen av utrustning för att uppnå den typen av resultat. Det beror helt på vilken typ av fotograf du är och vad du vill förmedla med din bild.
Alla behöver inte den senaste utrustningen eller de skarpaste bilderna med bilder som inte bryter mot några fotografiska regler för att producera en bra bild med bra innehåll( nu drog jag det till sin spets jag vet), och det är lite det som är min poäng. Motsättningen ligger i det jag beskrev innan att det faktiskt finns de som hävdar att för att bilden ska vara bra, behöver den vara tekniskt perfekt utförd om jag ska vara lite övertydlig. Där i ligger motsättningen då det finns andra typer av fotografer som inte tycker att så behöver vara fallet
I just diskussionen om capas och huruvida hans bild hade varit "bättre" om den varit tagen med en mer avancerad kamera kan jag säga såhär. Ser vi det från hans egen synvinkel så kan vi nog bara anta vad som i hans eget tycke hade varit en bättre bild.
Om han var en bildjournalist som var ute efter att fånga verkligheten i minsta detaljs och försöka förmedla just detta med att ha timing och känsla nog att kunna fånga detta på bild, så ja, kanske hade han lyckats förmedla detta med en mer tekniskt perfekt bild( från en mer avancerad utrustning) och kanske hade han också själv tyckt detta. Men troligtvis var han bara nöjd med att kunna vara på rätt plats på rätt tillfälle och att det räckte med den typen av bild han tagit för att få fram den känsla han ville förmedla.
Vi med våra erfarenheter av kameror och teknik och från våran jämförelse ser en bild som( och ännu mer så om man är en person som eftersträvar just skärpa och teknisk perfektion i bilder skulle jag tro) kunde ha varit skarpare och "bättre" tekniskt utförd med en nyare utrustning.
Personligen tycker jag inte att den hade blivit "bättre" av att ha blivit skarpare och utförd med mer avancerad utrustning. För mig kunde den varit hur grynig och oskarp som helst bara den fortfarande förmedlar en känsla och ett innehåll som får mig att känna något och ibland kanske också det skaparen av bilden ville förmedla.
och där är vi alla väldigt olika, eftersom det är i betraktarens ögon där det bestäms om bilden är "bättre" eller "sämre"...inte huruvida utrustningen är avancerad eller inte.
/Rant off