Annons

Ny Digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SteveP

Ny medlem
Halloj!
Jag ska införskaffa mig en ny Digitalkamera och skulle verkligen behöva lite tips om modell.

Jag har tänkt lägga mellan 5000 - 10.000kr

Fördröjningstiden är inte speciellt viktig. Är mer ute efter bra bildkvalite och fokus.

Vad föreslår ni?

Senast ändrad:
Jag tänker själv köpa mig en Olympus Camedia 5050 Zoom. Den ligger på cirka 7000 kronor (hos Scandinavian Photo).

Den verkar fylla alla mina behov i alla fall och bilderna är verkligen fina.

Jag skulle rekommendera Coolpix 5000, eller nya 5400. Själv har jag en 5000 och är extremt nöjd med den. Bra bildkvalite, liten storlek, men ändå en "riktig-kamera-känsla" ExtraObjektiv finns och riktigt bra macroegenskaper. Pris lite drygt 8000

Är själv sugen på en Canon G3 eller G5, men tyvärr ligger de lite för mycket över min budget just nu...
Men de är kameror som känns bra och verkar lättarbetade, med bra bildkvalitet. Har även kikat på Fuji S602. som ersätts av s5000/s7000 om någon månad, och de har helt klart mer av "systemkamera" känsla över sig.

jonwam skrev:
Är själv sugen på en Canon G3 eller G5, men tyvärr ligger de lite för mycket över min budget just nu...
Men de är kameror som känns bra och verkar lättarbetade, med bra bildkvalitet. Har även kikat på Fuji S602. som ersätts av s5000/s7000 om någon månad, och de har helt klart mer av "systemkamera" känsla över sig.

Vet du vilket pros de kommmer att ligga på? Har kollat på Fujis hemsida men jag hittar inget.

Minolta Dimage 7Hi har fallit under 10000 strecket nu... måste väl anses prisvärt, eller? å andra sidan går rykten om nåt nytt, men nytt kommer alltid så ska man vänta på det senaste får man aldrig nån kamera...

digitalkamera

Jag har fotat digitalt i ca 8 månader nu. jag har en fuji 602, vilken är en i mitt tycke riktigt bra kamera. bildkvalite´n är bra och batteri tiden är också bra. Dom flesta önskvärda funktionerna finns givetvis. Att den bara har 3.2mpx duger gott om man framkallar bilderna i 10x15cm.
Bra tester och recentioner finns på www.cyberfoto.se och www.steves-digicams.com

Kan bara hålla med om att F-717 är ett bra alternativ, dock så ligger den i den övre prisklassen. Väldigt trevlig att hålla i och arbeta med, den okonventionella formen fungerar väldigt bra. Schysst optik och lite brus. Satt själv och valde mellan Dimage 7Hi, Nikon Coolpix 5700 och F-717. I mitt fall blev det Sonyn, kanske på grund av att den (i alla fall i tester) har minst brus och bäst bildkvalitet plus den snabbaste autofokusen av dessa tre.
Sony envisas ju iofs med att använda memorystick och det är verkligen en nackdel.Minoltan känns proffsigare också, smartare funktioner.

Hoppas det tillförde något. Nu vet du i alla fall att jag gillar F-717.

/Anders

Hur många bilder man får in på ett 128Mb memorystick beror naturligtvis på kvaliteten. Om man vill köra TIFF så får man bara in 7 stycken, vid bästa JPEG-komprimering och högsta upplösning 51. Något annat ska väl inte vara intressant då man betalat dyra pengar för många megapixel.

/Anders

KGS skrev:
Minolta Dimage 7Hi har fallit under 10000 strecket nu... måste väl anses prisvärt, eller? å andra sidan går rykten om nåt nytt, men nytt kommer alltid så ska man vänta på det senaste får man aldrig nån kamera...
De nya har kommit nu.

yepp o om sex månader kommer nåt nytt nytt... men 7Hi ligger inom prisintervallet 5-10 tusen som angavs av Stefan... det gör inte A1, men Z1 kan vara intressant...

På måndag ska jag köpa min första digitalkamera och det kommer med stor sannolikhet bli en Canon PowerShot G5 (ca 9500,- med ett 512 Mb extra CF-kort på Alfadigi.com)

Jag tror jag har läst en miljon recensioner och tester på allehanda kameror och har helt klart fastnat för Canons "prosumer" kompaktkameror (typ G3 och G5)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar