Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Ja, nu måste verkligen Nikon kontra med något riktigt bra. Annars är det risk att Canon stjäl hela hösten.

De kan dom väl få göra?

Jag inser inte riktigt att det måste vara en tävling mellan två lag! I synnerhet inte som det går utmärkt att byta lag , om så önskas...

Ursäkta OT.

Per,
D50-ägare och nöjd med det, för övrigt.
 
macrobild skrev:
Svar till Görgen. Pixeltätheten är inte med "Canon mått" speciellt tät då det är en APS-C stor sensor 28.0 x 22.3.

Eller menar du att det finns en ny APS stor sensor 15x23 också?

Jag skulle bli mycket förvånad om de sätter in en 28x22mm stor sensor i en efterträdare till Nikon d200
Mikael

Citerar mig själv och fortsätter.
Bildcirkeln i existerande dx optik är inte gjord optimalt för crop 1,25.
Efterträdaren till D200 är med högsta sannolikhet en APS.
Har någon hittat info om en APS stor sensor dvs med Sonys nya cmos och pixellayout?
Mikael
 
macrobild skrev:
Svar till Görgen. Pixeltätheten är inte med "Canon mått" speciellt tät då det är en APS-C stor sensor 28.0 x 22.3.

Eller menar du att det finns en ny APS stor sensor 15x23 också?

Jag skulle bli mycket förvånad om de sätter in en 28x22mm stor sensor i en efterträdare till Nikon d200
Mikael
Den nya Sony-sensorn är APS-C, vilket är ungefär 18x24mm (28,4mm diagonal). Detta medför en pixeltäthet på uppåt 30MP i FF-format. Jag bedömer det som otroligt om man skulle uppnå (användbar) ISO 6400 + Hi1 och Hi2 med den pixeltätheten.

Och som jag skrev, en större sensor kommer i så fall förmodligen i D3(h).
 
jorgene skrev:
Den nya Sony-sensorn är APS-C, vilket är ungefär 18x24mm (28,4mm diagonal). Detta medför en pixeltäthet på uppåt 30MP i FF-format. Jag bedömer det som otroligt om man skulle uppnå (användbar) ISO 6400 + Hi1 och Hi2 med den pixeltätheten.

Den nya sensorn har en AD-omvandlare för varje kolumn. Jag skulle beteckna detta som ett stort genombrott och att det inte är omöjligt att man kan uppnå extremt lågt brus tack vare det. Utläsningen är en stor källa till brus och kan man dra ner hastigheten som varje AD-omvandlare behöver arbeta med finns mycket att vinna. Betänk att CCDn i D200 har fyra utläsningskanaler och jämför med att den nya sensorn har över 4000 (även om det är svårt att direkt jämföra CMOS och CCD).

Johannes
 
Jag tror säkert den nya sensorn kan bli ett jättelyft jämfört med D2x, men användbart ISO 6400 (+ Hi1 & Hi2) med motsvarande 30MP pixelpitch FF? Mnja, det låter väl lite väl optimistiskt, eller?

Tror nog ändå mer på en större sensor med "moderat antal" pixlar i D3, för att nå upp till de där fantastiska ISO-höjderna som bl.a. Thom Hogan hintat om.

Men, vem vet? :)
(allihop på torsdag...)
 
Thom Hogan förutspår att sensorn i D300 ska bli APS-C på ca 12MP och att D3H får en 24x36mm stor sensor på 12MP.
 
Jag tror att den nya sensorn kan överträffa alla förväntningar brusmässigt. Kommer ihåg när vi drog ner utläsningshastigheten genom AD-omvandlaren rejält till en helt vanlig CCD i labbet och såg bruset försvinna, det var nästan magiskt. Har i och för sig inte så mycket erfarenhet av att labba med CMOS så jag vet inte hur mycket det skiljer mot CCD. Framtiden får utvisa...

Johannes
 
jorgene skrev:
Jag tror säkert den nya sensorn kan bli ett jättelyft jämfört med D2x, men användbart ISO 6400 (+ Hi1 & Hi2) med motsvarande 30MP pixelpitch FF? Mnja, det låter väl lite väl optimistiskt, eller?

Tror nog ändå mer på en större sensor med "moderat antal" pixlar i D3, för att nå upp till de där fantastiska ISO-höjderna som bl.a. Thom Hogan hintat om.

Men, vem vet? :)
(allihop på torsdag...)

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på 30Mp pixelpitch, enskild pixelyta är något större är 6,4 micrometer, har de sedan kunnat öka filfactor med annan utformning av pixelytan,en som påminner om Fujis form , förbättrat utläsningen,dvs minskat bruset så kan de mycket väl ha samma specifikationer vad det gäller brus som exv 1dmk3 eller kanske bättre.

Mikael
 
Senast ändrad:
eon skrev:
Thom Hogan förutspår att sensorn i D300 ska bli APS-C på ca 12MP och att D3H får en 24x36mm stor sensor på 12MP.

Om det kommer en d300, klarar då exv 17-55 den bildcirkel som behövs för APS-C med fullgott resultat ?

Varför skulle Nikon blanda in ytterliggare en sensorstorlek.Jag tror att de kommer att använda två och en är APS dvs 15 x 23mm

Jag tror därmed att Nikon inte väljer en stor 24 x 36mm sensor utan väljer en sensor med en cropfaktor 1.1 eller den nu presenterade 1,25 pga spegelhusets storlek och bajonettens diameter.
På de senaste Photokinorna har Nikon påstått att det är inte teknisk möjligt att få bra skärpa/resultat ute i kanter/hörn och hänvisat till Canons resultat med vidvinklar.Canons förutsättningar är bättre än Nikon pga stor bajonette och annat mått från bakre linsyta till sensor.

Vilken vändning om nu Nikon kommer med en 24 x 36mm samt en APS-C samt behåller sin APS
 
macrobild skrev:
Om det kommer en d300, klarar då exv 17-55 den bildcirkel som behövs för APS-C med fullgott resultat ?

Varför skulle Nikon blanda in ytterliggare en sensorstorlek.Jag tror att de kommer att använda två och en är APS dvs 15 x 23mm
Jag har redan svarat dig en gång på detta, läste du inte det svaret?

Den nya Sony-sensorn är APS-C -- dvs cirka 18x24mm -- det format som Nikon alltid använt till sina sensorer. Naturligtvis klarar därmed en 17-55 denna sensor; den är ju konstruerad för detta format...
 
jorgene skrev:
Jag har redan svarat dig en gång på detta, läste du inte det svaret?

Den nya Sony-sensorn är APS-C -- dvs cirka 18x24mm -- det format som Nikon alltid använt till sina sensorer. Naturligtvis klarar därmed en 17-55 denna sensor; den är ju konstruerad för detta format...

Nikons sensorer är 15 x 23mm

mvh Mikael

ps har jag missuppfattat att nya Sonys sensor har större yta?dvs crop 1,25?
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nikons sensorer är 15 x 23mm
Om vi nu skall vara petiga, så är dom 15,7x23,7mm.

APS-C i DSLR-världen har blivit lite av en slasktratt, där många olika format samsas. Så här skriver t.ex. Dpreview om Sensor Sizes:
1.8" -- also called "APS-C". Many variants exist. APS-C film measures 25.1 x 16.7 mm, Sony's APS-C measures 21.5 x 14.4 mm, Nikon "DX" sensors measure 23.7 x 15.7 mm.

Den nya Sony-sensorn har en diagonal på 28,4mm, dvs den är EXAKT lika stor som alla andra Nikon sensorer varit tidigare (15,7x23,7mm). Vet inte varifrån du fått att sensorn skulle innebära ett nytt format, så att en 17-55 inte skulle passa?

Och bara det faktum att den är EXAKT 15,7x23,7mm säger förmodligen en hel del om var den kommer att hamna...
 
jorgene skrev:
Om vi nu skall vara petiga, så är dom 15,7x23,7mm.

APS-C i DSLR-världen har blivit lite av en slasktratt, där många olika format samsas. Så här skriver t.ex. Dpreview om Sensor Sizes:
1.8" -- also called "APS-C". Many variants exist. APS-C film measures 25.1 x 16.7 mm, Sony's APS-C measures 21.5 x 14.4 mm, Nikon "DX" sensors measure 23.7 x 15.7 mm.

Den nya Sony-sensorn har en diagonal på 28,4mm, dvs den är EXAKT lika stor som alla andra Nikon sensorer varit tidigare (15,7x23,7mm). Vet inte varifrån du fått att sensorn skulle innebära ett nytt format, så att en 17-55 inte skulle passa?

Och bara det faktum att den är EXAKT 15,7x23,7mm säger förmodligen en hel del om var den kommer att hamna...


Den nya sensor från Sony jag diskuterar och troligen alla vi andra har en cropfaktor på 1.25 och inte 1.5 , dvs större yta, du däremot talar om existerande sensor 15 x 23

Det gör inte jag
Jag talar om APS-C stor sensor 28.0 x 22.3.

Mikael
 
Samtidigt säger en ryktesspridare att sensorn :
“I already told you that my brother-in-law works for Sony on the Alpha project. Here is some more info, some is repeated from my previous posts. The advanced model will be 14.* MP and close to FF. It will have 1.25x factor and a switch for lenses with 1.5 factor. It will be called A300
1.5 crop läget är därmed bättre anpassad för dx linserna. Man får därmed ut god upplösning på det som motsvarar 15 x 23mm = APS = lika stor yta som exv d2x och alla andra Nikonkameror har idag
Klarnar det nu Jörgen?
Mikael

ps
speculations are that the Sony A500 could have a sensor with up to 20 mega pixels.
En del tror spekulerar i att denna sensor sitter i d3x
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Den nya sensor från Sony jag diskuterar och troligen alla vi andra har en cropfaktor på 1.25 och inte 1.5 , dvs större yta, du däremot talar om existerande sensor 15 x 23

Det gör inte jag
Jag talar om APS-C stor sensor 28.0 x 22.3.
Det är möjligt att du gör, men det är du nog rätt ensam om. Sonys nya 12,5MP/10fps-sensor -- den som alla diskuterar för närvarande -- är 1,5 crop, med 28,40mm diagonal. Pythagoras sats ger: sqrt(15,7^2+23,7^2)=28,4

Läs Sonys pressrelease om du nu vägrar tro på mig: http://www.dpreview.com/news/0708/07082012sony12mpcmos.asp
(Där finns t.o.m. en linjal inlagd i bild).
 
Ge dig nu
Bluddra inte till det, gå tillbaka och läs allt från länken jag nyss gav dig till vad Thom Hogan skriver.
Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.