Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons motsvarighet till Nikons motsvarighet till Canon EF 50 mm 1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har länge letat efter ett bra och prisvärt 50mm objektiv till min Nikon D40 men då jag vill ha autofokus så måste det finnas i objektivet. Någon som kan bli rätt dyrt. Dock snubblade jag över detta Canon-objektiv: EF 50 mm 1,8 II som har inbyggt autofokus och dessutom bara kostar runt tusenlappen. Finns det någon sådan motsvarighet för Nikonkameror? Det vore ju så perfekt!

EF 50 mm 1,8 II som har inbyggt autofokus och dessutom bara kostar runt tusenlappen. Finns det någon sådan motsvarighet för Nikonkameror? Det vore ju så perfekt!
Canonobjektivet funkar förstås bara på Canonkameror. Och Nikons 50/1,8 (som Robert föreslår) ger ingen AF. Men Nikon har en 50/1,4 som kostar knappt 4000 kr. Kanske går den att hitta billigare begagnad.

50mm f/1,8 funkar, men du får endast manuell fokus.
Många blir besvikna på 50mm tillsammans med cropsensor som du har. Det ger en skenbar brännvidsförlängning om 1,5 gånger, det vill säga 75 mm på din kamera. Det är ofta för mycket tele vid normal inomhusfotografering.

Nikon AF-S DX 35/1,8 G är ett alternativ, som är värt att titta på.

Nikon har väll en "typ" av motsvarighet för dx formatet och det är Nikon Nikkor Af-s 35 1,8 dx som kostar runt 2k :)

Jodå, jag är medveten om cropfactorn men för mig gör det nog inget. har kollat på 35 mm men läste att det krävs att man går väldigt nära motivet man vill fota och dessutom kan ge lite breddning mot kanterna, som fisheye? Finns det verkligen inget billigt 50mm objektiv m AF-S?

Jodå, jag är medveten om cropfactorn men för mig gör det nog inget. har kollat på 35 mm men läste att det krävs att man går väldigt nära motivet man vill fota och dessutom kan ge lite breddning mot kanterna, som fisheye? Finns det verkligen inget billigt 50mm objektiv m AF-S?

Kolla vad Sigmna t.ex. kan erbjuda. Jag har Nikkor 50:1.8 till min D300, och det är ett perfekt porträttobjektiv med sina 75 mm motsvarande FF / mvh FiCa1

jag råder dig att satsa på nikons 35 mm 1,8, det är sjukt skarpt och med brännvidsförlängningen blir det som 50 mm på din d40.

jag har ett och är jättenöjd. du får nog inte en skarpare, snabbare eller bättre normalglugg till din kamera för de pengarna.

Precis. 35/1.8 är det du ska välja om du vill ha ett mångsidigt och knivskarpt objektiv. Distortionen lär du inte märka av. Det är i högsta grad en normal för DX-formatet, vilket man inte med bästa vilja ens kan påstå att den klassiska brännvidden 50mm är. 35:an funkar utmärkt till halv/helkroppsporträtt men mindre bra till rena ansiksporträtt. Är det huvudsakligen ansiktsporträtt du tänkt fotografera är nog 50mm att föredra. Alternativt - satsa på en telezoom eller ett makro. T.ex. fungerar Nikons AF-S DX 55-200/4-5,6 riktigt bra till porträtt, speciellt tillsammans med en hyfsad blixt. Och det är rätt billigt, speciellt begagnat.

Makro-objektiv ska ju funka utmärkt till porträtt också (i alla fall om du väljer ett med ett med en brännvidd på mellan 60 och 100mm). De är oftast superskarpa, har bra ljusstyrka och funkar utmärkt till både makro och ansiktsporträtt, om man nu inte måste ha mycket kortare skärpedjup. Det lönar sig förstås inte att satsa på ett makro om du inte är intresserad av makrofoto, men annars kan det vara ett riktigt smart drag att satsa på en sån.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto