Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon - usel leverantör

Produkter
(logga in för att koppla)

pitchblack

Aktiv medlem
Jag beställde ett Nikkor 70-200 f/2.8 VR för ca. 2 månader sedan på Dustin. Jag räknade med att få vänta lite eftersom det är ett populärt objektiv, men aldrig att det skulle ta så'n här lång tid. För någon vecka sedan passerades det preliminära leveransdatum som Dustin hade fått från Nikon, varvid jag bad dem kolla upp när Nikon kunde tänkas leverera, men utan resultat.

Förra veckan ringer jag då Nikon själv och får reda på att deras leveransproblem beror på att de bytt lagersystem nere i Amsterdam, men att de hade ett antal objektiv som var på väg in. Det var dock inte säkert att jag skulle kunna få något, men att det skulle märkas nästa vecka (dvs. nu). Så jag ringer dem idag och kollar och får beskedet att de minsann inte skulle få in några objektiv, och inte heller under hela November! De kan inte heller ge några som helst besked om VARFÖR det ska vara så svårt att skaka fram objektivet, eller NÄR, om någonsin, jag kan få tag på ett. Jag kan också tillägga att jag haft ett annat objektiv inne på reparation i snart två månader som de inte heller kan få tag på reservdelar till (och det är D70 kitgluggen, så det är inget gammalt obskyrt objektiv heller).

Jag blir bara så frustrerad över att de sköter sin service så extremt dåligt! Ett stort företag som Nikon måste ju kunna göra en övergång i lagersystem utan att hela Europas (som numer ju är världens största digitalkameramarknad) leveranser lamslås. Och att sedan inte kunna ge några som helst besked om någonting är ju rent ut sagt uselt!

Så jag avbeställde min order på Dustin idag och väntar nu på att få pengarna återbetalda (betalade i förskott) så får jag väl se mig om efter något annat att lägga mina nästan 20000 på; Nikon vill ju uppenbarligen inte ha dem.. Några förslag? ;-)

MvH,
Henrik

Jag hade min D70 på reparation i lite mer än 2 månader. jag jagade dem mer eller mindre varje de sista veckorna. fick ett Nikon Capture som plåster på såren...

Nikon är verkligen urusla på sin service på verkstaden, och onekligen på sin leverans av objektiv!

lycka till med nikon.

Jacob> Tack för stödet! :)

Peter> Tyskland är ett av mina alternativ som jag överväger just nu.. Jag hade lite problem att hitta någon bra webbutik som hade det i lager (beställer INTE om det inte finns i lager igen ;-)), så tack så mycket för länken.. Du rekommenderar dom alltså?

Jag har precis skickat en förfrågan på ett begagnat objektiv också, så jag får se vad jag får för svar på det!

Tycker inte att sidan ser för seriös ut och blir alltid lite skeptisk till okända webbutiker men jag hade en mailkonversation med dom innan och fick bekräftat att dom hade det jag ville ha inne. La en beställning, betalade i förskott via bank. Fick UPS kolli id och kunde följa paketet. Fick det jag beställt och det var inga problem alls.

Sen kan jag ju inte lova att det går lika bra för dig, men jag har bra erfarenhet av dom.

Dom säljer en hel del via ebay.de också och har nära 100% positiv feedback där så det skall nog funka bra.

Peter

JackoH skrev:
Jag hade min D70 på reparation i lite mer än 2 månader. jag jagade dem mer eller mindre varje de sista veckorna. fick ett Nikon Capture som plåster på såren...

Nikon är verkligen urusla på sin service på verkstaden, och onekligen på sin leverans av objektiv!

lycka till med nikon.

Det där verkar ju gälla även Canons service om jag fattat rätt. Man undrar ju stillsamt varför dom inte kan tala om när dom har tid att göra arbetet och så bokar man in t. ex rätt vecka. Ibland kan man ju faktiskt använda grejjorna under tiden. Detvär mycket lättare att acceptera att det kan ta ett tag innan man får servicetid än att bara gå och vänta utan få reda på hur lång tid det tar. Inget vidare smart agerande tycker jag

Hej.

Trist när det är så.Men funderar du på att köpa från Tyskland.så kan jag rekommendera http://www.ac-foto.com

Nu vet jag inte om de har ditt objektiv hemma,men de är bra att handla av,jag köpte mitt kamerahus från dem.Hade det dagen efter beställningen gjordes och jag betalade till UPS när jag hade kamerahuset i handen.

Peranders> Jo, både Canon & Nikon verkar va lika stora klåpare när det kommer till service, så det är ju ingen idé att göra en switch över det problemet direkt.. ;-)

Peter> Tack för tipset! Jag har hört en hel del bra om AC-foto.. De var dock ganska mycket dyrare än butiken som den andre Peter högre upp tipsade om. Jag ska dock ta och maila dem och kolla deras lagerstatus... Jävligt snygg bild på Dimmu du hade bland dina foton förresten! :)

jävla nikon!!!

Så man är inte ensam! Själv köpte jag en D50 med kitobjektiv i september. Jag var mycket nöjd med kameran ända tills objektivet pajade. Lyckades även paja mitt nya 50mm nästan samtidigt! Skickade iväg båda objektiven den 23 september och väntar fortfarande... Har ringt nikon ett par ggr men utan resultat.
Fick prata med reparationsansvarige och fick veta att man väntade på reservdelar. Han lovade att sätta min order på nån "Urgent" lista.

Ringde igen för ett par dar sedan och då hittade dom knappt min order! Dom skulle ringa upp mig när dom visste mer... gissa om dom har ringt...

Helt otroligt dåligt!
Vad kan man kräva som plåster på såren!? Jag har inte kunnat använda min nya kamera med objektiv på nästan två månader!

Dessutom kommer reparationerna av båda objektiven kosta 1600kr. är det rimligt? Båda objektiven var ju nya?

Mvh Kaj

För all del,Henrik.Det är möjligt att AC-foto är dyrare (jag har ingen koll på Nikon-prylar) men de var bra att handla av.När jag köpte min EOS 20D för lite drygt ett år sedan hade de rätt hyfsat pris på den,plus snabb och bra service plus att de verkligen hade den hemma när ingen annan hade det....=)

Åh,tack för det.Är rätt nöjd med den bilden.

Nikon

Ja jag tycker lätt att vi kan konstatera att nikon har extrema problem med leveranser och liknande. Själv så har jag jagat Nikon D70s kittet här i sthlm i 3 veckor.. Hade tänkt o köpa på fotokungen men dom säger att det kan ta upp till månader. Efter att ha ringt runt lite till olika butiker så säger alla samma sak att nikon knappt vet själva när dom kan skicka fler.. Vilket är väldigt trist tycker jag, bara vi konsumenter som får lida ju, och förtroendet på Nikon minskar väl.

Nikon - mkt bra leverantör

Jag har haft väldigt bra erfarenheter av Nikons service och servicetider :)

Ruskigt proffsiga och utomordentligt serviceminded när jag senast var i kontakt med dem. Tråkigt med lång leveranstid, det förstår jag är surt. Det vore ju kanon om allt man ville ha alltid fanns i lager.. fast då kanske man iofs skulle undra varför det fanns så många på lager?

:)

Karl> Klart att allting inte alltid finns i lager; jag hade inte förväntat mig att få sakerna snabbt.. Men anser du att 3+ månader är en acceptabel väntetid både för varor (objektiv) och reservdelar/reparation? Jag anser ju åtminstone att de skulle kunna ge några som helst besked om tillgänglighet och preliminära leveranstider, vilket de inte klarar av...

Ett modernt professionellt företag av Nikons dignitet borde ha ett datasystem över en marknad, typ Europa, där olika regionskontor kan se exakt lagerstatus över samtliga regioner; se vilka transporter som pågår och vad som är beställt från Japan.. Kanske t.o.m. beställa in från andra regioner om de har en vara i lager som saknas i den egna regionen. Dessa möjligheter har Nikon uppenbarligen inte...

Jag hade berett mig på en låååång väntan på min diascanner, men tji fick jag! Även fast det lät som om det skulle vara svårt att få den innan jul, så låg det, till min stora förvåning, ett exemplar och väntade på mig hos scandinavian i mölndal i måndags. Tog bara 2 veckor!

Köpa 70-200 VR

hejsan!
Jag råkade ut för liknande som dig med att mitt objektiv inte levererades. Skillnaden var att jag beställde den i slutet i juli. I oktober hade jag tröttnat på allt veleri från Nikon och beställde optiken ifrån USA, av http://www.bhphotovideo.com. De var snabba i sin hantering, jag beställde sent torsdag kväll och på måndag förmiddag stod UPS och knackade på dörren.Blev tom lite billigare än här hemma trots frakt, tull och momspåslag.Kan varmt rekommendera dem.

Vi IT-konsulter har bråda dagar när leverantörernas nya system inte fungerar som önskat. Nu är jag inte inblandad i Nikons byte, men jag vet precis hur det kan vara.
Tro mig, det är inte bara kunderna som är upprörda över problemen. Det är nog många huvuden som rullar i Holland nu. Ingen leverantör håller på grejorna för att jäklas, men leveranser och betalningar ligger helt i "händerna" på IT-systemen, och funkar inte de så är det tvärstopp i kedjan.

Jag har väntat på en sketen sladd i tre månader nu. Och jag tycker att min lokala butik är dumsnål som inte vill ha något lager, utan förlitar sig på att de fina supply-chain-systemen ska fungera.

Om ett företag är tillräckligt proffsigt, och insatt...

Så borde de veta att inget supply chain system fungerar som det skall speciellt inte när det är olika leverantörer från olika länder inblandade.

Dock verkar inte Nikon förstå detta.

Jag börjar få kalla kårar! Skall nämligen skicka in mitt system för koll. När jag pratade med Nikon sa dom 4 veckor...hmm....nervös

Min story med Nikon Capture.

Såg tråden o tänkte fylla på med mina upplevelser.. (ursäkta långdragen text.. :)

Mitt problem är väl inte det största, men ändå.
(jag använder mig av iMac G5 20")

Jag köpte Nikon Capture 4.0 på en norsk webbutik för ca ett år sen. Visst inte det bästa programmet på gränssnitt- o hastighetsfronten, men det bjöds ju på nedladdningsbara uppgraderingar via supporten, och hastighetsökningen har gjort att jag gillar capture mer o mer. Allt frid o fröjd... Så kommer Mac OS X 10.4 Tiger... Plötsligt så funkar inte min "produkt key" längre. Ringer upp nikon norge o möts av en mkt tillmötesgående o servicemined kille, han förstår direkt mitt problem (tydligen vanligt) han frågar efter mitt OP-system och ber om min adress, lovar o skicka en fungerande version omgående! :) Blir glad över bemötandet o skryter till en kompis över nikons support...

Bara några dagar senare kommer CDn, stoppar glad i hågen in den i datorn, packar upp filen, upp kommer en *.EXE fil... dvs ett PC-program :(

Nåja, sånt händer, det här fixar säkert nikon på nolltid! Yeah right...

Ringde upp igen, fick den här gången jobba hårt för o övertyga supporten om att det inte följde med några Mac-filer på CDn, tillslut så lovar de o rätta upp felet o skicka en ny skiva.

ett par veckor senare mailar jag o undrar var min skiva har tagit vägen? Får som svar att: Beklagar förseningen, den är på väg.
Ytterligare ett par veckor senare mailar jag o undrar om de ens skickat den? Svar: -Jodå, den är skickad från Irland.

ett par dagar senare (ca 2månader sen jag ringde nikon första gången) får jag ett mail till..

-Hei johan,

Vi beklager virkelig at det har tatt så lang tid men det har tydelighvis oppstått problemer i vårt system.Vi trenger kjøpsbevis før vi kan sende deg en ny nøkkel, så kan om du sende kjøpsbevis så vill vi straks sende deg en ny nøkkel.

Jag vet jag är en liten kund hos Nikon, o att Capture inte är såå dyrt, men ändå, skall man tåla sånt här?

Tacksam för era funderingar :)

Kramer skrev:
Om ett företag är tillräckligt proffsigt, och insatt...
Så borde de veta att inget supply chain system fungerar som det skall speciellt inte när det är olika leverantörer från olika länder inblandade.
Dock verkar inte Nikon förstå detta.
Råkritik utan eftertanke. Vad tycker du att de ska göra då? Ingen handel med varor fungerar utan ett system, och när systemet krånglar kan man bara göra en sak: Fixa det så fort som möjligt. Att gå över till ett annat system, tex. papperslappar och telefon, ställer bara till det ännu mer och skulle aldrig fungera på ett företag av Nikons storlek.

Dessutom är det inte Nikon, utan våra lokala handlare som har gjort misstaget att förlita sig på säkra leveranser. De har minimala lager, kanske för att de inte är tillräckligt proffsiga och insatta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar