Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, nej, kompakterna/långzoomarna presterar absolut inte i samma klass som systemkamerorna vi pratar om här. Jag tittade på kul på en FZ38 innan jag köpte, och anser att den är den bästa bland superzoomarna just nu, men det är fortfarande en kompaktkamera med mindre sensor osv. Går inte att jämföra med en systemkamera, de spelar i hela olika divisioner när det kommer till bildkvalité. Men visst är storleken smidig.

Haha, vad du är lik mig. Jag har också tittat på FZ38 och skulle jag köpa en långzoomare så skulle det bli den. Tycker visserligen TZ10 är ännu smidigare men hellre något större där än för brusiga bilder.

Jag menar det, oavsett vilken systemkamera jag väljer så kommer den prestera bättre än en kompaktkamera. =)

Visst var det fint filmat, men jag blev inte impad av den tekniska bildkvalitén. Jo, det var fina färger, bra skärpa och snygg boché men det ryckte något fasligt när det var någon rörelse i bilden. Sedan var det helt säkert filmat med stativ. Visst, det bör man alltid ha, men tänk på det när du jämför olika filmer från olika kameror.

Ryckte något fasligt när det var någon rörelse i bilden? Undrar nästan om vi såg samma klipp. =O

I mina ögon är den jättebra. Det är väl det jag ska gå efter också egentligen. Ser det bra ut i mina ögon så kanske kameran duger för mig. =)

Jag tycker att du resonerar fel på flera punkter.
1. Prisfrågan. Det som kostar i GH1 paketet är objektivet, själva kameran skiljer inte mycket från andra .
2. Du saknar inte sökaren för att du skall filma skriver du. Det är just då det är viktigt att ha en sökare.
Det går inte att jämföra hur stadigt du kan hålla en kamera som får stöd mot ansiktet vs en som du hller på sträckta armar.
3. Vikten. Som andra har påpekat så är det objektiven som väger och tar plats inte kameran.

1. Nej, jag är medveten om detta. Objektivet kostar nästan 9000 och 15000 minus 9000 blir 6000. Tycker det är jobbigt att de tvingar en att köpa just det objektivet dock, man kan ju inte köpa huset externt eller med andra objektiv. Saken är ju den att jag inte ser skillnad på videos från GH1 och videos från GF1 och då är det ändå olika objektiv. Har med andra ord svårt att köpa 14-140 objektivet. Det är säkert bra, mer hur bra? Jag ska absolut inte bara filma.

2. Ok, jag är novis som skrivet så det kanske stämmer. Förundras dock över hur bra alla systemare utan sökare lyckas dock... Det är svårt att övertyga mig när jag själv inte ser någon skillnad.

3. Jag är väl medveten om att objektiven är de som väger, speciellt på NEX-5. Kanske inte det där lilla men övriga zoomare väger.

Ett par inlägg i debatten.

Sensorstorlek:
Om du vill spontanfilma eller filma utan stativ så vill du ha så stort skärpedjup som möjligt. Det får du med så liten sensor som möjligt. Jag har en ren Canon videokamera (med liten sensor) som filmar i 1080i. Rena bildkvalitén blir ruskigt ruskigt bra. Alltså, för att få en kanon bild behöver du inte en stor sensor. För att få ett stort skärpedjup måste du har en liten sensor.
Så, liten sensor har sina fördelar.
Men, om du framför allt filmar med stativ och filmar sådant som antingen inte rör sig, eller inte måste vara i absolut fokus hela tiden, så kan det ju vara väldigt snyggt med ett kort skärpedjup. Kort skärpedjup får du med alla D-SLR som kan filma (du behöver inte fullformatskamera a la 5D mark II), men lite svårare att få till med filmande kompaktkameror eller konsument HD videokameror.
Största fördelen med stora sensorer är när du filmar i svagt ljus.

Alltså jag förnekar inte att en videokamera kanske skulle prestera bättre än en systemkamera - i varje fall för spontanfilmning. Det är ju dess huvudsyfte och skamligt vore ju annat.

MEN jag vill även ha en ny stillbildskamera och jag har inte pengar att pröjsa för båda delarna. Speciellt inte eftersom jag har lite högre krav på bilderna än det en kompaktkamera prestera för tillfället. Med andra ord försöker jag välja en systemkamera som kan filma.

Varför jag skapade tråden "bästa filmfunktion" var av ren nyfikenhet men som jag misstänkte är det alltid de dyraste varianterna som erbjuder något bättre bildkvalté, däremot inte direkt lättanvända.

Jag tror jag spontanfilmar lättare och bättre med NEX-5 än GH1. Men det är bara vad _jag_ tror. Eftersom den har autoinställningar och jag tycker den ger bra resultat i detta. När man spontanfilmar är det inte alltid man hinner köra allt manuellt och bra. Vid arrangerade tillfällen är det dock en annan femma.

Storleken spelar sen roll även om objektiven väger, så blir ju inte ett tungt kamerahus bättre. Å andra sidan kan ett överdrivet stort objektiv belasta det lilla kamerahuset. Däremot har jag inte direkt planer att flänga runt med ett gigantiskt objektiv vid tillfällen jag ska vara smidig.

Nikon:
OK, Nikon är inte bäst på att filma, men riktigt så illa som det nämns är det inte. Även om man inte har full kontroll över exponeringen så har du ändå med en D300s full kontroll över både vitbalans och bländare.
Du kan även låsa exponeringen innan filmning.
Du kan även fokusera under filmning. Inte följande AF men ändå rätt bra och väldigt exakt.
Du kan i "LiveView Handheld" läge innan filmning använda kamerans ruggigt snabba AF för att sätt fokus snabbt och exakt innan du börjar filma. Detta funkar dock inte med D90 och ett antal andra filmande D-SLR.
Den har bara 720p 24 fps, så sant som det är sagt.
Jag tycker största nackdelen är att man inte kan tvinga ISO.
Jag använder den till att filma under vattnet på mörka västkusten och det går alldeles utmärkt. Svårare filmning både för filmare och kamera. än så finns nog inte. Mina filmer blir minst lika bra eller bättre än andras med D-SLR, trots att jag ännu så länge är helt novis... så helt kass är den inte.

Nikon är inte intressant men jo, har sett flera fina videos av D300s. Jag vet inte om jag bara kommit över dåliga men har inte sett något imponerande från D90.

Sony NEX-5

Tänkte uppdatera min tråd lite. Jag har tänkt, tänkt och tänkt. Det är verkligen inte lätt att köpa prylar om man heter Rebecka. ;)

Jag har i varje fall kommit fram till att jag kommer satsa på Sony NEX-5 efter det att tester och recensioner trillar in. Ni kanske blir "besvikna" eller tycker att jag tänker fel, men jag har läst en del om kameran nu och den verkar passa mig som handen i handsken.

Den är förmodligen inte en intressant kamera för de som redan är vana med systemkamera och främst fokuserar på foto. För mig som däremot kommer från en kompaktkamera är den mycket intressant. Jag har seriöst funderat på att överväga en dyr kompaktkamera istället, men det som gör att jag trots allt väljer en systemkamera av denna sort, beror på att kompaktkamerorna filmar för dåligt för min smak.

Med NEX-5 får jag en systemkamera med alla dess fördelar (möjlighet till att byta objektiv, koppla extern blixt, sökare, mikrofon etc.) och har mycket mer att leka med. Sen filmar den i mina ögon helt utmärkt (men ja, jag är medveten om ljudet från kameran). Dess enkelhet och smidighet bäddar även för att den kommer följa med mig mer. Jag hade inte ens tänkt tanken när jag var inne på systemkamera att ta med den till en eventuell Liseberg och Gröna Lund resa. Nu funderar jag faktiskt seriöst på att ta med den med pannkaksobjektivet.

NEX-5 med alla tre kitobjektiv kommer att kosta strax under eller lika mycket som GH1 med 14-140 objektivet. För mig är NEX-5 med pannkaksobjektiv, normalzoom och telezoom mycket mer prisvärt än GH1 - för mina ändamål.

Med andra ord, NEX-5 blir min första systemkamera om tester och resultat inte gör mig besviken. =)

Tack för alla svar i tråden, de har hjälpt mig mycket!

/Rebecka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar