Sony NEX-5
Tänkte uppdatera min tråd lite. Jag har tänkt, tänkt och tänkt. Det är verkligen inte lätt att köpa prylar om man heter Rebecka.
Jag har i varje fall kommit fram till att jag kommer satsa på Sony NEX-5 efter det att tester och recensioner trillar in. Ni kanske blir "besvikna" eller tycker att jag tänker fel, men jag har läst en del om kameran nu och den verkar passa mig som handen i handsken.
Den är förmodligen inte en intressant kamera för de som redan är vana med systemkamera och främst fokuserar på foto. För mig som däremot kommer från en kompaktkamera är den mycket intressant. Jag har seriöst funderat på att överväga en dyr kompaktkamera istället, men det som gör att jag trots allt väljer en systemkamera av denna sort, beror på att kompaktkamerorna filmar för dåligt för min smak.
Med NEX-5 får jag en systemkamera med alla dess fördelar (möjlighet till att byta objektiv, koppla extern blixt, sökare, mikrofon etc.) och har mycket mer att leka med. Sen filmar den i mina ögon helt utmärkt (men ja, jag är medveten om ljudet från kameran). Dess enkelhet och smidighet bäddar även för att den kommer följa med mig mer. Jag hade inte ens tänkt tanken när jag var inne på systemkamera att ta med den till en eventuell Liseberg och Gröna Lund resa. Nu funderar jag faktiskt seriöst på att ta med den med pannkaksobjektivet.
NEX-5 med alla tre kitobjektiv kommer att kosta strax under eller lika mycket som GH1 med 14-140 objektivet. För mig är NEX-5 med pannkaksobjektiv, normalzoom och telezoom mycket mer prisvärt än GH1 - för mina ändamål.
Med andra ord, NEX-5 blir min första systemkamera om tester och resultat inte gör mig besviken. =)
Tack för alla svar i tråden, de har hjälpt mig mycket!
/Rebecka