Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på att googla. Kanske har fått det helt om bakfoten, men är inte sökaren i GH1 ganska värdelös (enligt recensioner)?

Sökare i GH1 är den bästa som finns i den kategorin. Sökaren är en av de saker som gör att GH1 är den bästa systemkameran för film.
Autofokus och automatisk exponering är inte lika viktiga för filmning som för stillbilder. Det r viktigt att själv lära sig att ställa in dessa saker.
Tror du att det är kameran som skall fixa dina filmer så tror du fel.

Sökare i GH1 är den bästa som finns i den kategorin. Sökaren är en av de saker som gör att GH1 är den bästa systemkameran för film.
Autofokus och automatisk exponering är inte lika viktiga för filmning som för stillbilder. Det r viktigt att själv lära sig att ställa in dessa saker.
Tror du att det är kameran som skall fixa dina filmer så tror du fel.

Läste någonstans att GF2 är på väg också, kanske kommer med full HD?

Angående NEX-5. Helt ärligt, tycker den är intressant trots avsaknaden av sökare och brist på manuella inställningar. Ja, jag är lite lat och det är kanske därför jag haft kompaktkamera tills nu.

Var nära på köpa en ny och bättre kompaktkamera men gillade inte videoresultatet, eller Panasonics kompaktkameror och långzoomare filmar relativt bra men inte jämförbart med en systemkamera.

Har precis börjat kika på videos av NEX-5 och det ser mycket bra ut. De nackdelar jag hittat på klippen är dock ljudet, vinden hörs verkligen när man filmar (om det blåser alltså). Kom dock att tänka på att de videos jag sett av GH1 har bakgrundsmusik eller är inomhus förutom en, frågan är om det handlar om objektiven och om det var vindstilla på den videon. Vid mer seriös filmning vore ju däremot en extern mikrofon önskvärt, detta tillbehör kanske ska komma också.

Oavsett mikrofon eller ej, så är själva grejen med en systemkamera (eller vad man vill kalla den) i detta format och bra autolägen en dröm för mig. Jag har inte beslutat mig för något än, men den känns verkligen intressant. Köper jag denna skiter jag i att använda min kompaktkamera helt, för sån här liten kamera kan lätt följa med mig överallt och tänk var mycket bättre den måste prestera än en kompaktkampera från 2006 (kostade 2500 eller något då).

För folk med systemkameror som 5D Mark II (eller 550D...) och som kan alla manuella inställningar utifrån och in, vars huvudsyfte är att fotografera så är NEX-5 säkert ointressant. För de som vill filma lätt och bra, men ändå få bilder likvärdiga systemkamerors så är NEX-5 nog intressant. Jag har velat mellan en videokamera och en systemkamera och NEX-5 användarvänlighet lockar mycket.

Vindfilter?

Finns det något som heter vindfilter? Läste under något klipp att vindfilter inte hade använts. Vadå vindfilter? Vad är det?

ND filter? Samma sak?

Jag skulle personligen ha satsat på en GH1 för att få bättre grepp/ergonomi samt bättre möjlighet att montera en extern mikrofon. NEX-5 verkar plocka upp oroväckande mycket ljud från zoommotorn.

Jag skulle personligen ha satsat på en GH1 för att få bättre grepp/ergonomi samt bättre möjlighet att montera en extern mikrofon. NEX-5 verkar plocka upp oroväckande mycket ljud från zoommotorn.

Nja, jag personligen lockas av dess kompakthet. Ska gå till någon butik och jämföra, men nu vet jag inte vilka butiker som ha senaste NEX-5.

Angående extern mikrofon, känns ju fel att köpa GH1 för det om den möjligheten kommer komma till NEX-5. Mikrofonen kommer jag således bara användas vid arrangerad filmning, inte på äventyr.

Jag tycker vinden låter mycket när NEX-5 filmar, zoomen låter inte så mycket. Mer exakt, det hörs inte alls om det är ljud omkring men även då det är tyst låter det inte märkvärdigt. Du kanske sett något klipp jag inte har dock?

Vid proffsfilmning bör man dessutom undvika zooma under pågående filmning och då spelar det mindre roll.

När det gäller vinden har du säkert sett du skumbollar och raggsockar som "riktiga" ljudkillar använder, när de hanterar mikrofoner som ska spela in ljud till filmer.

Nu tycker jag att trådskaparen skall sätta sig och skriva ner vad hon vill ha. I början var det den bästa systemkameran för filmning och nu är det snart tillbaka till den mest automatiserade kompaktkameran igen.
Det finns faktiskt kompaktkameror som ger videofiler av hög kvalitet; speciellt om fotografen inte är beredd att sata av egen energi.
Att köpa en dyr systemkamera för att limma fast den i fullautoläge är knappast vettigt.
Videofilmer i full auto blir inte bra. Speciellt om fotografen inte heller orkar redigera filerna.

Håller med här, just angående greppet. Jag tittade lite på GF1 innan jag valde GH1, och jag gillade verkligen greppet mycket bättre på GH1, det blir inte så jobbigt och "pillrigt" att hålla den som den mindre GF1 (som liksom Sonyn är mer som en kompaktkamera att hålla).

Vad det gäller sökaren tycker jag den är riktigt bra på GH1.

Nu tycker jag att trådskaparen skall sätta sig och skriva ner vad hon vill ha. I början var det den bästa systemkameran för filmning och nu är det snart tillbaka till den mest automatiserade kompaktkameran igen.
Det finns faktiskt kompaktkameror som ger videofiler av hög kvalitet; speciellt om fotografen inte är beredd att sata av egen energi.
Att köpa en dyr systemkamera för att limma fast den i fullautoläge är knappast vettigt.
Videofilmer i full auto blir inte bra. Speciellt om fotografen inte heller orkar redigera filerna.

Haha, kan förstå att det verkar "brett". Jovisst vill jag ha en systemkamera eller mer korrekt. Jag vill ha den kamera som filmar och fotar bäst, inom rimlig prisklass. Å andra sidan vill jag att den passar en amatör. Desto mindre ju bättre, i varje fall om de hamnar i storlek med kompaktkameror. Jag vill ju _helst_ att den följer med mig överallt.

Angående kompaktkameror. Finns det verkligen en kompaktkamera som filmar lika bra som Sony NEX-5? För inte glömma fotar? Ska jag ha en kompaktkamera vill jag ha en långzoomare av flera anledningar, men de bästa jag hittat där är Panasonic Lumix DMC-FZ38 och TZ10. TZ10 verkar inte lika bra som FZ38 (brusig) men är kompaktare. Båda FZ38 och TZ10 är rätt lika när det kommer till att filma. De lider båda av "ljusa streck" i starkt solljus och i mina ögon inte i närheten av så bra som NEX-5. Jämfört med andra kompaktkameror och långzoomare är de bra, detaljrika och skarpa däremot.

Redigera filerna orkar jag, har redan provredigerat filer från min kompaktkamera men dess filmfunktion är inte värd att nämna. Möjligtvis mot min mobil då.

Att full auto skulle se dåligt ut förstår jag inte eftersom de videos jag sett av NEX-5 ser riktigt bra ut.

Håller med här, just angående greppet. Jag tittade lite på GF1 innan jag valde GH1, och jag gillade verkligen greppet mycket bättre på GH1, det blir inte så jobbigt och "pillrigt" att hålla den som den mindre GF1 (som liksom Sonyn är mer som en kompaktkamera att hålla).

Vad det gäller sökaren tycker jag den är riktigt bra på GH1.

Jag tror det är en smaksak. Jag har tänkt klämma och känna på alla modeller av intresse men för mig är kompakta mer intressanta. Den är lättare att bära runt vilket innebär att jag använder den mer. Min åsikt i varje fall. Jag ser inget större plus i att ha en stor jätte i min hand.

GF1 (kanske GF2?) är jag också inne på. Mina amatörögon tycker den filmar lika bra som GH1, även fast jag vet att GH1 även ska erbjuda full HD. Tror att kommande GF2 kommer att erbjuda det också däremot.

Jag tror det är en smaksak. Jag har tänkt klämma och känna på alla modeller av intresse men för mig är kompakta mer intressanta. Den är lättare att bära runt vilket innebär att jag använder den mer. Min åsikt i varje fall. Jag ser inget större plus i att ha en stor jätte i min hand.

GF1 (kanske GF2?) är jag också inne på. Mina amatörögon tycker den filmar lika bra som GH1, även fast jag vet att GH1 även ska erbjuda full HD. Tror att kommande GF2 kommer att erbjuda det också däremot.

Smaksak till viss del absolut, men skillnaden är att en kamera såsom GF1 så får du hålla den lite mellan fingertopparna om du förstår vad jag menar, medans GH1 har du ett grepp att ta i.
Sen tappade man också sökaren på GF1, liksom Sonys motsvarighet.

Några användningsområden för mig var bland annat att kunna ha mig sig kameran någolunda smidigt när man cyklar, liksom vid fjällvandring. Därav ville jag också ha något som var skapligt kompakt. Jag fastnade för storleken på GF1, men sen insåg jag att eftersom jag också ville ha lite tele, så var det inte kameran utan snarare objektivet som bestämde hur stort paketet skulle bli. När jag stod och jämförde GF1 i ena handen och GH1 i andra insåg jag att skillnaden var rätt liten; Någon "stor jätte" blev det garanterat inte heller med GH1. Hanteringsmässigt vann dock GH1 stort.

Hittade länken till ett forum jag jämförde lite på innan jag kunde känna lite på dem själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=32998545

Senast ändrad:
Smaksak till viss del absolut, men skillnaden är att en kamera såsom GF1 så får du hålla den lite mellan fingertopparna om du förstår vad jag menar, medans GH1 har du ett grepp att ta i.
Sen tappade man också sökaren på GF1, liksom Sonys motsvarighet.]

Sökaren vet jag att jag tappar, för mig som mest fokuserar på filma är det inte hela världen. Däremot har jag inga manshänder så jag tror känslan kan bli olika. Jag har hållit i en Nikon D70 och den är ju rätt klumpig... vet att det är en spegelreflexkamera dock.

Några användningsområden för mig var bland annat att kunna ha mig sig kameran någolunda smidigt när man cyklar, liksom vid fjällvandring. Därav ville jag också ha något som var skapligt kompakt. Jag fastnade för storleken på GF1, men sen insåg jag att eftersom jag också ville ha lite tele, så var det inte kameran utan snarare objektivet som bestämde hur stort paketet skulle bli. När jag stod och jämförde GF1 i ena handen och GH1 i andra insåg jag att skillnaden var rätt liten; Någon "stor jätte" blev det garanterat inte heller med GH1. Hanteringsmässigt vann dock GH1 stort.]

Jo, objektiven väger också. För mig är det dessutom en prisfråga, tycker GH1 kostar rätt mycket med tanke på att jag tycker den filmar identiskt med GF1 (jag ser absolut ingen skillnad?). Och ja, de filmar båda bra. Visst, 550D filmar också bra men det är riktigt coolt att se hur GH1/GF1 autofokuserar. Samma med NEX-5, tycker dessa funktioner ger mer "rörlighet" (alltså att jag kan plocka fram och filma lite hur som helst) till skillnad från med 550D.

Eftersom du ändå velade mellan GF1 och GH1, så måste jag fråga. Tycker du inte att det är stor skillnad på GF1 och en kompaktkamera (ta den bästa, ehm, Panasonics LX3 eller FZ38?). Jag tycker det ser så sjukt proffsigt och skarpt ut med systemare, spegelreflex eller ej. Så om jag har höga krav på foto och film (lite lat och vill ha med den överallt), är inte systemkamera bättre då oavsett vilken jag väljer? Dessa spegellösa systemkameror kan jag ju byta objektiv på osv. vilket måste göra filmandet roligare i längden också.

Har jag fått en fel bild, är kompaktkameror/långzoomare verkligen lika bra som GF1, NEX-5, EP-2? Skulle det vara en "liten" skillnad? Isåfall får jag uppsöka min optiker igen, något står inte rätt till. Tycker visserligen LX3 och FZ38 är grymma för vara just kompaktkamera och långzoomare, men att de skulle prestera som dessa spegellösa kompakta systemkameror håller jag inte med om. Verken till film eller foto.

Hittade länken till ett forum jag jämförde lite på innan jag kunde känna lite på dem själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=32998545

Tack! =)

Eftersom du ändå velade mellan GF1 och GH1, så måste jag fråga. Tycker du inte att det är stor skillnad på GF1 och en kompaktkamera (ta den bästa, ehm, Panasonics LX3 eller FZ38?). Jag tycker det ser så sjukt proffsigt och skarpt ut med systemare, spegelreflex eller ej. Så om jag har höga krav på foto och film (lite lat och vill ha med den överallt), är inte systemkamera bättre då oavsett vilken jag väljer? Dessa spegellösa systemkameror kan jag ju byta objektiv på osv. vilket måste göra filmandet roligare i längden också.

Har jag fått en fel bild, är kompaktkameror/långzoomare verkligen lika bra som GF1, NEX-5, EP-2? Skulle det vara en "liten" skillnad? Isåfall får jag uppsöka min optiker igen, något står inte rätt till. Tycker visserligen LX3 och FZ38 är grymma för vara just kompaktkamera och långzoomare, men att de skulle prestera som dessa spegellösa kompakta systemkameror håller jag inte med om. Verken till film eller foto.

Nej, nej, kompakterna/långzoomarna presterar absolut inte i samma klass som systemkamerorna vi pratar om här. Jag tittade på kul på en FZ38 innan jag köpte, och anser att den är den bästa bland superzoomarna just nu, men det är fortfarande en kompaktkamera med mindre sensor osv. Går inte att jämföra med en systemkamera, de spelar i hela olika divisioner när det kommer till bildkvalité. Men visst är storleken smidig.

Satt på YouTube hela natten igår/idag och jag tycker objektivet och kameran ser ut att prestera grymt bra.

Se det här klippet samt videos av GH1 på Flickr.

Visst var det fint filmat, men jag blev inte impad av den tekniska bildkvalitén. Jo, det var fina färger, bra skärpa och snygg boché men det ryckte något fasligt när det var någon rörelse i bilden. Sedan var det helt säkert filmat med stativ. Visst, det bör man alltid ha, men tänk på det när du jämför olika filmer från olika kameror.

Sökaren vet jag att jag tappar, för mig som mest fokuserar på filma är det inte hela världen. Däremot har jag inga manshänder så jag tror känslan kan bli olika. Jag har hållit i en Nikon D70 och den är ju rätt klumpig... vet att det är en spegelreflexkamera dock.

Jo, objektiven väger också. För mig är det dessutom en prisfråga, tycker GH1 kostar rätt mycket med tanke på att jag tycker den filmar identiskt med GF1 (jag ser absolut ingen skillnad?). Och ja, de filmar båda bra. Visst, 550D filmar också bra men det är riktigt coolt att se hur GH1/GF1 autofokuserar. Samma med NEX-5, tycker dessa funktioner ger mer "rörlighet" (alltså att jag kan plocka fram och filma lite hur som helst) till skillnad från med 550D.

Tack! =)
Jag tycker att du resonerar fel på flera punkter.
1. Prisfrågan. Det som kostar i GH1 paketet är objektivet, själva kameran skiljer inte mycket från andra .
2. Du saknar inte sökaren för att du skall filma skriver du. Det är just då det är viktigt att ha en sökare.
Det går inte att jämföra hur stadigt du kan hålla en kamera som får stöd mot ansiktet vs en som du hller på sträckta armar.
3. Vikten. Som andra har påpekat så är det objektiven som väger och tar plats inte kameran.

Ett par inlägg i debatten.

Sensorstorlek:
Om du vill spontanfilma eller filma utan stativ så vill du ha så stort skärpedjup som möjligt. Det får du med så liten sensor som möjligt. Jag har en ren Canon videokamera (med liten sensor) som filmar i 1080i. Rena bildkvalitén blir ruskigt ruskigt bra. Alltså, för att få en kanon bild behöver du inte en stor sensor. För att få ett stort skärpedjup måste du har en liten sensor.
Så, liten sensor har sina fördelar.
Men, om du framför allt filmar med stativ och filmar sådant som antingen inte rör sig, eller inte måste vara i absolut fokus hela tiden, så kan det ju vara väldigt snyggt med ett kort skärpedjup. Kort skärpedjup får du med alla D-SLR som kan filma (du behöver inte fullformatskamera a la 5D mark II), men lite svårare att få till med filmande kompaktkameror eller konsument HD videokameror.
Största fördelen med stora sensorer är när du filmar i svagt ljus.

Nikon:
OK, Nikon är inte bäst på att filma, men riktigt så illa som det nämns är det inte. Även om man inte har full kontroll över exponeringen så har du ändå med en D300s full kontroll över både vitbalans och bländare.
Du kan även låsa exponeringen innan filmning.
Du kan även fokusera under filmning. Inte följande AF men ändå rätt bra och väldigt exakt.
Du kan i "LiveView Handheld" läge innan filmning använda kamerans ruggigt snabba AF för att sätt fokus snabbt och exakt innan du börjar filma. Detta funkar dock inte med D90 och ett antal andra filmande D-SLR.
Den har bara 720p 24 fps, så sant som det är sagt.
Jag tycker största nackdelen är att man inte kan tvinga ISO.
Jag använder den till att filma under vattnet på mörka västkusten och det går alldeles utmärkt. Svårare filmning både för filmare och kamera. än så finns nog inte. Mina filmer blir minst lika bra eller bättre än andras med D-SLR, trots att jag ännu så länge är helt novis... så helt kass är den inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar