Snuskfia
Avslutat medlemskap
INGEN SÖKARE! Läs Dpreview.com test
Jag håller på att googla. Kanske har fått det helt om bakfoten, men är inte sökaren i GH1 ganska värdelös (enligt recensioner)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller på att googla. Kanske har fått det helt om bakfoten, men är inte sökaren i GH1 ganska värdelös (enligt recensioner)?
Sökare i GH1 är den bästa som finns i den kategorin. Sökaren är en av de saker som gör att GH1 är den bästa systemkameran för film.
Autofokus och automatisk exponering är inte lika viktiga för filmning som för stillbilder. Det r viktigt att själv lära sig att ställa in dessa saker.
Tror du att det är kameran som skall fixa dina filmer så tror du fel.
Jag skulle personligen ha satsat på en GH1 för att få bättre grepp/ergonomi samt bättre möjlighet att montera en extern mikrofon. NEX-5 verkar plocka upp oroväckande mycket ljud från zoommotorn.
Jag skulle personligen ha satsat på en GH1 för att få bättre grepp/ergonomi samt bättre möjlighet att montera en extern mikrofon. NEX-5 verkar plocka upp oroväckande mycket ljud från zoommotorn.
När det gäller vinden har du säkert sett du skumbollar och raggsockar som "riktiga" ljudkillar använder, när de hanterar mikrofoner som ska spela in ljud till filmer.
Nu tycker jag att trådskaparen skall sätta sig och skriva ner vad hon vill ha. I början var det den bästa systemkameran för filmning och nu är det snart tillbaka till den mest automatiserade kompaktkameran igen.
Det finns faktiskt kompaktkameror som ger videofiler av hög kvalitet; speciellt om fotografen inte är beredd att sata av egen energi.
Att köpa en dyr systemkamera för att limma fast den i fullautoläge är knappast vettigt.
Videofilmer i full auto blir inte bra. Speciellt om fotografen inte heller orkar redigera filerna.
Håller med här, just angående greppet. Jag tittade lite på GF1 innan jag valde GH1, och jag gillade verkligen greppet mycket bättre på GH1, det blir inte så jobbigt och "pillrigt" att hålla den som den mindre GF1 (som liksom Sonyn är mer som en kompaktkamera att hålla).
Vad det gäller sökaren tycker jag den är riktigt bra på GH1.
Jag tror det är en smaksak. Jag har tänkt klämma och känna på alla modeller av intresse men för mig är kompakta mer intressanta. Den är lättare att bära runt vilket innebär att jag använder den mer. Min åsikt i varje fall. Jag ser inget större plus i att ha en stor jätte i min hand.
GF1 (kanske GF2?) är jag också inne på. Mina amatörögon tycker den filmar lika bra som GH1, även fast jag vet att GH1 även ska erbjuda full HD. Tror att kommande GF2 kommer att erbjuda det också däremot.
Smaksak till viss del absolut, men skillnaden är att en kamera såsom GF1 så får du hålla den lite mellan fingertopparna om du förstår vad jag menar, medans GH1 har du ett grepp att ta i.
Sen tappade man också sökaren på GF1, liksom Sonys motsvarighet.]
Några användningsområden för mig var bland annat att kunna ha mig sig kameran någolunda smidigt när man cyklar, liksom vid fjällvandring. Därav ville jag också ha något som var skapligt kompakt. Jag fastnade för storleken på GF1, men sen insåg jag att eftersom jag också ville ha lite tele, så var det inte kameran utan snarare objektivet som bestämde hur stort paketet skulle bli. När jag stod och jämförde GF1 i ena handen och GH1 i andra insåg jag att skillnaden var rätt liten; Någon "stor jätte" blev det garanterat inte heller med GH1. Hanteringsmässigt vann dock GH1 stort.]
Hittade länken till ett forum jag jämförde lite på innan jag kunde känna lite på dem själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=32998545
Eftersom du ändå velade mellan GF1 och GH1, så måste jag fråga. Tycker du inte att det är stor skillnad på GF1 och en kompaktkamera (ta den bästa, ehm, Panasonics LX3 eller FZ38?). Jag tycker det ser så sjukt proffsigt och skarpt ut med systemare, spegelreflex eller ej. Så om jag har höga krav på foto och film (lite lat och vill ha med den överallt), är inte systemkamera bättre då oavsett vilken jag väljer? Dessa spegellösa systemkameror kan jag ju byta objektiv på osv. vilket måste göra filmandet roligare i längden också.
Har jag fått en fel bild, är kompaktkameror/långzoomare verkligen lika bra som GF1, NEX-5, EP-2? Skulle det vara en "liten" skillnad? Isåfall får jag uppsöka min optiker igen, något står inte rätt till. Tycker visserligen LX3 och FZ38 är grymma för vara just kompaktkamera och långzoomare, men att de skulle prestera som dessa spegellösa kompakta systemkameror håller jag inte med om. Verken till film eller foto.
Satt på YouTube hela natten igår/idag och jag tycker objektivet och kameran ser ut att prestera grymt bra.
Se det här klippet samt videos av GH1 på Flickr.
Jag tycker att du resonerar fel på flera punkter.Sökaren vet jag att jag tappar, för mig som mest fokuserar på filma är det inte hela världen. Däremot har jag inga manshänder så jag tror känslan kan bli olika. Jag har hållit i en Nikon D70 och den är ju rätt klumpig... vet att det är en spegelreflexkamera dock.
Jo, objektiven väger också. För mig är det dessutom en prisfråga, tycker GH1 kostar rätt mycket med tanke på att jag tycker den filmar identiskt med GF1 (jag ser absolut ingen skillnad?). Och ja, de filmar båda bra. Visst, 550D filmar också bra men det är riktigt coolt att se hur GH1/GF1 autofokuserar. Samma med NEX-5, tycker dessa funktioner ger mer "rörlighet" (alltså att jag kan plocka fram och filma lite hur som helst) till skillnad från med 550D.
Eftersom du ändå velade mellan GF1 och GH1, så måste jag fråga. Tycker du inte att det är stor skillnad på GF1 och en kompaktkamera (ta den bästa, ehm, Panasonics LX3 eller FZ38?). Jag tycker det ser så sjukt proffsigt och skarpt ut med systemare, spegelreflex eller ej. Så om jag har höga krav på foto och film (lite lat och vill ha med den överallt), är inte systemkamera bättre då oavsett vilken jag väljer? Dessa spegellösa systemkameror kan jag ju byta objektiv på osv. vilket måste göra filmandet roligare i längden också.
Har jag fått en fel bild, är kompaktkameror/långzoomare verkligen lika bra som GF1, NEX-5, EP-2? Skulle det vara en "liten" skillnad? Isåfall får jag uppsöka min optiker igen, något står inte rätt till. Tycker visserligen LX3 och FZ38 är grymma för vara just kompaktkamera och långzoomare, men att de skulle prestera som dessa spegellösa kompakta systemkameror håller jag inte med om. Verken till film eller foto.
Tack! =)