pitchblack
Aktiv medlem
Paul.r.Lindqvist skrev:
Köp det någon av som har det i lager då...
Så himla svårt skall det väl inte vara?
En del människor är ju rent ut sagt handlingsförlamade.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=274780&is=USA&addedTroughType=search
tog mig 2 sec...
/P.L
Nu är det ju så att det finns vissa skillnader på att beställa från USA och köpa inom Sverige, som du säkerligen inser (men du ska väl bara göra dig dryg som i alla inlägg du gör). Visst, den 1-års långa internationella garantin gäller och antagligen blir det lite strul, men personligen ville jag i första hand inte köpa ett objektiv i den här prisklassen från USA, det har inget med "handlingsförlamning" att göra. I Sverige har man bättre konsumentskydd kort & gott.
Jag hade koll på att det gick att få tag på direktimporterade (från Singapore) objektiv i Tyskland, och att några av de större leverantörerna i USA hade dem i lager. Det har inte med ursprungsfrågan att göra. Om jag inte ville köpa direktimport eller importera själv så fanns det inga alternativ, vilket jag tyckte var frustrerande..
I mitt fall så bemöttes jag senare bra av Gösta (som återfinns i några andra trådar här) och Rikard på Nikon. De försökte lokalisera ett objektiv åt mig, men lyckades inte, utan det fick bli att importera från USA i alla fall (Ritz Camera). Kostnaden inkl frakt, moms och tull översteg det svenska priset med ungefär 2000 kr, vilket är surt, men nu har jag objektivet i alla fall (och är mycket nöjd med det).
Jag har diskuterat saken lite kort med Thom Hogan och tydligen har Nikon väldigt oberäknelig tillgång på sina icke-konsument objektiv, vilket är anledningen till att det är så svårt att få tag på en 70-200'a just nu. T.ex. så försvann 70-180'an från leverantörerna i nästan 2 år för att sedan helt plötsligt dyka upp igen..