Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon - usel leverantör

Produkter
(logga in för att koppla)
Paul.r.Lindqvist skrev:
Köp det någon av som har det i lager då...

Så himla svårt skall det väl inte vara?

En del människor är ju rent ut sagt handlingsförlamade.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=274780&is=USA&addedTroughType=search

tog mig 2 sec...

/P.L

Nu är det ju så att det finns vissa skillnader på att beställa från USA och köpa inom Sverige, som du säkerligen inser (men du ska väl bara göra dig dryg som i alla inlägg du gör). Visst, den 1-års långa internationella garantin gäller och antagligen blir det lite strul, men personligen ville jag i första hand inte köpa ett objektiv i den här prisklassen från USA, det har inget med "handlingsförlamning" att göra. I Sverige har man bättre konsumentskydd kort & gott.

Jag hade koll på att det gick att få tag på direktimporterade (från Singapore) objektiv i Tyskland, och att några av de större leverantörerna i USA hade dem i lager. Det har inte med ursprungsfrågan att göra. Om jag inte ville köpa direktimport eller importera själv så fanns det inga alternativ, vilket jag tyckte var frustrerande..

I mitt fall så bemöttes jag senare bra av Gösta (som återfinns i några andra trådar här) och Rikard på Nikon. De försökte lokalisera ett objektiv åt mig, men lyckades inte, utan det fick bli att importera från USA i alla fall (Ritz Camera). Kostnaden inkl frakt, moms och tull översteg det svenska priset med ungefär 2000 kr, vilket är surt, men nu har jag objektivet i alla fall (och är mycket nöjd med det).

Jag har diskuterat saken lite kort med Thom Hogan och tydligen har Nikon väldigt oberäknelig tillgång på sina icke-konsument objektiv, vilket är anledningen till att det är så svårt att få tag på en 70-200'a just nu. T.ex. så försvann 70-180'an från leverantörerna i nästan 2 år för att sedan helt plötsligt dyka upp igen..

Livet är fullt av problem,du lyckade ju lösa ditt dock. via import köp...

om jag inte räknat helt fel så blir det inte speciellt mycket dyrar att köpa från bh än cp eller scp. 18455:- ink frakt moms tull.

/P.L

Paul.r.Lindqvist skrev:
Livet är fullt av problem,du lyckade ju lösa ditt dock. via import köp...

om jag inte räknat helt fel så blir det inte speciellt mycket dyrar att köpa från bh än cp eller scp. 18455:- ink frakt moms tull.

/P.L

Givetvis är livet fullt a problem som är till för att lösas. Forum som det här är till för att diskutera diverse saker, om t.ex. problem som man har, eller ge upplysningar till andra konsumenter om företag som inte sköter sig..

Tack vare den här tråden och den andra som förekom vid samma tillfälle så fick jag väldigt mycket bättre service av Nikon än innan, vilket även underlättade för mig att lösa mitt problem (även om lösningen inte var den optimala). Din attityd och dina "bidrag" till diskussionen ger jag dock inte mycket för.

Ritz Camera är något dyrare än B&H vilket innebar att slutsumman hamnade på strax över 20300:-, men det är mindre krångel att beställa från dem, och de rekommenderas dessutom av Nikon själva.

Senast ändrad:
pitchblack skrev:
Givetvis är livet fullt a problem som är till för att lösas. Forum som det här är till för att diskutera diverse saker, om t.ex. problem som man har, eller ge upplysningar till andra konsumenter om företag som inte sköter sig..

Tack vare den här tråden och den andra som förekom vid samma tillfälle så fick jag väldigt mycket bättre service av Nikon än innan, vilket även underlättade för mig att lösa mitt problem (även om lösningen inte var den optimala). Din attityd och dina "bidrag" till diskussionen ger jag dock inte mycket för.

Ritz Camera är något dyrare än B&H vilket innebar att slutsumman hamnade på strax över 20300:-, men det är mindre krångel att beställa från dem, och de rekommenderas dessutom av Nikon själva.

Jag får bra service utan att skapa sådana här trådar. Och om jag nu skulle vara missnöjd med en leverantör/åf så tar jag upp det med dem direkt. Inte lika inne som att gnälla och skapa trådar med diverse rubriker, men har fungerat väldigt effektivt för mig.

Rekommenderas av Nikon själva ?

(vad är det som är så krångligt med bh ?)

Ja eftersom du beställde från dem istället för hos bh så antar jag att du tyckte det var värt de extra tusenlapparna. Så att tycka det är surt kan ju ses som lite konstigt då du valde att köpa det dyrare.

Att mina inlägg(varken här eller på dpreview) inte faller dig i smaken, rör mig inte i ryggen. Alla behöver inte stryka den gnälliga katten medhårs.

/P.L

Jag får bra service utan att skapa sådana här trådar. Och om jag nu skulle vara missnöjd med en leverantör/åf så tar jag upp det med dem direkt. Inte lika inne som att gnälla och skapa trådar med diverse rubriker, men har fungerat väldigt effektivt för mig.

Grattis till dig då! Jag försökte föra en dialog med dem innan jag skrev den här tråden utan att kunna få några klara svar, eller lösa situationen. Således tar jag till nästa medel som står mig till hands för att försöka lösa situationen, vilket även fungerade..

Jag är ju uppenbarligen inte ensam heller som inte var nöjd med servicen, så det kan ju inte bara vara mig det är fel på..

Ja, Nikon Nordic rekommenderade att handla där.

Ja eftersom du beställde från dem istället för hos bh så antar jag att du tyckte det var värt de extra tusenlapparna. Så att tycka det är surt kan ju ses som lite konstigt då du valde att köpa det dyrare.

Nu vet jag inte om B&H har det så fortfarande, men tidigare har de iaf krävt att man ska faxa över kopior på vissa dokument (kommer inte ihåg om det var ID-handling eller om det vara VISA-kortet).. Inte så krångligt kanske, men fortfarande så känns Ritz' service smidigare. De har en samarbetspartner för den internationella handeln som hanterar allting då det kommer till tull, moms, etc. Det känns skönt att slippa undan det strul som tullen kan innebära om man har otur..

Att mina inlägg(varken här eller på dpreview) inte faller dig i smaken, rör mig inte i ryggen. Alla behöver inte stryka den gnälliga katten medhårs.

Nej, det är din rätt. Jag är å andra sidan av åsikten att konsumenterna skall kommunicera med varandra för att på lämpligt sätt kunna utöva påtryckningar på leverantörer att sköta sitt jobb på ett bra sätt. Kameraindustrin är en av de konstigaste marknaderna jag stött på då tillverkarna kommer undan med mycket som skulle fått dem att konkurreras ut på andra marknader.

Samtidigt som man inte ska sprida ogrundat skitsnack och spekulationer om tillverkare och leverantörer (vilket jag har sett att du också är stor motståndare emot), så ska man fortfarande inte prisa dem helt okritiskt, vilket är den andra extrempunkten som ofta återfinns hos Nikonister.

pitchblack skrev:

Grattis till dig då! Jag försökte föra en dialog med dem innan jag skrev den här tråden utan att kunna få några klara svar, eller lösa situationen. Således tar jag till nästa medel som står mig till hands för att försöka lösa situationen, vilket även fungerade..

Jag är ju uppenbarligen inte ensam heller som inte var nöjd med servicen, så det kan ju inte bara vara mig det är fel på..

Ja, Nikon Nordic rekommenderade att handla där.

Nu vet jag inte om B&H har det så fortfarande, men tidigare har de iaf krävt att man ska faxa över kopior på vissa dokument (kommer inte ihåg om det var ID-handling eller om det vara VISA-kortet).. Inte så krångligt kanske, men fortfarande så känns Ritz' service smidigare. De har en samarbetspartner för den internationella handeln som hanterar allting då det kommer till tull, moms, etc. Det känns skönt att slippa undan det strul som tullen kan innebära om man har otur..

Nej, det är din rätt. Jag är å andra sidan av åsikten att konsumenterna skall kommunicera med varandra för att på lämpligt sätt kunna utöva påtryckningar på leverantörer att sköta sitt jobb på ett bra sätt. Kameraindustrin är en av de konstigaste marknaderna jag stött på då tillverkarna kommer undan med mycket som skulle fått dem att konkurreras ut på andra marknader.

Samtidigt som man inte ska sprida ogrundat skitsnack och spekulationer om tillverkare och leverantörer (vilket jag har sett att du också är stor motståndare emot), så ska man fortfarande inte prisa dem helt okritiskt, vilket är den andra extrempunkten som ofta återfinns hos Nikonister.

Ja det finns säkerligen fler människor som är missnöjda på ett eller annat sätt.
Det är alltid de missnöjda/gnällspikarna som höjer sin röst.

Och om man mot förmoda inte håller med den mobb så är man ju fan själv och är förmodligen anställd hos något jätterstort företag vars enda mål är att lura den lilla konsumenten. :)

Om du handlar hos bh för första gången så krävs en bild av ditt visa kort. ta bara en kort med din digital kamera och maila det till dem (du får ett e-mail om detta per automatik om det är första gången du handlar hos dem)

Detta problem att varor blir restade är inget unikt varken för Nikon eller för branschen i sig.

/P.L

Och om man mot förmoda inte håller med den mobb så är man ju fan själv och är förmodligen anställd hos något jätterstort företag vars enda mål är att lura den lilla konsumenten. :)

Jag tror knappast att du är anställd hos Nikon, eller att de försöker lura konsumenter (mer än alla andra företag). I en del fall du kommenterat folks (kanske inte alla gånger som insatta eller genomtänkta) inlägg så är det berättigat, i andra fall (vilket jag personligen tycker detta är) är det inte så berättigat.

Detta problem att varor blir restade är inget unikt varken för Nikon eller för branschen i sig.

Givetvis inte.. Det får man acceptera; det jag reagegerade på är tiderna att få in skerna igen och framför allt oförmågan att ge information (men detta har jag diskuterat med Gösta på Nikon).

Som du kanske är medveten om så gick Nikon Sverige i konkurs (eller bara las ner, jag kommer inte ihåg detaljerna riktigt) för några år sedan just p.g.a. det som det återbildade företaget Nikon Nordic nu återigen har problem med.

Litet förtydligande
Nikon Nordic AB är samma bolag som Nikon Svenska AB vi har bara bytt namn.Bolaget ägs till 100% av Nikon Corporation i Japan och bildades för 10 år sedan. Visst känns det stökigt ibland när vi inte får tillräckligt ned varor men någon konurs har vi inte gjort.
MVH
Gösta

Generalen skrev:
Litet förtydligande
Nikon Nordic AB är samma bolag som Nikon Svenska AB vi har bara bytt namn.Bolaget ägs till 100% av Nikon Corporation i Japan och bildades för 10 år sedan. Visst känns det stökigt ibland när vi inte får tillräckligt ned varor men någon konurs har vi inte gjort.
MVH
Gösta

Jag ber om ursäkt Gösta. Då är det jag som är felinformerad.

Jag märker att ni börjar få ordning på torpet där borta igen också.. Min D70 måste in på service igen och era preliminära tider är betydligt kortare nu än när jag var i kontakt med er tidigare.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar