Verkar som om få orkat läsa
http://www.dslrbodies.com/newsviews/sony-throws-some-smack.html artikeln till slut, som faktiskt för ett rätt vettigt problematiserande resonemang i en del avseenden och en del med väl mycket bias i andra, tycker jag.
För det första kommer man alltid att kunna peka på omständigheter som produktcyklers inbördes lägen tillverkare för tillverkare eller om någon gjort en kampanj eller inte just nyligen. Det intressanta med Sony är väl inte normalt att de varit särskilt aggressiva i sitt kampanjande utan hur taffligt de faktiskt ofta marknadsfört sina "Selling Points" när man nu haft unika sådana.
För det andra har ju detta explicit handlat om FF-segmentet och att då börja yra om APS-C känns ju inte helt relevant.
Sedan är det väl fullständigt självklart att man borde kunnat vänta sig en kontring på FF-spegellösa marknaden som Sony nu fått ha för sig själv i fyra år åtminstone nu. Min förvåning är ju snarast att den inte kommit tidigare. Även om man fortsatt tjänar pengar på DSLR:er i high end skiktet, så kan man aldrig vara varaktigt indifferent inför marknadstrenderna. Det är som sagt inte DSLR-segmentet som växer längre.
Att artikeln dessutom hänger upp sig på försäljning i dollar och hävdar att antal är ett bättre mått kan jag tycka är tveksamt (även om valutasvängningar är ett reellt problem) för det är ju verkligen en fördel för Sony om det dessutom är så att man tjänar mer än konkurrenterna på varje kamera om varje kamera kostar mer än deras konkurrenters produkter, om det nu är så. Om man dessutom adderar att Sony förmodligen dessutom har lägre kostnader än konkurrenterna, då spegellösa hus är mycket enklare att tillverka då de är elektronik rakt igenom i princip och inte gammal förhållandevis komplicerad och dyr elektromekanik. Om skillnaderna nu dessutom inte är så stora i antal som tidigare så kanske inte Canons och Nikons tidigare fördelar i större volymer och "economics of scale", så har även den utvecklingen gynnat Sony.
En del har ju ondgjort sig över att Sony haft så korta produktcykler i sitt FF-segment men det har ju även inneburit stora fördelar. För medan konkurrenterna varit mer tungfotade så har ju Sony upprepade gånger fått väldigt mycket fokus i samband med att nya produkter lanserats i FF-segmentet som dessutom ofta ses som premiumsegment och därför väcker mer press än nya konsumentmodeller. Även jag har ju kunnat läsa att sökningar på Google kring Nikon minskat då man kanske sett att det inte funnits så mycket nytt att googla i FF-segmentet.
Man kan ju tycka vad man vill om denna info som Sony nu släppt men faktum är ju att just USA-marknaden inte varit så särskilt på när det gällt spegellöst. Men det kan ju vara så att "proppen" nu gått ur även där av olika skäl och att det är det som syns i statistiken nu. Om detta är ett trendgenombrott så kommer det visa sig rätt snart. En del har ju menat att amerikaner varit mer indifferenta till kameravikt och storlek än japaner och européer eftersom de kanske åker bil mer och går mindre än vi och japanerna.
Sony har dessutom ett starkt trumf på hand och det är att E-mount är marknadens starkaste cross-over plattform. Sony och tillbehörstillverkare har gjort det väldigt enkelt att ta sina gamla Canon-, Nikon- eller vad man nu har för objektiv och sätta dem på ett nytt vasst Sony E-mounthus som ofta är bestyckat med en hel del unika funktioner som konkurrenterna inte ännu skaffat sig. Även det ett resultat av de kortare produktcyklerna där det blir kortare mellan tekniska nyheter och marknaden.
Inga tar sina Sony-objektiv och sätter på Nikon- eller Canon-hus men en väldig massa fotografer går idag åt andra hållet helt eller delvis och det gör dessutom att det blivit allt svårare att avgöra hur kraftig denna förflyttning verkligen varit och är. Förlust av en installerad bas man trodde man hade är aldrig längre bort en inköp av en bra adapter som man idag kan få för mellan 2500 och 4-5000:- beroende på märke. En del av dessa ger numera full funktionalitet med i princip alla de unika funktioner som kamerahusen bjuder på.
Både Nikon och Canon borde vara oroade över att strömmen i princip bara går åt ett enda håll när det gäller just FF. Det är inte heller bra att Sony får framstå som det mest innovativa kameraföretaget på marknaden. Så har nog många uppfattat det de senaste kanske tre-fyra åren. Många tycker nog att de storas rätt marginella intresse för den spegellösa marknaden varit lite sorglös. De har nu som sagt låtit Sony äga spegellöst FF väl länge och det är inte alls säkert att de lyckas skapa sig samma dominans som man nu haft på DSLR FF-marknaden i många år.
Det må vara hur som helst med statistiken på marginalen som en del vill problematisera - i vissa fall på goda grunder och i andra fall på mer tveksamma sådana men Sony har visat att de menar allvar de senaste åren. När man tog över Minolta så har jag för mig att det bolaget hade en 7-8 % av kameramarknaden och mycket av de marknadsandelarna var enklare och mer avancerade kompaktmodeller. De DSLR:er man släppte innan man gav upp blev ingen hit och jag tror knappt man hade 5% av DSLR-marknaden.
Om man nu pratar om att Sony möjligen temporärt detroniserat Nikon från andraplatsen på FF-marknaden så är ju det rätt enastående. Inte blir det sämre av att man äger sensormarknaden och alltid kommer att ha kortare väg för ny sensorteknik än Nikon, så har nog Nikon fått sig en rejäl utmaning att bita i nu. Det vore ju verkligt kul om det här kunde vitalisera FF-marknaden framöver och att vi kommer få se nya spännande nyheter från både Nikon och Canon också.