Det här är ett exempel på när kamerorna är onödigt inflexibla. Det hade ju varit bra om man hade kunnat specificera hur många stort bitdjup som råfilen ska ha vid olika ISO-värden. Såvitt jag vet kan man nu bara välja mellan 12-bitar eller 14-bitar för alla ISO-värden.
Håller med. Nu är ju Nikon ensamma om att över huvud taget ge möjlighet att välja bitdjup på filerna, men även deras lösning hade ju kunnat vara mer flexibel. Typ en inställning för vilket iso-omfång där man vill ha max bitdjup, och så kör man 12 bitar ovanför det omfånget.
Jag frågade en ingenjör för några år sedan (har för mig att det var D5-lanseringen) om man inte kunde gå ned på 10 eller 8 bitar på ännu högre iso, men han menade att det skulle bli mycket programmering för ganska liten praktisk nytta. Om jag förstod honom rätt så krymper inte filstorlekarna riktigt linjärt med minskat bitdjup.
Med tillgång till källkoden för kameran så hade man lätt kunnat fixa det själv.
Olika människor har väl olika syn på vad som är lätt Men hur är det med Magic Lantern för Canon, det är väl mest fokus på videofunktioner där, men de skulle ju säkert kunna fixa sådana funktioner i Canon-kameror.