Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon släpper video att de utvecklar d850

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja.....Maximal DR fås vid Iso 64, landskapsbild, kanske något ljusstarkare kortare objektiv, blå timmen, en varg dyker upp 150 meter bort, man har väntat in ljuset, tar en kopp kaffe, begrundar den vackra utsikten. ISO-64 maximal DR kräver gott om ljus, man kan ha långsam tid, stativ, man förbereder sig. Uppdykande vargen löses med kamera 2 som har långa 200-500 påskruvat, provar om ljuset räcker till, ställer Iso på 6400 eller 12800, maximal DR får stå undan, vargen skall fångas på bild.

D850 har något lägre Bas-Iso, men den är kvick och razzlar bilder, elektronisk slutare, den jobbar tyst, man ser bara några snabba blinkningar i sökaren, vargen hör inte kameran. För att få med sig flera bilder hem är det väl inte omöjligt att man kan få gå på lite högre Iso.

Jag kanske är ute och cyklar men maximalt DR om man nu känner att det måste man ha eller så nära man kan, så blir man väl något begränsad, om nu inte DR 11,7 vid iso 1600 kan duga ( kan ju vara lägre, bara ett ungefär exempel )

Nja.....Maximal DR fås vid Iso 64, landskapsbild, kanske något ljusstarkare kortare objektiv, blå timmen, en varg dyker upp 150 meter bort, man har väntat in ljuset, tar en kopp kaffe, begrundar den vackra utsikten. ISO-64 maximal DR kräver gott om ljus, man kan ha långsam tid, stativ, man förbereder sig. Uppdykande vargen löses med kamera 2 som har långa 200-500 påskruvat, provar om ljuset räcker till, ställer Iso på 6400 eller 12800, maximal DR får stå undan, vargen skall fångas på bild.

D850 har något lägre Bas-Iso, men den är kvick och razzlar bilder, elektronisk slutare, den jobbar tyst, man ser bara några snabba blinkningar i sökaren, vargen hör inte kameran. För att få med sig flera bilder hem är det väl inte omöjligt att man kan få gå på lite högre Iso.

Jag kanske är ute och cyklar men maximalt DR om man nu känner att det måste man ha eller så nära man kan, så blir man väl något begränsad, om nu inte DR 11,7 vid iso 1600 kan duga ( kan ju vara lägre, bara ett ungefär exempel )

Ser inget problem med D4, D5, D800, D810, D850 eller kombinationer därav med de motiv du beskriver. Det är nog större problem med objektivval och att lyckas fota landskap och djur samtidigt utan att missa något än att ställa om ISO.

Gamla D4 har elektronisk slutare om man vill.

Jo klart jag förstår att bra DR vid bas-iso är uppskattat av många och då möjligheterna man får vid bildbehandling att få större justeringsmån.

Vi bor i mörka Norden och har inte så där mycket ljus att tillgå under årets alla månader, en kamera som 6D blev uppskattad just för dom fina hög-iso bilderna den gav ( ofta då nämnt i Canontrådar ) så användes den kamera för just dom egenskaperna, så var inte behovet av högt DR vid bas-iso lika nödvändigt.

En D5 är nog ett viktig verktyg för nyhetsbilder under svåra ljusförhållande också, och då passande även vid olika rörliga djurmotiv och sport, DR har inte högsta prioritet vid det bygget.

Jo klart jag förstår att bra DR vid bas-iso är uppskattat av många och då möjligheterna man får vid bildbehandling att få större justeringsmån.

Vi bor i mörka Norden och har inte så där mycket ljus att tillgå under årets alla månader, en kamera som 6D blev uppskattad just för dom fina hög-iso bilderna den gav ( ofta då nämnt i Canontrådar ) så användes den kamera för just dom egenskaperna, så var inte behovet av högt DR vid bas-iso lika nödvändigt.

Det beror nog mycket på hur man fotograferar, vad, hur och med vilka objektiv (om de är ljusstarka eller inte).

Själv så fotar jag mest i dagsljus, och då tycker jag personligen att det även på våra breddgrader en stor fördel med bra DR på normala ISO-nivåer (tycker jag för min egna del, om min typ av fotande). Gillar att man kan få med relativt mycket av både mörka nyanser i en bild (skuggor, etc) och dess ljusaste partier (ofta himmel och moln).

Tyvärr så är även de bästa kameror fortfarande lite begränsade gällande dynamiskt omfång jämfört med det mänskliga ögat, och man tvingas även på de bästa DR-kameror till viss komprimering/filtrering/tapp av nyanser (räknar bort "hack" som multiexponeringstekniker i form av HDR och liknande för att går runt dessa tekniska begränsningar). Sedan är det en annan sak om man prioriterar tapp i högdagrar eller lågdagrar (eller lite av båda).

Däremot så köper jag helt att vissa prioriterar hög-ISO som bättre passar den mesta av deras typ av fotograferande, och därför är det ju utmärkt att det inte bara finns kompetenta kameror från Canon som klarar detta, utan även från Sony (A9) och Nikon (D5).

Var en framtida 850 hamnar har jag ingen aning eller kännedom om (kanske en kompromiss mellan dessa två "läger"?).

Det beror nog mycket på hur man fotograferar, vad, hur och med vilka objektiv (om de är ljusstarka eller inte).

Själv så fotar jag mest i dagsljus, och då tycker jag personligen att det även på våra breddgrader en stor fördel med bra DR på normala ISO-nivåer (tycker jag för min egna del, om min typ av fotande). Gillar att man kan få med relativt mycket av både mörka nyanser i en bild (skuggor, etc) och dess ljusaste partier (ofta himmel och moln).
Så här års räcker dagsljuset oftast till ganska bra, men i november kan det vara lite sämre med den saken. Om man en gråmulen novemberdag ska kunna ställa in en slutartid på mellan 1/2000 och 1/1000 sekund (eller helst kortare) med ett objektiv som har största bländare f/5.6 (typiskt för konsument-teleobjektiv på 400mm) så behöver man skruva upp ISO rätt mycket.

Så här års räcker dagsljuset oftast till ganska bra, men i november kan det vara lite sämre med den saken. Om man en gråmulen novemberdag ska kunna ställa in en slutartid på mellan 1/2000 och 1/1000 sekund (eller helst kortare) med ett objektiv som har största bländare f/5.6 (typiskt för konsument-teleobjektiv på 400mm) så behöver man skruva upp ISO rätt mycket.

Absolut. Finns lurigare och mörkare förhållanden här på vintern. Säger inget om det.

Då kör jag med mina 2,8-zoom, eller ännu hellre på mina fasta 1,8:eek:r, på D750/D610 FF (eller 1,4 eller 1,2 på Fuji APS-C). Det brukar normalt räcka väl till, och ofta bli över, för mig iaf.

Därav att jag förespråkar för många att hellre satsa på bra optik, än nya kamerahus (med dåligt presterande kitzoomar).

Men visst finns det situationer där DR på kamerahus optimerat för väldigt svåra ljusförhållanden är till nytta. Bara att jag personligen, inkluderat vinterhalvåret, själv ganska sällan fotar så.

Det skulle vara, som du är inne på, när man samtidigt behöver väldigt långa telen (fotar inte så mycket vilt på vintern, men då är det ju viktigt annars).

Då är det ju kanon med Canon (eller med A9 och D5). De har absolut sitt berättigande tycker jag (bara att det inte är min personliga prioritering, om jag skulle få chansen att välja).

Absolut. Finns lurigare och mörkare förhållanden här på vintern. Säger inget om det.

Då kör jag med mina 2,8-zoom, eller ännu hellre på mina fasta 1,8:eek:r, på D750/D610 FF (eller 1,4 eller 1,2 på Fuji APS-C). Det brukar normalt räcka väl till, och ofta bli över, för mig iaf.
Jag vill ha kvar min bil så jag kommer inte att köpa ett 2.8-zoom med 400mm som längsta brännvidd. :)

Jag är och har varit mera av dagsljus fotograf, fast redan i augusti kunde det bli knepigt i bland när kvällarna kom, skapligt varmt ute som det kan vara i bland, sommaren hänger sig liksom kvar. ( obs har inte dom senaste bättre Iso-kamerorna )- fotar mindre nu än tidigare och har inte känt suget efter dom nyare Sony modellerna heller, tycker dom missar på några punkter.

D850 kan nog bli lite av varje, men kostar nog lite mera också, tippar runt 40000kr för den, D850 får nog också gå färdigt och börja att säljas innan en något billigare D760 kommer till nästa år.

Jag vill ha kvar min bil så jag kommer inte att köpa ett 2.8-zoom med 400mm som längsta brännvidd. :)

Har som sagt inte heller någon 400/2,8, men fotar som sagt inte heller så mycket vilt med så långa telen på vintern/mörker att jag saknar det.

För "vanliga" bilder så funkar 24-70/2,8, eller fasta f/1,8 utmärkt för det mesta, även under sämre ljusförhållanden. Detta även om D750 kanske inte har rktigt lika bra hög-ISO som t.ex. 6D, så är den inte direkt dålig heller.

Har ett 200-500/5,6 och ett 300/4 (PF) som blir både hyfsat ljusstarkt med FF/småbild, och med riktigt bra snabb AF. Inget professionellt 400/2,8 (har inte ens funderat på något sådant), men klart bättre än billiga kitzoomar ivf. :)

Man måste ju prioritera, och även om 6D är en jättefin kamra som jag gillar (och varit mycket, mycket nära att köpa själv) så är bra DR på normala ISO mycket viktigare för mig personligen, och så som jag själv normalt fotograferar.

Är helt med på att andra kan jobba under andra förhållanden, och även prioritera annorlunda. Inget fel i det. :)

Har som sagt inte heller någon 400/2,8, men fotar som sagt inte heller så mycket vilt med så långa telen på vintern/mörker att jag saknar det.

För "vanliga" bilder så funkar 24-70/2,8, eller fasta f/1,8 utmärkt för det mesta, även under sämre ljusförhållanden. Detta även om D750 kanske inte har rktigt lika bra hög-ISO som t.ex. 6D, så är den inte direkt dålig heller.

Har ett 200-500/5,6 och ett 300/4 (PF) som blir både hyfsat ljusstarkt med FF/småbild, och med riktigt bra snabb AF. Inget professionellt 400/2,8 (har inte ens funderat på något sådant), men klart bättre än billiga kitzoomar ivf. :)

Man måste ju prioritera, och även om 6D är en jättefin kamra som jag gillar (och varit mycket, mycket nära att köpa själv) så är bra DR på normala ISO mycket viktigare för mig personligen, och så som jag själv normalt fotograferar.

Är helt med på att andra kan jobba under andra förhållanden, och även prioritera annorlunda. Inget fel i det. :)

Även om man inte blir avskräckt av priset för 400/2.8 så är de grymt stora och ohanterliga så det finns skäl att tänkka både en och två gånger innan man går den vägen. Så nog ingen dålig ide att komplettera med något lättare och kamera med bra iso för de fall då ljuset är bra.

Även om man inte blir avskräckt av priset för 400/2.8 så är de grymt stora och ohanterliga så det finns skäl att tänkka både en och två gånger innan man går den vägen. Så nog ingen dålig ide att komplettera med något lättare och kamera med bra iso för de fall då ljuset är bra.

Som sagt, inget intresse för mig alls (det var PMD som tog upp det som ett exempel)!

Är för tillfället mycket nöjd med just den utrustning jag har, inklusive kamerahus och objektiv (även om det alltid finns något nytt kul objektiv man lurar på). :)

För yrkesfotografer, eller dedikerade amatörer som renodlade fågel/viltskådare, så är det säkert grymt. Vi är alla olika, och har olika behov och priroteringar - och därmed olika lösningar på dessa.

https://nikonrumors.com/2017/08/11/nikon-d850-presentation-slides-part-1.aspx/

https://nikonrumors.com/2017/08/11/nikon-d850-presentation-slides-part-2.aspx/

Nu vet vi lite mer! ISO 64, 9 bilder/s (med grepp, 7 utan), automatisk fokus bracketing (för att "stacka" i efterhand), större sökare än någon tidigare småbildskamera från Nikon (0.75x), helt elektronisk slutare i live view, samma AF som D5, fast nu med möjlighet till extra liten fokuspunkt för små detaljer.

Jag undrar verkligen över vad som är verklighet och fantasi i det här fallet...

Hm. Jag tyckte det lät för bra för att vara sant och jag fortfarandefattat det som "läckor" snarareän officiell info. Vi får väl se.

De flesta detaljerna stämmer såpass bra överens med den information som Nikon redan presenterat att det inte skulle vara påhittat av någon som bara önsketänker. Dessutom innehåller presentationen bilder på kameran som ännu inte visats någon annanstans. Att det är en läcka innebär ju inte att informationen inte är officiell - det innebär bara att den kommit ut för tidigt :)

De flesta detaljerna stämmer såpass bra överens med den information som Nikon redan presenterat att det inte skulle vara påhittat av någon som bara önsketänker. Dessutom innehåller presentationen bilder på kameran som ännu inte visats någon annanstans. Att det är en läcka innebär ju inte att informationen inte är officiell - det innebär bara att den kommit ut för tidigt :)

Allt som inte publiceras från Nikon själva bör räknas som rykten då man inte kan garantera var läckan kommer ifrån...

Jag avvaktar tills Nikon själva går ut med specs innan jag jagar upp mig :)

Det trista med fina hus som detta verkar bli är att all min optik är för dålig.
Visst finns det andra fördelat men det ställs en del tuffa prestandakrav på objektiven för att kameran verkligen ska leverera allt den kan.

Det trista med fina hus som detta verkar bli är att all min optik är för dålig.
Visst finns det andra fördelat men det ställs en del tuffa prestandakrav på objektiven för att kameran verkligen ska leverera allt den kan.

Vad kör du med nu? Som du säkert vet så kommer ju inte dina bilder bli sämre än vad de var innan bara för att kameran annars är kapabel till mer detaljrika bilder. :) Sedan finns det ju andra fördelar förutom den ökade upplösningen. Fotar du produkter, landskap osv så kommer touchskärmen där du kan trycka var fokus ska ligga vara en smidig funktion. Det finns nya nyttiga funktioner för alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar