Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad förväntar sig folk av en kamera egentligen?

Surprise me. Det får gärna ha med manuell fokusering att göra.

En mer adekvat fråga är väl kanske "Om man marknadsför en kamera som att den ska ge en upplevelse av 'pure photography', vad förväntar sig folk att detta 'rena' skulle kunna vara?".

Om Nikon tycker att ett rimligt svar på den frågan är "retrodesign, en slutartidsratt och ingen video", så tycker i alla fall jag att de underskattar sina kunder.

Men som sagt, snart vet vi. Håller fortfarande tummarna för en hybridsökare.
 
En mer adekvat fråga är väl kanske "Om man marknadsför en kamera som att den ska ge en upplevelse av 'pure photography', vad förväntar sig folk att detta 'rena' skulle kunna vara?".
Det är väl så reklam fungerar; även om produkten inte är är så fantastisk så greppar man halmstrån och vill ge intryck av att den är det.
 
Surprise me. Det får gärna ha med manuell fokusering att göra.

En mer adekvat fråga är väl kanske "Om man marknadsför en kamera som att den ska ge en upplevelse av 'pure photography', vad förväntar sig folk att detta 'rena' skulle kunna vara?".

Om Nikon tycker att ett rimligt svar på den frågan är "retrodesign, en slutartidsratt och ingen video", så tycker i alla fall jag att de underskattar sina kunder.

Men som sagt, snart vet vi. Håller fortfarande tummarna för en hybridsökare.

Mja, jag får väl åtminstone känslan av att hybrid-delen borde betyda något speciellt. Förhoppningsvis en hybridsökare! Men den som lever får se, och är man inte dödligt sjuk är oddsen rätt fina för att detta sa ske.
 
Det kanske är en hybrid mellan film- och digitalkamera? ;-)
Man öppnar bakstycket och byter ut filmplanhållaren mot en sensor och vips så har man en digitalkamera.
 
Det kanske är en hybrid mellan film- och digitalkamera? ;-)
Man öppnar bakstycket och byter ut filmplanhållaren mot en sensor och vips så har man en digitalkamera.

Jag tror det är en hybrid mellan D610 och D800: Tekniken från den förra, priset från den andra :)
 
Om jag skulle önska något vore det ett AF-system i kombination med en ljus traditionell sökarskiva med snittbild och mikroraster. Alltså en kamera med AF-möjligheter som även var anpassad för manuell fokusering. Om den sedan får formatet av en F3 så finns en kamera som jag tror ganska många efterfrågar.
 
Alltid en lika stor optimist! ^^

Skall jag vara helt ärlig hoppas jag verkligen att hybrid står för något roligare än så.

Men det är alltid kul att retas lite :)

Om jag fick önska fritt skulle jag (som flera andra) också hoppas på någon teknik som underlättar manuell fokusering. Har ju en A7r till låns just nu och med peaking aktiverat är den en dröm att fokusera manuellt med. Men bara en snittskiva i sökaren hade gjort mig glad :)
 
Skall jag vara helt ärlig hoppas jag verkligen att hybrid står för något roligare än så.

Men det är alltid kul att retas lite :)

Om jag fick önska fritt skulle jag (som flera andra) också hoppas på någon teknik som underlättar manuell fokusering. Har ju en A7r till låns just nu och med peaking aktiverat är den en dröm att fokusera manuellt med. Men bara en snittskiva i sökaren hade gjort mig glad :)

Jag HOPPAS att det är någon slags hybridsökare, men jag har verkligen ingen aning i slutändan, allt är rena spekulationer :)
 
Undrar om den kommer att vara "Made in Japan" kanske låter lite töntigt, men det är ett tecken på att det är en premium produkt från Nikon i alla fall. Skulle den inte vara det så blir jag mycket, mycket besviken.
 
Undrar om den kommer att vara "Made in Japan" kanske låter lite töntigt, men det är ett tecken på att det är en premium produkt från Nikon i alla fall. Skulle den inte vara det så blir jag mycket, mycket besviken.

Vad har tillverkningslandet med nåt att göra?
 
Vad har tillverkningslandet med nåt att göra?

Det finns dom som inte bryr sig, sen finns det dom som bryr sig om det. Nikon är ett japanskt märke, deras premiumkameror är gjorda i Japan, för att göra en lång historia kort. Sen om den är sämre för att den skulle vara gjord i t.e.x Thailand är ju en annan sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.