Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
gors;1977549[... sa:
och möjligen förlängd batteritid om franska sajten Chassur d'Images har rätt i sina spekulationer om en mekanisk spänningsmekanism för slutaren.
Haha, när jag föreslog precis det i ett inlägg här för några sidor sen, så var det ett uppenbart skämt, tyckte jag. Men C d'I spekulerar alltså om det på fullt allvar?
:)
 
Haha, när jag föreslog precis det i ett inlägg här för några sidor sen, så var det ett uppenbart skämt, tyckte jag. Men C d'I spekulerar alltså om det på fullt allvar?
:)

Jojomen, det gör dom faktiskt, och de hävdar att det tydligt hörs i den första filmen. :)

Störande nog finns det en grej som i någon mån styrker att idén om den här skruvade finessen skulle vara rätt, och det är förekomsten av läget 1/3 STEP på slutartidsratten. För mig känns det självklart att det läget flyttar slutartidsinställningen till det bakre funktionshjulet (med högre precision som positivt plus), men kan det också vara så att vi har att göra med en mekanisk tidsinställning (ratten) och en elektronisk (1/3 STEP)?

Men tanken på att ha en frammatningsarm känns lite... udda?
 
I teaser #5, vid 0:10, ser det inte ut som om kameran har någon "frammatningsarm".

Nej, eller hur? Texten genom google translate är förvirrande, kanske har jag dragit fel slutsatser av att de pratar om "semi-hybrid mekanisk slutare" som man använder i ett "tyst, low power-läge". Det råkar inte vara så att vi har en fransktalande person i tråden?
 
Ni har alltså redan räknat med att betala dubbelt mot vad en D610 kostar, för en kamera med 66% av pixlarna, trots att den inte tillför något alls annat än design och känsla? Måste säga att Nikon tänkt ut det bra :p

Missförstå mig rätt, men förklara gärna vad ni tror er vinna på att använda en sån här jämfört med en D800E eller D600 t.ex.?

Med samma sensor som i D4 borde den fungera väldigt lågt brus i svagt ljus. Allt är inte många pixlar.
 
Vissa kanske vinner fotoglädje...ganska svårt att kvantifiera dock...DxO har inga bra tester för det ;-P
 
Var väl ingen som hade förväntat sig att den skulle presenteras i någon av dessa sneak peeks. Det kommer ju med det sedvanliga offentliggörandet, vilket nog inte dröjer allt för lång tid.

5/11 2013 närmare bestämt ;-). Det är då fotografering skall bli njutbart igen ;-)

Savour photography all over again, 5 november 2013

Pure passion. Pure photography.

Follow your passion on 5 november 2013. Good things take time, they´re worth the wait ;-).
 
Var väl ingen som hade förväntat sig att den skulle presenteras i någon av dessa sneak peeks.

Jag bara tänkte att när marknadsförare börjar trycka på ord som "passion" så är det fara å färde. Om Nikon verkligen haft ett teknologi-ess i rockärmen så hade det väl varit rimligt att låta det skymta i sista teasern?

Men det är ingen ko på isen. Även om det skulle visa sig att "hybrid" betyder "slutartidsratt" så faller inte himlen ner för det. Det blir bara lite mulet.
 
Jag bara tänkte att när marknadsförare börjar trycka på ord som "passion" så är det fara å färde. Om Nikon verkligen haft ett teknologi-ess i rockärmen så hade det väl varit rimligt att låta det skymta i sista teasern?

Men det är ingen ko på isen. Även om det skulle visa sig att "hybrid" betyder "slutartidsratt" så faller inte himlen ner för det. Det blir bara lite mulet.

Det kan alltid vara läge att bli misstrogen när tillverkare (eller för den delen vi testare som ibland också syndar) börjar utbrista i poetiska uttryck centrerade kring "känsla" eller liknande ord som är så öppna för tolkning att de i praktiken saknar betydelse :)

Det kan ju mycket väl handla om vad som i praktiken är en D610 paketerad i ett snyggt retroskal och som kostar en hel del extra. Videosnuttarna (jag har bara sett den första) ger mig blandade känslor:
- Den negativa tolkningen är att de i praktiken inte kommer med något speciellt nytt, men vill paketera frånvaron av nyheter i lite nostalgi och flört med de som är less på "gadget-ismen" i många kameror.
- Den positiva tolkningen är att de vore korkat av dem att slå på trumman som de nu gjort om de inte haft något kul att visa upp.

Man får helt enkelt hoppas på den positiva tolkningen men vara beredd på den negativa.
 
Jag bara tänkte att när marknadsförare börjar trycka på ord som "passion" så är det fara å färde. Om Nikon verkligen haft ett teknologi-ess i rockärmen så hade det väl varit rimligt att låta det skymta i sista teasern?

Men det är ingen ko på isen. Även om det skulle visa sig att "hybrid" betyder "slutartidsratt" så faller inte himlen ner för det. Det blir bara lite mulet.
Vad förväntar sig folk av en kamera egentligen? En ny outtömlig energikälla? Lösningen på världssvälten? Det är en kamera, varken mer eller mindre...!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.