Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
OK ! Det var en vild gissning må jag säga :)

Själv gissar jag den blir billigare än d610, kan man sen använda den även till landskap, ja då säljer jag min d800 !

Den gissningen tror jag (tyvärr) inte ett skvatt på - det här är förmodligen en mycket dyrare kamera än D610 att både tillverka och köpa (även om den innehåller färre funktioner). Mekanik kostar skjortan!
 
Den gissningen tror jag (tyvärr) inte ett skvatt på - det här är förmodligen en mycket dyrare kamera än D610 att både tillverka och köpa (även om den innehåller färre funktioner). Mekanik kostar skjortan![/QUOT

De har överaskat förr !

Nu gäller det att behålla marknadsandelar, inte släppa till Sony mfl.
 
Den gissningen tror jag (tyvärr) inte ett skvatt på - det här är förmodligen en mycket dyrare kamera än D610 att både tillverka och köpa (även om den innehåller färre funktioner). Mekanik kostar skjortan![/QUOT

De har överaskat förr !

Nu gäller det att behålla marknadsandelar, inte släppa till Sony mfl.
j
Ok, du får gärna tro det - jag är helt och fullständigt övertygad om att den här kameran inte på några sätt kommer konkurrera med Sonys kameror i det avseendet.
 
Den gissningen tror jag (tyvärr) inte ett skvatt på - det här är förmodligen en mycket dyrare kamera än D610 att både tillverka och köpa (även om den innehåller färre funktioner). Mekanik kostar skjortan!

Finns väl inget som skulle vara mekaniskt i en sån här? Jag tror iaf det kommer vara billigare än en D610, korkat vore det annars..
 
Allt tyder väl på att det är en nischkamera? D600/D610 är mer av en massmarknadskamera (så mycket det nu kan vara det med tanke på storleken på den totala småbildskameramarknaden).

Om den dessutom har någon slags ny hybridsökare så gör det knappast att den kommer att marknadsföras till massorna. Nej, det här är med all säkerhet en kamera som vänder sig till Nikon-nostalgiker och kan prissättas därefter.
 
Uj, där sparkade jag på en öm tå ;)

Är det verkligen bara ISO-prestanda som avgör? Är det alltså värt att gå ner i bildkvalitet (ytterst lite förstås) för att få en retrokamera om man jämför med det modernare modellerna

På vilka grunder baserar du påståendet att Nikon Df medför sämre bildkvalitet än D600/610 och D800(E)?
 
Finns väl inget som skulle vara mekaniskt i en sån här? Jag tror iaf det kommer vara billigare än en D610, korkat vore det annars..

Redogör för logiken att i början av oktober lansera en FX-kamera (D610) för 17490 kr och en månad senare lansera en FX-kamera för ett ännu lägre pris?

Alla seriösa bedömare ser ett pris på Nikon Df i nivå med D800 eller högre. (Nikon Df hos Cyberphoto för 24890 kr)
 
Allt tyder väl på att det är en nischkamera? D600/D610 är mer av en massmarknadskamera (så mycket det nu kan vara det med tanke på storleken på den totala småbildskameramarknaden).

Om den dessutom har någon slags ny hybridsökare så gör det knappast att den kommer att marknadsföras till massorna. Nej, det här är med all säkerhet en kamera som vänder sig till Nikon-nostalgiker och kan prissättas därefter.

På vilket sätt skulle Nikon Df vara en nischkamera?

Vilka FX-kameror "lanseras till massorna"?
 
Uj, där sparkade jag på en öm tå ;)

Är det verkligen bara ISO-prestanda som avgör? Är det alltså värt att gå ner i bildkvalitet (ytterst lite förstås) för att få en retrokamera om man jämför med det modernare modellerna?

Många tycks tycka det, och jag är böjd att hålla med - känslan är viktig i en kamera, och bildkvalitutan är tillräckligt bra i alla :)

Inte en öm tå så mycket som ett mindre genomtänkt uttalande :)

Jag har verkligen ytterst lite behov av att gå högre än 16MP, det räcker mer än väl till alla jobb jag utför. Och om serietagningshastigheten dessutom blir lidande, som den oundvikligen blir med högre megapixeltal, klarar jag mig än bättre med "ynka" 16MP. Men visst, om pris, fps och iso-prestanda inte blir lidande på något vis kan jag tänka mig högre megapixeltal, fast det känns ganska osannolikt va.
 
Finns väl inget som skulle vara mekaniskt i en sån här? Jag tror iaf det kommer vara billigare än en D610, korkat vore det annars..

Då lär du bli (än mer) besviken. Finner det ytterst osannolikt att den kommer kosta mindre än en D610. Nischad produkt -> Mindre potentiell marknad -> Färre köpare -> Lägre volym = Högre pris.
 
OK ! Det var en vild gissning må jag säga :)

Själv gissar jag den blir billigare än d610, kan man sen använda den även till landskap, ja då säljer jag min d800 !

Du kan ju inte göra dig av med din underbara D800 =)
Och för guds skull, tro inte att den kommer bli billigare än d610. Var beredd på det värsta,
att den kommer vara c:a 10 000:- dyrare än D610. Dvs runt 25 000:- =)
 
SÅ retro/nisch är inte den här kameran..........................verkar mer som en efterlängtad ersättare till D700, och nått "överpris" ska dom nog passa sig noga för att sätta konkurensen ÄR hård inom FF numera. Ett pris runt 20.000:- är nog lagom högt, på onsdag/torsdag lär väl dom första riktiga priserna dyka upp.
 
SÅ retro/nisch är inte den här kameran..........................verkar mer som en efterlängtad ersättare till D700, och nått "överpris" ska dom nog passa sig noga för att sätta konkurensen ÄR hård inom FF numera. Ett pris runt 20.000:- är nog lagom högt, på onsdag/torsdag lär väl dom första riktiga priserna dyka upp.

Kommer aldrig att vara en värdig ersättare för D700 om den inte har lika bra autofokus.
 
SÅ retro/nisch är inte den här kameran..........................verkar mer som en efterlängtad ersättare till D700, och nått "överpris" ska dom nog passa sig noga för att sätta konkurensen ÄR hård inom FF numera. Ett pris runt 20.000:- är nog lagom högt, på onsdag/torsdag lär väl dom första riktiga priserna dyka upp.

Allt det de visat upp i förväg (teaser-videofilmerna) tyder just exakt på attdet är en retro-/nischkamera och inte någon bred ersättare till D700. Ja, själva de faktum att de överhuvud taget gjort teaser-videos tyder på att det är en nischkamera.

De har redan en billig FX-modell, den heter D610. Det här lär bli en kamera i en dyrare klass, riktad till en mindre målgrupp.
 
Allt det de visat upp i förväg (teaser-videofilmerna) tyder just exakt på attdet är en retro-/nischkamera och inte någon bred ersättare till D700. Ja, själva de faktum att de överhuvud taget gjort teaser-videos tyder på att det är en nischkamera.

De har redan en billig FX-modell, den heter D610. Det här lär bli en kamera i en dyrare klass, riktad till en mindre målgrupp.

Exakt min åsikt, rakt igenom.
 
Om det är nån som har missat att detta ska vara en nisch/retrokamera så framgår det ganska tydligt i första videon. "It's in my hands again".
 
Ja, själva de faktum att de överhuvud taget gjort teaser-videos tyder på att det är en nischkamera.

Förhoppningsvis är det en nischkamera för människor som tycker om att fokusera manuellt. Har den en killer feature på det området – till exempel en ovanligt högupplöst EVF med peaking – så tippar jag på att den hamnar kring 30 000.

Om den inte har någon edge på fokuseringsområdet så blir det en nischkamera för en mycket smal grupp köpare, där den enda uppenbara fördelen är en viss känsla och utseende och möjligen förlängd batteritid om franska sajten Chassur d'Images har rätt i sina spekulationer om en mekanisk spänningsmekanism för slutaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.