Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte kanske kameran är till för sentimentala nostalgiker som tycker om att vrida på rattar å känna "mekaniken" som förr i tiden. Den kommer förmodligen också att hamna som en snygg prydnad i nått glasskåp tillsammans med andra retroprylar..................................

Jag tyckte först att det stod "semidementa nostalgiker" och eftersom kameran faktiskt tilltalar mig så kanske jag ska känna mig träffad? ;-)

Den ser riktigt bra ut, tycker jag, men lite besviken över att den inte har något frammatningsvred är jag nog ändå ...
 
Jorå, det går nog! Men jag gnäller mest för att Nikon fortsätter att släppa likadana överprissatta kameror hela tiden. Eller aa, den ser inte helt likadan ut som deras äldre kameror, den har ju ääännu flera onödiga rattar som gör kameran snäppet krånligare att använda. Dom rider alltså bara vidare på nån slags retro-våg som pågår nu utan att egentligen göra nåt nytt. Hade alltså hoppas på nånting som kunde konkurera med Sony A7, men jag får helt enkelt vänta vidare...


Med tanke på hur mycket man har fått se från teaser-videosarna så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta nåt?

Fast nu vet vi ju inte exakt vad den kommer kosta eller vad den kommer att innehålla ännu :) Så vi kan ju hejda ilskan tills vi åtminstone vet till 100% vad som gäller ^^
 
Fast nu vet vi ju inte exakt vad den kommer kosta eller vad den kommer att innehålla ännu :) Så vi kan ju hejda ilskan tills vi åtminstone vet till 100% vad som gäller ^^
Pja, om man ska gå på vad alla spekulationer här o på andra ställen så lär den hamna nånstans mellan D610 o D800, men vi får ju hoppas att dom har fel! Så visst, några timmar till kan jag ju vänta innan jag dömmer ut den helt. :)

Luktar fake tycker jag........
Nope, luktar väldigt äkta!
 
Pja, om man ska gå på vad alla spekulationer här o på andra ställen så lär den hamna nånstans mellan D610 o D800, men vi får ju hoppas att dom har fel! Så visst, några timmar till kan jag ju vänta innan jag dömmer ut den helt. :)


Nope, luktar väldigt äkta!

Fast nu tänkte jag mer på funktioner än pris. Priset kan ju motiveras om funktionerna är tillräckligt trevliga osv :) Och vilka funktioner den kommer ha är ju det vi ändå tycks veta minst om.
 
Ska bli spännande å se priset, "retrostilkamerorna" som Olympus och Fuji har är ju inte så fasligt dyra så varför skulle den här kosta 30.000:- ? Dessutom har man ju skalat bort onödiga funktioner som video o.s.v. Har sålt iväg alla mina DX kameror/objektiv under året så det finns plats för nån kul FF kamera till våren, tänker dock INTE betala nått fantasipris för en kamera...........................
 
Ska bli spännande å se priset, "retrostilkamerorna" som Olympus och Fuji har är ju inte så fasligt dyra så varför skulle den här kosta 30.000:- ?

Om vi nu väljer att tro på bilderna som visats upp och ryktena som varit hittills:
1) För att de bedömer att tillräckligt många köper den till det pris de valt.
2) För att det av allt att döma är en kamera riktad till en mindre målgrupp än t.ex. D800 och i synnerhet D610. Mindre målgrupp = kortare tillverkningsserier = högre styckepris.
3) För att den har en mängd externa rattar som är mycket dyrare att bygga och vädertäta än att nå samma saker via tryckknappar och menyer.
4) För att den kanske innehåller teknik som är unik för den här kameran och utvecklats specifikt för den.

Dessutom har man ju skalat bort onödiga funktioner som video o.s.v.

Vilket gör den dyrare, inte billigare, eftersom man minskar målgruppen.

Har sålt iväg alla mina DX kameror/objektiv under året så det finns plats för nån kul FF kamera till våren, tänker dock INTE betala nått fantasipris för en kamera...........................

Vad som är fantasipris varierar rätt friskt emellan olika fotografer. (Sa någon 'Leica'? :)
 
Om vi nu väljer att tro på bilderna som visats upp och ryktena som varit hittills:
1) För att de bedömer att tillräckligt många köper den till det pris de valt.
2) För att det av allt att döma är en kamera riktad till en mindre målgrupp än t.ex. D800 och i synnerhet D610. Mindre målgrupp = kortare tillverkningsserier = högre styckepris.
3) För att den har en mängd externa rattar som är mycket dyrare att bygga och vädertäta än att nå samma saker via tryckknappar och menyer.
4) För att den kanske innehåller teknik som är unik för den här kameran och utvecklats specifikt för den.



Vilket gör den dyrare, inte billigare, eftersom man minskar målgruppen.



Vad som är fantasipris varierar rätt friskt emellan olika fotografer. (Sa någon 'Leica'? :)
OK "Greven" du verkar ha STOR plånbok, köp den!
 
Det sägs att Df kommer att ha en 16MP-sensor från D4. Själv undrar jag varför och någon klok får gärna förklara.

Har debatterats en hel del om detta och mer än en som yrkesmässigt använder både D800E och D4 (på Dpreview) intygar att D4:an trots inga stora skillnader är att föredra på höga ISO-tal medan man väljer D800E alla dagar i veckan vid ISO mellan 100-400.

Då kan man ju undra varför man inte valt att använda den utmärkta 24MP-sensorn från D610 som dessutom har högst (2980) ISO-rating hos DXO .

/Stephan
 
Haha, ja, den ser ju faktiskt riktigt snygg ut. Dock så vet jag inte om kan nedgradera mig från 24mp.. Önskar att den hade haft elektronisk global shutter bara, annars så lutar det mest åt RX2 eller X200 nästa gång jag byter system.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.