Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, okej. På D800 funkar det inte, då får man bara FEE. Men om det går på D3:eek:rna så lär de ju definitivt bygga in den funktionen även på Df. Kul, särskilt som jag är en aning skeptisk till placeringen av det jag som gissar är bländarvalshjulet för G-optik (den stora snurrgrejen på fronten).

Det lär gå på D800 också, men för att det ska fungera är det en menyinställning man behöver ändra för att det ska gå med CPU-objektiv. Så är det på D700 (och troligen D3 också), men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter på rak arm.

Bländarvalshjulet ser ut som de gjorde på kompaktkameran P7100. På den fungerar det bättre än väntat. Dock ser designen på den kameran ut att vara hämtad delvis från Contax G2, som också har ett hjul placerat på samma sätt.
 
Aaaahhh det ser bara bättre och bättre ut! :) Att vi skulle få en lika tunn kamera som en FM2:a hade åtminstone jag aldrig väntat mig. Men det ser ytterst lovande ut.
 
Det ska bli väldigt intressant att se hur den här kameran tas emot, jag kan se att det blir en blandad upplevelse, och att vi kanske får inse att vissa goda minnen ska förbli goda minnen.

Jag tror du sätter fingret på en viktig sak: Alla vi som fotograferat länge får ju känslor av nostalgi ibland. Men när man sedan verkligen provar äldre modeller så blir det i sin tur lätt en besvikelse - minnet är ju selektivt och nackdelarna har vi nog en tendens att glömma :)

Men om de gjort något riktigt bra kring manuell fokusering så är allt förlåtet. Det är DSLR-kamerornas riktigt svaga punkt idag.

Jag saknar då och då den fyrdelade snittskivan som sitter i min F1 ... (oops, nu svor jag i ett Nikon-forum)

Objektivmässigt finns det tyvärr ett problem där: För manuell fokusering vill man ju ha lagom motstånd, skall man bygga fokusmotorer starka nog att klara sådant motstånd skulle de ta stor plats och äta upp batterier på nolltid. Nu tycker jag det borde gå att få till en lösning med en slibroms som bara är aktiverad när man kör manuellt, men ... Sådant har nog inte varit en prioriterad fråga hittills.
 
Upptäckte något mindre lovande... från vad man kan se på "ratten" tycks kortaste slutartid vara 1/4000 s :/ Kanske inte någon deal breaker, men den första negativa aspekten jag hittat för mig personligen.
 
Upptäckte något mindre lovande... från vad man kan se på "ratten" tycks kortaste slutartid vara 1/4000 s :/ Kanske inte någon deal breaker, men den första negativa aspekten jag hittat för mig personligen.

I Skottland är det nästan lika mörkt som här i Sverige så här års, så det gör inget. ;-)
 
Det ska bli väldigt intressant att se hur den här kameran tas emot, jag kan se att det blir en blandad upplevelse, och att vi kanske får inse att vissa goda minnen ska förbli goda minnen.

.[/QUOTE]

Så är det säkert. Ser att denna kamera har en till synes enkel gjuten plastratt med dito reffling och tryckt besiffring samt låter plast vid vridning. Min gamla F3HP har metallratt med gummireffling och anodiserade siffror, precis som på vissa moderna DSLR. Tror att detta kan ge en hint om att DF inte behöver vara så dyr som det talats om tidigare.

/Stephan
 
Det ska bli väldigt intressant att se hur den här kameran tas emot, jag kan se att det blir en blandad upplevelse, och att vi kanske får inse att vissa goda minnen ska förbli goda minnen.

.

Så är det säkert. Ser att denna kamera har en till synes enkel gjuten plastratt med dito reffling och tryckt besiffring samt låter plast vid vridning. Min gamla F3HP har metallratt med gummireffling och anodiserade siffror, precis som på vissa moderna DSLR. Tror att detta kan ge en hint om att DF inte behöver vara så dyr som det talats om tidigare.

/Stephan[/QUOTE]

Det är garanterat en prototyp som visas i filmen. Om några dagar får vi se ;-)
 
I Skottland är det nästan lika mörkt som här i Sverige så här års, så det gör inget. ;-)

Haha jag önskar att det vore sant året om dock... eller nej, det gör jag verkligen inte alls vid närmare eftertanke. Men lite av ett minus för min del, ändå smått beroende av att ha möjlighet till kort skärpedjup även dagtid. Med det sagt finns det så klart ND-filter att nyttja, så en fullständig deal breaker är det icke.
 
Så är det säkert. Ser att denna kamera har en till synes enkel gjuten plastratt med dito reffling och tryckt besiffring samt låter plast vid vridning. Min gamla F3HP har metallratt med gummireffling och anodiserade siffror, precis som på vissa moderna DSLR. Tror att detta kan ge en hint om att DF inte behöver vara så dyr som det talats om tidigare.

/Stephan

Det är garanterat en prototyp som visas i filmen. Om några dagar får vi se ;-)[/QUOTE]


Bara ett litet tillrättaläggande:
Det där var mitt svar på en del av ett inlägg författat av Göran Segeholm (gors)


/Stephan
 
Jomän! Med en 35mm och en 85mm kan vi nog bli kompisar ett tag, och det lär knappast kosta en hel förmögenhet. ( bara en halv? )
Nu längtar vi till Tisdagen..

Nä förhoppningsvis inte ;) Ja det ser onekligen lovande ut det här... blir inget snabbköp för min del oavsett, men jag väntar ändock med spänning!
 
Ni har alltså redan räknat med att betala dubbelt mot vad en D610 kostar, för en kamera med 66% av pixlarna, trots att den inte tillför något alls annat än design och känsla? Måste säga att Nikon tänkt ut det bra :p

Missförstå mig rätt, men förklara gärna vad ni tror er vinna på att använda en sån här jämfört med en D800E eller D600 t.ex.?
 
Ni har alltså redan räknat med att betala dubbelt mot vad en D610 kostar, för en kamera med 66% av pixlarna, trots att den inte tillför något alls annat än design och känsla? Måste säga att Nikon tänkt ut det bra :p

Missförstå mig rätt, men förklara gärna vad ni tror er vinna på att använda en sån här jämfört med en D800E eller D600 t.ex.?

Jag har inte räknat med något pris öht. Inte heller inbillar jag mig att mindre pixelantal på något vis automatiskt innebär lägre värde. Om dessa 16MP spöar skiten ur potentiella 24MP gällande ISO-prestanda är jag mer än villig att göra detta byte.
 
Ni har alltså redan räknat med att betala dubbelt mot vad en D610 kostar, för en kamera med 66% av pixlarna, trots att den inte tillför något alls annat än design och känsla? Måste säga att Nikon tänkt ut det bra :p

Missförstå mig rätt, men förklara gärna vad ni tror er vinna på att använda en sån här jämfört med en D800E eller D600 t.ex.?

Va då dubbelt mot en D610 ? Var har du fått det ifrån ?
 
Uj, där sparkade jag på en öm tå ;)

Är det verkligen bara ISO-prestanda som avgör? Är det alltså värt att gå ner i bildkvalitet (ytterst lite förstås) för att få en retrokamera om man jämför med det modernare modellerna?

Många tycks tycka det, och jag är böjd att hålla med - känslan är viktig i en kamera, och bildkvalitutan är tillräckligt bra i alla :)
 
OK ! Det var en vild gissning må jag säga :)

Själv gissar jag den blir billigare än d610, kan man sen använda den även till landskap, ja då säljer jag min d800 !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.