Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

Verkligen snygg.

Minus för att man inte tycks kunna se vald bländare på kamerans ovansida – tror att jag skulle sakna den topplacerade LCD:n.

Nu hänger allt på sökaren – vad är det för mystiska hjälpmedel som får vår skotske hjälte att välja manuell fokusering varje gång, trots att han har en perfectly good AF-S-normal och en dedikerad af-on-knapp för tummen?

Det tycks ju hur som helst vara en väldigt bra funktion, eftersom han ofta tar sina bilder medan han fortfarande fokuserar. :)

Har den här kameran sökar-EVF med väl fungerande peaking utan inzoomning och utan påtvingad för-nedbländning (som live view på exempelvis D800) så har vi en vinnare.

Och så ett extra plus om det finns möjlighet att använda bländarringen till det den är gjord för på lite äldre objektiv.
 
Tycker den ser relativt kompakt ut, det känns alltmer som en efterlängtad ersättare till D700! Det ska bli intressant och se vad den kommer att kosta............................................
 
Förresten, kära mångkunniga FS-vänner, vad tror ni grejen är med att lansera en ny AF-S 50/1,8 med kameran?

A) En ren designfråga – den passar i stil med huset.

B) En förbättrad version med högre optiska prestanda.

C) En version bättre lämpad för manuell fokusering, det vill säga mer dämpad och med större slag från närgräns till oändligt.


Själv håller jag tummarna för C, men gissar på A.
 
Och så ett extra plus om det finns möjlighet att använda bländarringen till det den är gjord för på lite äldre objektiv.

Det funkar väl redan på andra kameror också? På min D3 går det i alla fall, fast den inställningen går inte att kombinera med live view.
 
Det funkar väl redan på andra kameror också? På min D3 går det i alla fall, fast den inställningen går inte att kombinera med live view.

Ah, okej. På D800 funkar det inte, då får man bara FEE. Men om det går på D3:eek:rna så lär de ju definitivt bygga in den funktionen även på Df. Kul, särskilt som jag är en aning skeptisk till placeringen av det jag som gissar är bländarvalshjulet för G-optik (den stora snurrgrejen på fronten).
 
Ah, okej. På D800 funkar det inte, då får man bara FEE. Men om det går på D3:eek:rna så lär de ju definitivt bygga in den funktionen även på Df. Kul, särskilt som jag är en aning skeptisk till placeringen av det jag som gissar är bländarvalshjulet för G-optik (den stora snurrgrejen på fronten).

Lite OT, men kolla under meny f9 - där kan du ställa in att använda bländarringen i stället för rattarna på kameran.

Vad är det för stor snurrgrej på fronten du menar?
 
Aha, är det inte bara ett främre inmatningshjul med samma funktion som på t.ex. D800? Det finns ju inget grepp där den annars kan sitta på den här kameran.
 
Mm, den där ratten är kanske inte helt optimalt placerad ur ergonomisk synpunkt, men det är svårt att säga utan att ha testat :)
 
Mm, den där ratten är kanske inte helt optimalt placerad ur ergonomisk synpunkt, men det är svårt att säga utan att ha testat :)

Nej men det är en klassisk placering av en ratt på nikonhus. Ungefär där sitter ju fokuseringsratten på tex Nikon SP. Contax har ju också haft den placeringen på många av sina modeller. Ja det har ju varit på mätsökare men ändå.
 
Mm, den där ratten är kanske inte helt optimalt placerad ur ergonomisk synpunkt, men det är svårt att säga utan att ha testat :)

Jo.

Men jag tror att en bieffekt av den här lanseringen är att det också blir klart vad vi vunnit under åren. Vi tar till exempel tredjedels bländarsteg i både bländar- och slutartidsskalan för givna. Det skulle kännas märkligt att inte kunna välja 1/40 eller 1/50 manuellt. Så då är den där snygga slutartidsratten ändå inte till någon större nytta, om man lämnar den i läget "1/3 step" hela tiden.

Och elektroniskt vald bländare vill man kanske också ha av samma skäl. Och då visar det sig att det där (i mitt tycke) fula handgreppet på de nyare kamerorna har en ergonomisk poäng som man tagit för given.

Det ska bli väldigt intressant att se hur den här kameran tas emot, jag kan se att det blir en blandad upplevelse, och att vi kanske får inse att vissa goda minnen ska förbli goda minnen.

Men om de gjort något riktigt bra kring manuell fokusering så är allt förlåtet. Det är DSLR-kamerornas riktigt svaga punkt idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.