Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad roligt om kameran är bakåtkompatibel ända till gaffelobjektiven! Vilket fint statement.
"The AI coupling lever can be moved up in order to mount non-AI lenses - just like the Nikon FM, FE, EL2, F3, F4 and Nikkormat FT3 cameras"

Jag tror inte att det innebär gaffelkoppling, utan bara att man kan montera ett gammalt icke-AI-objektiv utan att förstöra kameran.
 
Vet inte om någon kollade kommentarerna på Nikonrumors, men det var någon som laddade upp en storleksjämförelse med en Nikon D90, D90 är något mindre. Detta betyder att Nikon DF är alldeles för stor. Har vi inte tillräckligt med överdimensionerade kameror att välja o vraka ibland? Tror tyvärr att Sony A7 får min röst den här gången.
 
Vet inte om någon kollade kommentarerna på Nikonrumors, men det var någon som laddade upp en storleksjämförelse med en Nikon D90, D90 är något mindre. Detta betyder att Nikon DF är alldeles för stor. Har vi inte tillräckligt med överdimensionerade kameror att välja o vraka ibland? Tror tyvärr att Sony A7 får min röst den här gången.

...eller... har vi inte tillräckligt med underdimensionerade kameror att välja och vraka ibland? Tror "tyvärr" (nja inte riktigt) Nikon DF får min röst den här gången.

På det hela taget så lär det vara smartast att klämma och känna på en kamera innan man tvärsäkert bestämmer sig. A7 är ju också både dyrare och större än den utger sig för att vara då de flesta som skall ha den har tänkt sig på med en massa adaptrar. Men visst om det ända som är av betydelse är storleken på kamerahuset så kanske A7 "vinner". Personligen är jag mer intresserad av helheten.
 
Som sagt; vad vi vet med säkerhet om den är är att den inte har köptvång.

Vill man ha en liten kamera köper man en liten kamera. Vill man inte ha en liten kamera köper man inte en liten kamera.

Vill man ha en stor kamera köper man en stor kamera. Vill man inte ha en stor kamera köper man inte en stor kamera.
 
...eller... har vi inte tillräckligt med underdimensionerade kameror att välja och vraka ibland? Tror "tyvärr" (nja inte riktigt) Nikon DF får min röst den här gången.
Vill man ha en liten kamera köper man en liten kamera. Vill man inte ha en liten kamera köper man inte en liten kamera.

Vill man ha en stor kamera köper man en stor kamera. Vill man inte ha en stor kamera köper man inte en stor kamera.
Nej, vi har inte tillräckligt med underdimensionerade kameror med stora sensorer. Det enda vi har är stora kameror med stora sensorer, så det var visst inte så mycket att välja på som ni får det att låta som..
 
Nej, vi har inte tillräckligt med underdimensionerade kameror med stora sensorer. Det enda vi har är stora kameror med stora sensorer, så det var visst inte så mycket att välja på som ni får det att låta som..
Varför hänga i ett forum om en kamera man inte vill ha?
 
Varför hänga i ett forum om en kamera man inte vill ha?

Det är ju det vi inte riktigt vet än.
Men jag förstår iaf inte varför ni hela tiden vill ha samma kamera fast ännu lite bättre. Varför kan ni inte bara köpa eran D800 eller D4 o sen vara nöjda? Vad är det ni saknar egentligen?
 
Det är ju det vi inte riktigt vet än.
Men jag förstår iaf inte varför ni hela tiden vill ha samma kamera fast ännu lite bättre. Varför kan ni inte bara köpa eran D800 eller D4 o sen vara nöjda? Vad är det ni saknar egentligen?
Har en D800, är jättenöjd, har aldrig sagt att jag saknar något.
 
Det är ju det vi inte riktigt vet än.
Men jag förstår iaf inte varför ni hela tiden vill ha samma kamera fast ännu lite bättre. Varför kan ni inte bara köpa eran D800 eller D4 o sen vara nöjda? Vad är det ni saknar egentligen?

Användbar manuell fokusering, kanske med en fungerande mattskiva eller elektroniska hjälpmedel. Fungerande liveview hade varit fint, inte en som läser ut var tredje rad eller hur den nu gör och brusar sönder totalt. Flipskärm behövs för jag vill inte ha extra tillbehör som tex vinkelsökare.

Men jag tror inte den här kameran uppfyller nånting av det heller, men då kanske den kan vara lite mindre iaf så att man kan ha en pannkaka eller en normal och inte se helt suspekt ut med en jättebazooka.
 
Det är ju det vi inte riktigt vet än.
Men jag förstår iaf inte varför ni hela tiden vill ha samma kamera fast ännu lite bättre. Varför kan ni inte bara köpa eran D800 eller D4 o sen vara nöjda? Vad är det ni saknar egentligen?

Nja, jag köper din önskan att förminska kameran något ;-). Inte till vilket pris i övrig prestanda som helst dock. Sony A7 kan bli något för mig när det finns en utbyggd rimligt prissatt objektivpark.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.