Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Nostalgi förstår jag, men en filmfunktion kan vara rätt bra gömd så den inte märks ändå, o jag ser inte hur begränsningen att ta bort en sån sak skulle stimulera nån på något sätt. O statuspryl, nja, sånt är bara för onödigt rika människor som inte har nån som helst koll på nåt.

Jämför med X100/X100s, RX1, Coolpix A, Ricoh GR ... Du har en fantastiskt bra bildkvalitet, men du kan varken byta objektiv eller zooma. Begränsningar är stimulerande ibland :) Men notera också att alla modellerna jag räknade upp är ganska dyra varianter riktade till en smal målgrupp. Det gäller troligen också en sådan kamera som den här tråden handlar om. En nischprodukt för en grupp där man aktivt väljer bort en del funktioner helt enkelt för att man trivs med det.

Och att statusprylar bara är för rika människor utan koll är ett missförstånd. Alla människor jagar statusprylar, däremot varierar det en del exakt vad som ger status: ser vi till kameror kan det vara både att ha mer funktioner än någon annan, lika väl som att ha ovanligt lite funktioner. Det kan handla om att ha störst kamera, eller om att ha minst kamera. Det finns de som har billigast möjliga grejer som status - askes i olika former är inte ovanligt som statusmarkör :)
 
It's a camera that will be destroyed by the A7r. Despite a much higher price.
Skönt med lite fakta istället för spekulationer.
 
Kanske en fråga eller fundering värdig en egen tråd men är det inte fascinerande att man lyckas hålla nätet fritt från läckta bilder av skapelsen? Det måste ju vara hyfsat många ingenjörer och designers involverade i processen att ta fram en ny produkt av denna kaliber och att ingen faller för frestelsen att ta några bilder i smyg och göra sig själv till anonym hjälte på nätet!? Företagslojalitet? Rädsla för bestraffning?
 
Dom som är inblandade är troligen bundna till tystnadsplikt, och med andra ord skadeståndsskyldiga om dom skulle läcka eller bli på komna att läcka info...
 
Kanske en fråga eller fundering värdig en egen tråd men är det inte fascinerande att man lyckas hålla nätet fritt från läckta bilder av skapelsen? Det måste ju vara hyfsat många ingenjörer och designers involverade i processen att ta fram en ny produkt av denna kaliber och att ingen faller för frestelsen att ta några bilder i smyg och göra sig själv till anonym hjälte på nätet!? Företagslojalitet? Rädsla för bestraffning?

Läckor brukar väl komma ungefär en vecka innan den officiella presentationen i de flesta fall. Läckorna är förstås avsiktliga från tillverkarens sida för att hålla uppe intresset.
 
Läckor brukar väl komma ungefär en vecka innan den officiella presentationen i de flesta fall. Läckorna är förstås avsiktliga från tillverkarens sida för att hålla uppe intresset.

Visst ägnar sig företagen ibland åt avsiktliga läckage, men i det stora hela vill de planera och regissera sina lanseringar.

Det märks att de olika tillverkarna har ganska olika attityder kring läckor. Sony verkar i stort sett ta dem med ro (vilket jag tror de gör ganska rätt i) medan däremot Canon väldigt uttalat ogillar läckor. Jag skulle tro att så länge ett företag håller ögonen på rykteskvarnen och ser till så den inte skenar iväg i onönskade riktningar så kan de dra en hel del nytta av det. Risken finns ju dock att ryktena skenar för långt och att själva lanseringen då blir lite av en besvikelse.

Min misstanke är att så länge produkterna enbart existerar inom företagen blir det i stort sett inga läckor - på grund av en blandning av kännbara följder och (tror jag ändå är viktigare) av lojalitet. Men så fort det finns demoexemplar ute på förhandstester, så snart det skall tas exempelbilder för lansering och marknadsföring, så snart broschyrmaterial och förpackningar börjar tryckas - då börjar det läckas både här och var.

En av de mest grundligt läckta kamerorna på senare år var ju D800, men det hör nog delvis samman med att den av allt att döma skulle ha lanserats redan under sommaren 2011 vilket innebar att det fanns exemplar ute och tog bilder redan vid det laget - exempelbilderna som släpptes vid lanseringen i början av 2012 var ju tagna redan sommaren innan.

Den här tråden började ju utifrån rena rykten som kan ha uppstått ur oavsiktliga läckor. Men sedan har ju diskussionen fått det mesta av sin näring från en genomtänkt kampanj. Hur mycket av faktauppgifterna som dykt upp undrer kampanjens gång som är oavsiktliga läckage och hur mycket som är genomtänkt, det är nog svårt att veta :)
 
Martin: du trodde inte ett skvatt på första ryktena om D800 som stämde klockrent. Du var lika skeptisk till den här - ska vi tolka det som att också dessa rykten är klockrena? :)
 
Martin: du trodde inte ett skvatt på första ryktena om D800 som stämde klockrent. Du var lika skeptisk till den här - ska vi tolka det som att också dessa rykten är klockrena? :)

Yep, jag tror det finns fler exempel där jag har varit lika fel ute - jag är en född skeptiker :)

Det som gjorde mig lite avvaktande och skeptisk när de här ryktena först dök upp var nog att tajmingen kändes så misstänkt: Ungefär "några Nikon-entusiaster sitter och deppar över den nyligen lanserade Sony A7/A7r och drömmer ihop vad de önskar att Nikon gjorde för att göra dem glada igen och deras drömmar blir ett rykte"

Men när sedan reklamfilmerna från Nikon väl dök upp hamnade det hela i ett annat ljus.

Men (för att nu försöka blanda bort korten) jag skrev också vad jag tyckte om idén som sådan:

"Men ingenting är omöjligt och generellt tror jag det vore smart av Nikon försöka tillfredsställa lite av den rådande back-to-basics-trenden med retro-flirtar som jag tycker man har sett senaste åren - Fujifilms X-program är ju praktexemplet. Nikon har ju en lång historia och arvet av gamla omtyckta modeller är en del av deras identitet och varumärke som de förvånansvärt sällan verkar spela på när de gör nya modeller. Om man nu inte tolkar användningen av F-bajonetten som verklig hard-core-retro :)"

Det har förbryllat mig en del genom åren att Nikon inte oftare spelat på sitt enorma fotografiska arv, sin historia och modeller som FM eller FM2 som ju uppskattades för sin enkelhet och robusthet.
 
Men vad roligt om kameran är bakåtkompatibel ända till gaffelobjektiven! Vilket fint statement.

Det skulle också kunna vara en indikation på att Nikon gjort något radikalt för att förbättra möjligheterna till snabb manuell fokusering. Hoppas kan man ju alltid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.