Nostalgi förstår jag, men en filmfunktion kan vara rätt bra gömd så den inte märks ändå, o jag ser inte hur begränsningen att ta bort en sån sak skulle stimulera nån på något sätt. O statuspryl, nja, sånt är bara för onödigt rika människor som inte har nån som helst koll på nåt.
Jämför med X100/X100s, RX1, Coolpix A, Ricoh GR ... Du har en fantastiskt bra bildkvalitet, men du kan varken byta objektiv eller zooma. Begränsningar är stimulerande ibland Men notera också att alla modellerna jag räknade upp är ganska dyra varianter riktade till en smal målgrupp. Det gäller troligen också en sådan kamera som den här tråden handlar om. En nischprodukt för en grupp där man aktivt väljer bort en del funktioner helt enkelt för att man trivs med det.
Och att statusprylar bara är för rika människor utan koll är ett missförstånd. Alla människor jagar statusprylar, däremot varierar det en del exakt vad som ger status: ser vi till kameror kan det vara både att ha mer funktioner än någon annan, lika väl som att ha ovanligt lite funktioner. Det kan handla om att ha störst kamera, eller om att ha minst kamera. Det finns de som har billigast möjliga grejer som status - askes i olika former är inte ovanligt som statusmarkör