Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
På vilket sätt är det lovande att kameran inte har video? Det är ju bara mjukvara, så dom behöver inte kompromissa ett skit för att det ska kunna finnas..


Tror att det har med renodling att skaffa. Läste en recension av Porsche Turbo där man uppskattade att det inte fanns en massa knappar och annat skit på ratten;)

/Stephan
 
På vilket sätt är det lovande att kameran inte har video? Det är ju bara mjukvara, så dom behöver inte kompromissa ett skit för att det ska kunna finnas..

Lugn och fin nu, dom koncentrerar sig på att göra en kamera som inte stänker olja.
Ska du kräva video nu också? En sak i taget...
 
Tror att det har med renodling att skaffa. Läste en recension av Porsche Turbo där man uppskattade att det inte fanns en massa knappar och annat skit på ratten;)

/Stephan

Du menar som på vilken DSLR som helst alltså? En knapp för vitbalans, en för kvalitet, en för att låsa bilder, en ratt för mätning av ljuset, en för välja fokuspunkt, en för låsa fokuspunkt, en för fokusmetod o en info-knapp. Massa onödiga knappar iaf på min D700!
O fyi, för att kunna filma med en gammal D90 så behövdes det faktiskt inte en enda extra fysisk knapp eller ratt, så det finns verkligen ingen som helst anledning för Nikon att utelämna filmning det på den här kameran.
 
På vilket sätt är det lovande att kameran inte har video? Det är ju bara mjukvara, så dom behöver inte kompromissa ett skit för att det ska kunna finnas..

Jag säger det inte som ett objektivt konstaterande, utan som en subjektiv upplevelse. Strängt taget skulle det inte heller skada kameran om det fanns inbyggda spel, som worms eller tetris. Reglagen att styra spelen finns ju redan där i form av fyrvägsväljaren.

Lik förbannat är jag glad att de inte bygger in det. Likadant känner jag för video.

Irrationellt? Ja.

Oviktigt? Nej (är fortfarande subjektiv här).

Detta är egentligen inte så mycket att argumentera kring, eftersom våra upplevelser skiljer sig åt.
 
Du menar som på vilken DSLR som helst alltså? En knapp för vitbalans, en för kvalitet, en för att låsa bilder, en ratt för mätning av ljuset, en för välja fokuspunkt, en för låsa fokuspunkt, en för fokusmetod o en info-knapp. Massa onödiga knappar iaf på min D700!
O fyi, för att kunna filma med en gammal D90 så behövdes det faktiskt inte en enda extra fysisk knapp eller ratt, så det finns verkligen ingen som helst anledning för Nikon att utelämna filmning det på den här kameran.

Man kunde ju filma med F5 så det skall säkert gå att ordna med den här också ;-)
 
På vilket sätt är det lovande att kameran inte har video? Det är ju bara mjukvara, så dom behöver inte kompromissa ett skit för att det ska kunna finnas..

Kompromissen ligger i att användargränssnittet blir mera komplicerat om man ska göra en kamera som ska kunna både video och foto.
 
Kan DF ha utbytbar sökare??? Ser ut lite på den senaste bilden att det inte sitter en sökare monterad.

En utbytbar sökare skulle också innebära att mattskivan är lätt att byta ut, vilket betyder att man öppnar dörren för den gamla snittbilden igen. Det skulle väl inte vara ett orimligt designbeslut? Plus att man med tiden skulle kunna uppdatera till en nyare EVF med högre upplösning, bättre dynamiskt omfång och så vidare.

Intressant. Det skulle också innebära en möjlighet för den gamla HP-sökaren att göra comeback, vilket är detsamma som glasögonvänligt, vilket är detsamma som bra för äldre fotografer. Fint i sådana fall.
 
Det kan vara en genomsiktsökare till höger på kameran, och sen har man en monterbar EVF att sätta ovanpå kameran. Det är iallafall vad "nikonleak" spekulerar i en kommentar till den senaste videon (film #3)

Skulle det inte vara väldigt problematiskt att koppla avståndsmätningen till en fristående genomsiktssökare?
 
Spännande värre det här !

Jag blir väldigt sugen på den här. Men har inte en susning om den kommer passa mig. För vem/vilka är den här tänkt till egentligen.
För hipsters säger en del. Att det inte är någon kamera för action / sport är ju helt klart.
För gatan måste den vara kanon, kan jag tänka mig.

Kommer den funka för landskap månne ?
 
Detta är egentligen inte så mycket att argumentera kring, eftersom våra upplevelser skiljer sig åt.
Nä jag tänker inte argumentera mot dig, för du verkar onödigt motsträvig.

Kompromissen ligger i att användargränssnittet blir mera komplicerat om man ska göra en kamera som ska kunna både video och foto.
Nä? Som sagt, kolla D90, användargränssnittet skiljer sig så gott som noll från min D700 även fast det bara är D90n som kan filma. Men visst, jag har inte använt några andra DSLR som kan filma, så klart att det KAN skilja, men det behöver inte alls göra det.
 
Jag säger det inte som ett objektivt konstaterande, utan som en subjektiv upplevelse. Strängt taget skulle det inte heller skada kameran om det fanns inbyggda spel, som worms eller tetris. Reglagen att styra spelen finns ju redan där i form av fyrvägsväljaren.

Lik förbannat är jag glad att de inte bygger in det. Likadant känner jag för video.

Irrationellt? Ja.

Oviktigt? Nej (är fortfarande subjektiv här).

Detta är egentligen inte så mycket att argumentera kring, eftersom våra upplevelser skiljer sig åt.
Instämmer till fullo. Om man nu absolut vill ha video finns det kameror som säkert passar bättre, om denna skulle visa sig sakna det.
 
Ryktet att kameran inte har video är lovande, det är ett tecken på kompromisslöshet.

På vilket sätt är det lovande att kameran inte har video? Det är ju bara mjukvara, så dom behöver inte kompromissa ett skit för att det ska kunna finnas..

I forumdiskussioner har det genom åren ofta förekommit argument att tillverkarna skulle kunna göra billigare kameror om de tog bort "onödiga" finesser som video - men det är ett feltänk. En produkt blir inte billigare genom att man riktar den till en mindre målgrupp (och därmed minskar volymen).

Däremot tror jag som Göran att det kan finnas en poäng med att bygga en smal och påkostad kamera som känns kompromisslös. Dels för att det kittlar våra nostalgiska retro-själar, men kanske mer för att det ändå är så att begränsningar stimulerar oss, att vi i alla fall i perioder njuter av att uträtta saker med enklast möjliga verktyg. Plus att en kompromisslös kamera kan vara en statuspryl :)
 
Däremot tror jag som Göran att det kan finnas en poäng med att bygga en smal och påkostad kamera som känns kompromisslös. Dels för att det kittlar våra nostalgiska retro-själar, men kanske mer för att det ändå är så att begränsningar stimulerar oss, att vi i alla fall i perioder njuter av att uträtta saker med enklast möjliga verktyg. Plus att en kompromisslös kamera kan vara en statuspryl :)

Nostalgi förstår jag, men en filmfunktion kan vara rätt bra gömd så den inte märks ändå, o jag ser inte hur begränsningen att ta bort en sån sak skulle stimulera nån på något sätt. O statuspryl, nja, sånt är bara för onödigt rika människor som inte har nån som helst koll på nåt.
 
En stor fördel som vi faktiskt redan vet om den nya Nikon-modellen är att det inte är köptvång på den om man inte gillar den.
 
Skulle det inte vara väldigt problematiskt att koppla avståndsmätningen till en fristående genomsiktssökare?

Äh, det bli väl som på en s.k. "kvalitetskompakt", dvs en genomsiktsökare utan någonsomhelst informationsvisning och som visar cirka 80% av bilden. Fokuseringen får autofokusen ta hand om. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.