Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon d90 eller d5000?
- Trådstartare Ailith
- Start datum
Tokoza
Aktiv medlem
Bildkvalitén hos dem båda är samma eftersom de har samma sensor. Köp d5000 om du inte har äldre objektiv (icke AF-S) och inte har behov av att styra avancerade blixtfunktioner via den inbyggda blixten. Själv har jag d5000 och är rätt nöjd med kameran. Men eftersom jag har glasögon kunde jag önskat mig en större sökare. D90 har en större sökare, men jag vet inte hur mycket större den är... I alla fall, det hade varit riktigt trevligt ha liteheten hos d5000, samt sökare och brusegenskaper från d700.
JazzBass
Aktiv medlem
Hej! Undrar om jag ska köpa d90 eller d5000? Vilken rekomenderar ni? Det viktigaste är bildkvalitén, inte småfinesser. Är det stora skillnader mellan kamerorna och isåfall vilka?
Det absolut viktigaste för bildkvaliteten är du själv och dina kunskaper. På andra plats kommer objektiven. Och utbudet objektiv är bättre för D90 eftersom D5000 saknar fokusmotor. Vill du använda bara ett par tre objektiv och mestadels zoomar, kör på D5000. Vill du bygga upp en arsenal objektiv, däribland en del fasta ljusstarka objektiv av äldre modell, samt fjärrstyra lite blixtar och så, satsa på D90 eller kanske t.o.m. en dyrare modell.
Som ovanstående redan sagt är det bildkvalitetsmässigt dött lopp mellan modellerna. Fördelen med D5000 är att den har vridbar skärm och är något lättare. Men det kan debatteras om dessa egenskaper är enbart positiva...
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Som det sagts är bildkvaliten den samma.D90 är mer lättjobbad eftersom den har direktknappar till alla viktiga funktioner så man slipper att in och rota i menysystemet som på D5000.Den har också lite bättre prestanda,den är steget högre i modellprogrammet och lite dyrare så klart.Tycker det är orättvist att jämföra dessa två kameror eftersom dom har fler olikheter än likheter prestanda och handhavandemässigt,men dom "tar" lika bra bilder båda två ! MVH.
jonas_erik
Avslutat medlemskap
I nuläget lutar mot nikon d5000 med 2 objektiv, 18-55 VR objektivet och Nikon AF DI 55-200mm objektivet. Kan få det tillsamans med väska, försäkring och 4 GB minneskort för 9319 kr. Det är väl ändå ett helt okej pris?![]()
Har du hemförsäkring med "allrisk/drulleförsäkring" så skippa försäkringen från butiken.Allriskförsäkringen betalar du bara självrisk för om något skulle hända,försäkringen i butiken får du betala i vilket fall som helst även om den inte kommer att utnyttjas.Annars var paketet ett bra val ! MVH.
Vips
Aktiv medlem
Problemet för en glasögonbärare (som jag själv) är att komma tillräckligt nära sökaren för att se hela bilden ända ut i kanten, även om D90 har större bild i sökaren så upplever i alla fall jag samma problem på bägge kamerorna.
Vad gäller hanteringen är det nog en smaksak, gick själv från D70 till D5000. Vissa inställningar är knepigare att komma åt, medan andra är enklare. D70/80/90 är inte helt optimala ändå, knapparna med dubbla funktioner är lite struliga närman har bråttom, man måste nog upp till D300 för att uppleva en rejäl förbättring.
D90 har däremot möjlighet till batterigrepp, blixtstyrning, har motor för äldre objektiv och en betydligt finare bildskärm på baksidan. Den på D5000 har lite låg upplösning och att den kan vinklas använder i alla fall jag aldrig...
/magnus
Vad gäller hanteringen är det nog en smaksak, gick själv från D70 till D5000. Vissa inställningar är knepigare att komma åt, medan andra är enklare. D70/80/90 är inte helt optimala ändå, knapparna med dubbla funktioner är lite struliga närman har bråttom, man måste nog upp till D300 för att uppleva en rejäl förbättring.
D90 har däremot möjlighet till batterigrepp, blixtstyrning, har motor för äldre objektiv och en betydligt finare bildskärm på baksidan. Den på D5000 har lite låg upplösning och att den kan vinklas använder i alla fall jag aldrig...
/magnus
perstromgren
Aktiv medlem
Tack för all hjälp! Har dock en sista fråga; vad ska jag skaffa för objektiv om jag vill fota i ridhus?
Det bästa valet är nog en 50/1.8, men naturlagarna gäller! Dvs att ta bilder på rörliga hästar i ett dåligt belyst ridhus där man inte kan (får) använda blixt är rätt hopplöst! Tyvärr ger inte den billiga och skarpa 50/1.8 autofokus på en D5000, men gör det på en D90. För en D5000 kan du använda 30/1.8 eller 50/1.4 i stället.
Men vänta dig inga underverk, ridhus är skitsvårt har jag förstått!
Per.
PS Sök på "ridhus" här på forumet så får du mera svar än du behöver! DS
larsev
Avslutat medlemskap
Med tanke på avstånd och ljus: 70-200/2.8, som tyvärr kostar en del. Vikten är även ganska hög.Tack för all hjälp! Har dock en sista fråga; vad ska jag skaffa för objektiv om jag vill fota i ridhus?
Kör själv med SIGMA 70-200/f2.8 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16653
PeHi
Avslutat medlemskap
Känner du att du att du frekvent kommer att fotografera manuellt (Läge M), så välj D90 då den har både tum- och pekfingershjul för att snabbt kunna ställa in bländare och slutartid.
Med D5000 blir det till att harva en del i menyerna.
På en D90 så flyttar du pekfingret nån centimeter fram till främre hjulet, på en D5000 1/2 centimeter bakåt, trycker ner en knapp och använder sen hjulet för att ändra bländare i M-läge. Ingen större skillnad...
Jag upplever inte att jag behöver harva (eller rota runt, som Jonas-Erik hellre brukar uttrycka det) i menyer på min D5000. Två snabba tryck på Info-knappen så kommer jag blixtsnabbt åt alla de vanligaste inställningarna (som det inte redan finns knappar för). Sen kan man programmera om Fn-knappen, jag har ISO på den.