Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D850 vs A9 II / A9 eller annat alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Yes Z9 vore ett alternativ, köpa första bästa som kommer ut beg. Annars blir det ca 20k för min 850 +40k lite i överkant
Hej Martin!

Såg denna diskussion och har precis lagt ut min Z9 här på fotosidan, kika gärna på annonsen om du är intresserad!

Allt gott!

/Fredrik
 
Jag är bara sugen på "nytt" och såklart intresserad av bättre.
OK, i så fall tror jag att du bör utvärdera fler alternativ än Sony. Sony kan mycket väl vara det bästa för dig, men det vet du bara om du har studerat alla alternativ.

Kanske en spegelfri Nikon är ditt bästa alternativ? I så fall kan du fortsätta använda dina nuvarande objektiv. (Åtminstone Nikonobjektiven).
 
Om du inte redan gjort det så testa kameran innan du byter. Ergonomin som andra tagit upp är något Sony bör arbeta mer på samt meny systemen.
 
Om du inte redan gjort det så testa kameran innan du byter. Ergonomin som andra tagit upp är något Sony bör arbeta mer på samt meny systemen.

Om man är missnöjd med greppet så är ju den saken en sak men menyerna - med alla de konfigurerbara reglage och knappar som finns idag? Vem behöver dessa idag efter en genomtänkt initial konfiguration. Det har nog aldrig funnits bättre möjligheter att konfigurera exv. en A1 eller en A7 IV än idag både för stillbild och video. Om man nu nödvändigtvis känner en önskan att gå in i menyer så ger väl säkert alla tillverkare idag av spegellösa möjligheten att bygga sina egna favoritmenyer.

Alla avancerade spegellösa kameror är idag så våldsamt lastade med funktioner att menysystemen med nödvändighet blir väldigt omfattande. De tillverkarna gör då är att gruppera funktionerna mer eller mindre logiskt efter område. Problemet med det blir då istället att det blir ett väldigt ineffektivt blippande om man inte istället bygger sina egna menyer eller hellre lägger ut funktionerna på programmerbara knappar. Gör man det så har jag svårt att se idag att särskilt mycket kommer saknas för en effektiv hantering.

Visst kan man köra med gamla DSLR-objektiv på nya spegellösa men det som är gemensamt för varenda tillverkare såsom Nikon, Sony eller Canon är att de äldre glasen faktiskt får begränsningar ihop med spegellösa hus som de dedikerade nya glasen har. Det finns mängder av videos där exempel på detta visas exempel som berör inte minst Canon och Nikon. För Sonys del så skedde denna transition för rätt längesedan generellt sett.

Jag har själv skrivit för längesedan om de tester jag och Bertil Norberg gjorde för några kanske 3-4 år sedan av en massa av våra gamla A-mounts. Det vi fann var att både våra Sony och Sigma funkade överraskande bra på A7 III som just fått ny firmware både med Eye AF och träffsäkerheten men Tamron-objektiven var ett klar problem. Något funkade inte alls och flera andra suboptimalt. Bertil blev dock så pass imponerad att han uppgraderade sitt A99-hus till en A7 III.

Dessa begränsningar gäller som sagt både AF och inte minst bildstabiliseringen som ju är så viktigt med de längsta objektiven. Att tro något annat är nog att lura sig själv en del. Jag har absolut inga gamla DSLR-objektiv idag och jag sålde det sista (Sigma 150-500mm i våras).

När jag sedan i våras bytte ut mitt Sigma trots att det blivit ett helt steg bättre på att låsa AF i dåligt ljus med A7 IV så insåg jag en annan och lika viktig begränsning. Bildstabiliseringen kan inte alls mäta sig med den som är mitt nya Tamron 150-500mm för den är helt fantastisk tycker jag. Den är bara så väldigt mycket bättre än den som finns i det 10 år gamla Sigmat. Gemensamt också är att de gamla DSLR-objektivs optiska stabilisering inte kunde samarbeta med kamerahusens SSS. Var båda på så fick man garanterat oskärpa då de störde varann. Så då måste man stänga av något av dem och i mitt fall blev det kamerahusets SSS. Precis samma sak har jag läst och sett om Canons R-serie ihop med gamla glas.

Men visst, det funkar .... bara rätt suboptimalt om man jämför med de nya objektiven. I Sonys fall så har det även handlat om fokusmotorerna och i fallet A1 som ju kan köra 30 bilder/sek så är kraven drakoniska. Om fokusmotorerna är gamla, så får man inte ut mer än hälften av farten och sist jag kollade var drygt 20 av alla snart 400 objektivmodellerna fullt kompatibla med A1 som ju just är för action och snabba motiv. Med det sagt, så kommer det säkert att vara OK för många att leva vidare med sina gamla objektiv - men vänta er inga underverk. Det är bara att lura sig själv att göra något annat och det kommer alltid att kosta att "ligga på topp" utrustningsmässigt för är det något foto är så är det just en materialsport och det har nog blivit allt tydligare över åren.
 
För ett antal år sedan föll jag i havet bärandes min Nikon D800. Den drunknade men inte jag.... Det var ett tillfälle att byta till Sony, då A7R. Nu har jag en A7R4. Den stora fördelen med E-bajonet är den stora tillgången till objektiv. Objektiven är nyutvecklade (nya glaskvaliteter och objektivCAD system) och finns i alla pris -och viktklasser. Det gör de nyare objektiven bättre än äldre. För mig som äldre är den lägre vikten viktig. Via adaptrar använder jag några äldre objektiv som har "det där" i sitt uttryck.
Nikon är jättebra i sig och DSLR funkar, men är sämre än EVF. Storlek och vikt är för mig ett stort minus.
Ovan är det någon som klagar på ergonomin hos Sony. De stora Nikon DSLR är goa att hålla och hantera. Räknade till 32 reglage på min D800. Men jag gillar behändigheten hos min A7R4. Byter man måste man ge sig tid att vänja sig vid det nya. "Singo" var lite för otålig enligt min mening.
 
Ovan är det någon som klagar på ergonomin hos Sony. De stora Nikon DSLR är goa att hålla och hantera. Räknade till 32 reglage på min D800. Men jag gillar behändigheten hos min A7R4. Byter man måste man ge sig tid att vänja sig vid det nya. "Singo" var lite för otålig enligt min mening.

Håller helt med. Är också en tidigare Nikon användare och har definitivt inga problem med ergonomi på Sony husen. Är ju en smaksak och som med mycket annat kan det kännas lite ovant i början om man sen länge är van med något annat.
Tycker dessutom att de senaste Sony husen dessutom är väldigt lika Z6/7 modellerna vad gäller grepp.

Jag hade ingen problem med Sonys gamla menyer då jag sällan använde dom men de nya är ju mer strukturerade och inte sämre än andra tillverkares menyer.
 
Visst kan man köra med gamla DSLR-objektiv på nya spegellösa men det som är gemensamt för varenda tillverkare såsom Nikon, Sony eller Canon är att de äldre glasen faktiskt får begränsningar ihop med spegellösa hus som de dedikerade nya glasen har.
Spegelreflexobjektiven fungerar i allmänhet inte sämre på en spegelfri kamera än på en spegelreflex. I många fall fungerar de t.o.m. bättre. Sålunda kan man genom att köpa en spegelfri kamera få ett bättre kamerasystem utan att ruinera sig på objektivköp det första man gör. Om man sen behöver de nya objektivens nya funktionalitet och eventuell bättre prestanda så kan man i lugn och ro köpa sådana när behov uppstår och finansiering finns.
 
Spegelreflexobjektiven fungerar i allmänhet inte sämre på en spegelfri kamera än på en spegelreflex. I många fall fungerar de t.o.m. bättre. Sålunda kan man genom att köpa en spegelfri kamera få ett bättre kamerasystem utan att ruinera sig på objektivköp det första man gör. Om man sen behöver de nya objektivens nya funktionalitet och eventuell bättre prestanda så kan man i lugn och ro köpa sådana när behov uppstår och finansiering finns.

Det finns egentligen bara ett enda skäl att använda gamla objektiv på nya spegellösa hus och det är kapitalförstöringen. Som jag skrivit ovan så kan gamla objektiv i vissa avseenden få bättre prestanda och det har jag själv upplevt precis som jag beskrivit ovan. Det kan handla om som i mitt fall att det nya kamerahuset kunde sätta fokus i bra mycket sämre ljus än mina äldre (med samma objektiv) men i de andra sammanhangen kunde inte ens husuppgraderingen dölja att fokusmotorer är 10 år gamla.

De som exv. köper en Z9 eller en A1:a och inte har råd att nya köpa objektiv gör ju bara en Folka av en Lamborghini. Dessutom ska man hazzla med adapters som ska vara på eller inte. Nä det är rätt suboptimalt faktiskt och kör man långa objektiv vill i all fall jag ha en optisk stabilisering som jobbar i synk med kamerahusets antiskak. Som jag skrev tidigare så spelar exv. min gamla OSS o Sigma 100-500mm inte i samma liga som Tarmons nya optisk stabilisering som jag tycker är väldigt mycket bättre. Det känns verkligen att den gamla är 10 år gammal. Även AF:en har en dokumenterat bättre noggrannhet och träffsäkerhet p.g.a. en mycket snabbare fokusmotor. Det är fakta som märks i praktiken och i bildkvaliteten
 
Det finns egentligen bara ett enda skäl att använda gamla objektiv på nya spegellösa hus och det är kapitalförstöringen. Som jag skrivit ovan så kan gamla objektiv i vissa avseenden få bättre prestanda och det har jag själv upplevt precis som jag beskrivit ovan.
Man kan inte dra en så stark slutsats av ett enda exempel.
 
Jag skulle vilja påstå att det i flera tester påvisats att både Canons och Nikons spegelfria kameror (toppmodellerna framför allt) presterar utmärkt med äldre objektiv och adapter även för krävande fotografering, men objektiven får förstås inte vara för gamla. Många av dessa objektiv finns inte ens i spegelfri motsvarighet ännu ...

Att det inte fungerar lika bra med äldre Sonyobjektiv kanske har att göra med att de objektiven inte alls var lika snabba som konkurrenternas motsvarigheter ens med de DSLR de var gjorda för.

Med det sagt blir det förstås bättre med nya gluggar som är gjorda för de nya kamerorna, men jämförelsen med Folka och Lamborghini haltar betänkligt.
 
Objektiv som var Lamborghini på en dslr blir ju inte en Folka bara för att de används på ett spegellöst kamerahus. Tycker man om dem på en dslr lär man tycka om dem även på spegellöst. Ett Folkaobjektiv på en dslr lär förbli ett Folkaobjektiv på ett spegellöst hus.
Men visst öppnar spegellöst, det kortare registeravståndet och bajonettfattningens större diameter för nya möjligheter för objektivingenjörerna.
 
Nä objektiven blir ju inte sämre för att man flyttar dem från en DSLR till spegelfri. Jag har nu Z6ii, D500 och D750 då jag skiftar objektiv mellan husen så tycker jag det har varit enklare att enbart ha F fattning överlag och inte behöva plocka bort FTZ adaptern när jag skulle använda Z. Men med tiden och DSLR fasas ut så blir det nog några Z. I första hand tror jag på 105/2,8 makro och 400/4,5.

Till TS, det är ju inte enbart huset som bestämmer fokushastighet utan objektiven spelar stor roll en TC sänker oftast hastigheten betydligt, så när jag prioriterar hastighet, tex när jag fotograferar svalor så tar jag av TC. Nikon 200-500 är ju inte heller världens snabbaste. Skulle tro av de objektiv du har så fungerar 70-200/2,8 bäst vid action. Sedan så kan ju även huset spela roll, tex så går förflyttning av fokus betydligt fortare när TC används på en Z9 än Z6, Steve Perry har gjort en sådan test. Jag vet inte men i ditt fall så kanske det blir kvickare med en D5 än D850 om det nu är AF hastighet som du prioriterar.

Jag gjorde lite tester med min Z6 för ett år sedan, som jag har i bloggen nedan

 
I mitt fall har jag tänkt så här.

Gatufoto - vill ha en liten oansenlig kamera med 35mm objektiv. Jag valde en Fuji X100V.
Övrigt - Nikon Z5 med Z50/1,8, AFS 58/1,4, AFS 105/1,4, AFS 14-24/2,8.

AFS-objektiven funkar alldeles förträffligt på Z5:an. I nuläget behöver jag inte mer än Z5:ans 24mp men sneglar lite åt beg Z7II hållet för att uppgradera någon gång i framtiden. Video är inget som intresserar mig.
AF-hastigheten kunde varit bättre med AFS-objektiven men det är inget som stör mig. Jag gillar 58:an och 105:an skarpt så de får hänga med några år till. Det blir väl något Z-objektiv till framledes men det beror helt på vad Nikon spottar ur sig. Och då skall de givetvis leverera något som är bättre än 58:an och 105:an. För min smak, vill säga, inte ’tekniskt bättre’.
Använde Leicas Monochrom tidigare men synen blir inte bättre med tiden så jag har övergett manuell fokusering och säljer Monochromen. Hellre fler keepers med Z5:an än ett fåtal med Monochromen.
 
Jag försökte göra flytt till spegellöst. Från Nikon D500 till Sony A7 IV. Bildkvalitén och af är riktigt bra på Sony. Men lämnade tillbaka A7 IV för att ergonomin är riktigt illa! Knappar och sånt sitter bra men greppet kommer inte i närheten av de kameror jag är van vid (Canon 5D3, Nikon D500). Syftet var att komma åt Sonys 200-600 men det gick inte vägen.

Felaktig slutsats. Den dåliga ergonomin beror på Sonys design, inte på att den var spegellös. Nikon och Canon har samma ergonomi på sina spegellösa som på sina DSLR. Kan ju hjälpa att kolla upp det lite innan man avskräcker folk i onödan.
 
Felaktig slutsats. Den dåliga ergonomin beror på Sonys design, inte på att den var spegellös. Nikon och Canon har samma ergonomi på sina spegellösa som på sina DSLR. Kan ju hjälpa att kolla upp det lite innan man avskräcker folk i onödan.
Det stämmer ju inte med Z6/7 vs DSLR iaf. Dessa är ju gjorda för de med fyra fingrar på högerhanden, för lillfingern får inte plats på greppet, greppet är också lite för kort så när man bär kameran så aktiverar man de funktionsknappar som sitter på framsidan och på baksidan så finns det inget lås på plattan runt OK knappen så AF punkten är aldrig där den ska. Nästan alla knappar på baksidan är också flyttade. Jag använder D500 och Z6 parallellt och trycker nu oftast in den främre knappen på D500 när jag ska skifta fokusmode eftersom den sitter där på Z6. Nu har Nikon iaf flyttat fokusmode knappen tillbaka på Z9 så man kan ju hoppas att det blir mer likt. Personligen hade jag ju gärna taget en spegelfri direkt ur ett DSLR chassi, men jag vet att det är många som vill ha ett mindre hus och det är ju det som de flesta spegelfria hus har anammat. Kan iaf hålla med om att menyerna är snarlika men där är man ju bara några gånger per år
 
Senast ändrad:
Det stämmer ju inte med Z6/7 vs DSLR iaf. Dessa är ju gjorda för de med fyra fingrar på högerhanden, för lillfingern får inte plats på greppet, greppet är också lite för kort så när man bär kameran så aktiverar man de funktionsknappar som sitter på framsidan och på baksidan så finns det inget lås på plattan runt OK knappen så AF punkten är aldrig där den ska. Nästan alla knappar på baksidan är också flyttade. Jag använder D500 och Z6 parallellt och trycker nu oftast in den främre knappen på D500 när jag ska skifta fokusmode eftersom den sitter där på Z6. Nu har Nikon iaf flyttat fokusmode knappen tillbaka på Z9 så man kan ju hoppas att det blir mer likt. Personligen hade jag ju gärna taget en spegelfri direkt ur ett DSLR chassi, men jag vet att det är många som vill ha ett mindre hus och det är ju det som de flesta spegelfria hus har anammat. Kan iaf hålla med om att menyerna är snarlika men där är man ju bara några gånger per år

De har fortfarande betydligt bättre ergonomi än Sonys hus, i mitt tycke. Greppet påminner en del om hur det blev för mig med D80 (som jag ägt) i storlek. Det är ändå relativt högt för storleken, särskilt som Nikon dragit upp överdelen med avtryckaren lite ovanför resten. Huruvida man kommer åt knapparna eller inte beror förstås på hur stora händer man har. En del har klagat på motsatsen istället, dvs att de varit svåra att nå.

Knappuppsättningen är lite som en korsning mellan t ex D5xxx-serien och de mer avancerade husen som ett resultat av storleken.
 
Jag tyckte Z6 var otroligt skön att hålla. Nu har jag iofs inte så stora händer, men jag älskade den från första sekund. INTE samma känsla i min Sony A7 III trots mina små händer. :D Man vänjer sig såklart, men jag vill säga att det var naturligt för mig att ha alla fyra fingrarna på Z6 men på A7 III är lillfingret utanför om jag inte medvetet försöker byta position.
 
Visst finns det hus som är sämre och händernas storlek spelar stor roll. Sedan så är det mycket hur man bär huset. Har jag 200-500 så bär man ju i stativfoten men med 300/4pf, makro mm så bär man i greppet och då kan det bli jobbigt när inte lillfingern får plats, det är också då när kameran hänger i greppet jag kommer åt knapparna på framsidan. Kommer nog att testa med en L bracket, för den ger lite extra i höjd.

Den som designar kamerahus skulle göra detta med handskar på sig, här tycker jag ändå att Z6 är ganska OK.

Nu har ju inte Nikon var konsekvent med knapparna på DSLR heller, men det hade ju underlättat om knapparna var på samma plats, särskilt för oss som använder flera hus samtidigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.