Om du inte redan gjort det så testa kameran innan du byter. Ergonomin som andra tagit upp är något Sony bör arbeta mer på samt meny systemen.
Om man är missnöjd med greppet så är ju den saken en sak men menyerna - med alla de konfigurerbara reglage och knappar som finns idag? Vem behöver dessa idag efter en genomtänkt initial konfiguration. Det har nog aldrig funnits bättre möjligheter att konfigurera exv. en A1 eller en A7 IV än idag både för stillbild och video. Om man nu nödvändigtvis känner en önskan att gå in i menyer så ger väl säkert alla tillverkare idag av spegellösa möjligheten att bygga sina egna favoritmenyer.
Alla avancerade spegellösa kameror är idag så våldsamt lastade med funktioner att menysystemen med nödvändighet blir väldigt omfattande. De tillverkarna gör då är att gruppera funktionerna mer eller mindre logiskt efter område. Problemet med det blir då istället att det blir ett väldigt ineffektivt blippande om man inte istället bygger sina egna menyer eller hellre lägger ut funktionerna på programmerbara knappar. Gör man det så har jag svårt att se idag att särskilt mycket kommer saknas för en effektiv hantering.
Visst kan man köra med gamla DSLR-objektiv på nya spegellösa men det som är gemensamt för varenda tillverkare såsom Nikon, Sony eller Canon är att de äldre glasen faktiskt får begränsningar ihop med spegellösa hus som de dedikerade nya glasen har. Det finns mängder av videos där exempel på detta visas exempel som berör inte minst Canon och Nikon. För Sonys del så skedde denna transition för rätt längesedan generellt sett.
Jag har själv skrivit för längesedan om de tester jag och Bertil Norberg gjorde för några kanske 3-4 år sedan av en massa av våra gamla A-mounts. Det vi fann var att både våra Sony och Sigma funkade överraskande bra på A7 III som just fått ny firmware både med Eye AF och träffsäkerheten men Tamron-objektiven var ett klar problem. Något funkade inte alls och flera andra suboptimalt. Bertil blev dock så pass imponerad att han uppgraderade sitt A99-hus till en A7 III.
Dessa begränsningar gäller som sagt både AF och inte minst bildstabiliseringen som ju är så viktigt med de längsta objektiven. Att tro något annat är nog att lura sig själv en del. Jag har absolut inga gamla DSLR-objektiv idag och jag sålde det sista (Sigma 150-500mm i våras).
När jag sedan i våras bytte ut mitt Sigma trots att det blivit ett helt steg bättre på att låsa AF i dåligt ljus med A7 IV så insåg jag en annan och lika viktig begränsning. Bildstabiliseringen kan inte alls mäta sig med den som är mitt nya Tamron 150-500mm för den är helt fantastisk tycker jag. Den är bara så väldigt mycket bättre än den som finns i det 10 år gamla Sigmat. Gemensamt också är att de gamla DSLR-objektivs optiska stabilisering inte kunde samarbeta med kamerahusens SSS. Var båda på så fick man garanterat oskärpa då de störde varann. Så då måste man stänga av något av dem och i mitt fall blev det kamerahusets SSS. Precis samma sak har jag läst och sett om Canons R-serie ihop med gamla glas.
Men visst, det funkar .... bara rätt suboptimalt om man jämför med de nya objektiven. I Sonys fall så har det även handlat om fokusmotorerna och i fallet A1 som ju kan köra 30 bilder/sek så är kraven drakoniska. Om fokusmotorerna är gamla, så får man inte ut mer än hälften av farten och sist jag kollade var drygt 20 av alla snart 400 objektivmodellerna fullt kompatibla med A1 som ju just är för action och snabba motiv. Med det sagt, så kommer det säkert att vara OK för många att leva vidare med sina gamla objektiv - men vänta er inga underverk. Det är bara att lura sig själv att göra något annat och det kommer alltid att kosta att "ligga på topp" utrustningsmässigt för är det något foto är så är det just en materialsport och det har nog blivit allt tydligare över åren.