Annons

Nikon D80, streck i sökaren.

Produkter
(logga in för att koppla)
Dum fråga kanske men det kan inte bero på värmen de senaste dagarna? LCD ´er påverkas väl av värme?

Efter att ha läst tråden kollade jag i min D80 och där finns det också. Jag har aldrig sett den tidigare så antingen har det uppstått nu eller så har jag också dåligt putsade glasögon.

Thomas
 
Fredsson skrev:
Dum fråga kanske men det kan inte bero på värmen de senaste dagarna? LCD ´er påverkas väl av värme?

Efter att ha läst tråden kollade jag i min D80 och där finns det också. Jag har aldrig sett den tidigare så antingen har det uppstått nu eller så har jag också dåligt putsade glasögon.

Thomas

De har alltid funnits där, kommer alltid att finnas. Men man ser dom inte förrän man letar efter dom och är ett riktigt I-landsproblem. Och som det står ovanför någonstans, "problemet" (observera fnuttarna) är beskrivet i instruktionsboken och är alltså inget fel.
 
Som någon skrev så har det med konstruktionen av sökarskivan att göra. På de Nikon kameror där det är möjligt att lägga in ett rutnät i sökaren med hjälp av en meny eller där kameran kan visa information på sökarskivan finns detta "problem" om det nu är ett problem. "Problemet" fanns redan på F80 som var först med mjulvarurutnätet.....

Jag har ränderna på min D100. På tex D40 och några andra modeller kan kameran leverera en del information direkt på sökarskivan och det funkar via samma konstruktion, om jag nu minns rätt. Randen som går till den aktiva fokuspunkten är dessutom mer tydlig än de som går till de andra punkterna

Testa att ta ur batterierna ur din D200/D80/D70/D100/D50 etc... så lär du märka att sökaren blir grå. "Finessen" kräver ström för att ge en klar sökarbild och drar alltså lite kräm hela tiden. Även när kameran är avslagen.

På min D2 har jag inte sett ränderna. Gissar att de borde finnas även där även om denna kamera inte kan visa rutnätet. Jag har aldrig blivit störd av ränderna i min D100 utan skulle gladeligen ta dem om jag kunde få rutmönstret även i min D2X
 
Bara att byta!

Störs du av det är väl lösningen lätt....sälj skiten ;-) Hade en D200 tidigare, den hade dessa halvosynliga streck, inte för att det störde mig dock :) Har en D2x och en D40x nu, dessa har inte strecken.

Ha´de / Matti
 
Robert Malmquist skrev:
Jag har satsat runt 100000kr på min fotoutrustning och då vill jag att den skall vara perfekt,på över 10000 exponeringar har det inte varigt något sträck och då vill jag inte ha något i framtiden heller,

Jag tror att det funnits ett streck, som du dock inte har noterat, där precis hela tiden.

Jag noterade dessa streck för något år sedan - att de har med markeringen av aktuella fokuspunkter etc att göra var ganska uppenbart - och efter att jag uppmärksammade dem första gången så har de hela tiden varit där. Det flyttar sig också beroende på vilken fokukuspunkt som valts. Det förefaller helt enkelt vara en del av konstruktionen och något som jag tidigare bara inte uppmärksammat - strecken är ju förtvivlat tunna.

/erik
 
Jag tycker strecken är bra, man ser direkt vilken fokuspunkt som är vald.

Dom har funnits på min D200 från dag 1, på min förra D2Hs fanns det inga streck, men på den så lyste punkterna upp bättre, speciellt dagtid i solljus, därför använder jag strecken i D200'an för att lättare se vilken punkt jag använder.

/kent
 
--------------------------------------------------------------------------------
Robert Malmquist (Robert Malmquist) skrev:
Jag har satsat runt 100000kr på min fotoutrustning och då vill jag att den skall vara perfekt,på över 10000 exponeringar har det inte varigt något sträck och då vill jag inte ha något i framtiden heller,

Kameran är ju perfekt i enlighet med hur kamerans konstruktion är uppbyggd! Har du inte sett strecken innan så visar ju det bara på att det inte stör. Att man sedan ser det och inte kan acceptera det efter denna tråden startade får mig att tro att någon driver med läsarna här på FF. Ja vilka problem man kan skaffa sig....
Jag har dessa streck på två hus och det rör mig inte i ryggen. Jag fotograferar ju mest hela tiden och hinner inte bry mig på nonsens.
 
Ha, ha!

Först blev jag så jävla sur på er som inte tycker att en konstruktionsmiss är något att gnälla över. Men sen tittade jag i min egen D80 och såg de där strecken. Och de var verkligen inte något att gnälla på. Förutom att de är jävligt tunna så syns de bara någon sekund just när focus låses.
Så nu kan jag konstatera att jag inte är den värsta gnällspiken på det här forumet. Jag trodde det fram tills nu.;-)
 
MagnusBerg skrev:
Ha, ha!

Först blev jag så jävla sur på er som inte tycker att en konstruktionsmiss är något att gnälla över. Men sen tittade jag i min egen D80 och såg de där strecken. Och de var verkligen inte något att gnälla på. Förutom att de är jävligt tunna så syns de bara någon sekund just när focus låses.
Så nu kan jag konstatera att jag inte är den värsta gnällspiken på det här forumet. Jag trodde det fram tills nu.;-)

Köp ingen D200 då, för på den syns dom hela tiden, dvs även innan fokus låser :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Köp ingen D200 då, för på den syns dom hela tiden, dvs även innan fokus låser :)
Nä, de syns inte förrän någon påpekat att man ska leta efter dem. Sen finns de där alltid. Virus, sade någon.

Plocka gärna fram någon gammal analog häck och jämför ljusheten i sökaren mot en ny digital. Då kanske ni slutar klaga på petitesser;-) En modern sökare är mååånga exponeringssteg ljusare och finare, om än mindre. Ett streck mer eller mindre gör väl inget?
 
Ville bara påpeka att det inte är ett streck som syns i sökaren! Det är en ledare som har en funktion i sökaren. Ett streck är något som hamnat på ett ställe utan funktion om det nu inte gäller en ritning eller ett kostverk.
 
Vilken fart i forumet...kul.....
En stilla fundering, Canon har ju också fokuseringspunkter......hur har dom löst detta...bättre eller...för det syns inga"streck" eller vad vi nu vill kalla symtomen.....
Sen kan man ju undra vad man ska ha alla finesser i kameran till....jag tror nog att dom flesta använder några få, de man trivs med, spotmätning m.m och kreativa läget.
Det är trots allt inte så stora skillnader på kamerorna utan det är nog större skillnad på dom som är bakom kameran.

Svenke
 
Lustig diskussion om det lilla strecket. Har knappt tänkt på det eftersom jag koncentrerar mig på motivet, men jag är begåvad med ett streck jag också. Inte så mycket mer att säga om det så länge strecket inte kommer med på bilderna......
 
svenke1 skrev:
Vilken fart i forumet...kul.....
En stilla fundering, Canon har ju också fokuseringspunkter......hur har dom löst detta...bättre eller...för det syns inga"streck" eller vad vi nu vill kalla symtomen.....
Sen kan man ju undra vad man ska ha alla finesser i kameran till....jag tror nog att dom flesta använder några få, de man trivs med, spotmätning m.m och kreativa läget.
Det är trots allt inte så stora skillnader på kamerorna utan det är nog större skillnad på dom som är bakom kameran.

Svenke

Strecken finns på dom Nikon modeller som har rutmönster i sökaren som option, jag tror det har med det att göra, för på tex D2 serien så finns inte strecken, men det gör inte rutmönstret heller.

Jag lever helt klart med "strecken" än är utan rutmönstret som option, sen är det inget problem att prata om igentligen, för som sagt, man ser dom inte fören man letar efter dom, när man väl gjort det så kan man använda dom som vägledning i kraftigt solljus för att enklare se vilken fokuspunkt man väljer.

/kent
 
Jag tycker vi kan "dra ett sträck" över diskussionen och lära oss att nästa gång vi råkar på något så läser vi manualen innan vi börjar med avancerad felsökning =)
 
sry om jag fortsätter tråden (för er som vill dra streck över den iaf.) men, jag fick detta tydliga och irriterande streck nyligen med på min D200.

Tidigare kunde strecket också ses men inte alls lika tydligt som nu.

Kan det möjligtvis vara så att ni som inte störs av strecket inte har det lika framträdande som mig o Robert?

Tidigare störde det mig inte alls men nu...
 
Theant skrev:
sry om jag fortsätter tråden (för er som vill dra streck över den iaf.) men, jag fick detta tydliga och irriterande streck nyligen med på min D200.

Tidigare kunde strecket också ses men inte alls lika tydligt som nu.

Kan det möjligtvis vara så att ni som inte störs av strecket inte har det lika framträdande som mig o Robert?

Tidigare störde det mig inte alls men nu...

Är det inte så att den syns bättre nu efter du läst den här tråden :)

Diametern på tråden har ju inte kunnat bli grövre, så den är nog lika framträdande som den alltid varit, jag stör mig mer på damm i sökaren, tråden bryr jag mig inte om ett dyft, jag utnyttjar den istället, prova att byta fokuspunkt och följ trådens rörelse, busenkelt :)

/kent
 
Intressant ämne.

Jag fick för övrigt autofokusera (för att få indikation på vilken punkt kameran valt) 3-4 gånger innan jag upptäckte strecken. De syns mindre än en sekund och är verkligen inte tjocka. Om de blir så framträdande att de stör (några här verkade ju ha upptäckt strecken själva, jag hade aldrig gjort det tror jag) eller ligger konstant tända borde man ju kunna få byta på garantin. Det handlar trots allt om precisionsgrejer, och precisionen kan bli fel och elektroniken funkar inte alltid som man vill.

Dessutom verkade de bli mindre framträdande när man hade fler autofokuspunkter aktiva (jag fokuserade mot en karta och fick oftast 5 aktiva punkter), eller så har det med att göra att fem punkter som lyser gör att min biologiska inbyggda optik får svårare att se strecken på grund av "utfrätningen". Kan också ha och göra med hur de har byggt upp LCD-lagret, om alla punkter delar på samma ström så bör punkterna och linjerna bli ljussvagare av att ha flera kompisar tända samtidigt.

Ett hjärnspöke mer än något annat, alltså. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.