Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
har du kollat på Canon 450D trots att jag kör Nikon och är mycket nöjd med den så är den värd att titta närmare på för ca 6000 kr med 18-55 is
själv så tyckte jag att canon kändes liten i händerna så nu kör jag med D300 istället
 
Jag skulle nog inte köpt nikon d80 om jag vore du. Visst är det en bra kamera men den saknar ju sensorrengöring, stoooort minus.. Någon har säkert redan sagt det men jag läste bara första sidan för jag måste dra!
I mina ögon är sensorrengöring extremt överskattad. Själv har jag en D80 som jag är väldigt nöjd med och har aldrig haft problem med damm på sensorn. Byter objektiv relativt ofta, ibland flera gånger per dag. Visst, jag är kanske mer försiktig än de flesta när jag byter objektiv man jag ser inte damm som något jätteproblem. För övrigt, var tar dammet vägen med sensorrengöringen? Jo det stannar kvar i huset lika förbaskat. Vad ska man då med funktionen till? De tester som jag läst bekräftar det jag sagt. När jag byter hus i framtiden kommer jag högst sannolikt stänga av sensorrengöringen i alla fall.
 
Jag tycker att du ska köpa den, brus blir det med alla kameror, visst finns det vissa som är bättre än andra men du ska absolut inte köpa en snordyr kamera det första du gör.
Köp en D80 med det objektivet du hittade där, vet inte alls vad det är för kvalitet på det men brännvidden verkar bra att börja med. Det handlar inte så jättemycket om vilken kamera eller vilket objektiv man har, utan hur man använder det man har. Sen kan man komma till en gräns där man känner sig begränsad och då kan man uppgradera sig, men det är helt onödigt att göra det innan man själv vet vad man vill ha.
Lyssna inte så mycket på vad 18åringar som går foto B eller gamla gubbar som älskar att överanalysera forumtrådar säger. Du ska inte ens lyssna på vad jag vill säga dig utan att pröva det.

Men d80 är en bra kamera, ingen ska säga nåt annat än det (enligt mig), köp den!

/Erik (canon-kille)

Kunde inte ha skrivet det bättre, som detta:
"Lyssna inte så mycket på vad 18åringar som går foto B eller gamla gubbar som älskar att överanalysera forumtrådar säger."

Kolla på denna länk, nedan, det här är löjligt nördigt:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101208
Bildresultat från AF-G 50/1.4 och AF-D 50/1.4 sida vid sida
Här skall tydligen visas skillnaden i bildresultat, mellan två objektiv!
Vem ser skillnaden?
Skulle någon kunna se skillnaden, om bilderna hade varit tagna under mera normala förhållanden, inomhus eller utomhus?
Troligen inte!
 
Var idag iväg till netonnet och köpte mig Nikon D80 med 18-55 objektivet hoppas jag blir nöjd nu.. men de tror jag iaf =)

Tack för alla kommentarer och tankar kring detta!

MVH Gustav
 
Bra

Nu tycker jag att du varit duktig! =p
Om inte ska använda den förrän julafton så tycker jag iaf att du kan öppna lite i smyg för att ladda batteriet...
God jul!
 
Trillade in här och måste bara smyga in med ett tips, batterigrepp! Det gör kameran så mycket mer stabilare.. fast det kanske inte är något man behöver skaffa som nybörjare. Men efter ett halvår började jag längta efter ett batterigrepp och det blir det nu till nästa kamera. Ett litet tips bara.
 
nu vet jag inte hur mycket du betalat för den, men såg att expert säljer Nikon D80 + 18-55mm + 55-200mm för 6899:- .
Bra pris på bra kamera.
Edit: 6999:- inklusive presentkort på 500spänn.
 
Jag såg att det också fanns en modell som heter d90 för 10999 :-

Är d80 fortfarande en "het" kamera eller obsolet model? Jag köpte en samsung gx-1l för väldigt bra pris på expert och konstaterade att den hade utgått ur sortimentet redan innan sista avbetalningen var gjort.
 
D80 är ungefär två år gammal men fortfarande en utmärkt kamera -- till ett mycket bra pris. Har man stor plånbok är förstås den helt nya D90 ett bättre val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.