ANNONS
Annons

Skaffa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä jag syftade på Robin ovan, själv har jag bara Nikon :)

förstod att det var nått sånt :p

Jag skiftar objektiv rätt mycket och jag har inte haft problem med damm.
Klart att det är bättre med någon form av reningssystem, men jag skulle inte lägga någon avgörande vikt på det.

ok

Att lyssna på en som har en är ju som att lyssna på en sosse när du tänkt gå med de ;)

men det kan ju vara en fördel om personen har eller har haft kameran.. annars kan man ju inte vara säker självpå hur bra eller dålig den är (man kan bara läsa och då är det inte säkert att det står rätt överallt)

EDIT: du har haft den eller?

Jag tror detta är väl en smak sak vissa tycker si och andra så!

Senast ändrad:
Tjena! jag är helt ny här på forumet, har läst en del på sidan men har ändå lite frågor.

Har tänkt som rubriken lyder skaffa mig en systemkamera. Jag har just nu en "vanlig" digitalkamera "olympus" med 4mpixel sedan några år tillbaka. Jag fotograferar oftast natur och lite olika motiv.. men vill självklart utvecklas!

Jag har nästan helt bestämt mig för Nikon D80. Den verkar som en riktigt bra kamera enligt vad jag har läst. Men jag har lite frågor som jag inte riktigt hittat svar på, och skulle vara mycket tacksam för svar även om frågorna kan tyckas löjliga.

1.Hur bra den tål kyla väder och vind? (såg att den inte är väderskyddad rätta mig om jag har fel).

2.Vad ska jag köpa för objektiv till? är "18-55/3,5-5,6 VR" tillräckligt bra för en nybörjare eller ska man satsa på ett hyfsat bra på en gång istället?(såg att det fanns ett paketerbjudande med just det objektivet)

3.Vad står alla siffror och bokstäver för i objektiv beskrivningen? jag har inte riktigt fattat det än (18-55/3,5-5,6 VR)

4.Vad ska man köpa för extra utrustning och varför? filter, stativ mm?

5.För och nackdelar med olika filter.

Tipsa gärna om allt en nybörjare som mig behöver veta inom systemkamerornas djungel. Blev rätt mycket text men jag hoppas någon kan svara på nån fråga i alla fall.

//Gustav

1. Väderskyddad - Använder själv en D300 som är väderskyddad, men jag skyddar den ändå vid regn. Jag tycker det är dumt att chansa.

2. Objektivet med zoom 18-55 täcker förmodligen det mesta, landskap, fota på stan etc. Mitt råd är att börja med ETT objektiv för att senare komplettera med ytterligare när du vet vad du saknar.

3. 18-55 Zoomområdet, 18 "lite vidvinkel" 55 är "normal" /3,5-5,6 är hur ljusstarkt objektivet är (oftast bättre (och dyrare) med lägre siffror). Ex om du tar inomhus utan blixt är det bra med låg siffertal. VR är bildstabilisering (=bra funktion)

4. Vänta med extra utrustning tills du vet vad du behöver, lär dej din utrustning först.

5. -

Hoppas det klarnar lite i denna djungel av saker....lycka till!

/Arne

Nä men det brukar urarta rätt fort faktiskt :-/ i de flesta fall.

De flesta tycker väl att kameran de själva köpt är bra, det var väl därför man köpte den :)
Jo, så är det förstås. Men det innebär ju inte att alla andra plötsligt blir usla. Själv tycker jag fortfarande min Canon 40D är en bra kamera, men framförallt köpte jag den för att den passade mina behov och resurser bra just då. Och jag skulle själv inte köpa en Nikon D80 i dag -- men det hindrar ju inte att jag kan inse att den är en väldigt bra köp för någon med delvis andra behov och resurser är jag.

Jo, så är det förstås. Men det innebär ju inte att alla andra plötsligt blir usla. Själv tycker jag fortfarande min Canon 40D är en bra kamera, men framförallt köpte jag den för att den passade mina behov och resurser bra just då. Och jag skulle själv inte köpa en Nikon D80 i dag -- men det hindrar ju inte att jag kan inse att den är en väldigt bra köp för någon med delvis andra behov och resurser är jag.

Helt rätt i allt du skriver, det är synd att inte alla klarar av att leva upp till det. (säkert inkl. mig själv emellanåt)

Det är ju det största problemet man har, och även som nybörjare så vet man ju inte om man kommer att fortsätta att fotografera i framtiden :p men jag antar att jag kommer göra det för jag är helt besatt i fina bilder.

Köp den!

Jag tycker att du ska köpa den, brus blir det med alla kameror, visst finns det vissa som är bättre än andra men du ska absolut inte köpa en snordyr kamera det första du gör.
Köp en D80 med det objektivet du hittade där, vet inte alls vad det är för kvalitet på det men brännvidden verkar bra att börja med. Det handlar inte så jättemycket om vilken kamera eller vilket objektiv man har, utan hur man använder det man har. Sen kan man komma till en gräns där man känner sig begränsad och då kan man uppgradera sig, men det är helt onödigt att göra det innan man själv vet vad man vill ha.
Lyssna inte så mycket på vad 18åringar som går foto B eller gamla gubbar som älskar att överanalysera forumtrådar säger. Du ska inte ens lyssna på vad jag vill säga dig utan att pröva det.

Men d80 är en bra kamera, ingen ska säga nåt annat än det (enligt mig), köp den!

/Erik (canon-kille)

Jag tycker att du ska köpa den, brus blir det med alla kameror, visst finns det vissa som är bättre än andra men du ska absolut inte köpa en snordyr kamera det första du gör.
Köp en D80 med det objektivet du hittade där, vet inte alls vad det är för kvalitet på det men brännvidden verkar bra att börja med. Det handlar inte så jättemycket om vilken kamera eller vilket objektiv man har, utan hur man använder det man har. Sen kan man komma till en gräns där man känner sig begränsad och då kan man uppgradera sig, men det är helt onödigt att göra det innan man själv vet vad man vill ha.
Lyssna inte så mycket på vad 18åringar som går foto B eller gamla gubbar som älskar att överanalysera forumtrådar säger. Du ska inte ens lyssna på vad jag vill säga dig utan att pröva det.

Men d80 är en bra kamera, ingen ska säga nåt annat än det (enligt mig), köp den!

/Erik (canon-kille)

bra sagt!

speciellt detta: "Det handlar inte så jättemycket om vilken kamera eller vilket objektiv man har, utan hur man använder det man har." Det tror jag stämmer faktiskt

Det finns fler märken att titta på. Canon, Nikon är inte ensamma. Sony, Pentax har flera fina modeller. Till ännu lägre pris, även om det går fort med sjunkande priser i vissa perioder. Nikon D90 har fått ett mycket slagkraftigt pris, ligger mycke högt på DXO Ranking. Ren fakta äger ej någon Nikon. Normalt byter man inte kamera så ofta. När man sedan köper första objektivet (kitobjektivet som följer kameran klarar ju vardagsmotiv hyggligt, och pverkar inte priset så mycket) Men i och med första köpet är man automatiskt fast vid märket. Nikon objektiv passar bara till Nikon, likadant med alla märken. Om inte priset är tokbilligt, köp D90. Vänl. Bengt

Visst verkar D90 vara en riktigt bra kamera, och klart prisvärd. Har man gott om pengar är det ett bättre val än D80. Men prisskillnaden är avsevärd -- under 6000 kr för D80 med kitzoom, omkring 10000 för D90 med samma objektiv. För de 4000 kr får man en hel del trevliga saker (objektiv, blixt osv) som nog betyder mer för en nybörjare än de förbättringar som finns i D90.

Visst verkar D90 vara en riktigt bra kamera, och klart prisvärd. Har man gott om pengar är det ett bättre val än D80. Men prisskillnaden är avsevärd -- under 6000 kr för D80 med kitzoom, omkring 10000 för D90 med samma objektiv. För de 4000 kr får man en hel del trevliga saker (objektiv, blixt osv) som nog betyder mer för en nybörjare än de förbättringar som finns i D90.

Jag tror också att det kan vara bättre att skaffa något som är bra och hyfsat billigt till att börja med. Sedan om några år kanske köpa någon annan. Med tanke på min föregående 4mpixel kamera så tror jag nog att någon skillnad lär man nog se ;)

Ännu en gång tack för alla underbara svar!

PÅ Elgiganten säljs D90 för 8990kr med kit-objektiv. Jag tänker 4-5 år framåt där vinner D90 på sitt mordernare hus. D80 är ju fortfarande en mycket bra kamera, han lär inte bli besviken. Men den fina monitorn på D90 4ggr högre upplösning,3 tum 4,5 bild/sek mot 3bild/sek./ Bengt

PÅ Elgiganten säljs D90 för 8990kr med kit-objektiv. Jag tänker 4-5 år framåt där vinner D90 på sitt mordernare hus. D80 är ju fortfarande en mycket bra kamera, han lär inte bli besviken. Men den fina monitorn på D90 4ggr högre upplösning,3 tum 4,5 bild/sek mot 3bild/sek./ Bengt

Men visst under 6000kr är ett bra pris, 4000kr snyter man inte ur näsan hur som helst. Ett litet tillägg bara / Bengt

Men visst under 6000kr är ett bra pris, 4000kr snyter man inte ur näsan hur som helst. Ett litet tillägg bara / Bengt

De är lugnt kom med fler idéer och tankar bara jag tar så gärna upp all information (har nästan bestämt mig för D80 nu ska nog inhandlas i morrn på netonnets lagershop, men jag ska inte öppna den förrens julafton :p hur ska de gå tro)

Som sagt prisklass runt 6000 är ingen nackdel och det priset jag har tänkt mig med tanke på min ekonomi och att jag pluggar.

De är lugnt kom med fler idéer och tankar bara jag tar så gärna upp all information (har nästan bestämt mig för D80 nu ska nog inhandlas i morrn på netonnets lagershop, men jag ska inte öppna den förrens julafton :p hur ska de gå tro)

Som sagt prisklass runt 6000 är ingen nackdel och det priset jag har tänkt mig med tanke på min ekonomi och att jag pluggar.

Jag valde D80 framför D200 för att få råd med en bra blixt också. Det har jag inte ångrat.

Man behöver ju inte alltid ha det bästa. Det finns ofta andra saker att ta med i ekvationen.

Grattis till vad jag tycker är ett bra val för de pengar du är villig att piska ur plånboken.

Undrar om det är nån ide att öppna kakluckan när man inte är expert? Jag som är nyligen nybörjare tycker en "instegsmodell" är utmärkt kamera för en nybörjare på systemkameror. Min erfarenhet är att man har fullt upp med alla knappar ändå. Jag tyckte kitzoomen som följde med funkar kanon för det mesta. En bra sak med att bara ha ett objektiv är att man slipper pysslet med att byta samt att man minskar risken för att skita ner kameran inuti. Frågan är om det är nån ide att räkna med fem års livslängd? Hur ser en "standard" systemkamera ut om fem år? Hur såg en standardkamera ut för fem år sen?

Vad var det första jag köpte till? Min gamla kompaktkamera hade 10 grr zoom så jag saknade möjligheten att fota på lite håll. Inte hela världen men jag köpte ett ganska billig familjezoom för 1500 spänn som fick bra recensioner i nått test jag hittade på nätet. Men jag behövde det inte egentligen. Det var svårare än jag trodde och man hade kanske lite för stora förväntningar vad ett telezoom skulle klara. Det är svårt att hålla stabilt på 300 mm. När jag fattade det, så har det objektivet varit till stor glädje med många fina bilder.

Men, om jag hade börjat om från början, så är ett stativ det viktigaste tillbehöret. Jag lurade snabbt ut att ett billigt stativ är bättre än inget stativ. Om man hänger på ett billigt stativ blir det stadigare. Nästa praktiska tillbehör som inte är försumbart är nånting att bära sin kamera i. En hygglig väska där man kan stoppa alla sina grejor utan att det blir bökigt att ta med sig.

Undrar om det är nån ide att öppna kakluckan när man inte är expert? Jag som är nyligen nybörjare tycker en "instegsmodell" är utmärkt kamera för en nybörjare på systemkameror. Min erfarenhet är att man har fullt upp med alla knappar ändå. Jag tyckte kitzoomen som följde med funkar kanon för det mesta. En bra sak med att bara ha ett objektiv är att man slipper pysslet med att byta samt att man minskar risken för att skita ner kameran inuti. Frågan är om det är nån ide att räkna med fem års livslängd? Hur ser en "standard" systemkamera ut om fem år? Hur såg en standardkamera ut för fem år sen?

Vad var det första jag köpte till? Min gamla kompaktkamera hade 10 grr zoom så jag saknade möjligheten att fota på lite håll. Inte hela världen men jag köpte ett ganska billig familjezoom för 1500 spänn som fick bra recensioner i nått test jag hittade på nätet. Men jag behövde det inte egentligen. Det var svårare än jag trodde och man hade kanske lite för stora förväntningar vad ett telezoom skulle klara. Det är svårt att hålla stabilt på 300 mm. När jag fattade det, så har det objektivet varit till stor glädje med många fina bilder.

Men, om jag hade börjat om från början, så är ett stativ det viktigaste tillbehöret. Jag lurade snabbt ut att ett billigt stativ är bättre än inget stativ. Om man hänger på ett billigt stativ blir det stadigare. Nästa praktiska tillbehör som inte är försumbart är nånting att bära sin kamera i. En hygglig väska där man kan stoppa alla sina grejor utan att det blir bökigt att ta med sig.
Vad gäller ren och skär bildkvalitet tex 10Mp segmentet är skillnaderna försumbara. Gäller nog även i bredare spann 8MP-15MP. Vad gäller mängden funktioner, knappars placering. Det är någonting man kanske uppskattar längre fram om intresset ökar. men det kan även krångla till saker och ting. Har man en 22 växlad cykel använder man nog inte alla 22 på sin höjd kanske 3st. Vänl. Bengt

Jag skulle nog inte köpt nikon d80 om jag vore du. Visst är det en bra kamera men den saknar ju sensorrengöring, stoooort minus.. Någon har säkert redan sagt det men jag läste bara första sidan för jag måste dra!

Hade själv bestämt mig för en D80 i våras. Fick sedan en Canon 40D i handen. Fick genast ett "ha-begär". Låg bättre i handen, tyngre och kändes mer gedigen. Insåg att jag kunde få en Canon 40D för samma precis som Nikon D80 genom att beställa från UK under cash-back perioden som var då.

Det fick mig att välja Canon 40D. Hade jag haft råd skulle jag kanske valt en D300 istället... men där sprängdes min bugdet med råge.

Vad gäller utbud av objektiv etc har mest tittat på Canon då jag råkar äga en sådan. Finns mycket att välja mellan på begagnatmarknaden. Finns säkert för Nikon också.

Mitt råd är att känn på Nikon D80 och sedan Canon 40D (klart du kan känna på D90 och 50D också, men då blir det några tusen mer). Välj sedan den som känns bäst. Se till att ha ytterligare några tusen över. För snart kommer du att inse att du vill ha en blixt, och därefter vill du ha ett tele... eller ett vidvinkel.. då är det bra att inte gjort av med alla pengar på huset... bara ett råd.

Du kommer inte bli missnöjd oavsett vad du väljer mellan dessa modeller!

//Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar