Annons

Förbättra sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons original heter Eyepiece Extender EP-EX15, finns till exempel hos Cyberphoto för 156 kr: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240440

Den här blev jag lite intresserad av. Har en 7D men jag antar den passar. Men den finns inte i butik utan mest på "internetlager" - iaf här i Stockholm. Dvs det går inte att prova utan att köpa.

Mitt "problem" är att jag trycker ögat mot sökaren och brukar mest koncentrera mig på fokuspunkterna, sen ibland kolla att att värdena är ok i "gröna raden". Men oftast har jag ändå gjort det innan på huvuddisplayen när jag ställde in kameran. Men visst är det svårt att få in allt i blickfånget, komponering fordrar lite extra för att placera ögat helt rätt så alla kanter syns som de ska.

Blir det lättare med en sån här? Jag har ofta glasögon.

En sidorfråga (som möjligen låter dum) är att jag inte riktigt förstår vad förstoring resp. förminskning betyder här. Det handlar väl hela tiden om att se "allt" i sökaren - någon kanske kan förklara i lekmannatermer vad det betyder i detta sammanhang?
 
Nikon DK-21M använde jag under lång tid på min Canon 20D. Passar rakt av, utan modifikationer. Sökaren bli märkbart större, men också som bieffekt att det är viktigt att centrera ögat - inte helt bra vid snabba bilder. Ca 120 kr i USA, mer än det dubbla här.
 
Canon 50 D har ju liveview, liksom min 40 D. Tror din skärm är bättre än på 40D.
Vid stillastående motiv går det alldeles utmärkt att fokusera manuellt och kolla fokus genom att zooma in bilden före exponering. Funkar utmärkt exempelvis på porträtt och macro.
Annars kanske en vinkelsökare är värt att prova. Funkar bra tycker jag eftersom man kan välja förstorningsgrad. Hade ett billigt, tror det hette Seagull.
 
Jag köpte en KPS 1.3 från Ebay till min EOS 40D då jag, precis som du, tycker sökaren är alldeles för liten.

35 pund inkl. frakt från England. Ungefär halva priset jämfört med Sverige.

30% sökarförstoring låter kanske inte mycket, men skillnaden är enorm!

Någon vinjettering har jag inte märkt. Däremot när gummisnäckan hamnar snett så kan det upplevas som mörka hörn.

Köp! Kan varmt rekommendera den.


(Om jag har postat i fel forumdel, ber jag om ursäkt, är ganska ny på det här!)

Hej,
jag har nu testat, använt, känt på och funderat kring olika kameror när jag stått inför att byta upp mig från min Nikon D60. Jag har köpt en Canon EOS 50D, men det är egentligen inte det den här tråden skall handla om.

Vad jag har märkt är att sökaren i de allra flesta kamerorna i den prisklass där jag har råd att handla (~10 000 kr) har ganska så urusla sökare. Jag är mycket nöjd med min nya kamera, MEN sökaren är hopplöst liten, trots att den är BÄTTRE än D60:s.

Jag kollade även på Nikon D300s - och här tycker jag ändå att jag har en bra kamera i min hand - men sökaren var inte mycket bättre för det, den var i stort sett likvärdig min Canons trots att det skiljer ett par tusenlappar mellan de olika modellerna.
När jag istället gjorde "misstaget" att kika på D700 förundrades jag över hur stor och klar sökaren var. Jag har även en gammal analog Chinon här hemma vilken också har en stor och fin sökare.

Har sökarens storlek att göra med att min 50D inte är i fullformat? Eller är det ett "trick" från företagens sida för att få konsumenterna att handla de dyrare kamerorna?

Eftersom jag inte har möjlighet att byta upp mig och eftersom jag faktiskt i det stora hela är mycket nöjd med 50D:n undrar jag - kan man förbättra den befintliga sökaren? Kan jag köpa någon sorts reservdel som gör att bilden förstoras?

Jag har försökt googla ämnet och hittar inget vettigt.

Mvh
Hannah
 
Nikon DK-21M använde jag under lång tid på min Canon 20D. Passar rakt av, utan modifikationer. Sökaren bli märkbart större, men också som bieffekt att det är viktigt att centrera ögat - inte helt bra vid snabba bilder. Ca 120 kr i USA, mer än det dubbla här.

Så du menar att jag kan sätta den på min 50D direkt? Det hade ju varit toppen!
Det förvånar mig dock varje gång hur otroligt dyrt det är med reservdelar till kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.