Tyvärr verkar det vara ett vanligt problem att man får tillbaka kameran med orenare sensor än vad den var innan. Ofta med dammigare mattskiva också som extra "bonus".
Vid diverse mässor har jag haft möjlighet att se på vilket sätt Nikon och Canon utför denna "Check and Clean"-service. Det jag sett har varit förvånansvärt oprofessionellt och okunnigt. Jag skulle aldrig lämna in någon kamera till någon av dem ens om de gav mig betalt för sin "service"!
Är du noggrann och försiktig samt inte har dammigt hemma, så skaffa dig grejer så att du kan göra det själv, även om det kostar en slant. Har du tummen mitt i handen kanske du kan hitta någon på din ort som stämmer in i beskrivningen ovan, och som kan göra det för dig för någon lämplig slant (brukar bli betydligt billigare än vad de båda stora drakarna tar).
Detta gäller normalt damm och sk-t som alltid förr eller senare hamnar på sensorn. Ifall det är oljeklet däremot, så är problemet betydligt värre. Då kanske man får låta någon märkesserviceverkstad ta hand om det trots allt, och hoppas på det bästa.
Vilket naturligtvis inte ska behövas. Av allt att döma behöver åtminstone vissa märkesverkstäder få personal med bättre utbildning och kompetens.
.