ANNONS
Annons

Nikon D80, streck i sökaren.

Produkter
(logga in för att koppla)

svenke1

Medlem
Har en brorsa som har handlat en ny D80. Efter ett par veckor så blev det ett streck i sökare. Visas när han slår på strömmen. Han skickade in kameran på garanti och har fått tillbaka den nu. Men det är inget fel säger teknikerna? Han har tittat på en likadan i butiken och den har samma "fel", alltså ett "tillverkningsfel"? Jag undrar om det är fler som råkat ut för detta och vad man gjort åt det då.
Om han ska sälja kameran så är den ju värdelös, vem köper en sån med ett streck i sökaren?
Nikon har ju alltid varit ett toppmärke men nu kan man ju undra, eller så har han haft otur.
Ny kamera 12000:- fattigare och ett fel på kameran som inte är något fel eller vadå, ska man leva med detta?
Jag skulle inte acceptera detta, ny kamera utan streck eller pengarna tillbaka eller en annan sorts kamera. Alla fabrikat lever väl på nöjda kunder eller?

Svenke
 
Det kan inte vara så att han har slagit på rutmönstret? D.v.s. fyra streck som bildar 9 lika stora rutor?
 
Nej, inte rutmönster, det har vi kollat. Strecket är från centrum och ner mitt i bilden.När han ändrar autofokus från dynamiskt läge till specifikt då syns det mycket bättre, nikon ska ha kollat objektivet.

Svenke
 
det är så på min D80 med .. flyttar sig när man flyttar på fokuspunkten.

Det är ju för att det röda i sökaren lyses upp av dioder, således måste ljuset komma dit.

sluta vara så gnällig och kör på och skapa.. en sånhär sak är väl ändå en nonsensgrej?
 
Jaha du Franksson, vad ska jag tycka om det inlägget?
JAG har en Canon utan streck i sökaren och det tycker jag är självklart, inga streck alltså. Men har man en Nikon så får man tydligen räkna med en del dåliga kvalitetslösningar. Nog med skitsnacket nu. Jag ställde bara upp på min bror och la in tråden. Man kan ju tycka att för 12000 spänn ska man slippa sånt.Och FRAMFÖR ALLT varför har inte Nikons verkstad upplyst min bror om att det är så, kan inte vara någon överraskning för dom. Hur som helst så är det inte en proffsig lösning i elektroniken.
Normal produktionsstandard brukar man ju säga.

Svenke
 
Kan väl hålla med om att Nikon borde känna till det där. Lite pinsamt för dem. Jag har för mig att man kan ställa så att det inte lyser rött utan alltid bara är svart. Gör det och se om det försvinner om det nu stör så mycket.

Jag kan säga att jag själv trodde att jag fått en spricka i min gamla D70 när jag såg det för första gången men efter ett tag insåg jag vad det var.
 
För att förtydliga en sak.
Jag och min bror trodde att det var fel på kameran. Vi har fotat i en massa år och haft Canon, Pentax m.fl. fabrikat och detta var den första Nikon kameran i familjen. Så när detta dök upp så trodde vi naturligtvis att det var fel på kameran eftersom ingen annan kamera haft det här. Så nu vet vi och när man har en förklaring så stör det inte, det är ju så här. Men varför kan inte en tekniker förklara? Via den här tråden så är det ju fler D80 och även andra modeller i Nikons serie som har samma "fel".
Man kan ju tycka att Nikon borde löst det här tidigare då.


Svenke
 
Hade det på min D80 också och det står i instruktionsboken att det kan uppstå streck men att det är normalt och inget att fästa sig vid.

Har likadant på min D200 nu och den är ny.
Står även i den instruktionsboken att det kan bli så.

Stefan
 
Hej!

Info från Supportsidan.

En oväntad, tunn linje visas i kamerans sökare

Nikon F75, F80, D50, D70, D70s, D80, D100 och D200 kamerorna är utrustade med Nikons avancerade fokusskärmteknik. Skärmen består av ett genomskinligt LCD-lager som laminerats med en vanlig, matt fokusskärm.

I den här typen av sökardisplay kan du få se en tunn linje som går från det markerade fokusområdet till fokuseringsskivans kant. Linjens placering beror på vilket fokusområde som valts. Den här linjen framträder på grund av den lilla mängd ström som leds genom LCD-lagret för att aktivera det markerade fokusområdet. Detta är normalt och innebär inte att något är fel.

Hasse
 
Det här verkar ju fan helt otroligt de där jävla strecket dök upp på min D200 i dag, hur fan kan det vara möjligt att det dyker upp på flera kameror samtidigt Det måste ju vara ett virus eller nåt?
 
sven-åke, jag försökte inte vara spydig i mitt inlägg, om du tog illa upp så ber jag om ursäkt.

Uppenbarligen så är det en lösning som Nikon gjort (tycka vad man vill om den) och uppenbarligen är teknikerna som nikon har inte så särskillt klyftiga.

Jag har haft min sen november och jag har inte uppfattat det som störande, för hell, först nu jag kom att tänka på det..

Men, helt uppriktigt.. är det något att fästa sin energi på när man kan göra roligare saker, typ att ta bilder?
Tänk på att vi också pröjsat massa pengar för kameran, men vi tycks inte gnälla? :p
 
Förlåt, men är det bara jag som tycker att det är en lite väl "gapig" ton här? Folk försökte vara vänliga och påpeka att det inte var fel. Tycker inte de ska behöva få sådana mothugg.

Det är INTE ett tillverkningsfel, inte heller rör det sig om ett måndagsexemplar, det finns dokumenterat på Nikons supportwebb OCH omnämnt i manualen (sid 8 för D70 och sid 7 för D200 till exempel).

Nu vet jag inte vad teknikerna sagt till dig eller din bror, så jag kan inte uttala mig om deras kompetens annat än att när jag varit i kontakt med Nikon Svenska AB har de varit mycket sakliga, korrekta, tillmötesgående och servicevilliga. Det enda som sagts i tråden är att Nikons tekniker sade att det inte var fel på kameran och det var ju helt korrekt, eller? Eller är det teknikerna som utvecklat kameran du klankar ned på?

Apropå jämförelsen med andra kameramärken, har de "on-demand grid lines" (rutnätsdisplay) för sökaren? Det är en funktion som jag personligen värdesätter mycket, mer än att behöva köpa en ny mattskiva och montera dit. Tycker någon att denna svaga linje är så störande så gör de helt rätt i att inte välja en Nikon som har denna typ av LCD i sökaren. Canon kanske har en överlägsen lösning för att lysa upp sina fokuspunkter. Är det av vikt, köp Canon.
 
Robert Malmquist skrev:
Det här verkar ju fan helt otroligt de där jävla strecket dök upp på min D200 i dag, hur fan kan det vara möjligt att det dyker upp på flera kameror samtidigt Det måste ju vara ett virus eller nåt?
Ja, Robert. Det är ett virus som sätter sig i huvudet på folk. Innan min vän såg detta i sin F80-sökare och poängterade det för mig hade jag aldrig sett det i min egen F80. Sen när jag fick en D70 så var jag redan smittad :)

(Skämt åsido, med all sannolikhet har strecket alltid funnits där, men många har nog inte sett det förrän de blivit uppmärksammade på det.)
 
Det finns underliga lösningar inom alla teknikområden. Ett streck i sökaren, wow, big deal? Leta upp en SAAB ägare med oil sludge problem så ska du få lite perspektiv på saker och ting.
 
maxzomborszki skrev:
Ja, Robert. Det är ett virus som sätter sig i huvudet på folk. Innan min vän såg detta i sin F80-sökare och poängterade det för mig hade jag aldrig sett det i min egen F80. Sen när jag fick en D70 så var jag redan smittad :)

(Skämt åsido, med all sannolikhet har strecket alltid funnits där, men många har nog inte sett det förrän de blivit uppmärksammade på det.)

Jag kan säga så här att att de där sträcket kom helt plötsligt mellan två objektiv byten i går,så jag skickade in en fråga på syster forumet D70 sverige, sedan tänkte jag att jag kopierar frågan och lägger den på fotiosidan också och då hittade jag den här tråden direkt.
Jag har gjort över 10000 exponeringar utan sträck i sökaren och jag tycker att det är jävligt störande.
 
Man är alla olika och störs av olika saker. Vissa putsar och putsar sina glasögon i tid och otid så fort de ser en mikroskopisk prick och kan ägna hela dagen åt sitt putsande medan andra kan gå omkring med helt solkiga glasögon utan att störas. Jag har dessa streck i båda mina Nikon kameror. D100 och D200 och har aldrig tänkt på att de existerar. Jag putsar också mina glasögon bara en gång i veckan eller kanske två...ha ha ha!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Man är alla olika och störs av olika saker. Vissa putsar och putsar sina glasögon i tid och otid så fort de ser en mikroskopisk prick och kan ägna hela dagen åt sitt putsande medan andra kan gå omkring med helt solkiga glasögon utan att störas. Jag har dessa streck i båda mina Nikon kameror. D100 och D200 och har aldrig tänkt på att de existerar. Jag putsar också mina glasögon bara en gång i veckan eller kanske två...ha ha ha!

Jag har satsat runt 100000kr på min fotoutrustning och då vill jag att den skall vara perfekt,på över 10000 exponeringar har det inte varigt något sträck och då vill jag inte ha något i framtiden heller, jag anser att det måste vara något fel även om det inte påverkar funktionen på kameran, men det blir väl för dyrt för nikon att fixa alla kameror.
Men det är väl som för volvo och deras gasspjäll, får dom inte en blåslampa i röven av plus så händer inget.
 
Ragnar... Att du inte sett strecken kanske hänger ihop med dina dåligt putsade glasögon. Fast jag med min falksyn har inte sett dom förrän idag, efter att ha läst den här tråden. Eller om det var för att jag bytte objektiv... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.