Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)
Det sägs att D750 skall klara 30 Rawbilder, CyberPhoto har testat med 95-kort och skriver 12 bilder. Både Raw/Jpeg klarar den 10 bilder.

//Bengt.

Vet inte om någon tagit upp det men jag finner det obegripligt att den inte har focus peaking i live view för video! Jag förstår inte varför? Finns det någon som helst möjlighet att den funktionen kommer i en uppdatering eller så eller vet någon orsaken till varför funktionen inte finns i denna modell, vad som är den möjliga motiveringen?

Tråden har vaknat, jättekul, en sådan fin kamera och ingen skriver, Stannar Nikon-gubbsen vid sina D600, D610, har Nikon räknat fel med lanseringen.

//Bengt.

Hm, sitter ock klipper det jag filmade i helgen nu… Na, jag får bara gå på känsla och försöka hitta focus manuellt. Alltså hur mitt öga bedömer det. Autofocus är inte att tänka på. Ser att jag fått en del digitala drop outs. Oklart ännu om det endast är i prewiev, eller om det faktiskt hamnade på filmen.

Det jag filmade lät väldigt högt och jag vet sedan tidigare att höga ljud även kunde påverka inspelning med Dvkameror...

Hm, sitter ock klipper det jag filmade i helgen nu… Na, jag får bara gå på känsla och försöka hitta focus manuellt. Alltså hur mitt öga bedömer det. Autofocus är inte att tänka på. Ser att jag fått en del digitala drop outs. Oklart ännu om det endast är i prewiev, eller om det faktiskt hamnade på filmen.

Det jag filmade lät väldigt högt och jag vet sedan tidigare att höga ljud även kunde påverka inspelning med Dvkameror...

Kameran verkar lysande i övrigt men jag tycker somsagt att det är obegripligt att dom inte lagt in focus peaking. Vet inget om hur svårt det är tekniskt att göra det men det borde vara standardfunktion på foto/video-kameror. Dom flesta andra nya modeller har det ju.

Från att ha gått från D700, så är jag helt grön på det här med video och DSLR.

Vad jag förstått så är det M-läge och manuell fokus som gäller, 1080p 24fps för att få lite mer tid i minnet, har 2 st. 32GB Extreme Pro 95 mb/s kort i kameran. ett kort för foto och ett för video. Kör även med Auto-iso.

Vad jag förstår så fixar inte kameran att autofokusera själv såsom en videokamera klarar...

Men vad jag läst så blir det bäst med manuell fokus

Eller har jag fel där?

Vad jag förstår så fixar inte kameran att autofokusera själv såsom en videokamera klarar...

Men vad jag läst så blir det bäst med manuell fokus.

Vad jag har förstått så är det exakt samma autofokus vid filmning som vid vanlig fotografering med LiveView. Så kameran kan autofokusera under filmning. Ifall det sedan blir bra eller om det blir bättre med manuell fokus är en annan femma.

Vad jag har förstått så är det exakt samma autofokus vid filmning som vid vanlig fotografering med LiveView. Så kameran kan autofokusera under filmning. Ifall det sedan blir bra eller om det blir bättre med manuell fokus är en annan femma.

Jo, så är det.

Men jag provade nu för en stund sedan, om man filmar människor så kan man aktivera "Ansiktsigenkänning", då fokuserar den på ansiktet per automatik och söker hela tiden.

Men sen om det beror på min optik vet jag inte, den jagar en hel del, så vill man vara säker så är manuell fokus bäst.

De objektiv jag har är Nikkor AF-S 35mm f/1.4G och Nikkor AF-S 85mm f/1.4G.

Kanske inte helt optimala att fånga video med såsom ett 24-70 hade varit, men de får duga tillsvidare.

De objektiv jag har är Nikkor AF-S 35mm f/1.4G och Nikkor AF-S 85mm f/1.4G.

Kanske inte helt optimala att fånga video med såsom ett 24-70 hade varit, men de får duga tillsvidare.

Bildstabilisering är väldigt bra att ha när man filmar på fri hand, och det har varken 35:an, 85:an eller 24-70:an. Men bortsett från det så tycker i alla fall jag att 35:an är optimal för filmning. En begränsande faktor vid filmning är frameraten. Man kan ju inte ha längre slutartid än att man hinner ta de antal bilder per sekund som filmformatet kräver. Därför är stor bländaröppning viktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar