Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)
Besviken över att D750 inte har inre chassi av metall (och snålt.........), nån säger "dom blir ju så tunga"............... finns det inga riktiga män längre??????? Nääää den här kameran blir det INTE!

D750 innehåller komponenter av metall. Men skalet är i kolfiberförstärkt plast. Rätt många proffsprodukter är numer i kolfiber istället för metall. Mitt Gitzo-stativ till exempel.

Det går ju att skruva i en liten blyklump i stativfästet om kameran känns för lätt ;)

Besviken över att D750 inte har inre chassi av metall (och snålt.........), nån säger "dom blir ju så tunga"............... finns det inga riktiga män längre??????? Nääää den här kameran blir det INTE!

Jag antar från att du skrev i alla fall delvis för att retas ... :)

Men, jag har noterat att det vimlar av metallfetischister i fotovärlden. Själv har jag aldrig förstått tjusningen med repkänsliga prylar som suger värme ur fingrarna. Plast rular.

Sedan är det inte nödvändigtvis så att metall är starkare än plast, det handlar mest om vilken plast man väljer och i fallet D750 är det antagligen så att det hade varit billigare att göra som man brukar och ha ett chassi i metall. Men det hade blivit tyngre, klumpigare och försämrat för wifi-sändaren. Så just här är det knappast snålhet det handlar om.

D750 innehåller komponenter av metall. Men skalet är i kolfiberförstärkt plast. Rätt många proffsprodukter är numer i kolfiber istället för metall. Mitt Gitzo-stativ till exempel.

Det går ju att skruva i en liten blyklump i stativfästet om kameran känns för lätt ;)

Du har kul åt mitt inlägg (inget fel med det, lite humor skadar inte ;-) ) men.................jag hänger mycket hellre på ett tungt objektiv på en kamera vars objektivfäste är fastskruvat i ett metallchassi än ett fäste som sitter i plast..............Som gammal verkstadsmekaniker vet jag att plast utvidgar sig snabbare i värme och krymper snabbare i kyla än metall (speciellt om det är svart). D750..............en kamera för lätta objektiv skulle jag vilja påstå. dessutom åldras plast snabbare.............

Du har kul åt mitt inlägg (inget fel med det, lite humor skadar inte ;-) ) men.................jag hänger mycket hellre på ett tungt objektiv på en kamera vars objektivfäste är fastskruvat i ett metallchassi än ett fäste som sitter i plast..............Som gammal verkstadsmekaniker vet jag att plast utvidgar sig snabbare i värme och krymper snabbare i kyla än metall (speciellt om det är svart). D750..............en kamera för lätta objektiv skulle jag vilja påstå. dessutom åldras plast snabbare.............

D750 innehåller en del metall också.

Tror du på fullaste allvar att Nikon skulle göra en proffsklassad kamera som inte håller för tunga objektiv? Kameran innehåller både magnesium och kolfiber, och det skulle förvåna mig mycket om inte både objektiv- och stativfäste är väl tilltagna.

Tror du på fullaste allvar att Nikon skulle göra en proffsklassad kamera som inte håller för tunga objektiv? Kameran innehåller både magnesium och kolfiber, och det skulle förvåna mig mycket om inte både objektiv- och stativfäste är väl tilltagna.

Nikon D4s och D810 har inre hus av metall legering, förmodligen för att klara tunga objektiv tuff behandling men D750 fick tyvärr inte det (av kostnadsskäl?). Vi kan diskutera det här i all oändlighet du har din åsikt och jag har min vad gäller materialval i kameror. Frid broder!

Klart att D750 gör en frågande om den skall fylla ett gap mellan D610 och D810 enligt Nikon, den nya autofokusmodulen hade jag nog mera väntat mig i så fall i en kommande D620, om D750 hade klarat 8b/sekund hade modellen varit mera glasklar för mig, 6,5b/sekund räcker väl annars i princip ganska så långt förmodar jag, ökar inte chansen till flera keepers också om inte bildhastigheten är för hög.

För övrigt så finns det ingen som i ifrågasätter varför Nikon fortfarande håller sig kvar vid 15 korslagda AF sensorer, när konkurrenten Canon bara ökar på sina.

//Bengt.

Nikon D4s och D810 har inre hus av metall legering, förmodligen för att klara tunga objektiv tuff behandling men D750 fick tyvärr inte det (av kostnadsskäl?). Vi kan diskutera det här i all oändlighet du har din åsikt och jag har min vad gäller materialval i kameror. Frid broder!

När det gäller kolfiberarmerad termoplast så tvivlar jag inte på hållbarheten. Man bygger stridsflygplan i samma material.

Kostnadsskäl tror jag inte ligger bakom (kolfiber är inte billigt) utan det är snarare vikten och den inbyggda WiFi-sändaren som är orsaken.

Klart att D750 gör en frågande om den skall fylla ett gap mellan D610 och D810 enligt Nikon, den nya autofokusmodulen hade jag nog mera väntat mig i så fall i en kommande D620

Om man tittar i ett lite längre perspektiv så dök D600 upp precis lagom till förra Photokina och det är nog rimligt att anta att Nikon redan då började planera för hur ptentiella efterföljaren skulle se ut. Kanske med sikte att presentera en sådan sisådär två år senare.

Sedan hände som bekant saker med D600 och det är nog rimligt att anta att D610 inte var en modell som planerats speciellt långt i förväg ...

Så det kan vara så att den D750 vi ser idag (eller i alla fall mycket av den nya tekniken i den) kanske från börjat var tänkt som en efterföljare till D600. Det är inte heller otänkbart att man under resans gång, när man nu fick en D610 som inte hunnit bli så gammal som modell, beslöt sig för att "biffa till" den nya kamera man jobbat på lite och istället göra den till en ytterligare modell vid sidan av D610.

Saken är ju att D750 verkligen har ett helt nytt kamerahus jämfört med D600/D610, med en hel del tekniklösningar vi inte sett i någon tidigare Nikon-kamera (monocoque-chassi i kolfiberarmerad termoplast har de aldrig använt förr) utvecklingen av den lösningen har rimligen pågått ganska länge - det blir mycket att testa innan man gör den typen av ändringar.

Exakt hur de ligger till får vi nog aldrig veta, men personligen tycker jag ändå Nikons idé med D610 + D750 + D810 känns hyfsat logisk. Det är dessutom ett välkänt faktum att du kan sälja mer (i total volym) om du har har fler överlappande varianter. Handeln (affärerna) gillar att ha möjligheter till "upsell", alltså när du lockar kunder med en produkt till kampanjpris och sedan på plats kan övertyga dem att köpa en lite dyrare variant.

om D750 hade klarat 8b/sekund hade modellen varit mera glasklar för mig, 6,5b/sekund räcker väl annars i princip ganska så långt förmodar jag, ökar inte chansen till flera keepers också om inte bildhastigheten är för hög.

Min personliga misstanke är att det är en sensorbegränsning, det är väl inte orimligt att anta att sensorn i D750 tillverkas av samma underleverantör och därmed har samma grunddesign som man använt för D600/D610. Och vi har inte sett någon småbildssensor med den tekniken som är mycket snabbare än 6 bilder/sekund.

Glöm inte att det blir svårare och svårare att få ut hög utläsningshastighet ur en sensor ju större yta den har. Vill du ha riktigt extremt snabb utläsning så är det enormt mycket enklare i en liten sensor - tänk på Nikon 1 J4 där du kan plocka ut 18-megapixels råfiler ur sensorn i 60 bilder/sekund. Bland småbildssensorer finns det idag bara två grunddesigner som verkar kunna leverera riktigt hög framerate - de i Eos 1D X/5D Mark III och de i D4/D4s.

Går du ned på aps-c blir det genast enklare, där har ju till exempel Sony sedan flera år plockat ut 12 bilder/sekund ur A77-modellerna.

För övrigt så finns det ingen som i ifrågasätter varför Nikon fortfarande håller sig kvar vid 15 korslagda AF sensorer, när konkurrenten Canon bara ökar på sina.

Jag har kört Eos 1D X och D4 sida vid sida i några veckor, helt kort kört D4s sida vid sida med 1D X och dessutom pratat en hel del med folk som kör bägge eller som har bytt mellan dem. Det här med antalet korslagda AF-sensorer verkar ärligt talat göra ganska liten praktisk skillnad. Andra skillnader märks mycket mer.

hallå vakna lite....belastning på fattningen är beroende av vikten på huset å inte gluggen.. vid användning av stora gluggar så bär man ju i gluggen å inte i huset...

//G

Nikon D4s och D810 har inre hus av metall legering, förmodligen för att klara tunga objektiv tuff behandling

Man kan nyansera det lite och istället säga "D4s och D810 har inre hus av metall legering, förmodligen för att klara tunga objektiv tuff behandling på ett kostnadseffektivt sätt"

Du kan uppnå samma hållfastighet med plaster och få ett lättare kamerahus - men då blir det dyrare. Som Johan påpekade, man bygger stridsflygplan i kolfiberarmerad termoplast, så att det materialet håller är det nog ingen större tvekan om.

Redan på Photokina 2008 pratade jag med en teknikchef på Canon som sa att man i teorin kunde bygga de stora proffshusen ett par hekto lättare och ändå starkare om man använt rätt plastmaterial istället för metall. Haken var att sådana lösningar var så dyra. Det är svårt att veta exakt hur komponentpriser slår igenom på totalpriset i en så komplex produkt som en kamera. Men han sade att själva delarna som man nu gjorde i metall hade varit 10-20 gånger dyrare att tillverka och att monteringen dessutom blivit mer komplicerad och därmed dyrare.

Metall är helt enkelt det kostnadseffektivaste sättet att uppnå en viss hållfasthet. Sedan har den som någon tidigare i tråden andra fördelar - den är bra på att leda bort värme. Men med modernare komponenter borde värme bli ett gradvis mindre och mindre problem.

men D750 fick tyvärr inte det (av kostnadsskäl?).

Det där tror jag som sagt du har fått om bakfoten, det kan rent av fungera tvärtom :)

Man kan uttrycka det så här: Plast används dels i billiga lösningar, dels i de extremt dyra - beroende på vilken typ av plast (och armering) man använder. Metall är ett sätt att få nästan samma fördelar som med de dyrare plastlösningarna, fast på ett billigare sätt.

Okej byggandet av D750 startade väl inte förrgår så att säga, men kan ha varit en kommande D620, annars påminns jag bara om att både Nikon och Sony har haft planer på någon form av Actionkameror. Strulet Med D600 hade väl historiskt inte varit så trevligt att påminna sig om, så nu minns vi D610 framöver som en bättre kamera.

//Bengt.

Man kan nyansera det lite och istället säga "D4s och D810 har inre hus av metall legering, förmodligen för att klara tunga objektiv tuff behandling på ett kostnadseffektivt sätt"

Du kan uppnå samma hållfastighet med plaster och få ett lättare kamerahus - men då blir det dyrare. Som Johan påpekade, man bygger stridsflygplan i kolfiberarmerad termoplast, så att det materialet håller är det nog ingen större tvekan om.

Redan på Photokina 2008 pratade jag med en teknikchef på Canon som sa att man i teorin kunde bygga de stora proffshusen ett par hekto lättare och ändå starkare om man använt rätt plastmaterial istället för metall. Haken var att sådana lösningar var så dyra. Det är svårt att veta exakt hur komponentpriser slår igenom på totalpriset i en så komplex produkt som en kamera. Men han sade att själva delarna som man nu gjorde i metall hade varit 10-20 gånger dyrare att tillverka och att monteringen dessutom blivit mer komplicerad och därmed dyrare.

Metall är helt enkelt det kostnadseffektivaste sättet att uppnå en viss hållfasthet. Sedan har den som någon tidigare i tråden andra fördelar - den är bra på att leda bort värme. Men med modernare komponenter borde värme bli ett gradvis mindre och mindre problem.

Det där tror jag som sagt du har fått om bakfoten, det kan rent av fungera tvärtom :)

Man kan uttrycka det så här: Plast används dels i billiga lösningar, dels i de extremt dyra - beroende på vilken typ av plast (och armering) man använder. Metall är ett sätt att få nästan samma fördelar som med de dyrare plastlösningarna, fast på ett billigare sätt.

OK "Greven" vi får väl veta längre fram vilka komponenter man använt när man"bakat" ihop smältdegen till huset, kanske har vi sett framtiden.......................................

Ca 15 bilders buffert med 14-bitars raw. 30 bilder med 12 bitars.

Ok, ingen action-kamera med andra ord. Drygt 2 s innan bufferten är full vid 14-bitars raw. Synd, tycker jag. Vid 12-bitars blir det väl acceptabelt, men inte bra.
Verkar vara jättegamla eller jättedrya Nikon-kameror som gäller om man behöver brassa på med många bilder i följd.
Får väl fortsätta vänta på ett nytt högpresterande DX-hus (typ D400) för konsumetbruk, om det någonsin kommer...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto