Annons

Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)
Är mycket spänd på vad Nikon visar upp i morgon, D750 verkar bli den kamera som gör att jag kliver upp på FX
När 810 släpptes förvånade prissättningen, det var ett rejält skutt upp i prislistan för tillsynes inte allt för stor skillnad mot D800/D800E, inte som i alla fall motiverade nästan 50% prispåslag. Men när nu D750 kommer förstår jag lite hur de tänker då D750 kommer hamna i prisläget av vad D800 kostade och den hamnar också mycket nära Canon 5D MKIII.

Om ryktena stämmer och vi får 24MP, 51 pkt fokus, Expeed 4 och 6,5-8 fps ser det ju riktigt riktigt bra ut. Det jag saknar och som jag verkligen hoppas kommer att vara med är ett vädertätat hus, eller hoppas, det är banne mig ett krav :)

Även jag kommer att ta steget upp till FX ifall den här kameran motsvarar ryktena. Har en D300 nu och vill inte ha en kamera med samma hus som D600/610. Bara att hoppas på de bästa! :)

Om man nu lanserar den som en "actionkamera" så är väl 6,5 b/s lite småfisigt....men den låter faktiskt lite spännande. Gillar det där med "robust".

Om man nu lanserar den som en "actionkamera" så är väl 6,5 b/s lite småfisigt....men den låter faktiskt lite spännande. Gillar det där med "robust".

Snabba fullformatskameror brukar vara dyra. Finns väl bara Nikon D4s och Canon 1D X?
Sony A99 och Canon 5D Mark III ligger på 6 bilder/s med full upplösning.

Med 6.5 bilder/s är det inte mycket mer än en D810 med 1.2 crop som då ger 6 b/s. Det blir också samma upplösning så vad är vunnit? Utsvängbar skärm men mer då?

Gamla D700 gick väl bra att köra i 8fps och den var fullformat.

Jodå. Och det påverkade säkert försäljningen av D3 negativt. ;)

Allt här blir ju spekulationer, men dels förhåller sig Nikon till sina egna produkter och andras som finns till försäljning. Och D700 säljs inte längre.

Men det kan också finnas andra hinder att förhålla sig till. 24 megapixel är den del data, men sedan D700 borde processorkraften ha mer än fördubblats. Det spekuleras en del i att den sensorgenerationen som sensorn i D610, Sony A7 m. fl. ingår i inte kan få upp ISO och bildfrekvens över en viss nivå. Konstruktionen sätter vissa begränsningar. Snabb utläsning kan minska tonomfånget.

Med 6.5 bilder/s är det inte mycket mer än en D810 med 1.2 crop som då ger 6 b/s. Det blir också samma upplösning så vad är vunnit? Utsvängbar skärm men mer då?
Du använder ju en större yta så det blir lägre brus. (och en anna upplevd brännvidd/bildvinkel). Dessutom ryktas det om att D750 stödjer WiFi-adapter (om än kostsam), bra om du ska leverera/presentera bilder i fält.

En ganska tilltalande mix enligt mig. Denna kamera kan betyda steget upp till FX i mitt fall. Ska bli spännande att följa tester och omdömen.

Rent objektivt är frågan hur mycket den tillför: beskedligt högre hastighet än D610, även yttre skal av metall, vinklingsbar TFT men ffa en bättre AF modul. Men i grunden hjärtat av D610 med ffa dennes slutare och inte den bättre i D810. Eftersom den är ny säljs den till ett högre pris.

Hade det inte varit bättre att sätta in sensorn från D4s/Df, slutaren från D810 och den "nya" AF modulen och erbjudit en rejäl skjuts upp i bps om det skall vara en sportkamera - en sann D700 ersättare?

Lite syniskt verkar det som om Nikon jagar högre marginaler med dessa "nya" produktsläpp. Min känsla är att de vill använda de sannolikt billigare komponenterna från D610 i så många olika modeller som möjligt till högre priser.

Får säkert en del mothugg för detta. Men att den skulle behöva bli avsevärt mycket dyrare köper jag inte då kopplingen mellan produktionskostnad och pris inte alls verkar vara så stark.

Ingen AF-ON. Det avgör till D810-s fördel för de som inte fokuserar med avtryck. Men upplösningen är lägre så kamerorna tävlar nog inte om samma målgrupp.

Rent objektivt är frågan hur mycket den tillför: beskedligt högre hastighet än D610, även yttre skal av metall, vinklingsbar TFT men ffa en bättre AF modul. Men i grunden hjärtat av D610 med ffa dennes slutare och inte den bättre i D810. Eftersom den är ny säljs den till ett högre pris.

D750 har samma eller en mycket närbesläktad slutare som D810.

Hade det inte varit bättre att sätta in sensorn från D4s/Df, slutaren från D810 och den "nya" AF modulen och erbjudit en rejäl skjuts upp i bps om det skall vara en sportkamera - en sann D700 ersättare?

Kan förstå tanken på den sensorn, men det är som sagt den slutaren och det är en ytterligare utvecklad variant av den AF-modulen som D4s och D810 har.

Misstänker att de grunnat länge på vilken sensor som ger den bästa mixen, risken finns nog att en variant med 16 MP-sensorn hade uppfattats som mer nischad och mindre generell.

Lite syniskt verkar det som om Nikon jagar högre marginaler med dessa "nya" produktsläpp. Min känsla är att de vill använda de sannolikt billigare komponenterna från D610 i så många olika modeller som möjligt till högre priser.

Det är ju oerhört cyniskt av företag att tjäna pengar :)

Men jag tror du har missförstått lite: Den här kameran har ett helt annat chassi och ett helt annat innandöme än D610, De må se lika ut på bild, men det är faktiskt ett hus byggt med andra material, utan det traditionella interna metallchassit, med annan utformning av kretskorten, med en helt annan utformning av bildskärmen, påtagligt annorlunda grepp, batteriet är vridet 90 grader ... Kort sagt, det är ett helt nytt innandöme.

Det är nog snarare åt andra hållet, att en eventuell efterföljare till D610 kan komma att låna design och komponenter från D750.

Får säkert en del mothugg för detta. Men att den skulle behöva bli avsevärt mycket dyrare köper jag inte då kopplingen mellan produktionskostnad och pris inte alls verkar vara så stark.

Pris bestäms av en lång rad saker, där bland annat produktionskostnad, seriestorlek (dvs förväntad försäljning och hur bred målgrupp en produkt vänder sig till) och positionering på marknaden spelar stora roller. Problemet både kameratillverkare och handeln haft de senast åren är att marginalerna tvärt emot vad många tror har varit ganska låga. Det funkar så länge volymerna är stora. Men när som nu sista åren volymerna sjunker måste man förändra någonting eller köra i diket.

Jag är tveksam till denna kommentar, Martin:

"D750 har samma eller en mycket närbesläktad slutare som D810."

För mig verkar slutaren vara snarare nära eller samma som D610/Df - eller menar du att slutaren i D610/Df är närbesläktad med den i D810 också?

Nästa:
"Misstänker att de grunnat länge på vilken sensor som ger den bästa mixen, risken finns nog att en variant med 16 MP-sensorn hade uppfattats som mer nischad och mindre generell."

D610 är generell - behövs en generell FF kamera till? Med den AF sensorn borde väl den här kameran rikta sig till sport? Tyvärr så tror jag att man var rädd att kannibalisera försäljningen av D4s.

Man borde bytt sensor mellan Df och D750. Df är ju mer en allroundkamera med annan design och här skulle 24mp sensorn passa bättre så skall någon kamera under D4s ha 16mp sensorn så är det ju D750, inte Df. Df var ju ingen konkurrent till D4s och därför ofarlig att sätta 16mp sensorn i för Nikon.

Som i politiken, det handlar om kompromisser;) Jag tycker att nya D750 verkar vara en toppenkamera och hade jag varit kvar hos Nikon hade den blivit mitt val. Gillar att man lagt stor vikt vid AF och pressat vikten.

/Stephan

Jag är tveksam till denna kommentar, Martin:

"D750 har samma eller en mycket närbesläktad slutare som D810."

För mig verkar slutaren vara snarare nära eller samma som D610/Df - eller menar du att slutaren i D610/Df är närbesläktad med den i D810 också?

Tja, där litar jag helt enkelt på på vad Matte Haglund på Nikon sa om saken :)

Nästa:
"Misstänker att de grunnat länge på vilken sensor som ger den bästa mixen, risken finns nog att en variant med 16 MP-sensorn hade uppfattats som mer nischad och mindre generell."

D610 är generell - behövs en generell FF kamera till? Med den AF sensorn borde väl den här kameran rikta sig till sport? Tyvärr så tror jag att man var rädd att kannibalisera försäljningen av D4s.

Nu skulle jag misstänka att i deras värld så är det bättre med några generella (och delvis överlappande) modeller än några mer strikt nischade. Det kan mycket väl vara så att de inte vill kannibalisera, men Nikon har historiskt sällan dragit sig för det.

Man borde bytt sensor mellan Df och D750.

Det kan jag nog spontant hålla med om.

Men, det kan finnas många skäl att en sådan lösning inte är praktiskt - allt från att de inte kan ordna fram tillräckliga volymer av den senorn (varken D4/D4s eller Df har ju varit tänkta som volymprodukter) till att den sensorn mycket väl kan vara en hel del dyrare som komponent. Det kan helt enkelt vara så att det är mycket enklare för dem att få tag i 24 MP-sensorn i de antal som lär bli aktuella här.

Df är ju mer en allroundkamera

Den är förhållandevis dyr, har med dagens mått relativt låg upplösning, har en lite avig retrodesign och saknar av video ... Jag skulle nog tvärtom säga att det är ganska nischad kamera :)

Nikon beskriver själva D750 som en kamera som fyller ett gap mellan D610 och D810. Jag tror nog det ligger mycket i den beskrivningen. Det är i den här delen av FX-marknaden det finns volymer och där vill man ha flera modeller så man kan träffa så stor del som möjligt av målgruppen.

Besviken över att D750 inte har inre chassi av metall (och snålt.........), nån säger "dom blir ju så tunga"............... finns det inga riktiga män längre??????? Nääää den här kameran blir det INTE!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar