Annons

Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)
Är sugen på att byta till fullformat, av för mig själv något dunkla orsaker.
Det jag personligen tycker talar mest emot D750, jämfört med att istället köpa en begagnad D800, är att AF-punkterna täcker en mindre del av sökarytan på D750.
Antar att jag är bortskämd efter flera år med DX-hus. I alla andra avseenden verkar D750:ns AF vara bättre än D800:ns.

Upplever ni detta som ett problem, ni som använder D750?
Jag vet att många endast använder centrumpunktens AF, men jag är inte van att använda en kamera så. Dessutom flyttas ju fokuspunkten i djupled lite när man då komponerar om bilden.

Är sugen på att byta till fullformat, av för mig själv något dunkla orsaker.
Det jag personligen tycker talar mest emot D750, jämfört med att istället köpa en begagnad D800, är att AF-punkterna täcker en mindre del av sökarytan på D750.
Antar att jag är bortskämd efter flera år med DX-hus. I alla andra avseenden verkar D750:ns AF vara bättre än D800:ns.

Upplever ni detta som ett problem, ni som använder D750?
Jag vet att många endast använder centrumpunktens AF, men jag är inte van att använda en kamera så. Dessutom flyttas ju fokuspunkten i djupled lite när man då komponerar om bilden.

Inga problem för min del heller! Tycker det räcker ! Otroligt fin AF och bra ISO som föregående skrev.
Fan.. den är helt enkelt skitbra!!

Inte nåt som har stört mig, men jag har ju kört D700 i 4 år. AF däremot är sjukt bra och iso egenskaperna.

Vad tycker du nu efter att ha bytt kamera? Och vad var ditt starkaste argument för att byta från 700 till denna? Äher själv D700 och har fortfarande inte sett några kameror som skulle få mig at byta ännu så är lite nyfken( jag är inte ute efter Video utan bara en stillbildskamera ska tilläggas)

Men hur är det nu? Själv använder jag Camera Raw till NEFbearbetning resten i Photoshop. Nu verkar inte D750ns NEFfiler gå att öppna i min version (CS5 nånting...)

Hur gör ni övriga? Använder ni LightRoom eller motsvarande?

Vad tycker du nu efter att ha bytt kamera? Och vad var ditt starkaste argument för att byta från 700 till denna? Äher själv D700 och har fortfarande inte sett några kameror som skulle få mig at byta ännu så är lite nyfken( jag är inte ute efter Video utan bara en stillbildskamera ska tilläggas)

2 steg bättre iso, AF-modul från D4s, Grupperade AF punkter (Group Area AF), för min del video, skärmen, 100% sökare, Skönare grepp, tystare slutare, lättare hus. Jag hade turen att kunna prova den en kväll då min bror köpte sig sin D750 nån vecka före mig, hans första dessutom. :)

Går det att ställa in D750 så att den virtuella horisonten alltid visas i sökaren? (På min D7000 har jag gjort så att den visas när Fn-knappen trycks in, men det känns onödigt att dedicera en knapp för detta, eftersom jag vill att den alltid skall visas).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar