Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen som funderat på att vänta på testerna som kommer? Alla spekulerar utan att ha den blekaste aning om vad den ger. Jag gick från D90 till D7000 och det var trots vad många säger en stor skillnad. Kanske likadant nu.

Att det är skillnad kan vi med visshet gränsande till säkerhet säga. Men hur stor skillnaden är blir det intressanta att ta reda på. :)
 
Ingen som funderat på att vänta på testerna som kommer? Alla spekulerar utan att ha den blekaste aning om vad den ger. Jag gick från D90 till D7000 och det var trots vad många säger en stor skillnad. Kanske likadant nu.

Om alla väntade med att undra över, diskutera, bli oense kring, jämföra och spekulera kring nya produkter tills vi faktiskt vet något om dem .... Då skulle majoriteten av forum självdö.

Sedan är det lite kul att du själv avslutar ditt inlägg med ... Just det, en spekulation :)

Allvarligt talat, det är ju oftast som mest spännande att diskutera en ny produkt innan man vet något säkert. Kanske inte, strikt logiskt sett, så konstruktivt (där har du en poäng) men i gengäld rätt roligt :)
 
Med tanke på Magnus inlägg.

Min tanke var inte att skala ner 7D till 3mp utan att skala upp D30. D30 bilden skulle innehålla färre detaljer men sannolikt skulle skillnaden mellan mitt och kant bli mindre och mindre iögonfallande.

Jag har inget problem med fler mp, men jag undrar om köpare som köper kitgluggen inte blir lite besvikna på att skillnaden i verklig upplösning blir mindre än förväntat delvis p g a gluggen.

Det finns ju även en "law of dininishing returns" - att öka från 2 till 3 mp, samma relativa ökning som från 16 till 24 torde ha större inverkan då hoppet mellan de lägre mp talen kräver mindre av objektiven. Också värt att beröra är att diffraktionen börjar spela roll vid lägre F-värden som innebär att för att få maximalt ur sensorn behövs objektiv med bra prestanda vid större bländaröppningar.

Sedan som vi är överens om är just detta steg - från 16 till 24 mp inte så stort i praktiken. Mer intressant blir om krispigheten i bilderna med rätt objektiv blir bättre p g a avsaknad av OLPF.
 
Min tanke var inte att skala ner 7D till 3mp utan att skala upp D30. D30 bilden skulle innehålla färre detaljer men sannolikt skulle skillnaden mellan mitt och kant bli mindre och mindre iögonfallande.

Det känns inte som särskilt många brukar skala upp 3 megapixel bilder till 18 megapixel idag. Har man dåliga objektiv kanske man bör avråda från detta :) Jag har svårt att se vad jag kan lära mig av en sådan jämförelse som har någon relevans för praktiskt fotograferande.

Jag har inget problem med fler mp, men jag undrar om köpare som köper kitgluggen inte blir lite besvikna på att skillnaden i verklig upplösning blir mindre än förväntat delvis p g a gluggen.

Oavsett objektiv så ger det normalt inte så mycket att gå från 16 till 24 megapixel. I det här fallet finns det inget lågpass-filter vilket gör skärpan krispigare. Erfarenheten från andra kameror är att detta tydligt påverkar skärpeintrycket en hel del.

Jag gissar att Nikon vinner en del på att vara bland de första att ta detta steg. De flesta kunder vet inte ens vad moaré är, så risken för bakslag borde inte vara så stor.

Det finns ju även en "law of dininishing returns" - att öka från 2 till 3 mp, samma relativa ökning som från 16 till 24 torde ha större inverkan då hoppet mellan de lägre mp talen kräver mindre av objektiven

Som sagt. En ökning från 16 till 24 ser inte så många skillnad på, men när man dessutom tar bort låpgpassfiltret så ... Men det är du ju också inne på.

Också värt att beröra är att diffraktionen börjar spela roll vid lägre F-värden som innebär att för att få maximalt ur sensorn behövs objektiv med bra prestanda vid större bländaröppningar..
Diffraktionsfrågan vet jag att Martin Agfors har bättre svar på än jag.
 
Vilken erfarenhet av 18-200 har du själv? Jag har tagit något tiotusental bilder med det varav ett icke föraktligt antal i 200-läget. Skärpemässigt är det inte alls så dåligt, och då jämför jag ändå med mitt 180/2,8ED. Däremot är det kraftig distorsion och rätt mycket CA, förutom klart besvärande motljuseffekter. Men det går ju att fixa till i ett bildprogram.
Fördelen med att ha med sig motsvarande 24-300 i en optik överväger och jag tvekar inte när jag påstår att det är ett av de bästa objektiv man kan köpa som allround till sitt Nikonhus.
Bildstabiliseringen och skapligt snabb AF är bonus, flygande fåglar är sällan problem.

Av 18-200mm har jag ett fåtal testbilder som erfarenhet. Av 18-105mm har jag lika mycket erfarenhet av som du har av 18-200mm, dvs ett tusental bilder. Distorsionen och avsaknaden av fokusskala var det som gjorde att jag bytte den mot en 16-85mm.

18-200 är MYCKET bättre en 18-105 har själv ett 18-200 vrII, fick låna ett 18-105 och det kom inte i närheten av 18-200 varken i bild eller i byggkvalitét. Eller som Ken Rockwell sa: Världens bästa allroundobjektiv! Passar nog bra till D7100.
Att byggkvaliteten är bättre håller jag med om. Det behövs eftersom den är både längre och tyngre. Det gäller för övrigt bara II-versionen. Den gamla hade problem med zoom-mekaniken. När det gäller bildkvaliteten så har jag precis motsatt uppfattning.

Tillägg i efterhand: När jag tänker efter så är det möjligt att jag förväxlar 18-200 med 18-300 när det gäller bildkvaliteten i långa änden.
 
Apropå upplösnings/objektivdiskussionen: Vilket normalzoom vore passande för att verkligen dra nytta av D7100 (baserat på enbart spec förstås)? Jag står i begrepp att skaffa ett Sigma 17-50 EX OS. Kan den relativa skillnaden i centrum/kantskärpa bli ett möjligt problem? Någon risk att skaffa ett tredjepartsobjektiv till en oprövad Nikon-kamera?
 
Någon risk att skaffa ett tredjepartsobjektiv till en oprövad Nikon-kamera?

Ja, det har hänt förut att vissa tredjepartsobjektiv inte fungerat eller strulat på nya modeller. Man brukar dock kunna få objektivet omchippat, om modellen är någorlunda aktuell, när tillverkaren väl tagit ett sådant chip. Det är inte jättevanligt, men det händer och man bör därför vara medveten om det.
 
Apropå upplösnings/objektivdiskussionen: Vilket normalzoom vore passande för att verkligen dra nytta av D7100 (baserat på enbart spec förstås)? Jag står i begrepp att skaffa ett Sigma 17-50 EX OS. Kan den relativa skillnaden i centrum/kantskärpa bli ett möjligt problem? Någon risk att skaffa ett tredjepartsobjektiv till en oprövad Nikon-kamera?

Man kan säga att alla normalzoomararna drar nytta av en D7100 - de bättre något mer. Men den skillnaden är ofta försumbar jämfört med en mängd andra faktorer, som hur bra du är på att handhålla kameran, hur bra ljus du har tillgång till osv, osv. Jag skulel själv inte tveka att köra en D7100 med en enkel 18-55. Jag har faktiskt kört D3200 med en sådan, och givetvis hade det säkert varit ännu roligare med en 17-55/2,8 men i proportion till prisskillnaden så är det frågan hur ofta det egentligen är värt det ...

Det allmänna problemet med att ge råd om objektiv är just att det finns en sådan massa faktorer utanför den egentliga objektivkvaliteten som spelar in. Även rent mänskliga faktorer som att det helt enkelt kan vara roligare att använda ett visst objektiv vilket gör att man faktiskt tar bättre bilder med det.

Sigma 17-50 har funnits i mer än en version, jag vet att den gamla (utan stabilisering som den nyare har) var mycket omtyckt. Misstänker att den nya, om något, är ännu bättre. Sigma håller sedan några år på med en allmän uppgradering av hela sitt objektivprogram. Sedan har det som någon annan påpekade hänt att det blivit lite strul med helt nya kameramodeller, men det brukar Sigma fixa ganska snabbt. Men det kan vara läge att avvakta lite och slippa vara beta-testare.

När det gäller skillnad mittskärpa/hörnskärpa är min personliga åsikt att många fotografer ägnar oproportinerligt mycket energi på hur objektiv uppträder i hörnen. Visst, tar man mycket landskaps- och arkitekturbilder är dåliga hörnprestanda ett påtagligt irritationsmoment. Men för det mest av våra vardagsbilder kan man ha bedrövliga hörnegenskaper och inte ens upptäcka det. Själv använder jag regelbundet en DX 35/1,8 på mina FX-kameror, och visst vinjetterar den en hel del, men ... Äsch :)
 
Jag skulle nog trivas bäst med en Nikon 17-55 på en D7100. En begagnad 17-55 får man för 5-7000 kr.

Sigmas 17-50 OS är faktiskt ingen optisk uppgradering över den gamla ostabiliserade, snarare tvärt om, men den är bättre på många andra sätt.
 
Men för det mest av våra vardagsbilder kan man ha bedrövliga hörnegenskaper och inte ens upptäcka det. Själv använder jag regelbundet en DX 35/1,8 på mina FX-kameror, och visst vinjetterar den en hel del, men ... Äsch :)

OK, låter fint, jag oroar mig säker i onödan :) Samtidigt uppfattar jag ditt inlägg som om du anser att objektivet i praktiken, utöver "pixelpeeping-nivå", inte spelar någon roll? Kankse bör lägga till att det här inte är ett inlägg i "upplösningsdiskussionen" utan bara en fråga om konkreta råd.

Själv var jag ganska missnöjd med skärpan till mitt 18-55 VRII och jag använder det i stort sett aldrig. Kitobjektivet till min förra Pentax upplevde jag som väldigt mycket bättre, utan att titta på pixelnivå eller ens jämföra dem sida vid sida. Oftast sitter istället 35/1.8 på men jag saknar ibland ett bra ljusstarkt normalzoom (fotar ibland in lite besvärliga miljöer som ex ridhus). Därav frågan specifikt kring Sigmat eftersom jag har ett begagnat på gång.

Tack för ditt engagerade svar!
 
Jag skulle nog trivas bäst med en Nikon 17-55 på en D7100. En begagnad 17-55 får man för 5-7000 kr.

Sigmas 17-50 OS är faktiskt ingen optisk uppgradering över den gamla ostabiliserade, snarare tvärt om, men den är bättre på många andra sätt.

Det är fortfarande dubbla priset till det begnande Sigma jag har på gång. Ska man lita till de tester jag läser om Sigmat har det liknande bildkvalitéer som Nikon-objektivet. Men finns det en riskt att det inte fungerar ordentligt på en ny Nikon-kamera så är ju det etn anledning att vänta (även om erbjduandet verkar bra).

Angående OS eller ej så verkar Tamrons motsvarighet ha sämre egenskaper med bildstabilisering. Sigma-versionen med OS verkar tvärtom vara bättre optiskt om det nu finns någon märkbar skillnad. Återigen bara baserat på lästa tester - inte egna erfarenheter...
 
OK, låter fint, jag oroar mig säker i onödan :) Samtidigt uppfattar jag ditt inlägg som om du anser att objektivet i praktiken, utöver "pixelpeeping-nivå", inte spelar någon roll? Kankse bör lägga till att det här inte är ett inlägg i "upplösningsdiskussionen" utan bara en fråga om konkreta råd.

Igen, som jag nämnde är det svårt att ge tydliga råd kring objektiv eftersom två personer kan uppfatta samma objektiv väldigt olika. Det finns ju också alltid faktorer som handlar om hur mycket man bryr sig om tekniska prestanda i förhållande till vikt, pris eller någon slags "känsla". Många gånger är vi inte alls så rationella som vi inbillar oss när vi föredrar vissa objektiv framför andra.

Ett konkret exempel: Så länga jag fotograferade med "små" systemkameror (D70s, D200) så stormtrivdes jag med Nikons 135/2,0. Men på de större kamerahusen, D2H och sedan D3, gillade jag det inte alls. Och det handlar bara om något så trivialt som fysisk storlek, grepp, tyngdpunkt och allmän balans när man håller i kamera och objektiv. Att sedan 135/2,0 rent optiskt är ett härligt objektiv spelade en underordnad roll. När jag i praktiken slutade använda de "små" kamerorna sålde jag 13/2,0 efetrsom det aldrig blev använt.

Nja, skulle jag formulera någon allmän åsikt så är det inte att objektivet i praktiken, utöver pixelpeeping-nivå, inte spelar någon roll. Snarare att man inte skall stirra sig blind på tekniska egenskaper utan hålla i minnet att vilka objektiv man i praktiken får bra bilder med styrs av en lång rad faktorer varav långt ifrån alla är speciellt mätbara.

Själv var jag ganska missnöjd med skärpan till mitt 18-55 VRII och jag använder det i stort sett aldrig. Kitobjektivet till min förra Pentax upplevde jag som väldigt mycket bättre, utan att titta på pixelnivå eller ens jämföra dem sida vid sida. Oftast sitter istället 35/1.8 på men jag saknar ibland ett bra ljusstarkt normalzoom (fotar ibland in lite besvärliga miljöer som ex ridhus). Därav frågan specifikt kring Sigmat eftersom jag har ett begagnat på gång.

Aha, en till som gillar lilla 35/1,8 :)

Pentax gör fina kit-objektiv, samtidigt skulle jag säga att 18-55 VRII är långt mycket bättre än vad dess oansenliga pris antyder. Men sedan kommer de svårdefinierade faktorerna in: Vissa objektiv gillar man, andra inte. Själv hade jag i flera år ett av Nikons tidigare kit-objektiv, 18-70. Ett tekniskt överraskande bra objektiv, men ett som jag aldrig lärde mig att tycka om.

Jag skulle kunna säga så här: har man gillat ett objektiv på säg en D90 (12 mpix) eller en D7000 (16 mpix) så är nog sannolikheten mycket stor att man gillar samma objektiv också på en D7100. Att den sistnämnda har 24 mpix spelar i sammanhanget ganska liten roll. Det är nog mest det jag skulle vilja lyfta fram eftersom jag upplever att många oroar sig i ondödan att deras objektiv inte duger med högre sensorupplösningar.
 
Kostade D7000 över 10700 när den kom? Annars hade det varit billigare o bättre för dig att köpa den direkt.

D7000 i kit med 18-105-zoomen kostade 12990 kr vid introduktionen i butikerna 2010. D7000-huset låg på 10990 kr.

10990 kr är för övrigt exakt samma pris som gamla Nikon D70 kostade när det kamerahuset kom 2004.
 
Såg att Scandinavianphoto tar 10.490:- för huset, nyper nog ett X när den "ramlar" under 10 lappar...................vilket den säkert gör till sommaren.
 
Det beror väl på hur "proffsig" den behöver vara för att räknas som proffskamera. På nikons hemsida står den under produktkategorin "Konsument" (precis som D600).

Jag tror inte att vi kommer att få se fler DX-kameror i produktkategorin "Professionell". Proffs har råd med FX och därför är proffskamerorna FX-kameror. D7100 är nog den proffsigaste kameran med DX-sensor som vi kommer att få se tills det eventuellt dyker upp en D7200 om ett par år.


Det finns det ingen som vet. Nikon är som dom är :)

Det kan komma DX-kameror som klassas som riktigt professionella om ett år.
Vi kan kalla den D8000.
Ska vi kalla fotografer som använder den "DX professionell" då ?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.