OK, låter fint, jag oroar mig säker i onödan
Samtidigt uppfattar jag ditt inlägg som om du anser att objektivet i praktiken, utöver "pixelpeeping-nivå", inte spelar någon roll? Kankse bör lägga till att det här inte är ett inlägg i "upplösningsdiskussionen" utan bara en fråga om konkreta råd.
Igen, som jag nämnde är det svårt att ge tydliga råd kring objektiv eftersom två personer kan uppfatta samma objektiv väldigt olika. Det finns ju också alltid faktorer som handlar om hur mycket man bryr sig om tekniska prestanda i förhållande till vikt, pris eller någon slags "känsla". Många gånger är vi inte alls så rationella som vi inbillar oss när vi föredrar vissa objektiv framför andra.
Ett konkret exempel: Så länga jag fotograferade med "små" systemkameror (D70s, D200) så stormtrivdes jag med Nikons 135/2,0. Men på de större kamerahusen, D2H och sedan D3, gillade jag det inte alls. Och det handlar bara om något så trivialt som fysisk storlek, grepp, tyngdpunkt och allmän balans när man håller i kamera och objektiv. Att sedan 135/2,0 rent optiskt är ett härligt objektiv spelade en underordnad roll. När jag i praktiken slutade använda de "små" kamerorna sålde jag 13/2,0 efetrsom det aldrig blev använt.
Nja, skulle jag formulera någon allmän åsikt så är det inte att objektivet i praktiken, utöver pixelpeeping-nivå, inte spelar någon roll. Snarare att man inte skall stirra sig blind på tekniska egenskaper utan hålla i minnet att vilka objektiv man i praktiken får bra bilder med styrs av en lång rad faktorer varav långt ifrån alla är speciellt mätbara.
Själv var jag ganska missnöjd med skärpan till mitt 18-55 VRII och jag använder det i stort sett aldrig. Kitobjektivet till min förra Pentax upplevde jag som väldigt mycket bättre, utan att titta på pixelnivå eller ens jämföra dem sida vid sida. Oftast sitter istället 35/1.8 på men jag saknar ibland ett bra ljusstarkt normalzoom (fotar ibland in lite besvärliga miljöer som ex ridhus). Därav frågan specifikt kring Sigmat eftersom jag har ett begagnat på gång.
Aha, en till som gillar lilla 35/1,8
Pentax gör fina kit-objektiv, samtidigt skulle jag säga att 18-55 VRII är långt mycket bättre än vad dess oansenliga pris antyder. Men sedan kommer de svårdefinierade faktorerna in: Vissa objektiv gillar man, andra inte. Själv hade jag i flera år ett av Nikons tidigare kit-objektiv, 18-70. Ett tekniskt överraskande bra objektiv, men ett som jag aldrig lärde mig att tycka om.
Jag skulle kunna säga så här: har man gillat ett objektiv på säg en D90 (12 mpix) eller en D7000 (16 mpix) så är nog sannolikheten mycket stor att man gillar samma objektiv också på en D7100. Att den sistnämnda har 24 mpix spelar i sammanhanget ganska liten roll. Det är nog mest det jag skulle vilja lyfta fram eftersom jag upplever att många oroar sig i ondödan att deras objektiv inte duger med högre sensorupplösningar.