Re: Re: Kanske fel tråd!
Teodorian skrev:
Vad vill du visa med det här testet? Vilka inställningar ha du använt dig av? Vad förväntar du dig se som resultat om kameran klara uppgiften bra?
För att fotografera rakt in i solen brukar det rekommenderas maximal nedbländning tex till f22. Exponeringsmät så att ljusaste punkten är hyfsat behållen. Se till att RGB är i balans (vilket de inte är i din konvertade bild som visar tydligt gulgrönt färgstick).
Vilken konstig ton du har i ditt inlägg. Är du arg eller sur på något sätt?
För att svara på frågorna.
Jag ville se hur D700 skulle klara av en svår motljussituation, där jag var tvungen att exponera efter skuggorna. Det är något jag stött på tidigare i mitt fotograferande.
Jag gjorde några olika exponeringar, men kunde inte exponera efter högdagern, för då blev förgrunden alldeles igensotad. Vilket är ganska självklart, eftersom högdagern är solen. Jag kontrollerade mina exponeringar med histogrammet.
Ett bra resultat var ungefär det jag fick, dvs en användbar bild, med ganska mjuk övergång till det utfrätta. Så likt en analog bild som möjligt, var min tanke.
Att köra på f/22 ville jag inte, av två anledningar. Den första är att det blir så fult med det skärpedjupet tycker jag (och diffraktionen blir tydlig) det andra är att jag ville gärna se lite flare i gluggen, det tycker jag om. Om jag skulle plåta med upplättningsblixt hade det förmodligen varit enda alternativet att plåta på f/22, pga den korta slutartiden vid större bländare. Måste ha en maffig blixt dock!
Jag valde gulsticket i bilden för att den spruckna himlen såg snyggast ut med färgtempraturen satt "fel", dessutom ville jag ha lite "fel" look i bilden. Kan ju pröva med andra konverteringar i framtiden.
Syftet med detta var helt enkelt att visa hur pass bra D700 faktiskt klara en sån här jobbig fotograferingssituation. Jag är imponerad, men kanske inte du.