Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet hur tilldelningen av D700 blev nu den första leveransen?
Och när kommer nästa parti för leverans i butik?
Skulle gärna klämma lite på en D700, finns dom på hyllan nån stans eller såldes alla i första sändningen?

Nyfikna frågor...:)

Jag försöker intala mej att D700 verkligen är kamran jag saknar;)
Äger en D300 samt några dx-optik som då får gå till försäljning. Saken är den att jag har en hel del optik (som fn ligger i träda) som kommer till nytta i stället.
Jag resonerar som så att till att börja med så blir inte ekonomin allt för ansträngd då jag redan äger fx-gluggar som iaf till viss del ersätter de jag säljer med D300 huset.

Som ni märker så argumenterar jag med alla medel till fördel för "vill-ha-D700-tarmen".

Men faktum är att jag mycket ofta använder ISO-tal över 1600 till vardags. Det är faktiskt ett reellt och fullt logiskt argument i alla fall:)

/K

keckax skrev:
Jag försöker intala mej att D700 verkligen är kamran jag saknar;)
Äger en D300 samt några dx-optik som då får gå till försäljning. Saken är den att jag har en hel del optik (som fn ligger i träda) som kommer till nytta i stället.
Jag resonerar som så att till att börja med så blir inte ekonomin allt för ansträngd då jag redan äger fx-gluggar som iaf till viss del ersätter de jag säljer med D300 huset.

Som ni märker så argumenterar jag med alla medel till fördel för "vill-ha-D700-tarmen".

Men faktum är att jag mycket ofta använder ISO-tal över 1600 till vardags. Det är faktiskt ett reellt och fullt logiskt argument i alla fall:)

/K

Go for it...:)

Man ska ha lite kul också, så har du råd, köp den...

Sweet ! Nu har man hämtat ut sin D700 + 17-35/2.8! =) Tog några bilder på vägen hem, laddar upp dem på min sida straxt. Nån som vill köpa en D200 + 17-55?

/ Håkan

hakan_a skrev:
Sweet ! Nu har man hämtat ut sin D700 + 17-35/2.8! =) Tog några bilder på vägen hem, laddar upp dem på min sida straxt. Nån som vill köpa en D200 + 17-55?

/ Håkan
Grattis, vet precis hur det känns. Nu är livet lätt några dagar/veckor framåt.

Stefan h. skrev:
Någon som vet hur tilldelningen av D700 blev nu den första leveransen?
Och när kommer nästa parti för leverans i butik?
Skulle gärna klämma lite på en D700, finns dom på hyllan nån stans eller såldes alla i första sändningen?

Nyfikna frågor...:)

Den enda jag vet är en lite fotofirma i sandviken, vet ej vad de heter eller vad de har för hemsida, ligger i centrum tydligen...Fotokungen hade demo så man fick pilla på den, de kanske har ett demo???

Jag är lite nyfiken på om det är samma AF-motor som i D300, eller om Nikon lyckats klämma in den snabbare varianten som sitter i dom stora husen?

Torda skrev:
Jag är lite nyfiken på om det är samma AF-motor som i D300, eller om Nikon lyckats klämma in den snabbare varianten som sitter i dom stora husen?

AF-prestandan skall vara lika bra som i D3:an. Det blir intressant att se i kommande tester om det är några praktiska skillnader mellan de två kamerorna just ifråga om bildkvalitet, vitbalans, exponering och AF-systemets prestanda. På pappret skall kamerorna ge identiska resultat.

joachim norling (Dirk Diggler) skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är för skillnad på 3D matrix och 3D Matrix metering II

keckax skrev:
Som mellan natt och dag!

/K

Fantastiskt uttömmande svar.

Någon som vågar sig på en förklaringen ett steg längre?

Dirk Diggler skrev:
Dirk Diggler skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är för skillnad på 3D matrix och 3D Matrix metering II

Fantastiskt uttömmande svar.

Någon som vågar sig på en förklaringen ett steg längre?

Jag har inte hittat något svar på detta. Antagligen får vi nöja oss med att II-versionen har bättre prestanda ifråga om mätningen med hänsyn till avståndet till motivet, ljus- och kontrastförhållanden och färgrepresentation i scenen samt att den nya versionen har fler autentiska exponeringssituationer (över 30.000) i kamerans databas.

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/pdf/Tech_Guide_28p.pdf

http://homepages.tig.com.au/~parsog/Guy/nikmeter.html

Jo, men det stod ju där Tore. Tydligen tar den nya versionen hänsyn även till färgen och inte bara ljuset och kontrasten. Den verkaar även ta hänsyn till färgtemperaturen samt ha en kraftigare "motor" i form av data. Var det inte detta vi alla så hett efterlängtade ;-)
Mvh
JB

Janne B skrev:
Jo, men det stod ju där Tore. Tydligen tar den nya versionen hänsyn även till färgen och inte bara ljuset och kontrasten. Den verkaar även ta hänsyn till färgtemperaturen samt ha en kraftigare "motor" i form av data. Var det inte detta vi alla så hett efterlängtade ;-)
Mvh
JB

Jag längtar till 3D Color Matrix Metering III som även tar hänsyn till fotografen...

Artificiell skrev:

En sak kan jag däremot säga redan nu, den inbyggda blixten kommer ofta till användning och var något jag saknade på min gamla 5D och nuvarande D3.

Jag har själv alltid fnyst lite åt den inbyggda blixten, och fotograferar oftast i (o)befintligt ljus, men igår testade jag lite granna med D700 och den inbyggda och den gör ett riktigt bra jobb. Mycket fina exponeringar utan den tendensen att "smälla på" som jag upplevde att D40X hade (snäll jämförelse va?).

Tillsammans med rear/slow finns det mycket goda möjligheter till lite upplättning och snyggt ljus utan att behöva lägga 5000 på en SB-900.

Så blev det igår kväll. Det var 30 grader i lägenheten, är lite svettig och go. :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1402440.htm

timeUnit skrev:
Mycket fina exponeringar utan den tendensen att "smälla på" som jag upplevde att D40X hade (snäll jämförelse va?).

Tillsammans med rear/slow finns det mycket goda möjligheter till lite upplättning och snyggt ljus utan att behöva lägga 5000 på en SB-900.
Exakt, den inbyggda blixten är så enkel och snäll och lydig att det blir kul att använda det extra ljuset igen! Uppmanar till kreativitet helt enkelt. Sen kan man iofs behöva rejälare doningar ibland, men i nio av tio fall räcker den inbyggda gott och väl. Coolt av Nikon att 'våga' montera en inbyggd blixt på en prosumerkamera.
U

Dirk Diggler skrev:

"Det är en algoritm som skiljer, nämligen möjligheten att detektera och positionera högdagrar i bilden.
Genom att detta sker, även om högdagern är ur fokus, bidrar denna algoritm till jämnare exponering vid struligt ljus.
Om jag minns rätt, så är D2H och D50 de första med denna ljusmätare."

Ovanstående svar kommer från Lars Pettersson på Nikon, när jag ställde frågan.

Jag sålde min D300 och 17-55mm för att finansiera min D700 men jag kan nu säga att jag inte ångrar det ett dugg. Fy 17 en så trevlig kamera, sökaren är precis vad jag behöver och vad skönt att slippa brännviddsförlängningen. Mina manuella gluggar gick bra på D300 men är mycket trevligare att fokusera med på D700. Är bara så himla nöjd. Imponerad av Nikons som lyckas leverera IGEN.

johan.morck skrev:
Jag sålde min D300 och 17-55mm för att finansiera min D700 men jag kan nu säga att jag inte ångrar det ett dugg. Fy 17 en så trevlig kamera, sökaren är precis vad jag behöver och vad skönt att slippa brännviddsförlängningen. Mina manuella gluggar gick bra på D300 men är mycket trevligare att fokusera med på D700. Är bara så himla nöjd. Imponerad av Nikons som lyckas leverera IGEN.

Köpte du dessutom 24-70/2.8 och 14-24/2.8 har du alla förutsättningar att få tekniskt sett fina bilder med din FX-kamera.

Vilka manuella objektiv har du?

johan.morck skrev:
Hur är mattskivan för manuell fokusering? Kan du prova med nedbländningsknappen för att med något ljusstarkt objektiv se ungefär vid vilket bländarvärde som nedbländningen börjar synas? På min D200 med utbytt mattskiva ändras skärpedjupet i sökaren först vid ungefär f/2, så ljusstarkare objektiv än så underlättar alltså inte fokuserandet. Lite märkligt med tanke på att det bara är matt glas, till skillnad från de moderna skivorna som ska vara uppbyggda av mikroprismor. Där är det enligt uppgift ungefär f/2,8 man ser som kortast i sökaren, vilket ju inte gör det lätt att pricka rätt vid f/1,4 till exempel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar