Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Glömde!

Manuell exponering, 1/2500 sek och f/5.6. Histogrammet var "fyllt" på högra sidan, men inget var utanför på vänstra.
 
Re: Re: Re: Kanske fel tråd! :)

timeUnit skrev:
Vilken konstig ton du har i ditt inlägg. Är du arg eller sur på något sätt?

För att svara på frågorna.

Jag ville se hur D700 skulle klara av en svår motljussituation, där jag var tvungen att exponera efter skuggorna. Det är något jag stött på tidigare i mitt fotograferande.

Jag gjorde några olika exponeringar, men kunde inte exponera efter högdagern, för då blev förgrunden alldeles igensotad. Vilket är ganska självklart, eftersom högdagern är solen. Jag kontrollerade mina exponeringar med histogrammet.

Ett bra resultat var ungefär det jag fick, dvs en användbar bild, med ganska mjuk övergång till det utfrätta. Så likt en analog bild som möjligt, var min tanke.

Att köra på f/22 ville jag inte, av två anledningar. Den första är att det blir så fult med det skärpedjupet tycker jag (och diffraktionen blir tydlig) det andra är att jag ville gärna se lite flare i gluggen, det tycker jag om. Om jag skulle plåta med upplättningsblixt hade det förmodligen varit enda alternativet att plåta på f/22, pga den korta slutartiden vid större bländare. Måste ha en maffig blixt dock!

Jag valde gulsticket i bilden för att den spruckna himlen såg snyggast ut med färgtempraturen satt "fel", dessutom ville jag ha lite "fel" look i bilden. Kan ju pröva med andra konverteringar i framtiden.

Syftet med detta var helt enkelt att visa hur pass bra D700 faktiskt klara en sån här jobbig fotograferingssituation. Jag är imponerad, men kanske inte du.

Använder du f5.6, fotograferar in i solen och exponerar för skuggorna kommer du givetvis, som alltid i scener där sensorns kontrastomfång överskrids, att få utbrända högdagrar.

Precis som du skrev ovan så har en av de mest tydliga begränsningarna med digitala sensorer varit det begränsade kontrastomfånget och de alltför ofta förekommande fula, skarpa övergångarna mellan mellantoner och högdagrar. Det är fortfarande långt kvar eftersom D3 och D700 inte klarar av att teckna mjuka, fina övergångar när vi söker återföra högdagerinformationen i rawkonverteraren.

Har du provat Active D-Lighting, bracketing med kombinerad bilder, multiexponering?

Se vidare:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=90769

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=87378

http://www.google.se/search?sourcei...:2006-05,RNWE:en&q=photographing+into+the+sun
 
Senast ändrad:
Re: Masslagring

Mathias F. skrev:
Måste bara fråga om jag är ensam om att inte gilla, att Nikon tagit bort möjligheten att ställa om kameran till "masslagrings enhet"?

Yepp, den funktionen är borttagen, numera är det endast PTP-funktionen som gäller, vilket är riktigt riktigt dåligt... :(
 
Teodorian skrev:
Använder du f5.6, fotograferar in i solen och exponerar för skuggorna kommer du givetvis, som alltid i scener där sensorns kontrastomfång överskrids, att få utbrända högdagrar.
Vad menar du att bländarvärdet har med saken att göra?? Det förändrar ingenting i det dynamiska omfånget.
 
Makten skrev:
Vad menar du att bländarvärdet har med saken att göra?? Det förändrar ingenting i det dynamiska omfånget.

Det har givetvis ingenting med sensorns dynamiska omfång att göra, som alltid är det samma oavsett vad fotografen väljer för inställningar, utan handlar enbart om att försöka kontrollera de oönskade effekter som kan uppstå under en sådan extrem ljussituaion.

Björn Rörslett brukar rekommendera att man bländar ner maximalt tex till f22 vid fotografering rakt in i solen.

Se vidare tex här:

http://www.nikonians.org/forums/dcb...&forum=162&topic_id=32366&mesg_id=32366&page=

http://digital-photography-school.com/blog/how-to-shoot-in-direct-sunlight/

http://www.farrarfocus.com/ffdd/shooting.htm
 
Teodorian skrev:
Det har givetvis ingenting med sensorns dynamiska omfång att göra, som alltid är det samma oavsett vad fotografen väljer för inställningar, utan handlar enbart om att försöka kontrollera de oönskade effekter som kan uppstå under en sådan extrem ljussituaion.

Björn Rörslett brukar rekommendera att man bländar ner maximalt tex till f22 vid fotografering rakt in i solen.

Se vidare tex här:

http://www.nikonians.org/forums/dcb...&forum=162&topic_id=32366&mesg_id=32366&page=

http://digital-photography-school.com/blog/how-to-shoot-in-direct-sunlight/

http://www.farrarfocus.com/ffdd/shooting.htm
Det var ett ganska dåligt råd tycker jag. Har man skapliga gluggar så duger f/5,6 alldeles utmärkt. Den oskärpa man får av diffraktionen vid f/22 skulle jag nog tycka var ett större problem än objektivets eventuellt dåliga motljusegenskaper.
 
Makten skrev:
Det var ett ganska dåligt råd tycker jag. Har man skapliga gluggar så duger f/5,6 alldeles utmärkt. Den oskärpa man får av diffraktionen vid f/22 skulle jag nog tycka var ett större problem än objektivets eventuellt dåliga motljusegenskaper.

huruvida det är en dålig sak eller inte är ju gelt avhänget på om det är skärpan i detaljerna eller bildens allmänna komposition som är viktigast, Sen kommer ju frågan om man använder en enkel 5-elemtskonstruktion eller en vidvinkelzoom. Aningens olika motljusegenskaper om man säger som så.
(det är inte för inte som jag faktiskt gillar mina series E 50 och 28...de har inte minst reflexer men onekligen enkla och förhållandevis "snygga" sådanna, Inga obehagliga överaskningar med andra ord!)
 
Re: Kanske fel tråd! :)

timeUnit skrev:
Jag har alltid varit besviken på digitalkamerornas oförmåga att hanter extrem kontrast, t ex motljus. På sistone har detta förändrats enormt mycket dock, och jag vill testa hur D700 klarar av att plåta in i solen.

Men vad använde du dig av för optik? Om optiken är mindre bra på att hantera direkt infallande ljus och dess oönskade effketer (såsom ghosting, flare etc) så är ju testet helt totalt meningslöst.

Om det kommer en massa konstigt ströljus - hur begär du då att sensorn och kamerans exponeringsteknik skall behandla informtionen?

Om du däremot använder Nikonoptik som har nano coating, t.ex. 24-70 eller 14-24 så förenklar du kamerans registrering av informationen. De är dessutom gjorda för att utföra ett optimalt arbete på till en Nikon FX sensor.

Hälsningar

Adam
 
Är testet "helt totalt meningslöst" bara för att jag inte använde mig av två av de dyraste gluggarna Nikon har i sin line-up? Det tycker inte jag.

"Konstigt ströljus"? Jag upplevde det som att min 50/1.8D hanterade situationen jättebra, och ströljuset såg helt normalt ut i mina ögon.

Jag exponerade manuellt, så exponeringstekniken behövde inte hantera något alls.

Dessutom tycker jag att Nikons äldre och enklare gluggar ofta hanterar motljus snyggare och mjukare. Det gillar jag.

Testet gav mig mycket värdefull information, och jag ville skicka vidare den. Alla andra får gärna ta sina 16-tusenkronorsgluggar och plåta solen på f/22. Glöm inte att lägga upp resultaten här. :)
 
Fabian.Gafvelin skrev:
det är inte för inte som jag faktiskt gillar mina series E 50 och 28...de har inte minst reflexer men onekligen enkla och förhållandevis "snygga" sådanna, Inga obehagliga överaskningar med andra ord!

Håller med dig! Man vet vad man får. Inte sällan ger nanocoating (eller vad det kan heta) mindre snygga effekter när man bryter mot reglerna.
 
timeUnit skrev:
Är testet "helt totalt meningslöst" bara för att jag inte använde mig av två av de dyraste gluggarna Nikon har i sin line-up? Det tycker inte jag.

"Konstigt ströljus"? Jag upplevde det som att min 50/1.8D hanterade situationen jättebra, och ströljuset såg helt normalt ut i mina ögon.

Jag exponerade manuellt, så exponeringstekniken behövde inte hantera något alls.

Dessutom tycker jag att Nikons äldre och enklare gluggar ofta hanterar motljus snyggare och mjukare. Det gillar jag.

Testet gav mig mycket värdefull information, och jag ville skicka vidare den. Alla andra får gärna ta sina 16-tusenkronorsgluggar och plåta solen på f/22. Glöm inte att lägga upp resultaten här. :)

Ja faktiskt meningslöst - för du kräver att "din" digital kamera skall prestera på det sättet du tyckte en analog kamera gjorde. Men en högpresterande sensor ställer helt andra krav på optiken än vad en filmruta gör.

Den enda beröringspunkt en sensor och en filmruta har är att de registrerar information, men hur och vad, är helt olika.

Och inte kan det vara helt uppåt väggarna att förse sin Ferrari med specialkletiga Pirelli däck istället för ett par gammla torra Fulda däck - speciellt inte när man skall testa gränserna.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
Ja faktiskt meningslöst - för du kräver att "din" digital kamera skall prestera på det sättet du tyckte en analog kamera gjorde. Men en högpresterande sensor ställer helt andra krav på optiken än vad en filmruta gör.

Jag tycker inte om tonen i dina inlägg. Skulle uppskatta om du kunde skriva lite mer vänligt.

Var saklig och lägg inte ord i min mun. Jag har inte "krävt" att sensorn i D700 ska prestera som jag "tyckte en analog kamera gjorde". Jag föredrar dock den looken, och många med mig. Jag blev positivt överraskad av resultatet som D700an gav i mitt test, och det är ju alltid kul. För mig var testet intressant och givande, uppenbarligen inte så i ditt fall. Det ger ju inte att du har rätt och jag har fel.
 
johan.morck skrev:
Grattis Kenneth, då finns det snart minst två D700 i raggarstaden :) Tror inte du blir annat än MYCKET nöjd.

Tack! Kan knappt bärga mej! Trodde att det var slut på tilldelningen för ett tag.

Blir julafton i morgon efter jobbet! Att packa upp ett guldpaket är någonting att se fram emot:)

/K
 
timeUnit skrev:
Testet gav mig mycket värdefull information, och jag ville skicka vidare den. Alla andra får gärna ta sina 16-tusenkronorsgluggar och plåta solen på f/22. Glöm inte att lägga upp resultaten här. :)

Vilken information har du skickat vidare? Vad är din slutsats?
 
timeUnit skrev:
Var saklig och lägg inte ord i min mun. Jag har inte "krävt" att sensorn i D700 ska prestera som jag "tyckte en analog kamera gjorde". Jag föredrar dock den looken, och många med mig. Jag blev positivt överraskad av resultatet som D700an gav i mitt test, och det är ju alltid kul.

Vilken "look" menar du? Var saklig nog och beskriv vad "den looken" innebär!

Eftersom du blev positivt överraskad av D700 - vad hade du förväntat dig?
 
timeUnit skrev:
Japp, det syns tydligt...

Men det kan ju vara en artefakt från Camera Raw. Jag ska testa CNX2 senare.

Värdefull information hade varit om du undersökt och givit svar på om det märkliga mönstret du visade berodde på

1) kameran,

2) ACR,

3) något annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.