Jag har alldeles nyligen gjort den "resan" men då jag bara kört Nikon i drygt en vecka så har jag ännu inte koll på allt.
Bildkvalitén är osannolikt bra helt enkelt. Obefintligt brus på de lägre ISO-talen, något som skiljer mycket från 7D som har erkänt högt brus på låga ISO. Höjer man ISO:n på D600 så håller den en väldigt låg brusbild ändå upp till 6400 (högre än så har jag inte testat).
AF:en var också en viktig aspekt för mig som fotograferar mycket sport såsom orientering, multisport och skidor. Har ännu inte testat följande fokus särskilt mycket men det spontana är att den är väldigt träffsäker. 7D är ju känd för att ha en väldigt avancerad AF men jag tyckte aldrig den fungerar så bra som jag förväntade mig. Angående fokuspunkternas placering så har jag ännu inte stött på problem med dem, men det kanske kommer när jag testar det i mer rörliga sammanhang. Framför allt vid helkroppsfotografering vid till exempelvis löpning så kan jag tänka mig att det kan innebär att jag måste tänka om.
Gällande objektiv så har jag beställt ett 24-120/f4 men ännu inte fått det. Kravet för mig var bildstabilisering och jag har tidigare haft Canons motsvarighet i 24-105/f4 och gillande det omfånget skarpt. Nikons variant har fått blandade omdömen, allt från väldigt bra till mindre bra. Ett 24-70/f2.8 säger nog de flesta är det självklara valet till en FF, men jag personligen värdesätter liter mer tele samt bilstabilisering högre än ljusstyrkan.