ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Klämde på en D600 idag och blev positivt överaskad. Kändes solid och mycket förtroendeingivande. Påminde lite om Pentax K5 i storlek o känsla, kanske inte lika gedigen som K5 men inte långt ifrån. Bra grepp för sin ringa storlek.

Ja, den känns bra. Märks inte stor skillnad i byggkvalitet jämfört med D800. Att bara toppkåpan och framstycket är i magnesium och botten samt baksida är i plast tycker jag inte märks. Sannolikt betyder det inte skvatt för hållbarheten heller.

Men av all de ny FF i mellanprissegmentet som kom under 2012 tycker jag nog faktiskt att Canon 5DMkIII känns mest robyst och har bäst greppergonomi. Greppen på D800 och D600 känns lite grunda. På min D800 har jag kompletterat med vertikalgrepp så var det problem ur värden. Ett VG gör dessutom den kameran lättare att handhålla på lite längre exponeringstider vilket är extremt viktigt för just D800. Minsta mikroskakning förstör ju annars den fina upplösningen 36Mp kan ge.

//Lennart

Hur ser det ut med damm- och oljeproblemen på D600, någon ljusning än? Har Nikon erkänt problemen? Detta avskräcker i alla fall mig från ett köp.

Hur ser det ut med damm- och oljeproblemen på D600, någon ljusning än? Har Nikon erkänt problemen? Detta avskräcker i alla fall mig från ett köp.

Jag fick min levererad i början på december och hade då varit restnoterad på scandinavian..har nu passerat 1000 exponeringar och undersökte den i lördags och hittar fortfarande inget, så hoppets låga brinner ännu :)

Jag fick min levererad i början på december och hade då varit restnoterad på scandinavian..har nu passerat 1000 exponeringar och undersökte den i lördags och hittar fortfarande inget, så hoppets låga brinner ännu :)

Det borde ju vara till din fördel att du handlade av ganska stor butik som har rejäl omsättning på kamerorna. Förhoppningsvis har du fått ett senare ex där felet redan är åtgärdat i produktionen.

Köpte en D600 strax efter årsskiftet och jag hade damm på sensorn redan innan användning. Det var inte mkt och det har inte stört mig nämnvärt heller. Därför väntar jag med att göra något åt det förrän jag bränt av lite fler bilder.

Så man får nog vara medveten om att det finns en sådan risk. Men det gör det ju även om andra kameror.

köpte min på MM

Ja, den känns bra. Märks inte stor skillnad i byggkvalitet jämfört med D800. Att bara toppkåpan och framstycket är i magnesium och botten samt baksida är i plast tycker jag inte märks. Sannolikt betyder det inte skvatt för hållbarheten heller.

Men av all de ny FF i mellanprissegmentet som kom under 2012 tycker jag nog faktiskt att Canon 5DMkIII känns mest robyst och har bäst greppergonomi. Greppen på D800 och D600 känns lite grunda. På min D800 har jag kompletterat med vertikalgrepp så var det problem ur värden. Ett VG gör dessutom den kameran lättare att handhålla på lite längre exponeringstider vilket är extremt viktigt för just D800. Minsta mikroskakning förstör ju annars den fina upplösningen 36Mp kan ge.

//Lennart
Håller med omatt 5D Mark III känns klart bäst av kamerorna utan batterigrepp. Klämde igår på en D4 och insåg att jag börjat vänja mig vid D800 utan batterigrepp. den kändes helt enkelt för stor. Gissar på att D800 med vertikalgrepp blir lika stor som en D4 och däför går greppet bort i nuläget, men extra batteri kommer det dock att bli. Sen skall jag ändå påpeka att när man klämmer o känner på juvelerna så får man en uppfattning om vad man gillar, men i själva fotograferingsögonblicken så tänker jag aldrig på grepp eller var rattar sitter. Man vänjer sig vid sin utrustning helt enkelt. Tur är väl det.

Olja eller damm?

Så här ser min sensor ut efter 850 bilder. Molnig himmel med bländare 22. Kraftigt ökad kontrast i CNX2 innan konverteringen till jpeg. Lämnade in kameran till Nikon igår. Det är en D600 med mindre än en månad på nacken i min ägo. Serienr 604xxxx. Bilden visar den vänstraste delen av bilden för att bättre utnyttja de 400 tillåtna pixlarna.

Bilagor

• _DSC0832d.jpg
    _DSC0832d.jpg
    6.3 KB · Visningar: 429
Så här ser min sensor ut efter 850 bilder. Molnig himmel med bländare 22. Kraftigt ökad kontrast i CNX2 innan konverteringen till jpeg. Lämnade in kameran till Nikon igår. Det är en D600 med mindre än en månad på nacken i min ägo. Serienr 604xxxx. Bilden visar den vänstraste delen av bilden för att bättre utnyttja de 400 tillåtna pixlarna.

Ser ut som damm som fastnat i mycket lite olja. I och för sig brukar oljefläckar lämna ett annat mönster. Kolla att förstora upp din fil så att varje pixel blir synlig och lägg upp den här.

Ser ut som damm som fastnat i mycket lite olja. I och för sig brukar oljefläckar lämna ett annat mönster. Kolla att förstora upp din fil så att varje pixel blir synlig och lägg upp den här.

Kanske inte spelar så stor roll när kameran redan är inlämnad, men jag har ett svagt minne av att min D3 såg klart värre ut än så där när den också var använd mindre än en månad (men för rätt många bilder).

Detta är ett utsnitt från den vänstra kanten. Något nedsamplad. Ca 75%.

Bilagor

• _DSC0832e.jpg
    _DSC0832e.jpg
    10.1 KB · Visningar: 417

Uppe till vänster syns en mycket större och betydligt diffusare fläck. Kanske det är utsmetad olja, då?

Bilagor

• _DSC0832f.jpg
    _DSC0832f.jpg
    14.1 KB · Visningar: 421
Är det bra eller dåligt?

Vet inte faktiskt, men det är i alla fall inget nytt fenomen - den här diskussionen uppstår med alla nya kameror med FF-sensor som sägs vara mer dammkänslig än tidigare. I ditt fall så ser dock sensorn mer än lovligt skitig ut, så det är nog inte bara normaldamm ...

Är det bra eller dåligt?

Ingen katastrof! Men här har jag tagit ditt utsnitt och förstorat det. Som du ser finns det en "halo" runt partikeln. Det ljusare partiet i "cirkeln" kan vara olja och det mörka partikeln (ev färgflaga från kamerahuset som vissa D600-ägare noterat) skit av något slag som fastnat i oljan. OBS; Jag skriver KAN VARA.
Bra är det väl aldrig, men frågan är om du ens uppmärksammat det hela på mer vanliga bländare.

Du kunde ju ju provat en serie bilder på andra ljusa motiv och se om den värsta fläcken ser likadan ut och sitter på exakt samma ställe i bildrutorna. Men nu är ju kameran inlämnad så vad det än är så fixar det sig säkert.

Mvh//Lennart

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    27.8 KB · Visningar: 362
Du kunde ju ju provat en serie bilder på andra ljusa motiv och se om den värsta fläcken ser likadan ut och sitter på exakt samma ställe i bildrutorna. Men nu är ju kameran inlämnad så vad det än är så fixar det sig säkert.

Mvh//Lennart

Jag har sett fläckar på andra bilder redan vid f/8, men då var ganska tuff redigering gjord i SilverEfex. Detta var efter ca 500 exponeringar. Ska jag bifoga? Ja, det gör jag. Ett utsnitt om kanske 15% av hela bilden:

Bilagor

• _DSC0561-Redigera-2.jpg
    _DSC0561-Redigera-2.jpg
    53 KB · Visningar: 373
Jag har sett fläckar på andra bilder redan vid f/8, men då var ganska tuff redigering gjord i SilverEfex. Detta var efter ca 500 exponeringar. Ska jag bifoga? Ja, det gör jag. Ett utsnitt om kanske 15% av hela bilden:

Ser det ut så efter 500 exponeringar? Omfg, köpt kameran nyligen eller när den precis släpptes?

Det där är lite för skarpa fläckar för att vara bara damm, så det var nog en bra idé att skicka in kameran för rengöring.

Håller med omatt 5D Mark III känns klart bäst av kamerorna utan batterigrepp. Klämde igår på en D4 och insåg att jag börjat vänja mig vid D800 utan batterigrepp. den kändes helt enkelt för stor. Gissar på att D800 med vertikalgrepp blir lika stor som en D4 och däför går greppet bort i nuläget, men extra batteri kommer det dock att bli. Sen skall jag ändå påpeka att när man klämmer o känner på juvelerna så får man en uppfattning om vad man gillar, men i själva fotograferingsögonblicken så tänker jag aldrig på grepp eller var rattar sitter. Man vänjer sig vid sin utrustning helt enkelt. Tur är väl det.
Jag hör från lite olika håll att Canons video skall vara bättre men ingen har kunnat förklara varför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar