Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Damn, tråkigt när man hittar en kamera man gillar och så läser man om detta. Orkar inte skicka in en kamera varannan vecka på rengöring asså.

Fan.. man kanske ska satsa på D800 istället då.. Fast, det är väl inte damm som är problemet... TYcker det verkar som många blandar ihop dammfläckar med olje-fläckar.. Damm är ju bara att blåsa bort med en blås-bälg.. men oljefläckar måste ju våt-rengöras..

Fan.. man kanske ska satsa på D800 istället då.. Fast, det är väl inte damm som är problemet... TYcker det verkar som många blandar ihop dammfläckar med olje-fläckar.. Damm är ju bara att blåsa bort med en blås-bälg.. men oljefläckar måste ju våt-rengöras..

Synd att man inte är rik då xD har inte råd med en sån :(

Sedan är det väl så att efter ett par tusen bilder är oljan slut och sensorn håller sig ren, så är man flitig med avtryckaren i ett par månader och sedan skickar in den så är problemet mer eller mindre löst sedan?

Många D800-kameror lider av liknande problem med fläckar på sensorn.

Många D800-kameror lider av liknande problem med fläckar på sensorn.

Enl en kameratekniker (icke Nikon) så har detta fenomen funnits sedan dslr: s födelse i mindre eller större utsträckning. Olja hamnar alltid på sensorn. Det är bara att vi numera tittar noggrannare efter, enl honom. MEN han tillade att det nog var mer än vanligt på de dslr som skeppades i början (främst D600).

Man får väl lita på honom. Eller?

//Lennart

Enl en kameratekniker (icke Nikon) så har detta fenomen funnits sedan dslr: s födelse i mindre eller större utsträckning. Olja hamnar alltid på sensorn. Det är bara att vi numera tittar noggrannare efter, enl honom. MEN han tillade att det nog var mer än vanligt på de dslr som skeppades i början (främst D600).

Man får väl lita på honom. Eller?

//Lennart

Man FÅR nog lita på den teknikern, och det stämmer rätt bra med min erfarenhet efter att ha använt FX-kameror sedan 5D (som var en riktig dammagnet enligt forumet då). Men visst - det är trist att det är så många som drabbas av det nu, men jag är inte säker på att det är sååå himla relevant :)

Man FÅR nog lita på den teknikern, och det stämmer rätt bra med min erfarenhet efter att ha använt FX-kameror sedan 5D (som var en riktig dammagnet enligt forumet då). Men visst - det är trist att det är så många som drabbas av det nu, men jag är inte säker på att det är sååå himla relevant :)

Jo, mina första FF var 1Ds och Kodak Pro SLR/c (den senare förresten tillverkad av Sigma med EF-fattning enl Kodaks specar och med deras 14mp-sensor). På de kamerorna använde jag några riktiga dammsamlare till zoomar som behagade sprida dammet i riklig mängd på sensorerna. Kodaken byttes sedan mot en 5D men jag uppfattade aldrig den som någon extrem dammsugare.

Däremot min första dslr, Nikon D1 tillsammans med skjutzoomarna 80-200/2.8 och 35-70/2.8 fick blåsas ren allt som oftast. Aldrig en blå himmel utan dammfläckar. Fast med 17-35/2.8 var den snäll. Synd att jag sålde den gluggen förresten. Saknar den idag.

Tror att vissa objektiv är de största skurkarna när det gäller att få damm på sensorn. Jag har inte besvärats av några speciella dammproblem ens på min spegellösa NEX-7. Och den sensorn ligger ju helt oskyddad vid objektivbyte.

//Lennart

Inte värt att banga D600 för D7000? Jag vet inte samma liga osv, men detta med att lämna in kameror osv hela tiden lockar inte :(

Inte värt att banga D600 för D7000? Jag vet inte samma liga osv, men detta med att lämna in kameror osv hela tiden lockar inte :(

Jag tror du ska se det som en engångsföreteelse. Har väl överskottsoljan tagits bort så samlar den inte mer damm än någon annan kamera på sensorn. Sedan anges det ju att det var de första skeppningarna av D600 som var drabbade.

//Lennart

Det är rätt roligt att läsa alla oroliga poster från folk som inte har någon D600. Hur många, inklusive Carlén, har faktiskt problem?

Jag köpte själv min D600 från Scandinavian Photo samma dag som de fick in den i butiken och visst, det är lite skräp på sensorn, men det är bara marginellt värre nu än innan jag åkte på safariresa till Uganda i december. Det är bara att inse att man kan inte komma undan dammet (vilket är något annat än oljesöl som knappt har rapporterats med säkerhet sedan de första sändningarna nådde entusiasterna).

D800 är definitivt inte mindre drabbad av damm och olja, snarare tvärtom.

Synd att man inte är rik då xD har inte råd med en sån :(

Öh hur menar du nu? 15600 eller 20990.. För mig är det väldigt mycket pengar oavsett... För någon som jobbar heltid i välfärdsSverige är det väl en piss i havet, ja om man anpassar utgifterna efter inkomsterna dvs ;)

För en student har jag dock förståelse.. Men nog måste det finnas någon du låna de extrea 5000 tusen kronorna av till en D800?

Nä precis.. dessutom köper man ju FF för att fota på stora bländare och få kort skärpedjup. Jag menar, vem använder bl. 11 liksom? Som mest har jag använt bl. 5.6 på min D3..

Angende luftpump så köpte jag en tamron 24-70 vc häromdagen och den bakre linsen är inte fast utan den kan röra sig endel fram och tillbaks och borde pumpa lite luft, vet inte om det är samma luft som flyttas fram och tillbaka eller om den omsätter den och suger ny utifrån. Någon som har hört något om detta eller funderat på det?

Öh hur menar du nu? 15600 eller 20990.. För mig är det väldigt mycket pengar oavsett... För någon som jobbar heltid i välfärdsSverige är det väl en piss i havet, ja om man anpassar utgifterna efter inkomsterna dvs ;)

För en student har jag dock förståelse.. Men nog måste det finnas någon du låna de extrea 5000 tusen kronorna av till en D800?

Eller spara en tusenlapp i månaden i ett halvår. Det klarar rätt många av om de prioriterar bort lite utgifter.

Det bästa hade ändå varit om kameratillverkarna hade gjort det lättare att få sensorn rengjord. Att den ska behöva skickas in till verkstad i minst ett par veckor är måttligt irriterande.

Jag ska dock ha en D600 oavsett damm eller olja :) Jag vill ha den för att den är lite mindre och lättare. Jag fotar ändå nästan aldrig över bländare 4-5.6 så det blir nog inget större problem för mig.. Förresten, någon som vet var man kan skicka sin D600 för rengöring nu när excellenta Lasses Kameraservice har lagt ner?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar