drakelicious
Aktiv medlem
12/12 2012.
Damn, tråkigt när man hittar en kamera man gillar och så läser man om detta. Orkar inte skicka in en kamera varannan vecka på rengöring asså.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
12/12 2012.
Damn, tråkigt när man hittar en kamera man gillar och så läser man om detta. Orkar inte skicka in en kamera varannan vecka på rengöring asså.
Fan.. man kanske ska satsa på D800 istället då.. Fast, det är väl inte damm som är problemet... TYcker det verkar som många blandar ihop dammfläckar med olje-fläckar.. Damm är ju bara att blåsa bort med en blås-bälg.. men oljefläckar måste ju våt-rengöras..
Synd att man inte är rik då xD har inte råd med en sån
Fan.. man kanske ska satsa på D800 istället då.. Fast, det är väl inte damm som är problemet... TYcker det verkar som många blandar ihop dammfläckar med olje-fläckar.. Damm är ju bara att blåsa bort med en blås-bälg.. men oljefläckar måste ju våt-rengöras..
Många D800-kameror lider av liknande problem med fläckar på sensorn.
Enl en kameratekniker (icke Nikon) så har detta fenomen funnits sedan dslr: s födelse i mindre eller större utsträckning. Olja hamnar alltid på sensorn. Det är bara att vi numera tittar noggrannare efter, enl honom. MEN han tillade att det nog var mer än vanligt på de dslr som skeppades i början (främst D600).
Man får väl lita på honom. Eller?
//Lennart
Man FÅR nog lita på den teknikern, och det stämmer rätt bra med min erfarenhet efter att ha använt FX-kameror sedan 5D (som var en riktig dammagnet enligt forumet då). Men visst - det är trist att det är så många som drabbas av det nu, men jag är inte säker på att det är sååå himla relevant
Inte värt att banga D600 för D7000? Jag vet inte samma liga osv, men detta med att lämna in kameror osv hela tiden lockar inte
hmmmm låter ju inte så bra att 80-200 ger det....med skjutzoomarna 80-200/2.8 och 35-70/2.8 fick blåsas ren allt som oftast. Aldrig en blå himmel utan dammfläckar.
Synd att man inte är rik då xD har inte råd med en sån
Man FÅR nog lita på den teknikern, och det stämmer rätt bra med min erfarenhet efter att ha använt FX-kameror sedan 5D (som var en riktig dammagnet enligt forumet då). Men visst - det är trist att det är så många som drabbas av det nu, men jag är inte säker på att det är sååå himla relevant
Du glömde visst en smiley.Nä precis.. dessutom köper man ju FF för att fota på stora bländare och få kort skärpedjup. Jag menar, vem använder bl. 11 liksom? Som mest har jag använt bl. 5.6 på min D3..
Öh hur menar du nu? 15600 eller 20990.. För mig är det väldigt mycket pengar oavsett... För någon som jobbar heltid i välfärdsSverige är det väl en piss i havet, ja om man anpassar utgifterna efter inkomsterna dvs
För en student har jag dock förståelse.. Men nog måste det finnas någon du låna de extrea 5000 tusen kronorna av till en D800?